Test monitora scenicznego FBT StageMaxX 12Ma

Mateusz Czarnecki 17 października 2014, 11:00 FX MUSIC GROUP
FBT StageMaxX 12MA3.280 zł
  • Świetne brzmienie
  • Możliwość adaptacji (kąty nachylenia, nastawy DSP)
  • Solidna konstrukcja (ukryte złącza, świetna obudowa)
  • Odporny na zachlapanie
  • Niewygórowana cena
  • Obiektywnie brak

FBT to włoska manufaktura z ponad 50-letnią tradycją. Sukcesywnie zdobywa uznanie dzięki szerokości gamy produktów oraz cechami jakie je wyróżniają - solidność i niezawodność za niewygórowaną cenę.

Do testów trafiła tym razem para monitorów scenicznych StageMaxX 12Ma. Już na pierwszy rzut oka możemy stwierdzić, że mamy do czynienia z jednostką w pełni profesjonalną. Gdy kurier przywiózł paczki było u mnie akurat kilka osób, po rozpakowaniu zgodnie stwierdziliśmy, że "wygląda idealnie".

Wizualnie ten produkt bardzo przypadł nam do gustu. W zwartej, kompaktowej wręcz obudowie ukryto głośnik coaxialny, tweeter oraz końcówkę mocy z procesorem DSP. Monitory (ani monitorowcy) łatwego życia raczej nie mają, stąd bardzo istotna jest tu jakość wykonania. Włoski producent stanął na wysokości zadania, obudowa jest solidna, a złącza i potencjometry bardzo zręcznie ukryte we wnęce obudowy. W obudowie znajdziemy też gniazda do mocowaniu na statywie.

 

[lupa:2]

 

StageMaxX ma też jedną dość przydatną cechę konstrukcji - monitory są odporne na warunki pogodowe. Pod maskownicą zastosowano wodoodporną warstwę winylu. Prawdę mówiąc nie wiedziałem o tym podczas testowania, ale pewna sytuacja jaka miała miejsce na scenie, dowiodła, że monitory naprawdę są odporne na płyny. Otóż jeden z wykonawców tak otworzył szampana, że słuszna jego ilość wylała się prosto na monitor. Początkowo byłem przerażony, jak się okazało niepotrzebnie - zupełnie nic się nie stało.

Sama obudowa wykonana z polipropylenu jest bardzo solidna, to samo można powiedzieć o maskownicy. Jakość spasowania materiałów, kultura pracy potencjometrów oraz gniazd nie budzi najmniejszych zastrzeżeń.

 

[lupa:1]

 

StageMaxX 12Ma w środku skrywa głośnik współosiowy firmy B&C (stosowane z powodzeniem chociażby przez Pol-Audio) o średnicy 12" oraz 1" tweeter. Zastosowanie głośnika współosiowego zmniejsza gabaryty jednostki, a ta gra po prostu równiej, w sposób bardziej wyważony. Do napędzenia jednostki użyto wzmacniacza w technologii bi-amp o mocy 350 i 80 W ciągłej mocy oraz 400 i 100 W RMS. Moc szczytowa to 800 i 200 W.

Na froncie umieszczono trzy diody sygnalizujące załączenie, przesterowanie oraz kontrolkę temperatury. We wnęce, z boku monitora umieszczono złącza sygnałowe oraz zasilania (wszystkie Neutrik). Tutaj kolejne dobre rozwiązanie, jak na profesjonalny monitor przystało - złącze powercon zamiast zwykłego IEC, uniemożliwi to przypadkowe wypięcie kabla zasilania.

 

[lupa:3]

 

Oprócz filtra HPF procesor daje nam możliwość zastosowania 4 presetów: Original, Hi-Cut - Drum Fill, Lo-Cut - Double oraz FOH. Pierwszy jest to typowy monitor, drugi obcina najwyższe amplitudy wysokiego pasma, trzeci robi to samo z niskimi, preset FOH natomiast możemy wykorzystać, gdy mamy zamiar używać monitorów jako zestawu frontowego.

Dodatkowo możemy zastosować dwa kąty nachylenia 35 i 55 stopni, co w połączeniu z resztą parametrów czyni StageMaxX 12Ma bardzo skuteczną i wszechstronną jednostką. Warto dodać, że wizualnie monitor prezentuje się naprawdę dobrze, wygląda dyskretnie, a zarazem nie pozostawia wątpliwości, że jest to sprzęt w pełni profesjonalny.

 

[lupa:4]

 

Podczas testów na sucho w pomieszczeniu studyjnym monitor zyskał moją sympatię bardzo szybko, a moje doznania można określić jako czysta przyjemność odsłuchiwania. Monitor powinien potrafić reprodukować czysty dźwięk o dużym natężeniu. Włoskie dzieło nie ma z tym najmniejszych problemów. Dźwięk jest czysty, spójny, do tego parametrów tych w żaden sposób nie obniża nawet praca przy wysokiej głośności. Przyznam też, że po raz pierwszy miałem możliwość korzystania z monitora tak zbudowanego, że zrobienie nawet kilku kroków w bok czy tył nie obniża jakości odsłuchu. Pozwala to na większe pokrycie sceny przy zastosowaniu mniejszej ilości monitorów.

Test na scenie wypadł bardzo dobrze, montaż był błyskawiczny, a monitory świetnie prezentowały się na scenie, idealnie wkomponowały się w designerską estetykę klubu. Ponieważ scenę od publiczności nie dzieliły żadne barierki czy jakiekolwiek służby porządkowe, zwykle jest obawa, że w czasie sztuki ktoś coś "zmajstruje" przy paczkach. Tutaj gniazda i przełączniki ukryte we wnęce obudowy totalnie uniemożliwiły niepostrzeżoną manipulację. Wykonawca (czołowy polski raper) był bardzo zadowolony. Pomijając kolokwialne określenia (zaje***) stwierdził, że w końcu dostał monitory, które pracowały na całej scenie, dzięki czemu mógł się na niej swobodnie poruszać.

 

Podsumowanie

FBT to marka, która jest coraz lepiej rozpoznawana w naszym kraju, myślę że byłoby świetnie gdyby profesjonalni realizatorzy przyjrzeli się lepiej tym produktom, bo bez wątpienia zasługują na ich uwagę, a niestety póki co nie widujemy zbyt często tej marki w riderach scenicznych.

Z punktu widzenia osoby, która ma z realizacją dźwięku więcej wspólnego na pułapach niższych niż super koncerty mega gwiazd, stwierdzam, że FBT StageMaxX 12Ma to produkt bliski mojemu ideałowi jeśli chodzi o podłogowy monitor sceniczny. Z chęcią zabierałbym go wszędzie bo jest niewielki, lekki i zwarty i z jeszcze większą przyjemnością - pracowałbym z nim, bo gra po prostu wyśmienicie, oferując ponadto wiele możliwości adaptacji. Przy cenie oscylującej wokół 3.200 zł StageMaxX 12Ma może stać się bardzo pożądanym produktem.

 

Galeria zdjęć FBT StageMaxX 12Ma:

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Moc ciągła: 350 + 80 W RMS
  • Moc maksymalna: 400 + 100 W RMS max
  • Moc szczytowa: 800 + 200 W max
  • Technologia BI-AMP - oddzielne zasilanie głośników niskotonowych i wysoko-tonowych (LF + HF), klasa D
  • Pasmo pracy: 60 Hz - 20 kHz @ -6dB
  • Głośnik koaksialny szerokopasmowy B&C 12" (2.5” cewka) z zespolonym osiowo głośnikiem wysoko-tonowym 1" (1.7" cewka) - magnesy neodymowe
  • Maksymalna skuteczność SPL (ciągła): 124 dB
  • Maksymalna skuteczność SPL (szczytowa): 130 dB
  • Kąt pokrycia pojedynczego modułu: 90°
  • Wbudowana zwrotnica sygnałowa: 1.8 kHz
  • Impedancja wejścia sygnałowego: 22 kOhm
  • Złącza sygnałowe NEUTRIK XLR z możliwości przekazywania sygnału do kolejnych monitorów w łańcuchu akustycznym LINK
  • Wbudowany procesor DSP - 4 programy ustawień
  • Możliwość ustawienia w dwóch poziomach: 35° lub 55°
  • Trzy ergonomiczne uchwyty do przenoszenia
  • Dwa punkty montażowe na opcjonalny statyw lub uchwyt ścienny
  • Załączany filtr górnoprzepustowy HP Filter
  • Front monitora chroniony stalowym grillem
  • Wymogi zasilania: 450 VA, zasilanie sieciowe 230V/50Hz
  • Wymiary zewnętrzne netto: 550 x 289 x 392 mm
  • Wymiary zewnętrzne transportowe: 670 x 430 x 500 mm
  • Waga netto pojedynczego modułu bez okablowania: 13.6 kg
  • Waga transportowa pojedynczego modułu: 16.4 kg
 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

FX MUSIC GROUP

tel.: +48 (84) 639 11 22
adres:
ul. Piłsudskiego 53 22-400 Zamość

Sklepy muzyczne > FBT rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.