TEST: Kolumna i wzmacniacze basowe Bugera

5 października 2015 Tagi: gitara, kolumny, wzmacniacze, basowe, lampowe, tranzystorowe, bugera, bv 1001 m, bv 1001 t, bn410ts
Autor testu: tomek-przyborowicz-zdjecie Tomek Przyborowicz
Produkt: Bugera BV 1001 MBugera BV 1001 TBugera BN410TS
Cena: 1.800 zł2.250 zł2.250 zł
Dostarczył: SoundTrade

Bugera to marka, która pojawiła się na rynku muzycznym stosunkowo niedawno, bo w 2007 roku. Na rynek basowy Bugera wkroczyła jeszcze później. Pierwsze konstrukcje basowe tego producenta to wzmacniacze NUKE BTX 36000 przedstawione światu w 2009 roku, oraz BVV 3000 z 2010 roku.

Od tamtego czasu basowa oferta Bugery stale się rozwija. Przez długi czas do grona artystów związanych z tą marką należeli m.in. wirtuoz gitary basowej Brian Bromberg oraz Melvin Lee Davis, współpracujący z The Pointer Sisters, Chaką Kahn, czy Lee Ritenour'em. Warto również wspomnieć, że obecnie Bugera jest częścią jednego z największych dostawców sprzętu muzycznego na świecie - koncernu Music Group, do którego należą również takie marki jak choćby TC Electronic, Behringer, czy Turbosound.

 

[img:1]

 

Kolumna BN 410 TS

Znawcy tematu z pewnością już rozszyfrowali, że jest to zespół 4 głośników (Turbosound) o średnicy 10 cali. To bardzo popularny typ kolumny, preferowany przez wielu basistów. Jak donosi tabliczka znamionowa kolumny jej szczytowa moc to aż 2.800 W. Moc nominalna tego zestawu to 700 W, zaś oporność podano jako 8 Ohm. Uwierzcie mi, że ta paczka daje sobie nieźle radę. Jej SPL (poziom ciśnienia akustycznego), a po ludzku - jej skuteczność wynosi 100 dB, a maksymalnie nawet 128 dB.

 

[img:2]

 

Kolumna już po wyjęciu z kartonu cieszy oko. Jest bardzo starannie i estetycznie wykonana. Metalowa osłona z przodu, a na niej piękne, srebrne logo Bugera. Ramiona niestety nie podzielają radości oczu, bo kolumna waży 34.8 kg. Jest wykonana ze sklejki, a sama skrzynia posiada wewnątrz specjalne wzmocnienia dla zachowania jak najlepszego brzmienia. Taka konstrukcja musi ważyć, ale coś za coś. Na szczęście do zestawu producent dołącza kółeczka, które można w łatwy sposób zamontować w kolumnie i choć na schody nic nie poradzimy, to przejazd po prostym podłożu jest już łatwym zadaniem.

Brzmienie kolumny jest bardzo dobrze skrojone. Dzięki swojej budowie pięknie eksponuje niskie częstotliwości, a środek i góra są takie, jakie powinny być. Czytelne i przejrzyste. Kolumna jest wyposażona w tzw. twitter, czyli głośnik wysokotonowy, którego poziom możemy regulować specjalnym pokrętłem z tyłu skrzyni. Tuż obok znajdują się gniazda SPEAKON oraz JACK do połączenia ze wzmacniaczem lub inną kolumną.

Brzmieniowo paczka daje sobie świetnie radę. I to nie tylko ze wzmacniaczami Bugera. Podłączałem do niej również inne wzmacniacze i grała bardzo dobrze.

 

[img:3]

 

Wzmacniacze Veyron

Bugera BV 1001 M i BV 1001 T to wzmaki z tej samej serii o nazwie VEYRON. Różnica między nimi polega na tym, że przedwzmacniacz jednego jest tranzystorowy (Mosfet), zaś w modelu Tube napędzają go 3 lampy 12AX7. Jak donosi producent, to bardzo małe urządzenie jest w stanie wysłać do głośnika sygnał o mocy 2.000 W przy obciążeniu 4 Ohm. Przy obciążeniu kolumną o oporności 8 Ohm wzmacniacz produkuje moc wyjściową 1.000 W.

To co od razu rzuca się w oczy, to podobnie jak w przypadku kolumny, wysoka jakość wykonania i bardzo ciekawy "design". Dodatkowym bajerem jest to, że przyciski i pokrętła podświetlają się po włączeniu zasilania. W BV 1001 M diody świecące pod grillem umieszczonym na przednim panelu imitują światło lamp, a w modelu Tube, w tym samym miejscu znajduje się plastikowa szybka, pod którą widać żarzące się lampy.

 

[img:4]

 

Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest obudowa Veyronów. Jest ona bowiem czymś w rodzaju walizeczki. Uchwyt do przenoszenia nie jest osobnym elementem domontowanym do obudowy. Jest on integralną częścią całej obudowy. Jeśli więc chodzi o aspekt estetyczny i funkcjonalność, przyznaję maksymalną ilość punktów.

