Mikrofony Prodipe SB21, M85 i TT1 Pro na testach w Infomusic.pl

3 listopada 2015 Tagi: test, nagłośnienie, studio, mikrofon studyjny, wokal
Autor testu: daniel-bigaj-zdjecie Daniel Bigaj
Produkt: Prodipe SB21Prodipe M85Prodipe TT1 Pro instrumentProdipe TT1 Pro
Dostarczył: FX MUSIC GROUP

W pierwszych słowach tego testu muszę przyznać, że kiedy dostałem te mikrofony, to zastanawiałem się, co to za firma, ta Prodipe? Wy pewnie też, więc na początek kilka informacji o samej firmie. Prodipe to firma francuska, ale wykorzystująca już istniejące fabryki sprzętu nagłośnieniowego w Azji, dokładnie te same, w których produkowane są wszystkie znane wam produkty z napisem MADE IN CHINA, niezależnie do marki. Celem firmy jest produkowanie urządzeń o maksymalnie najwyższej jakości w maksymalnie małych pieniądzach.

Francuscy inżynierowie konstruują, azjatyckie firmy montują, potem Francuzi testują wyprodukowane przedmioty i tak do momentu, kiedy zostaną spełnione założone normy. Prodipe podaje informacje o tym, w jaki sposób obniżają koszty, warto więc wiedzieć że: używają wielokrotnie tych samych form (myślałem, że wszyscy tak robią), ograniczają do minimum pośredników oraz stawiają na wysoką jakość komponentów (hmm, chyba większość firm podaje takie informacje). Zanim sprawdzę, jak to wygląda w rzeczywistości, zacytuję coś z biuletynu firmy Prodpide.

 


(…) Absolutnie nie negujemy osiągnięć największych graczy na rynku, ale niestety, ich produkty są często niedostępne dla mniej zamożnych klientów. Odpowiednio duży budżet daje olbrzymie możliwości wyboru, ale tym, którzy dysponują ograniczonymi środkami finansowymi, Prodipe oferuje produkty najwyższej jakości w najniższej cenie. Nie warto porównywać naszych produktów z towarami w danym zakresie cenowym. Należy analizować parametry techniczne produktów Prodipe, ponieważ to one gwarantują najwyższą jakość.

 

Ok, sprawdzę to na podstawie testów kilku ich produktów. Do dyspozycji mam mikrofony: TT1 Pro-Lanen, TT1 Pro-Lanen instrument, M-85 Lanen oraz SB21-Lanen. O co chodzi z serią Lanen? Ludovic Lanen to francuski realizator, chyba duża postać, choć przyznam, że bardzo mało na jego temat znalazłem informacji w sieci. Jego nazwiskiem w każdym razie sygnowana jest cała seria mikrofonów. I tą właśnie serią się dziś zajmę.


Prodipe TT1 Pro

[img:5]

[img:6]

 

Charakterystyka kardioidalna. Dynamiczny, a przede wszystkim tani mikrofon uniwersalny. Pasmo przenoszenia podane przez producenta to 50 Hz- 15 kHz. Brzmieniowo bardzo przypomina klasycznego SM58 i nie boję użyć tego porównania, gdyż rzeczywiście go przypomina. Może dół jest nieco mniej ciepły i ciut go za wiele, ale naprawdę brzmi podobnie i co zauważalne - ma większą czułość. Słychać to doskonale w dołączonej próbce w formacie mp3. Ustawienia preampu oraz odległość od ust pozostała bez zmian, eq wyłączone, filtr pop nie założony; takie ustawienie całego toru podczas nagrywania próbki pozwoli nam usłyszeć różnice. I słychać?

Do domu kultury, do salki czy nawet do poważniejszych sztuk można go z powodzeniem użyć, cena duuużo mniejsza. Natomiast jeśli chodzi o wykonanie, to na zewnątrz nie rzuca się w oczy jego „niskobudżetowość”, ale po rozkręceniu już nieco widać. Tu troszkę za dużo kleju, tam się sypie kalafonia, ale przecież nie będziemy się tym martwić za mniej niż 160 zł, kiedy możemy mieć podobną do 58-ki jakość, za tak niewielkie pieniądze. Na pytanie, jak długo jego brzmienie będzie podobne do SM58, nie potrafię jednak odpowiedzieć, trzeba by używać obu mikrofonów w takich samych warunkach i przez taki sam okres żeby zobaczyć, czy z czasem „wyjdzie” jakaś różnica i jaka ona będzie.


Prodipe TT1 Pro instrument

[img:1]

[img:2]

[img:3]

[img:4]

 

Dynamiczny, kardioidalny mikrofon służący do nagłaśniania szerokiego wachlarza instrumentów, od perkusyjnych, przez dęte po gitarowe. Zakres częstotliwości można powiedzieć, że klasyczny dla tego typu mikrofonów, 50 Hz- 15 kHz. Nie ukrywam, że porównywałem go do SM57. Tak jak i poprzednik miał dużo większą czułość niż hmm, oryginał. Widać to dokładnie na załączonym do artykułu zdjęciu, a już bardzo słyszalne jest w dołączonej próbce dźwięku.

Jak w przypadku testowania wcześniejszego mikrofonu, wszystkie ustawienia pozostały dokładnie takie same dla każdego produktu. Przy werblu i gitarach sprawił się nieźle, aczkolwiek miałem wrażenie, że nie jest tak ciemny jak odpowiednik Shura; dla jednych może to być wadą, a dla innych zaletą. Jeśli chodzi o wykonanie, to podobnie jak w poprzednio opisywanym modelu. Ale cena raczej bezkonkurencyjna. Nie bałbym się go używać w swoim studio, może kupię?

 

Prodipe M85

[img:7]

[img:8]

 

Ten mikrofon interesował mnie najbardziej, już jego wygląd powodował u mnie dobre skojarzenia. Brzmi prawie jak beta 58. Mimo takiej samej charakterystyki jakieś niuanse nie pozwalają mi napisać, że brzmi tak samo, jednak na tyle podobnie, że mało kto je wychwyci. Spokojnie można kupić do domu kultury, do salki prób czy nawet na koncertach używać. Gdyby nie to, że muszę już oddać te mikrofony, to użyłbym go na koncertach na żywo, sprawdziłbym reakcję wokalistów, innych realizatorów, a także słuchaczy.

Po odkręceniu główki widzę jednak zmianę w procesie produkcyjnym, tutaj wszystko jest dobrze dopasowane i nie ma mowy o zbyt dużej ilości kleju czy sypiącej się kalafonii, wszystko jest w jak najlepszym porządku.

 

Prodipe SB21

[img:9]

[img:10]

[img:11]

[img:12]

 

Osobno zajmę się serią 21. To ciekawy zestaw, oparty w zasadzie na jednej kapsule o tajemniczej nazwie 21. Kapsuła owa według producenta wytrzymuje ciśnienie rzędu 140 dB, co jak wiadomo przy wykorzystaniu np.: do nagłaśniania instrumentów dętych jest dość ważnym parametrem. Charakterystyka kierunkowo-kardioidalna, pasmo przenoszenia 50 Hz do 20 kHz. Uniwersalna kapsuła, w zależności od potrzeb, jest montowana na różnych stelażach, jest to cała seria modeli: SB21, GL21, CL21, VL21, BL21, PL21, które można zamontować na dęciakach, gitarach akustycznych, skrzypcach, wiolonczeli, kontrabasie oraz instrumentach perkusyjnych.

W moje ręce trafił model SB21. Bardzo dobrze wykonane oraz mające duże możliwości regulacji mocowanie od razu mi się spodobało, umiejscawia mikrofon dokładnie tam, gdzie chcę. Podoba mi się wykonanie całego modelu, brzmi nawet dość podobnie do klasycznego ATMa 350, nie miałbym żadnych oporów używać go na scenie lub w studio. Nie ukrywam, że nawet chciałbym mieć kilka sztuk. Do tego za takie pieniądze?

 

Próbki

W nagraniach porównałem dwa chyba najpopularniejsze mikrofony dynamiczne na świecie do mikrofonów Prodipe, usłyszymy więc Prodipe TT1 Pro vs Sm58 oraz Prodipe TT1 Pro instrument vs Sm 57. Uwaga, na gitarze grałem osobiście oraz użyczyłem swojego lektorskiego głosu, proszę się raczej na tym nie skupiać.

 

 

Podsumowanie

Ocena końcowa:

Mikrofony Prodipe to urządzenia budżetowe, ale na pewno nie słabe, czyli założenie firmy zostało spełnione. Wszędzie tam, gdzie chcemy osiągnąć możliwie najlepszą jakość w możliwie najmniejszym budżecie z powodzeniem możemy je zastosować. Jeśli masz małe studio nagrań i nie stać Cię na drogie mikrofony, możesz z powodzeniem używać Prodipe, różnice będą tak niewielkie, że nikt nie zauważy. Masz dom kultury, prowadzisz zajęcia ze śpiewu? Spokojnie możesz kupować mikrofony wokalowe Prodipe, nie musisz płacić za markę, zapłać za jakość brzmienia.

Daniel Bigaj Autor: Daniel Bigaj

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Cena
Brzmienie
Podejście firmy do produkcji
Wykonanie droższych serii
Cała seria 21
Wykonanie tańszych serii
Do testów dostarczył:
FX MUSIC GROUP FX MUSIC GROUP Tel: +48 (84) 639 11 22 fxmusic.com.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: LDM Flatspeaker 2001

Pozostałe testy nagłośnienia

System monitorowy LDM Flatspeaker 200

System monitorowy LDM Flatspeaker 200

Kilka dni przed otwarciem, do klubu Black&White w Ostrołęce dotarła nieduża paczka. Nadawcą była firma LDM Electronic Sp. z o.o., która przekazała nam na...

Produkt: Flatspeaker 200
Paweł Berent
System bezprzewodowy Audix AP61 OM2

System bezprzewodowy Audix AP61 OM2

Marki Audix nie trzeba przedstawiać nikomu związanemu z branżą pro-audio. Popularne i pożądane przez realizatorów mikrofony amerykańskiej marki znajdziemy na...

Produkt: AP61 OM2
Cena: 2.600 zł
Michał Jantar Realizator dźwięku
Zestaw przenośny LD Systems Curv 500 TS

Zestaw przenośny LD Systems Curv 500 TS

Trzy tygodnie temu dotarł do mnie do testów - w dwóch sporych i w dwóch nieco mniejszych pudłach - wyrównany liniowo zestaw nagłośnieniowy frmy LD Systems....

Produkt: Curv 500 TS
Cena: 6.500 zł
Rafał Drewniany DTS Studio
Zestaw głośnikowy RCF EVOX JMIX8 & J8

Zestaw głośnikowy RCF EVOX JMIX8 & J8

Ocena:

Równo dwa lata temu testowałem dla Infomusic pojedynczy zestaw RCF EVOX 12. Tym razem Arcade Audio, polski dystrybutor RCF, udostępnił mi nowe przenośne...

Produkt: EVOX JMIX8EVOX J8
Cena: 5.600 zł4.300 zł
Maciej Żulczyk Studio nagrań Pętla
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz