TEST: Mikser cyfrowy Behringer X-Air XR18 - Prawdziwa zmiana paradygmatu?

Maciej Żulczyk 17 czerwca 2015, 11:00 SoundTrade
Behringer XR184.000 zł
  • Super-kompaktowy i przenośny
  • Bogate i wszechstronne wyposażenie wewnętrzne: zaawansowane procesory, bogactwo efektów w 4 szynach FX, 6 elastycznych szyn miksujących, rozbudowany routing, zintegrowany router Wi-Fi
  • Elastyczna bezprzewodowa oraz przewodowa obsługa z komputerów PC, Mac i tabletów/smartfonów iOS, Android.
  • Niedrogi jak na swoje możliwości i ilość sprzętu, który zastępuje.
  • Ciągłe udoskonalanie software'u i firmware'u w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów.
  • Niedopracowanie i "sztywność" oprogramowania kontrolnego
  • Liczne różnice między wersjami oprogramowania kontrolnego
  • Okazjonalnie myląca obsługa, brak dedykowanych podgrup, utrudniony dostęp do podgrup, grup DCA
  • Wewnętrzny router Wi-Fi może okazać się zbyt słaby zależnie od zatłoczenia pasma (w czym jednak może pomóc odpowiedni wybór kanału)

Od nieco ponad roku trwa prawdziwa ofensywa firmy Behringer na rynek nowych profesjonalnych i półprofesjonalnych produktów audio. Nie trzeba nawet specjalnie śledzić branży, by wiedzieć o rosnącej ekspansji jej właściciela, korporacji Music Group, i jej zakupu coraz to nowych, znanych marek, wśród których znajdują się np. Midas i Klark Teknik, ale od niedawna też choćby te spod szyldu TC Group. Nie da się ukryć, że nowe produkty Behringera stworzone są z myślą o wysokiej atrakcyjności dla klienta pod względem relatywnie niskiej ceny połączonej z najnowocześniejszymi, pożądanymi obecnie funkcjami.

Wśród nich znajduje się nowy mikser cyfrowy XR18, który trafił do redakcji na test. Jest to wręcz miniaturowe urządzenie w formie stageboxa, przeznaczone do montażu w racku lub położenia na scenie.

Mikser ten bazuje na sukcesie modelu X32 i oferuje wiele z jego możliwości w dużo mniejszym, super-przenośnym wydaniu: posiada m.in. 16 wejść mic/line, 2 dodatkowe wejścia liniowe, 6 wyjść Aux, łącznie 12 szyn, wyjście główne i dedykowane wyjście słuchawkowe, wyposażony jest też w pełen zestaw narzędzi do procesowania sygnału (w tym mnóstwo efektów dostępnych w czterech wewnętrznych sendach), interfejs audio USB 18x18 oraz przede wszystkim wbudowany router Wi-Fi oraz złącze Ethernet pozwalające na jego zdalną, przewodową lub bezprzewodową kontrolę z praktycznie dowolnego urządzenia, tj. komputera PC, Mac czy tabletu iOS i Android.

 

Test video Behringer X-Air XR18:

 

Zapowiada się więc na ciekawie zaprojektowany produkt o wielu możliwościach zarówno na scenę jak i do domowego studia nagrań; wiele głosów mówi też o prawdziwej zmianie paradygmatu miksu estradowego z uwagi na jego wydajność, wielofunkcyjność i opłacalność. XR18 to jeden z czterech modeli w serii X-Air, do której należą też mniejsze, zbliżone formą modele XR16 i XR12 oraz X18 - model desktopowy z dedykowaną szczeliną na iPada.

Pozostaje przeanalizować nowy model miksera Behringer i zweryfikować, czy jest on rzeczywiście tak przydatnym i innowacyjnym narzędziem, za jakie się podaje. Warto zaznaczyć, że urządzenie wprowadzono z oprogramowaniem kontrolnym w wersji Beta (zabieg dla niektórych dość kontrowersyjny), które od chwili premiery doczekało się wielu aktualizacji w odpowiedzi na liczne prośby klientów - na chwilę obecną (maj 2015), jest ono dużo bardziej rozwinięte niż jeszcze kilka miesięcy temu.

 

[img:1]

Pierwsze spojrzenie: rozpakowanie, aparycja, budowa, połączenia

Aby nie wybiegać za bardzo wprzód przyjrzyjmy się temu produktowi od momentu pierwszego kontaktu. Nowy XR18 trafił do redakcji w małej paczce, w której mieścił się sam mikser oraz akcesoria w postaci przewodu zasilającego i uchwytów rackowych. Urządzenie, jak już wspomniałem, jest niewielkich rozmiarów i prezentuje się solidnie z grubymi gumowymi osłonkami na krawędziach, metalowymi uchwytami z przodu oraz uchwytem dla zabezpieczenia składanej anteny. Jak można się domyślić jest lekkie i przenośne, natomiast wszystkie połączenia analogowe i cyfrowe umieszczone są z przodu (za wyjątkiem gniazda zasilającego i włącznika z boku).

Połączenia cyfrowe i analogowe zajmują dwie wyraźnie oddzielone sekcje. Pierwsze z nich widoczne na górze panelu to złącze Ethernet z obecnym obok trójdrożnym przełącznikiem, pozwalającym na wybór rodzaju łączności z urządzeniem kontrolującym. Kontrola ta odbywać się może przewodowo przez Ethernet, bezpośrednio np. z komputerem bądź też z wykorzystaniem routera, lub bezprzewodowo. Tu dostępne są dwie opcje: ustawienie Access Point wykorzystuje zintegrowany w urządzeniu router Wi-Fi i jest najprostszym sposobem na kontrolę miksera. Przy tym ustawieniu urządzenie tworzy własną sieć bezprzewodową, z której korzystać może do 4 urządzeń takich jak laptop, tablet czy smartphone. Ostatnią z opcji jest Wi-Fi Client, pozwalający na przyłączenie miksera do istniejącej sieci bezprzewodowej, z której korzystałyby wówczas również urządzenia kontrolujące. Nieopodal znajduje się składana i wykręcana antena routera Wi-Fi wraz z uchwytem zabezpieczającym podczas transportu.

 

[img:13]

[img:2]

 

Dalsze połączenia to: wejście i wyjście MIDI dla obsługi zewnętrznych kontrolerów, np. tych z serii Behringer X-Touch, lub dla przyłączenia instrumentów MIDI dla ich rejestracji; złącze USB dla połączenia z komputerem i wykorzystania zintegrowanego interfejsu audio 2x2/18x18; port Ultranet dla połączenia z systemami monitoringu osobistego P16 lub np. kolumnami Turbosound, obsługującymi ten autorski protokół transmisji danych.

Dostępne połączenia analogowe to 16 wejść mikrofonowo-liniowych na gniazdach combo Jack/XLR, z których dwa pierwsze służą również jako wejścia Hi-Z dla bezpośredniego podłączenia instrumentów, jak choćby gitara czy bas. Wejścia mikrofonowe wyposażone są w przedwzmacniacze zaprojektowane przez Midas, wykorzystywane we wszystkich najnowszych mikserach Behringer. Oferują one wysokiej klasy brzmienie, szczególnie imponujące jak na ten przedział cenowy. Poza 16 wejściami mic/line mikser posiada też dodatkowe stereofoniczne wejście liniowe na gniazdach jack, zaś w sekcji wyjściowej poniżej znajduje się sześć wyjść liniowych Aux na gniazdach XLR, wyjście główne Main L/R oraz dodatkowe wyjście słuchawkowe z dedykowaną gałką głośności.

 

[img:17]

[img:18]

 

Architektura wewnętrzna: kanały, procesory, efekty

Wnętrze miksera XR18 zaczerpnięte jest z cieszącego się wielkim powodzeniem miksera X32, wliczając w to procesory dla wszystkich szesnastu kanałów wejściowych i dwunastu szyn, w tym czterech stereofonicznych procesorów efektów, oferujących wybór wszystkich sześćdziesięciu jeden efektów z X32, wśród których znajdują się liczne emulacje słynnych, analogowych jednostek. Dostęp do wszystkich funkcji i ustawień odbywa się z oprogramowania kontrolnego w (niestety) nieco różnych od siebie wersjach dla komputerów PC, Mac, iPadów i urządzeń Android.

 

Mikser

Architektura wewnętrzna składa się więc z 16 kanałów z pełnym zestawem opcji wejściowych oraz procesorów dynamiki i korekty, dodatkowego kanału Aux dla wejścia stereofonicznego 17/18 i returnu z USB, czterech procesorów efektów, które można skonfigurować jako Sendy lub Inserty, sześciu szyn Aux oznaczonych jako Bus 1-6 również z pełnym zestawem narzędzi, a także szyny głównej. Mikser oferuje do tego 4 grupy wyciszające i 4 grupy DCA.

 

[img:4]

Zakładka Mixer

 

Kanały/Wejścia

Kanały wejściowe 1-16 oferują indywidualne zasilanie phantomowe, odwrócenie fazy, link stereofoniczny, wybór dowolnego wejścia mikrofonowego lub returnu USB z niezależnymi kontrolami gain/trim, a także konfigurowalny filtr dolnozaporowy dla częstotliwości 20 Hz - 400 Hz oraz aktywację insertu (jednego z czterech procesorów efektów, z czego dany efekt może być zainsertowany na dwa odrębne kanały).

 

[img:5]

Zakładka Channel

 

[img:6]

Zakładka Input

 

Bramka

Dalej znajduje się bramka, kompresor oraz 4-pasmowy korektor parametryczny. Są to w pełni wyposażone urządzenia, w niektórych wersjach oprogramowania kontrolnego dostępne w wersji prostej i zaawansowanej, choć w wersji PC dostępny jest jedynie zaawansowany widok. Bramka oferuje wybór jednego czterech presetów dla stopy, werbla, gitary akustycznej i wokalu, kontrolę wszystkich parametrów, tj. threshold, range, attack, hold, release, funkcję side-chain z wyborem częstotliwości, rodzaju filtra i źródła, oraz wybór trybu pracy między trzema rodzajami expandera o stosunku 2:1, 3:1 i 4:1, właściwej bramki szumów oraz duckera.

 

[img:7]

Zakładka Gate

 

Equalizer

4-pasmowy equalizer parametryczny (PEQ) z dodatkowym wspomnianym filtrem HPF mówi sam za siebie - każde z pasm może być ustawione jako filtr zaporowy, półkowy lub standardowy cut/boost z konfigurowalnym Q. Bardzo pozytywną niespodzianką jest fakt uwzględnienia 100-pasmowego analizera pasma czasu rzeczywistego dostępnego dla wszystkich equalizerów oraz spektrogramu.

 

[img:8]

Zakładka EQ

 

Kompresor

Kompresor również oferuje kontrolę wszystkich parametrów, czyli threshold, ratio, make-up gain, attack, hold, release, side-chain z rodzajem, częstotliwością i źródłem, a także cztery presety (stopa, werbel, bas, wokal), możliwość przełączenia między kompresorem a expanderem, wybór parametru knee (0 - hard knee, 5 - soft knee), przełączanie między operacją linearną a logarytmiczną oraz między afektowaniem szczytów (peak) lub wartości RMS. Dodatkowymi funkcjami jest kontrola balansu efektu kompresora do oryginalnego sygnału (Mix 0-100%), co w przypadku kompresji grupy może pomóc np. w uzyskaniu efektu kompresji równoległej, oraz funkcja automatycznej kontroli czasowej kompresora.

Naturalnie dla kanałów i szyn występują różnice w dostępności procesorów. Dla kanału Aux (17-18) oraz returnów FX 1-4 dostępny jest jedynie equalizer bez filtra HPF i procesorów dynamiki (wszystkie one mogą być skonfigurowane też jako returny z USB). Dla szyn miksujących 1-6 oraz szyny głównej LR dostępne są natomiast kompresory (w niezmienionej formie) oraz szeroki wybór equalizerów 6-Band PEQ, GEQ i TEQ, czyli tym razem 6-pasmowy korektor parametryczny lub 31-pasmowy GEQ, standardowy korektor graficzny, lub TEQ, korektor graficzny TruEQ znany z X32.

 

[img:9]

Zakładka Comp

 

Ten ostatni, choć wizualnie identyczny i w pracy również zbliżony do GEQ, posiada nieco zmodyfikowane algorytmy, zapewniające bardziej naturalną manipulacją sygnału, której graficzna reprezentacja na wykresie pasma zbliżona jest do układu 31 suwaków tego korektora.

 

Efekty

W ten oto sposób dotarliśmy do efektów. Jak już zostało powiedziane, XR18 oferuje cztery odrębne, stereofoniczne procesory FX, które można skonfigurować w trybie send/return (posiadają wtedy swoje dedykowane kanały return z equalizerem i opcjami dalszych wysyłek do szyn) lub jako inserty na dowolny kanał lub szynę (każdy efekt można wysłać do dwóch odrębnych kanałów/szyn).

Pełnej listy efektów zaczerpniętych z X32 nie ma sensu tutaj zamieszczać - można odnaleźć ją na stronie producenta, bądź też pobrać oprogramowanie kontrolne X-Air Edit, które można odpalić bez połączenia z mikserem. Dość powiedzieć, że znajdują się wśród nich liczne pogłosy, delay’e, chorusy, flangery, octavery, a także emulatory wzmacniaczy gitarowych, głośników leslie oraz emulacje znanych efektorów Lexicon czy kompresorów i equalizerów studyjnych PulTec, Urei, FairChild i innych. Większość z nich dostępna jest w wersji Dual Mono oraz Stereo.

 

[img:12]

Zakładka FX

 

[img:20]

Zakładka FX

 

Architektura wewnętrzna: szyny, sendy, routing, interfejs audio

Jak już ustaliliśmy, XR18 posiada sześć wewnętrznych szyn Bus 1-6, cztery stereofoniczne szyny efektów, cztery grupy wyciszające i cztery grupy DCA, rozbudowane możliwości wysyłek oraz routingu analogowego i cyfrowego, a także interfejs audio o konfiguracji 18/18 lub 2/2.

 

Szyny i wysyłka

Sześć szyn miksujących może być indywidualnie skonfigurowane jako sendy Aux dla monitorów czy zewn. efektów lub jako podgrupy, z czego tworzenie tych ostatnich i ich kontrola nie są do końca przejrzyste, ponieważ nie posiadają one własnych, umieszczonych obok siebie suwaków w głównym polu miksera, a jedynie pojedynczy, pojawiający się zamiast sumy przy zaznaczeniu danej szyny; dotyczy to również grup DCA, co może być na początku nieco mylące. Jednak więcej wspomnę o tym przy omawianiu oprogramowania kontrolnego, teraz zaś zatrzymajmy się jeszcze przy możliwościach samego miksera.

 

[img:10]

Zakładka Sends

 

Konfiguracja podgrup oraz ustawienia wszystkich wysyłek odbywają się z dedykowanej sekcji Sends, którą posiadają wszystkie kanały wejściowe i szyny FX. Mikser umożliwia tworzenie sendów w rożnych wariantach, tj. w trybie pre/post EQ, pre/post Fader, Input (kierującym do danego sendu bezpośredni sygnał z wejścia) oraz właśnie SubGroup (domyślnie są to sendy Post EQ do Busów przewidywanych jako sendy Aux). Wysyłki do procesorów FX mogą odbywać się w trybie Input, Pre/Post EQ, Pre/Post Fader. Efekty mogą być wykorzystane jako sendy lub jako inserty. W drugim przypadku jest to proces dwuetapowy - należy zaznaczyć to zarówno w konfiguracji kanału wejściowego (Input), jak i w ustawieniach danego efektu (FX/Insert).

W odróżnieniu od podgrup, które pozwolą na skompresowanie, korektę czy nałożenie dodatkowych efektów na grupę instrumentów, dostępne cztery grupy DCA pozwolą na kontrolowanie poziomów zbioru kanałów czy szyn pojedynczym suwakiem. Przypisanie kanałów/szyn do grupy DCA jest bardzo proste i odbywa się z sekcji wyjściowej kanału/szyny. Poza czterema grupami DCA dostępne są również cztery grupy wyciszające o dowolnym składzie, które ustawić można tak samo jak DCA bądź z głównego okna miksera.

 

[img:25]

Okno In/Out (Routing Page - Inputs)

 

Routing sygnału

Poza w miarę czytelnymi i rozbudowanymi możliwościami wysyłek mikser XR18 posiada rozległe zdolności routingu sygnału. W oprogramowaniu X-Air Edit odbywa się to z okna In/Out (Routing Page). Tutaj możliwe jest dowolne połączenie wejść analogowych z kanałami (Input), powrotów z interfejsu audio USB z kanałami (USB Returns), kanałów i szyn z wysyłką do interfejsu audio USB (USB Outputs), wysyłki kanałów do systemów monitoringu P16 (P16 Outputs), wysyłek do wyjść liniowych Aux (Aux Outputs) oraz kierowania sygnału do wyjść głównych i słuchawkowych (Main Outputs). Co więcej, w przypadku wyjść USB, P16 i AUX możliwy jest wybór wysyłki w trybach Analog, Input, Pre EQ, Post EQ, Pre Fader i Post Fader, również z uwzględnieniem lub bez uwzględnienia wyciszenia danego kanału czy szyny (Pre EQ, Pre EQ+Mute, itd.). Wszystko to zaprezentowane jest w bardzo czytelnej matrycy w oknie routingu.

 

[img:26]

Okno In/Out (Routing Page - P16 Outputs)

 

Interfejs audio

W tym miejscu należy w końcu wspomnieć również o interfejsie audio, pozwalającym na rejestrację (jedynie w jakości 44.1 kHz lub 48 kHz) i odtwarzanie do 18 kanałów audio z komputera. Interfejs może być skonfigurowany jako 18/18, lub jako stereofoniczny 2/2 dla prostej rejestracji z sumy. Naturalnie dla większości aplikacji stosowana będzie pierwsza konfiguracja.

Po instalacji sterowników XR18 wyświetli się jako dostępne urządzenie/karta dźwiękowa w oprogramowaniu DAW (w tym w dołączonym do miksera oprogramowaniu Tracktion). Interfejs domyślnie skonfigurowany jest na rejestrację analogowych sygnałów prosto z wejść mikrofonowo-liniowych, może jednak być skonfigurowany dowolnie. Podczas wielośladowego odtwarzania z komputera (np. podczas wirtualnego soundchecku) konieczne będzie przełączenie kanałów wejściowych miksera z analogowych na returny USB. Wiele z funkcji interfejsu, a także inne ustawienia miksera, łączności, monitoringu, itd., odbywa się z dedykowanego menu w aplikacji kontrolnej, dlatego chyba czas najwyższy poświęcić jej trochę uwagi.

 

Obsługa: kontrola, konfiguracja, łączność Wi-Fi i Ethernet

Aby omówić konfigurację miksera niezbędne jest bliżej przyjrzeć się aplikacji kontrolnej X-Air - moment ten odłożyłem aż do teraz z tego prostego względu, iż aplikacja ta ciągle rozwija się i obecnie jest już w wersji nowszej niż kiedy rozpoczynałem pisać ten tekst. Kolejna sprawa to fakt, że wersje dla PC, Mac, iOS i Android dość znacząco różnią się od siebie, tak więc omawianie możliwości np. aplikacji X-Air Edit PC może być nieadekwatne i mylące dla użytkowników innych urządzeń.

 

[img:27]

 

Behringer X-Air Edit - oprogramowanie kontrolne

W Internecie natknąć się można na liczne głosy komentujące fakt, że zmiana urządzenia kontrolnego i przyzwyczajenie się do odmiennej pracy aplikacji może być nieco kłopotliwe. Co prawda nie są to różnice znaczące, niemniej wyraźne i okazjonalnie frustrujące. W tym momencie nadmienić muszę, że ze względu na ciągłe ulepszanie aplikacji kontrolnych część rzeczy, o których piszę może być już nieaktualna w niedalekiej przyszłości, dlatego sugeruję pobranie tych aplikacji i sprawdzenie ich samemu (do próbnego korzystania z nich nie ma konieczności połączenia z mikserem).

 

[img:21]

Behringer X-Air Edit - Okno główne programu (PC)

 

Kolejne kontrowersje budziła niska stabilność i zawodność połączeń bezprzewodowych oferowanych przez zintegrowany router. Tutaj również zaznaczę, że jest ona usprawniana wraz z nowymi aktualizacjami software’u i firmware’u. Co więcej, Behringer umieścił w internecie serię filmików instruktażowych z poradami co do optymalizacji połączenia. Trzymajmy się jednak planu i przyjrzyjmy się możliwościom konfiguracyjnym XR18.
Program X-Air Edit PC, na którym będę bazował, to na chwilę obecną najbardziej rozbudowany co do funkcji soft kontrolny dla mikserów X-Air. W odróżnieniu od wersji na urządzenia mobilne, oferuje on pełen dostęp do wszystkich funkcji i ustawień, wliczając w to grupy DCA i grupy wyciszające, niedostępnych na urządzeniach mobilnych (możliwe, że poprawiono to).

 

[img:22]

Kontrola - Wysyłka kanałów do danej szyny (w tym przypadku Bus 1)

 

W dolnej części okna programu widnieje pole miksera z suwakami kanałów 1-18 i powrotów FX, w górnej: 10 zakładek o jakże zrozumiałych nazwach Mixer, Channel, Input, Gate, EQ, Compressor, Sends, Output, FX, Meter, z prawej natomiast znajduje się sekcja szyn miksujących, gdzie zaznacza się daną szynę lub grupę (LR, Bus 1-6, FX 1-4, DCA 1-4, Mute 1-4). Kontrola zorganizowana jest tak, że wybierając daną szynę po prawej, układ suwaków po lewej wskazuje wysyłki kanałów do danej szyny: zaznaczając więc sumę suwaki wskazują standardowy układ miksera, natomiast zaznaczając np. szynę Bus 1, suwaki wskazują poziomy wysyłek do danej szyny, i tak dalej - trzeba się do tego przyzwyczaić i pamiętać, że w ten sposób niestety możliwe jest np. skierowanie szyny efektów do samej siebie, tworząc pętlę sprzężeniową.

 

Konfiguracja

Powyżej sekcji szyn znajdziemy menu, w tym okno konfiguracyjne, okno routingu czy przyciski zapisu, czytania, kopiowania i wklejania ustawień. Okno routingu omówiłem już wcześniej, natomiast z menu konfiguracji odbywa się dostęp do wszystkich ustawień miksera i łączności (o tej ostatniej za chwilę). Tutaj możemy skonfigurować częstotliwość samplowania cyfrowego (48, 44.1 kHz), tryb pracy interfejsu audio (18/18, 2/2), ustawienia MIDI, preferencje linkowania kanałów, opcjonalną funkcję wyciszenia kanałów przy włączaniu i wyłączaniu, a także ustawienia monitoringu, gdzie możemy de facto ustawić konsolę do pracy studyjnej bądź estradowej zgodnie z własnymi preferencjami i wymogami aplikacji (ustawienia wyciszania, solowania, źródła monitorowanego sygnału, itp.) oraz ustawienia łączności bezprzewodowej z wykorzystaniem zintegrowanego routera (Access Point), zewnętrznego połączenia bezprzewodowego (WLAN) oraz komunikacji po kablu z zewnętrznym routerem (LAN) lub bezpośrednio z komputerem.

 

[img:15]

Okno konfiguracji - Zakładka Mixer

 

[img:16]

Okno konfiguracji - Zakładka Monitor

 

Łączność bezprzewodowa

Konfiguracja łączności miksera XR18 z wybranym urządzeniem jest prosta i nie powinna sprawiać nikomu problemów. Najłatwiejszym sposobem jest użycie zintegrowanego routera Wi-Fi i ustawienia Access Point. Po przełączeniu na tę właśnie opcje switcha na panelu miksera, automatycznie generuje on własną sieć bezprzewodową. W laptopie, smartphonie czy tablecie odnajdujemy to połączenie (z XR18 w nazwie) i łączymy się z nim, po czym włączamy aplikację X-Air Edit (urządzenie może wymagać pobrania najnowszego firmware’u, a co za tym idzie konieczności połączenia się z internetem, a następnie resetu).

Przy pomyślnym nawiązaniu połączenia wystarczy z menu Setup zsynchronizować urządzenia, przerzucić ustawienia z komputera do konsoli bądź na odwrót, i gotowe. Pozostaje zabezpieczyć połączenie hasłem i ewentualnie zmienić kanał Wi-Fi na najmniej zatłoczony w zakładce Access Point (wybór najlepszego, czyli najmniej zatłoczonego z 11 dostępnych kanałów Wi-Fi to bardzo ważna czynność dla prawidłowego funkcjonowania konsoli. Do tego jeszcze wrócę). Przy wyborze ustawienia WiFi Client możliwe jest przyłączenie miksera do istniejącej sieci bezprzewodowej, z której korzystałyby również kontrolujące je urządzenia. Proces ten przebiega podobnie, najpierw należy jednak połączyć się z mikserem przez Access Point i w oprogramowaniu X-Air Edit skonfigurować łączność z istniejącą siecią bezprzewodową (WLAN), potem połączyć się z nią komputerem, przełączyć mikser na WiFi Client i zsynchronizować urządzenia.

 

[img:23]

Okno konfiguracji - Zakładka Connect

 

[img:24]

Okno konfiguracji - Zakładka Access Point

 

Połączenie Ethernet

Kolejną z opcji, poza połączeniem bezpośrednim z komputerem, jest połączenie przewodowe (Ethernet) z zewnętrznym routerem. To ustawienie jest optymalne dla najbardziej wymagających aplikacji, ponieważ pozwala na niezawodne, przewodowe połączenie między komputerem a mikserem (poprzez router) oraz na wykorzystanie dodatkowych urządzeń mobilnych jak tablety dla bezprzewodowej kontroli (łączących się bezprzewodowo z routerem). Aby skonfigurować to, należy najpierw połączyć się z mikserem przez Access Point, w zakładce LAN w ustawieniach programu X-Air Edit wybrać DHCP, połączyć przewodami Ethernet komputer, router i mikser, a następnie przełączyć switch w mikserze na pozycję Ethernet.

 

[img:14]

 

Wrażenia

Programu X-Air Edit kontrolującego mikser używa się w miarę przyjemnie i bezproblemowo (za wyjątkiem kilku szczegółów). Wersja na komputer PC posiada najuboższą szatę graficzną i zdaje się najbardziej rozbudowaną funkcjonalność. Layout jest czytelny i kilka chwil spędzonych nad programem pozwoli na pełne rozszyfrowanie go. Program umożliwia zapis presetów dla danego kanału oraz wszystkich ustawień scen, a także kopiowanie i wklejanie ustawień z jednego kanału/szyny na drugi. Od strony obsługi bardzo ważne było uwzględnienie osobnych ustawień dla preferencji monitoringu oraz interfejsu użytkownika, z możliwościami zaznaczania kanałów solowaniem (pojedynczym bądź nie) i poruszeniem suwaka.

Podoba mi się, że z zakładki Mixer możliwy jest globalny wgląd w ustawienia i szybki dostęp do indywidualnych ustawień procesorów dla wszystkich kanałów; dotyczy to też ustawień wejściowych jak gainu, fazy, itp., oraz sendów do szyn i efektów (z czego te ostatnie mogłyby być nieco czytelniej zaznaczone w głównym oknie). Kolejnym plusem jest to, że klawisz ESC zawsze zabiera Cię z powrotem to głównej zakładki. Z okna głównego możliwe jest też błyskawiczne ustawienie grup wyciszających (4 małe, podświetlane na czerwono prostokąty u doły kanału), choć mogłoby to analogicznie dotyczyć też grup DCA, które również posiadają swój „wyświetlacz” nad suwakiem danego kanału. Skoro jednak uwzględniono część intuicyjnych dla użytkowników PC funkcji, jak użycie klawisza ESC, dlaczego brakuje już np. możliwości zmiany kanałów czy zakładek strzałkami, czy używania kombinacji Ctrl+C i Ctrl+V do kopiowania i wklejania ustawień? Strzałki działają w niektórych częściach menu, w innych nie.

 

[img:19]

 

W kwestii szczegółów obsługi softu znalazłoby się jeszcze kilka mankamentów. Jest nim na przykład kontrola korektora parametrycznego, gdzie na jego graficznej reprezentacji  myszką można wybierać pasmo i częstotliwość, ale już szerokość pasma Q należy wpisać klawiaturą po zaznaczeniu myszką odpowiedniego pola. Nawet większość platform DAW na PC umożliwia szybszą i płynniejszą kontrolę tego parametru, natomiast w sytuacji koncertowej gdzie niezbędna jest szybkość pracy przy nagłych zmianach korektora, może się to okazać problemem. Kolejna sprawa to fakt, że kanały w dolnej części okna miksera pozostają nieruchome, choć już w wersji iPadowej możliwe jest ich dowolne przesuwanie, mało tego - błyskawiczne łączenie w grupy DCA za pomocą kilku przeciągnięć.

Skoro już o tym mowa, grupom DCA oraz szynom miksującym skonfigurowanym na podgrupy bardzo brakuje suwaków w głównym polu miksera. Jak już wspomniałem, sekcja szyn po prawej stronie skonfigurowana jest na zasadzie „send-to”, gdzie zaznaczenie danej szyny/grupy powoduje reprezentację wysyłek do niej na suwakach w głównym polu. Można przez to zapętlić sygnał w szynie efektów, ponadto jest to nieco uciążliwe, jako że dostęp np. do grupy DCA wymaga kilku kliknięć. Tworzenie podgrup to również nieco mylący, nieklarowny proces.

 

[img:28]

 

Takich drobnostek można wymieniać dużo, znowu też sprowadza mnie to do tematu różnic w oprogramowaniu oraz jego niedopracowania. Wersja PC, z której korzystałem najwięcej, choć rozwija się, wciąż sprawia wrażenie surowej i sztywnej, z kolei wersje iOS i Android choć wydają się barwniejsze, bardziej płynne i elastyczne, są w niektórych przypadkach uboższe, a w innych po prostu odmienne w funkcjonowaniu. W praktyce oznacza to, że przygotowanie do płynnej pracy z mikserem XR18 w rozbudowanej sytuacji koncertowej z kilkoma urządzeniami kontrolującymi jego pracę, należy nauczyć się kilku różnych programów.

Jednak w tym momencie chciałbym zaznaczyć, że Behringer ewidentnie bardzo przykłada się, by dogodzić klientom i sprostać ich prośbom/oczekiwaniom. W trakcie testowania XR18 i wcześniej, podczas zbierania informacji o nim, odwiedziłem wiele forów i obejrzałem sporo filmów na YT - po pierwszych wersjach Beta głosy były krytyczne, jednak spora większość zmian została bardzo szybko wprowadzona przez producenta w następnych aktualizacjach. Obecne wersje softu są więc dużo bogatsze niż jeszcze te sprzed choćby dwóch miesięcy temu, natomiast załoga Behringer wyraźnie trzyma rękę na pulsie.

 

[img:29]

 

Wracając do kwestii samego miksera i kwestii bardziej uniwersalnych powiem tyle: od strony samego wyposażenia i funkcjonalności, XR18 to naprawdę potężny mikser w jakże niepozornym wydaniu. Procesory dla kanałów i szyn są wyczerpujące, a co więcej - rozszerzone o takie dodatki jak bardzo praktyczny analizer pasma RTA (spory plus), funkcję Duckera dla bramki szumów, czy dodatkowy graficzny TruEQ dla szyn miksujących. Każdy z procesorów umożliwia maksymalną, profesjonalną kontrolę, a efekty... Tym, którzy zetknęli się z X32 nie muszę wiele mówić. Od strony zintegrowanych efektów nowe miksery Behringer bezdyskusyjnie wygrywają z konkurencją - FX Rack bogaty jest w mnóstwo jednostek o autentycznym, rzetelnym brzmieniu, natomiast ich dostępność w tak niewielkim i tanim urządzeniu to prawdziwy hit.

Co do brzmienia samej jednostki przy nagłaśnianiu i rejestracji to preampy zaprojektowane przez Midas robią swoje. Co prawda nie są to super czyste, high-endowe preampy z wyższych konsol Midas, jednak pamiętajmy że Behringer XR-18 kosztuje mniej niż 4.000 zł. Dla nagłośnienia i wielośladowej rejestracji niewielkich występów są one bardziej niż zadowalające.

 

[img:30]

 

Konfiguracja bezprzewodowa nie stanowiła dla nas żadnego problemu. Ustawienie Access Point odbywa się błyskawicznie, natomiast połączenie z zewnętrznym routerem, choć już procesem wieloetapowym, również nie stwarzało trudności. W tym momencie warto wspomnieć o wydajności zintegrowanego routera i jakości transmisji bezprzewodowej - w zasadzie dotyczy to nie tylko nowego XR18, ale i wszystkich nowych urządzeń audio wyposażonych w Wi-Fi. Często zdarza się, że podczas wstępnych testów w odizolowanych warunkach wszystko przebiega sprawnie, podczas gdy w prawdziwej sytuacji estradowej, gdzie nagle zjawia się kilkadziesiąt-kilkaset osób z telefonami i gdzie trzeba konkurować z innymi połączeniami Wi-Fi w klubie, wszystko bierze w łeb. Nawet przy pierwszych testach, kiedy przez Access Point połączyliśmy dwa urządzenia jednocześnie, responsywność software’u wyraźnie spadła. Z podobnymi recenzjami zetknąłem się również przy poszukiwaniach informacji na forach przed właściwym kontaktem z jednostką.

W odpowiedzi na to przychodzą tutaj dwa rozwiązania. Pierwsze z nich brzmi - wykorzystaj zewnętrzny router bezprzewodowy, kablami połącz go z mikserem i komputerem jako główną jednostką kontrolującą, dodatkowe tablety czy smartfony połącz bezprzewodowo ze skonfigurowaną siecią Wi-Fi. W ten sposób nawet w przypadku utraty połączenia Wi-Fi (czego szanse i tak maleją przez wykorzystanie mocniejszego routera, w dodatku gdyby był to router 5 GHz) przewodowo podłączony komputer zawsze zapewni dostęp do pracy jednostki.

 

[img:31]

 

Jest to rozwiązanie skuteczne, jednak tutaj natychmiast pojawia się zasadne pytanie: po co w takim razie wyposażać mikser we własny router Wi-Fi, skoro w praktyce niezbędne jest korzystanie z dodatkowego urządzenia? Otóż niekoniecznie, ponieważ pozostaje jeszcze jedno rozwiązanie, o którym łatwo zapomnieć. Aby zagwarantować dobrą łączność Wi-Fi, warto poeksperymentować z wyborem jednego z jedenastu dostępnych kanałów oraz pobrać oprogramowanie skanujące pasmo i wyświetlające poziom jego zatłoczenia. Często okazuje się, że wybór odpowiedniego pasma rozwiązuje problemy i pozwala na płynną, bezprzewodową obsługę miksera. W Polsce najpopularniejszym i najczęściej rekomendowanym softem do skanowania pasma sieci bezprzewodowych jest program inSSIDer, warto więc wykorzystać go by ułatwić sobie życie. Na zakończenie tej kwestii dodam tylko, że osobiście nigdy nie stawiałbym na Wi-Fi jako jedyną formę obsługi miksera estradowego na dużym evencie.

Po raz kolejny trzeba oddać ukłon w stronę Behringera, który zadbał o swoich użytkowników oferując liczne filmiki instruktażowe z poradami konfiguracji nowego urządzenia, również od strony łączności. Jednak w tym momencie chyba już najwyższy czas na...

 

Podsumowanie

Mikser XR18 okazał się być urządzeniem wieloaspektowym, bogatym w możliwości, ale też prowokującym sporo pytań i zagadnień do głębszego przeanalizowania. Po powyższym, nie najkrótszym tekście pora na jednoznaczną ocenę: z czystym sumieniem mogę zarekomendować ten mikser muzykom i realizatorom zajmującym się niewielkimi i średnimi występami oraz nagraniami.

Począwszy od jakości konstrukcji, przez połączenia i wyposażenie do obsługi i możliwości, udowodnił on swoją jakość, która jest szczególnie imponująca i atrakcyjna jak na cenę wynoszącą niecałe 4.000 zł. Urządzenie zbudowane jest solidnie oraz oferuje wystarczającą ilość połączeń dla małych-średnich przedsięwzięć, natomiast jego funkcje i wyposażenie, w skład którego wchodzą zaawansowane procesory, masa efektów, rozbudowany routing, interfejs audio, elastyczna architektura czy zintegrowany router Wi-Fi czynią go profesjonalnym narzędziem na scenę czy do domowego studia nagrań.

Nie obyło się oczywiście bez kilku potknięć: główne z nich to niedopracowanie i różnice w oprogramowaniu kontrolnym, będącym nieraz mylącym i nieintuicyjnym, oraz okazjonalna zawodność łączności bezprzewodowej, jednak wygląda na to, że Behringer wciąż pracuje by udoskonalić pod tym względem swój nowy produkt oraz zapewnić odpowiednie materiały (instruktaże) dla jego lepszej obsługi.

XR18 wyróżnia się na tle konkurencji przede wszystkim bardzo elastycznymi możliwościami kontroli (z dowolnych urządzeń i na wiele sposobów), brzmieniem (będącym zasługą preampów oraz rozbudowanego racka FX) i połączeniem kompaktowości i zaawansowanych możliwości. Choć mógłby oferować nieco więcej (na przykład osobne podgrupy, więcej wejść i wyjść, elastyczniejszy i spójniejszy software) należy pamiętać, że nie jest to wielkoformatowy mikser estradowy dla dużych przedsięwzięć, a małe i przenośne, wielofunkcyjne rozwiązanie dla wykonawców i nagłośnieniowców, którym Behringer zaoferował niedrogie urządzenie typu ‘wszystko w jednym’ dla nagrań i nagłośnienia. Zamiast dużej konsoli, przewodów, dodatkowych stagebox’ów i rack’ów sprzętu otrzymujemy wręcz miniaturową jednostkę, do której potrzebujemy tylko mikrofonów, nagłośnienia i laptopa, tabletu czy smartfona (które nie są dodatkowymi wydatkami, bo dziś każdy posiada co najmniej jedno z tych urządzeń), oraz ewentualnie routera, który to wydatek można przecież przeboleć.

 

Pliki do pobrania:

 

 

Galeria zdjęć Behringer X-Air Edit (iPad):

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • 16 wielokrotnie nagradzanych, w pełni programowalnych, zaprojektowanych przez firmę MIDAS, przedwzmacniaczy mikrofonowych
  • Wbudowany router Wi-fi, pracujący w trzech różnych trybach, umożliwiający pracę również bez routerów zewnętrznych
  • Dwukierunkowy interfejs USB 18x18, umożliwiający bezpośrednią rejestrację na iPadzie i innych platformach cyfrowych
  • Rewolucyjny algorytm automatycznego miksowania Dana Dugana, działający na zasadzie podziału wzmocnienia (firmware w przygotowaniu)
  • Efekty stosowane także w konsoletach X32: Lexicon 480L, PCM70, EMT250 oraz Quantec QRS
  • 100-pasmowy analizator widma (RTA) dla wszystkich kanałów i szyn bus
  • Możliwość podłączenia osobistego systemu monitorowego P-16
  • Obudowa zabezpieczona elastycznymi elementami z tworzywa sztucznego z możliwością zamontowania uchwytów do racka 19" (w komplecie)
  • 6 szyn AUX i szyny główne LR z insertami, 6-pasmowa korekcja parametryczna lub 31-pasmowy korektor graficzny
  • 6 wyjść ze złączami XLR do obsługi szyn AUX, 2 wyjścia główne XLR oraz wyjście słuchawkowe
  • 40-bitowe zmiennoprzecinkowe DSP z "nieograniczonym" zakresem dynamiki bez wewnętrznego przeciążenia i latencją bliską zeru
  • Bezpłatne aplikacje dla systemów iOS, Android i PC/Mac/Linux, umożliwiające zdalną obsługę poprzez Ethernet, LAN lub WiFi
  • MIDI In/Out umożliwiające sterowanie urządzeniami MIDI (zawiera protokół Mackie Control) lub służące jako interfejs MIDI/USB
  • Bezpłatne aktualizacje oprogramowania uwzględniające dodatkowe plug-in'y i efekty do pobrania ze strony: www.behringer.com
  • Wewnętrzny zasilacz impulsowy bez zakłóceń audio i o niskim zużyciu energii

 

Galeria zdjęć Behringer X-Air XR18:

Gdzie kupić?

Behringer Behringer www.behringer.com

Dystrybucja w Polsce:

SoundTrade

tel.: +48 22 632 02 85
Godziny otwarcia:

Pon - Pt:  09:00 - 17:00

adres:
ul. Kineskopowa 1 05-500 Piaseczno k/Warszawy

Sklepy muzyczne > Behringer rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.