Test przenośnego zestawu głośnikowego Samson Expedition XP1000

Maciej Żulczyk 16 stycznia 2015, 15:00 AudiofrIQ Sp. z o. o.
Samson XP10002.900 zł
  • Niewielka waga i możliwość złożenia w jedną skrzynię; łatwy transport
  • Solidna budowa kolumn
  • Wysoka głośność i czytelne brzmienie przy bardzo małym i lekkim wzmacniaczu
  • Sporo funkcji, w tym wybór wejść i wyjść, zasilanie phantomowe, niezłe efekty i łączność Bluetooth
  • Niezbyt potężne brzmienie dolnego pasma oraz obsługującego go korektora
  • Uproszczenie kilku funkcji w mikserze, np. brak panoramy, kontroli efektów, łączności USB, korektora na sumie; ich obecność jednak odbiłaby się na rozmiarze (i cenie) systemu.

Prawdziwy wysyp nowych przenośnych zestawów głośnikowych trwa. Kolejny produkt, który trafił w moje ręce z tego segmentu nagłośnienia to tym razem Samson XP1000. Według słów producenta to flagowy model w ich uznanej serii Expedition, złożonej z czterech niewielkich, przenośnych i kompletnych zestawów dwóch kolumn dwudrożnych i powermiksera z szeregiem funkcji.

Najnowszy XP1000 to najpotężniejszy model z całej serii, oferujący 1.000 W łącznej mocy szczytowej ze wzmacniacza klasy D, napędzającego po jednym 10" przetworniku niskotonowym i 1" tweeterze w każdej z kolumn. Wraz z kolumnami w skład zestawu wchodzi w sumie 10-kanałowy mikser z wejściami mikrofonowymi, liniowymi, szeregiem wyjść, efektów, zasilaniem phantomowym i łącznością Bluetooth, do tego niezbędne przewody głośnikowe i zasilające, a wszystko to sprytnie łączące się w pojedynczy zestaw dla łatwego transportu o niewielkiej wadze 24 kg. Wygląda to nawet zachęcająco, zapraszam więc do bliższej analizy nowego produktu Samson.

 

[img:1]

[img:2]

 

Odbiór

Od nowości cały komplet zapakowany jest w pojedyncze, nawet umiarkowanych rozmiarów pudło. Otwarcie go ukazuje złączony zestaw dwóch głośników ze schowkami z tyłu - jeden z nich mieści mikser, drugi to miejsce na akcesoria (przewody i instrukcję).

Kolumny nie są złączone zatrzaskami ani zamkami, a integrują się przez zestaw dwóch szyn i szczelin na każdej z nich - fronty kolumn wsuwają się w siebie, tworząc "skrzynię" ważącą łącznie 24 kg i choć nie do końca poręczną ze względu na rozmiar i kształt, to jednak umożliwiającą transport w pojedynkę. Atutem jest fakt, że zarówno mikser jak i niezbędne akcesoria mają swoje miejsce w obudowie kolumn - po spakowaniu cały system nagłośnieniowy zawiera się w jednym przedmiocie.

 

[img:3]

[img:10]

 

Kolumny wykonane są z wytrzymałego tworzywa ABS i bez wątpienia prezentują się solidnie. Cały front każdej z nich chroniony jest przez metalowy grill, stanowiący ochronę zarówno dla woofera 10", jak i dla tweetera 1" z falowodem 60 x 90 stopni. Konstrukcja kolumn zawiera porty basowe umieszczone u spodu; posiada dwa uchwyty z tyłu (góra i dół), plastikowe nóżki, standardowe skręcane gniazdo na statyw oraz wcięcie z jednej strony pozwalające na wykorzystanie jako monitora scenicznego (kąt 30°), nie zapominając też o tylnych schowkach, z których jeden opatrzony jest diagramem przykładowych połączeń możliwych w systemie.

Kolumny są lekkie (niewiele ponad 10 kg każda), a mikser sam w sobie jest również zadziwiająco imponuje wagą, dzięki konstrukcji z ABS oraz, przede wszystkim, wykorzystaniu wzmacniaczy klasy D, które nie wymagają obciążających systemów chłodzących i, co wyraźnie widać, powoli stają się standardem w sprzęcie nagłośnieniowym. Wzmacniacze te dostarczają 1.000 W mocy szczytowej (2 x 500 W) lub 500 W mocy uśrednionej (2 x 250 W) do wyżej opisanych kolumn - ich pobór mocy szacowany jest na 800 W.

 

[img:11]

[img:12]

 

Mikser: serce systemu XP1000

Dostęp do wszystkich funkcji system XP1000 naturalnie odbywa się z miksera. Urządzenie to oferuje łącznie 10 kanałów wejściowych, tj. cztery monofoniczne wejścia mikrofonowo-liniowe z globalnym zasilaniem phantomowym oraz trzy stereofoniczne wejścia liniowe, do tego procesor efektów, łączność Bluetooth i możliwość rozszerzenia.

Cztery pierwsze kanały posiadają osobne wejścia XLR i jack z przełącznikiem Mic/Line, do tego prosty korektor Low/High (100 Hz oraz 10 kHz, +/- 15 dB), gałkę poziomu i przycisk Effects, wysyłający dany kanał do procesora efektów (o nim później). Dwa pierwsze kanały rozszerzone są ponadto o funkcję kontroli dynamiki w postaci uproszczonego kompresora/limitera: przełączanie między jednym a drugim odbywa się z dodatkowego przycisku pod wejściem. Zasilanie phantomowe włączane jest globalnie z przycisku Phantom w sekcji kontrolnej. Pod czwartym wejściem mikrofonowym mieści się port USB, oznaczony jako Wireless - jest to port wyłącznie do wykorzystania z opcjonalnym zestawem bezprzewodowym XPD1. Należy zwrócić uwagę na brak pokrętła panoramy dla kanałów mono.

 

[img:5]

 

Kanały stereofoniczne 5/6 i 7/8 oferują osobne wejścia jack, ten sam korektor i kontrolę poziomów co kanały mono. Co zrozumiałe, nie posiadają sendu do efektów. Poza wejściami jack, kanał 7/8 oferuje dodatkowo pojedyncze, stereofoniczne wejście mini-jack. Ostatni kanał stereofoniczny 9/10 różni się od dwóch poprzednich rodzajem wejścia (phono).

Dostępne wyjścia to główne, wyraźnie oznaczone zasilające wyjścia na głośniki oraz dodatkowe stereofoniczne Monitor Out (jack) i Record Out (phono). Pod nimi mieści się sekcja kontrolna z główną gałką głośności Master, poziomem wyjścia Monitor Out oraz kontrolerem procesora efektów, tj. wyborem jednego z 16 programów efektów oraz poziomem wysłania ich do wybranych kanałów. W sekcji tej znajdują się również wskaźniki, w tym 5 stopniowy wskaźnik poziomu na sumie oraz diody sygnalizujące pracę limitera, aktywację zasilania phantomowego oraz włączenie urządzenia.

 

[img:6]

 

Ponad sekcją kontrolną znajduje się przełącznik MUSIC/SPEECH, zmieniający nieco charakterystykę częstotliwościową systemu w zależności od zastosowania. Z tego co udało mi się ustalić, to wciśnięcie go (tryb MUSIC) deaktywuje filtr dolnozaporowy (167 Hz, -3 dB na oktawę). Pozycja zewnętrzna (SPEECH) wydaje się pozostawiać ten filtr włączony, co redukuje niższe częstotliwości, zazwyczaj niepotrzebne w przypadku nagłaśniania mowy ludzkiej, podczas gdy drugie ustawienie przywraca je dla mocniejszego brzmienia.

Poza standardowymi funkcjami miksera, XP1000 oferuje również dodatkowe możliwości w postaci wspomnianego już procesora efektów cyfrowych, bezprzewodowej łączności Bluetooth do odtwarzania muzyki oraz możliwości rozszerzenia o system bezprzewodowy XPD1.

 

[img:9]

 

Rozszerzona funkcjonalność: procesor efektów i moduł Bluetooth

Samson XP1000 daje możliwość wzbogacenia sygnału z mikrofonów wyborem szesnastu niezłych, 24-bitowych, zróżnicowanych efektów cyfrowych. Ich aktywacja odbywa się przez wybór kanału (wciśnięcie przycisku effect), wybór efektu (pokrętło program) oraz ustawienie poziomu efektu (pokrętło send). Efekty brzmią rzetelnie i nie "tanio", jak to bywa w wielu budżetowych i przenośnych rozwiązaniach, a ich lista jest dosyć rozbudowana.

 

[img:8]

 

Pogłosy i efekty

Wśród szesnastu programów znajdują się: pogłosy typu Room, Hall, Plate, Spring czy Slapback oraz efekty Chorus, Delay, Flanger, jak i kombinacje powyższych (Chorus+Reverb, Delay+Reverb).
Ich obsługa jest bardzo uproszczona i bardziej wymagającym użytkownikom może nie spodobać się brak niezależnej kontroli sendu indywidualnych kanałów do efektu czy jakiejkolwiek manipulacji ich parametrami, chociażby pojedynczego pokrętła w stylu "Value", zmieniającego główny parametr danego efektu, jak np. czas pogłosu. Jednak umówmy się: jest to proste i przenośne urządzenie, a ilość 16 presetów powinna zadowolić większość klientów.

 

[img:7]

 

Bluetooth

Obecny w mikserze moduł Bluetooth to drugie udogodnienie. Pozwala on na bezprzewodowe odtwarzanie plików dźwiękowych z telefonów, laptopów czy urządzeń mobilnych (tablety, itp.). Konfiguracja połączenia przebiega w prosty sposób - wystarczy zbliżyć urządzenie do modułu BT i wcisnąć niewielki, czarny przycisk umieszczony na nim pod lampką kontrolną, a następnie odnaleźć mikser XP1000 na liście w swoim urządzeniu mobilnym. Jeżeli komunikacja zostanie nawiązana, lampka kontrolna zapali się jednostajnie na niebiesko, a ostatni kanał 9/10 stanie się kanałem kontrolującym poziom sygnału z BT.

 

[img:4]

 

Należy nadmienić, że tak samo jak praktycznie we wszystkich modułach Bluetooth w mikserach i przenośnym nagłośnieniu, możliwa jest komunikacja jedynie z nowszymi urządzeniami - starsze telefony, choć posiadające funkcje BT i odtwarzania muzyki, mogą zostać nie wykryte. Przed zakupem warto sprawdzić, czy twój telefon bądź inne urządzenie wykryje i połączy się z XP1000.

Ostatnią z funkcji jest możliwość wykorzystania dodatkowego modułu XPD1, będącego systemem bezprzewodowym złożonym z odbiornika USB umieszczanego we wspomnianym porcie Wireless przy kanale czwartym, oraz nadajnika typu mikrofonowego na baterie. Jest to dodatkowy moduł sprzedawany osobno.

 

Podsumowanie i ocena

Samson Expedition XP1000 to, jak widać, nieźle zaprojektowany i wyposażony, kompletny system dźwiękowy przeznaczony do umiarkowanie wymagających, mobilnych aplikacji. Zawiera wszystkie podstawowe funkcje niezbędne do nagłośnienia niewielkiej imprezy, występu, próby muzycznej, spotkania, itp., a jego konstrukcja pozwala na szybkie rozstawienie i złożenie systemu, zawierającego się w jednej skrzynce dla łatwego i szybkiego transportu.

Ogólnie rzecz biorąc, system sprawił na mnie pozytywne wrażenie, choć na początku byłem nieco sceptyczny. Ów sceptycyzm wziął się przede wszystkim ze sposobu łączenia i rozdzielania kolumn - pierwsze próby po wyjęciu systemu z opakowania były nieco irytujące - aby wysunąć szczeliny jednego głośnika z drugiego, trzeba go odpowiednio położyć i chwycić. To samo tyczy ponownego złożenia: wymagało to nieco wprawy. Ponadto, złożona całość nie należy do najporęczniejszych przez obły kształt i rozmieszczenie uchwytów. Z drugiej jednak strony, elementy łączą się ze sobą stabilnie i bezpiecznie, bez groźby rozdzielenia.

Konstrukcję indywidualnych komponentów systemu oceniam także pozytywnie - dotyczy to przede wszystkim głośników z obudową z ABS, które są solidne, wytrzymałe i posiadają metalowy grill chroniący zarówno woofer i tweeter, w odróżnieniu od niektórych modeli osłaniających tylko ten pierwszy. Co do miksera, wykonany jest on również z ABS - instynkt podpowiada, że w tym przypadku lepsza byłaby obudowa z metalu, podejrzewam jednak że producentowi chodziło o redukcję wagi całości oraz możliwość zainstalowania go na statywie mikrofonowym. To dodatkowa zaleta dla muzyka korzystającego z miksera podczas występu live.

Skoro o mikserze mowa, to jest on bardzo kompaktowy, oferując przy tym większość niezbędnych funkcji. Ilość kanałów (4 mono + 3 stereo) jest wystarczająca do przewidzianych zastosowań, nie zapomniano też o zasilaniu phantomowym, dodatkowych wyjściach (Monitor + Record) i dodatkach jak dwa kanały z prostym kompresorem i oczywiście procesorem efektów. Mikser nie posiada kontroli panoramy, co jednak jest zrozumiałe przy jego niewielkim rozmiarze. Należy zwrócić uwagę, że po włączeniu dość głośno szumi (nie z głośników, ale z otworu wentylującego).

Moduł Bluetooth to udogodnienie pojawiające się coraz częściej w przenośnych systemach nagłośnieniowych. Poza oczywistymi korzyściami, jak brak konieczności wykorzystania przewodów, pozwala to na większą swobodę podczas np. prezentacji, przemówień i tym podobnych, kiedy osoba prowadząca samemu może odtwarzać muzykę lub specyficzne nagrania dźwiękowe ze swojego iPada, nie ruszając się z miejsca.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzam, że Samson XP1000 to rzetelny produkt z dobrze dobranym zestawem funkcji i solidną jakością wykonania, który sprawdzi się przede wszystkim na sali prób, czy towarzysząc podróżującym muzykom, a także w mniejszych i średnich lokalach, klubach, miejscach spotkań dyskusyjnych, szkołach i obiektach religijnych.

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Liczba głośników: 2 szt.
  • Liczba głośników satelitarnych: 2 szt.
  • Maksymalna moc RMS: 1.000 W
  • Głośnik niskotonowy: Nie
  • Moc głośników satelitarnych: 500 W
  • Urządzenia oraz wejścia / wyjścia:
     
    • Bluetooth
    • 4 x Wejście XLR
    • 6 x Wejście jack 6.35 mm
    • 1 x Wyjście RCA
    • USB
    • 1 x Wyjście jack 6.35 mm
    • 1 x Stereo mini-jack (audio in)
     
  • Pilot w zestawie: Nie
  • Zasilacz zewnętrzny: Tak
  • Napięcie zasilania: 220 - 240 V AC
  • Kolor: Czarny
  • Szerokość: 686 mm
  • Wysokość: 660 mm
  • Głębokość: 432 mm
  • Masa netto: 22.68 kg

 

Galeria zdjęć Samson Expedition XP1000:

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

AudiofrIQ Sp. z o. o.

adres:
Ćmielowska 15A/15 03-127 Warszawa

Sklepy muzyczne > Samson rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.