 

Ale do rzeczy, bo wzmacniacz ma przede wszystkim brzmieć!

Obydwa wzmacniacze zaprojektowano w nowoczesnej technologii Class-D, która pozwala na wytworzenie potężnej mocy (2.000 W) w bardzo małym i lekkim urządzeniu, bez konieczności stosowania specjalnych zasilaczy i radiatorów.

 

[img:5]

 

Urządzenia umieszczone na przednim panelu są typowe dla większości wzmacniaczy basowych. Mamy więc GAIN regulujący poziom na wejściu, wsparty dodatkowo przełącznikiem zmniejszającym czułość wejściową o 15 dB (dla instrumentów z aktywną elektroniką). W modelu Tube znajduje się potencjometr VOLUME, który kompensuje sygnał na wejściu, a w przypadku korzystania z pętli efektów reguluje poziom sygnału wysyłanego ze wzmacniacza do pętli.

Oba wzmacniacze posiadają bardzo dobrze działający kompresor optyczny, który uaktywnia się odpowiednim przyciskiem. Projekt kompresora został oparty na studyjnym urządzeniu z lat 70. Urządzenie znakomicie podbija dynamikę brzmienia, pozostawiając je przejrzystym i klarownym, bez efektu dławienia dźwięku.

 

[img:6]

 

Z racji różnych typów przedwzmacniaczy obu "headów", mamy do dyspozycji różne typy korekcji. W przypadku lampowego Tube, parametryczny equalizer środka jest napędzany lampowo i oferuje regulację w 3 zakresach: 220 Hz, 600 Hz oraz 2.5 kHz. Natomiast equalizer w Veyron pozwala na regulację środka w 220 Hz, 450 Hz, 600 Hz, 1.4 kHz i 3 kHz. Dodatkowo, w modelu tym zastosowano tzw. "dopalacze". Przy pomocy odpowiednich przycisków "ULTRA LOW" oraz "ULTRA HIGH" możemy podbić jeszcze bardziej niskie lub wysokie częstotliwości.

Co do brzmienia, właściwie nie ma się do czego przyczepić. Wszystko gra jak trzeba. Słychać, że obydwa wzmacniacze są bardzo przemyślane. Ich walory brzmieniowe są nieco inne, jednak w obu przypadkach jest to bardzo rasowe brzmienie, które dzięki narzędziom zawartym na przednim panelu możemy modelować właściwie w dowolny sposób. Jak udało mi się wyczytać w Sieci, w ich budowie zastosowano technologię równoległej kompresji, stosowaną w najlepszych studiach nagrań. Polega ona na zmiksowaniu suchego sygnału z sygnałem bardzo skompresowanym, co daje znakomite efekty jeśli chodzi o dynamikę brzmienia.

 

[img:7]

 

Podsumowanie

Ocena końcowa:

Mnie osobiście bardziej spodobał się model Tube. Lampy na przedwzmacniaczu dodają brzmieniu pewnego koloru i dynamiki, który bardzo sobie cenię. I być może głupio to zabrzmi, ale Tube zrobił na mnie wrażenie również przez swoje cechy wizualne. Te żarzące się lampy widoczne przez szybkę... Mała rzecz, a cieszy. Nie oznacza to jednak, że Mosfet jest w czymś gorszy. Nic z tych rzeczy. Posiada inne cechy brzmienia, typowe dla tranzystorowych wzmaków. Jest również tańszy o ok. 300 zł, a cena jest często bardzo istotnym kryterium decydującym o wyborze sprzętu.

Ogólnie rzecz biorąc obydwa wzmacniacze zasługują na duże słowa uznania, a to który wybrać - to już zdecydujcie sami. Należy podkreślić, że na ogólne, bardzo dobre wrażenie wpłynęła zdecydowanie sama kolumna, która brzmi moim zdaniem kapitalnie! Jeśli więc szukacie bardzo mocnego i poręcznego sprzętu, który pozwoli Wam uzyskać brzmienie jakiego oczekujecie, to z pewnością warto zainteresować się Bugerą. Nic dodać, nic ująć. Polecam uwadze!

Tomek Przyborowicz Autor: Tomek Przyborowicz

 

[img:8]

 

Specyfikacja techniczna:

 

Bugera BN 410 TS

 
  • Moc: 1.000 W (moc szczytowa: 2.800 W)
  • Przetwornik LF: 4 x10" (custom Turbosound)
  • Driver HF: 1", customowy, regulowany driver zapewniający wysoką rozdzielczość najwyższego pasma
  • Lekka i bardzo wytrzymała obudowa ze sklejki z rozbudowanym, wewnętrznym usztywnieniem konstrukcji
  • Złącza 1/4" TS
  • Impedancja: 8 Ohm
  • Wpuszczane uchwyty do przenoszenia i zintegrowane koła ułatwiające transport
  • Metalowy grill oraz wzmocnione metalowe narożniki

 

Bugera BV 1001 T

 
  • Moc: 2.000 W
  • Lampy: 3 x 12AX7
  • Wzmacniacz klasy D
  • Wbudowany kompresor
  • Technologia DYNAMIZER zarządzająca mocą w sposób uwydatniający każdy muzyczny niuans
  • Korekcja brzmienia w zakresie Bass / Mid / Treble
  • Przełącznik pasma MF
  • Pasywna regulacja EQ Baxandall w paśmie Bass i High oraz aktywna-lampowa regulacja EQ w paśmie Mid
  • Symetryczne wyjście DI z regulacją EQ pre / post umożliwiające bezpośrednie podłączenia do miksera
  • Pętla FX dla zewnętrznych efektów
  • Wyjście dla tunera z możliwością podłączenia monitora
  • Wejście Aux pozwalające odtwarzać ulubioną muzykę
  • Wyjście słuchawkowe o dużej mocy pomocne w trakcie ćwiczeń
  • 2 równoległe złącza głośnikowe (kompatybilny z Neutrik Speakon)
  • Podwójne wejście dla pedału FS112B Mute i FX Loop (brak w zestawie)
  • Aktywny system chłodzenia o zmiennej prędkości obrotowej wentylatora, zabezpieczenia przed składową stałą, termiczne zabezpieczenie przeciążeniowe

 

Bugera BV 1001 M

 
  • Moc: 2.000 W
  • Wysokonapięciowe tranzystory MOSFET w przedwzmacniaczu
  • Wzmacniacz klasy D
  • Klasyczny kompresor zwiększający sustain i wygładzający szczyty głośności w trakcie grania techniką slap
  • Technologia DYNAMIZER zarządzająca mocą w sposób uwydatniający każdy muzyczny niuans
  • Korekcja brzmienia w zakresie Bass / Mid / Treble
  • Przełącznik pasma MF pomocny w ustawieniu pięciu klasycznych brzmień
  • Przełączalna regulacja EQ w zakresie Ultra Low / Ultra High
  • Pasywny układ regulacji EQ Gyrator naśladujący klasyczne, lampowe brzmienie
  • Symetryczne wyjście DI z regulacją EQ pre/post umożliwiające bezpośrednie podłączenia do miksera
  • Pętla FX dla zewnętrznych efektów
  • Wyjście dla tunera z możliwością podłączenia monitora
  • Wejście Aux pozwalające odtwarzać ulubioną muzykę
  • Wyjście słuchawkowe o dużej mocy pomocne w trakcie ćwiczeń
  • 2 równoległe złącza głośnikowe (kompatybilny z Neutrik Speakon)
  • Podwójne wejście dla pedału FS112B Mute i FX Loop (brak w zestawie)
  • Aktywny system chłodzenia o zmiennej prędkości obrotowej wentylatora, zabezpieczenia przed składową stałą, termiczne zabezpieczenie przeciążeniowe

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

Do testów dostarczył:
SoundTrade SoundTrade Tel: +48 22 632 02 85 http://www.soundtrade.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Vox MV50 AC1
TEST: DV Mark EVO12
TEST: Ashdown Rootmaster EVO 5003

Pozostałe testy sprzętu gitarowego

Gitara elektryczna Supro Sahara 1570 WB

Gitara elektryczna Supro Sahara 1570 WB

Supro, to legendarna marka będąca własnością działającego w latach 1940-1968 amerykańskiego koncernu VALCO. Instrumenty które wówczas powstawały cechowały...

Produkt: 1570WB Sahara
Cena: 3.000 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
System do transmisji sygnału TC Electronic Teleport

System do transmisji sygnału TC Electronic Teleport

TC Electronic Teleport to rewolucyjny system do transmisji sygnału gitarowego. Pomimo nazwy, transmisja odbywa się za pomocą kabla, lecz system umożliwia...

Produkt: Teleport GLTTeleport GLR
Cena: 360 zł360 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Kostka podłogowa Ghoul Screamer

Kostka podłogowa Ghoul Screamer

Dziś na testowy warsztat bierzemy flagowy przester marki KHDK Electronics, czyli firmy powstałej przy współpracy Kirka Hammeta z Davidem Karonem. Ghoul JR to...

Produkt: Ghoul JR Screamer
Cena: 850 zł
Szymon Chudy Gitarzysta, kompozytor, producent muzyczny
Head gitarowy DV Mark EVO1

Head gitarowy DV Mark EVO1

Czy DV Mark EVO1 zdominuje rynek lekkich tranzystorowych, profesjonalnych wzmacniaczy dużej mocy? Nie wiem. Ale to, co wiem na pewno, to fakt, że słowo...

Produkt: EVO1
Cena: 3.200 zł
Tomasz Andrzejewski Gitarzysta
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz