TEST: dB Technologies LVX 15 - Aktywny zestaw głośnikowy

15 stycznia 2016 Tagi: nagłośnienie, zestawy głośnikowe, aktywne, dbtechnologies, lvx15
Autor testu: piotr-peto-zdjecie Piotr Peto
Produkt: dBTechnologies LVX 15
Cena: 4.000 zł
Dostarczył: SoundTrade

Kilka miesięcy temu zadebiutowałem na portalu Infomusic.pl artykułem zamieszczonym w dziale "Porady". Zapowiadałem wówczas, że być może będą się tutaj również ukazywały moje testy sprzętu nagłaśniającego, czym zajmuję się "zawodowo" od mniej więcej 10 lat i traktuję to zajęcie jako uzupełnienie mojej działalności firmowej. Dzięki temu, że trafia do mnie wiele współcześnie produkowanych sprzętów, jestem "na bieżąco" zarówno gdy chodzi o technikę, jak i o tendencje panujące w branży.

Wszystkie moje testy będą wyglądały w ten sposób, że na początku opiszę wygląd zewnętrzny urządzenia i funkcje dostępne dla użytkownika, a w dalszej kolejności pokażę to, czego przeciętny klient nie zobaczy ani w sklepie, ani w prospektach firmowych. Mam tutaj na myśli zarówno wykorzystane przez producenta podzespoły, jak i pomiary elektryczno-akustyczne, do których wykonania posiadam odpowiednie przyrządy i doświadczenie. Z uwagi na ograniczenie objętości tekstu narzucone przez portal, testy nie będą zbyt rozbudowane w porównaniu do tych, które wykonywałem dawniej, ale postaram się w syntetyczny sposób opisać wszystko to, co jest najbardziej istotne z punktu widzenia użytkownika.

Po tym krótkim wstępie czas już przejść do meritum, czyli do testu dwudrożnej paczki aktywnej włoskiej firmy dB Technologies o oznaczeniu LVX 15. Jest to największy model z rodziny 4 zestawów głośnikowych, wyposażonych w przetworniki o średnicach 8, 10, 12 i właśnie 15", który to zestaw trafił do mnie do testów.

 

[img:1]

Zestaw może pracować również jako monitor sceniczny.

 

 

Wygląd zewnętrzny, przyłącza i regulatory

Pierwsze, co można zauważyć po wyjęciu zastawu z opakowania (a nawet przed), to jego niewielka waga, szczególnie jeśli wziąć pod uwagę fakt, że gabaryty są dość "słuszne", z uwagi na zastosowanie głośnika 15" i dużego horna. Kolejnym plusem jest użycie 3 wygodnych uchwytów transportowych, z których 2 znajdują się po bokach, a jeden na górnej ściance.

 

[img:2]

Widok zestawu po zdemontowaniu kraty osłonowej.

 

Cała obudowa, wykonana z 15mm sklejki, pokryta jest dobrej jakości lakierem strukturalnym, a głośniki zabezpiecza stalowa krata o grubości 1.5mm, z podklejoną od wewnątrz warstwą gąbki. Na dolnej ściance znajduje się gniazdo statywu oraz gumowe nóżki umieszczone w otworach wyfrezowanych w obudowie. Zestaw przystosowany jest do pracy w charakterze monitora scenicznego, co widać na zdjęciu powyżej.

LVX 15 posiada również punkty do podwieszania, ale tutaj ważna uwaga, którą zawiera również instrukcja obsługi: otóż w żadnym wypadku nie wolno odkręcić obu wkrętów zaślepiających otwory jednego elementu służącego do mocowania uchwytów do podwieszania! W takim bowiem wypadku stalowy kątownik umieszczony wewnątrz obudowy po prostu odpadnie od ścianki i będzie się swobodnie przemieszczał  po obudowie, co może np. doprowadzić do uszkodzenia głośników. Co ciekawe, kątowniki posiadają 8 otworów pozwalających przykręcić je do obudowy, ale żadnych wkrętów nie zastosowano, być może ze względów oszczędnościowych.

 

[img:7]

Kątowniki do mocowania podwieszenia nie są mocowane do obudowy.

 

Jeśli chodzi o moduł umieszczonego na tylnym panelu wzmacniacza, to ma on bardzo niewielkie rozmiary, a sekcja wejść i regulatorów też nie zajmuje wiele miejsca, bo producent wyposażył ją jedynie w niezbędne elementy. Jak widzimy, do dyspozycji są 2 symetryczne gniazda XLR Input/link zdublowane gniazdem typu jack, co czasem bywa przydatne, gdy ktoś np. dysponuje źródłem sygnału wyposażonym wyłącznie w takie gniazda wyjściowe.

Mamy do dyspozycji regulator czułości opisany jako Sensitivity i co bardzo ważne, jest on sensownie wyskalowany w dB, co wcale nie jest częste w sprzęcie estradowym. Po prawej stronie znajdują się trzy diody LED, które nie tylko spełniają rolę pokazaną w ich opisach. W trakcie uruchamiania urządzenia informują również o jego stanie, poprzez różną długość i sekwencję świecenia, co dokładnie opisuje instrukcja. Poniżej znajduje się przełącznik, który zmienia charakterystykę przenoszenia zastawu z płaskiej, na "procesorowaną". Teoretycznie w pozycji "flat" wbudowane DSP oferuje nam wyrównaną charakterystykę amplitudową, preferowaną do większości zastosowań, natomiast w pozycji "processed" mamy do dyspozycji klasyczny "kontur" czyli podbicie niskich częstotliwości z jednoczesnym podcięciem średnicy pasma.

 

[img:3]

Moduł wejściowy nie jest przesadnie rozbudowany.

 

Moduł wyposażono dodatkowo w przełącznik czułości wejścia, który umożliwia bezpośrednie podłączenie mikrofonu. Osobiście uważam to za ostateczność i niezależnie od producenta, nie polecam takich rozwiązań. W tym przypadku musimy zdać się na barwę jaką oferuje nam mikrofon, niemniej jednak często może nam ta funkcja "uratować życie".
Na samym dole modułu wzmacniacza znajduje się gniazdo sieciowe ze zintegrowanym bezpiecznikiem i wyłącznik sieciowy.

Warto dodać, że wszystkie przyłącza i manipulatory są dość mocno zagłębione w stosunku do krawędzi modułu, co bardzo dobrze zabezpiecza je przed ewentualnym uszkodzeniem.

 

[img:4]

Moduł wzmacniacza zajmuje niewielką część tylnej ścianki obudowy.

 

Przetworniki i wzmacniacz

Po zdemontowaniu kraty osłonowej możemy zobaczyć, jak prezentują się przetworniki od zewnątrz, no ale to nie daje zbyt wielu informacji, więc oczywiście wymontowałem oba i pokazuję je w całej okazałości. W przypadku głośnika sekcji niskotonowej mamy do czynienia z przetwornikiem wykorzystującym kosz tłoczony z blachy stalowej, na którym umocowano stosunkowo duży obwód magnetyczny (o średnicy 160 mm) w stosunku do niewielkiej cewki o średnicy 2" (51mm). Taki głośnik może charakteryzować się sporą skutecznością, ale jego moc ograniczona jest do około 200W RMS. Jeśli chodzi o driver wysokotonowy, to do dużego horna przymocowano niewielki przetwornik o średnicy magnesu 90mm i cewce 1.4" z membraną wykonaną z tworzywa. Taki głośnik zazwyczaj dysponuje mocą około 30 - 40W RMS.

Jeśli chodzi o moduł wzmacniacza, to jak widać na zdjęciu, ma on bardzo małe wymiary i co za tym idzie niewielką masę. Wynika to z zastosowania końcówek pracujących w klasie D i braku transformatora sieciowego. Pomiary, które wykonałem potwierdziły, że zastosowano głośniki adekwatne do realnej mocy wzmacniaczy, bo w przypadku końcówki sekcji niskotonowej jest to właśnie około 200W RMS (dla 100Hz), a do drivera w żadnym wypadku nie dochodzi większa moc niż około 30W RMS. Co ciekawe, już powyżej 10kHz moc dostarczana do głośnika wysokotonowego jest bardzo ograniczona i przy 18kHz wydziela się na nim zaledwie około 4W. Wynika to z tego, że bardzo dobrze działają wbudowane limitery i co ważne, ich działanie zależy również od częstotliwości, co świetnie zabezpiecza przetworniki i jednocześnie utrudnia określenie faktycznej mocy nominalnej zestawu.

 

[img:5]

Przetwornik 15" i driver wysokotonowy z hornem.

 

Moc podawaną w instrukcji wyrobu producent określa mianem "PGR", co oznacza moc programową.

Ja w moich testach wykonuję "od zawsze" wyłącznie pomiary ciągłej mocy RMS, przy którym to pomiarze wykorzystywany jest sygnał sinusoidalny. Niemniej jednak pomiar jest moim zdaniem miarodajny i niezależny od rodzaju badanego produktu, jeśli dokonuje się go w identycznych warunkach, korzystając z tych samych metod pomiarowych.

 

[img:6]

Widok wnętrza obudowy po zdemontowaniu głośników.

 

Brzmienie

Zerknąłem na licznik słów w edytorze i okazuje się, że już znacznie przekroczyłem założone ramy objętościowe testu, więc na koniec tylko kilka słów o brzmieniu, choć przyznam się, że zawsze z dużym dystansem podchodzę do tej części pracy, zdając sobie sprawę z faktu, że ocena tego typu siłą rzeczy jest bardzo subiektywna i to co podoba się jednemu, dla drugiego może być nie do zaakceptowania.

Pierwsze, co od razu daje się usłyszeć po włączeniu zasilania sieciowego bez sygnału wejściowego, to... głucha cisza. Zaletą wzmacniaczy beztransformatorowych jest właśnie często brak zakłóceń sieciowych w postaci "brumów" i właśnie tak zachowuje się testowana paczka. Po podłączeniu sygnału muzycznego brzmienie okazuje się nieco "matowe" co wynika z ukształtowania pasma za pomocą wbudowanej jednostki DSP i limiterów, o czym wspomniałem przy okazji pomiarów pasma mocy drivera. Bez korekcji barwy na mikserze nie mogłem uzyskać odpowiedniego dla mnie brzmienia w zakresie góry, natomiast delikatna korekta dała pożądane rezultaty. Wciśnięcie przełącznika "processed" powoduje podbicie niskich częstotliwości, co potwierdza się również na analizatorze, po podaniu na zestaw sygnału testowego w postaci szumu różowego. Docelowo funkcja ta będzie służyć odtwarzaniu muzyki tanecznej bez towarzyszenia sub basu.

 

Podsumowanie

Ocena końcowa:

Uważam, że ten zastaw dobrze się prezentuje wizualnie, jest wygodny w transporcie, a przy pewnych zabiegach korekcyjnych (przynajmniej w moim przypadku) oferuje poprawne brzmienie. Jest również ciekawą pozycją dla instalatorów ze względu na występowanie białej wersji kolorystycznej i dedykowanych akcesoriów podwieszeniowych. Krótko mówiąc, atrakcyjna i lekka paczka wykonana ze sklejki, charakteryzująca się dobrym brzmieniem i elastycznością w zakresie wszystkich praktycznie aplikacji.

Piotr Peto Autor: Piotr Peto

 

Podstawowe dane techniczne:

 
  • Moc PRG: 800W
  • Pasmo przenoszenia: 54Hz - 19kHz (-10dB)
  • SPL: 128dB max
  • Impedancja wejściowa (Mic/Line): 2.2kOhm / 20kOhm
  • Pobór prądu z sieci: 1.6A
  • Wymiary (szer. x wys. x gł.): 430 x 680 x 430 mm
  • Masa: 20.7kg

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Wygląd
Niewielka waga
Poprawne brzmienie
Wygodne uchwyty transportowe
Możliwość pracy jako monitor sceniczny
Mocowanie uchwytów do podwieszania, które może uszkodzić głośnik
Do testów dostarczył:
SoundTrade SoundTrade Tel: +48 22 632 02 85 http://www.soundtrade.pl

Powiązane video:

reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Powersoft T Series1

Pozostałe testy nagłośnienia

Końcówka mocy Powersoft "T" i Armonia-Plus

Końcówka mocy Powersoft "T" i Armonia-Plus

Ocena:

Niezależnie od wybranego modelu, nabywając końcówkę serii T uzyskujemy niemalże pewność, że przez kolejną dekadę będziemy pracować na sprzęcie należącym do awangardy. Zapraszamy na test nowych wzmacniaczy Powersoft.

Produkt: T
Przemysław Waszkiewicz OFF STAGE
System monitorowy LDM Flatspeaker 200

System monitorowy LDM Flatspeaker 200

Kilka dni przed otwarciem, do klubu Black&White w Ostrołęce dotarła nieduża paczka. Nadawcą była firma LDM Electronic Sp. z o.o., która przekazała nam na...

Produkt: Flatspeaker 200
Paweł Berent
System bezprzewodowy Audix AP61 OM2

System bezprzewodowy Audix AP61 OM2

Marki Audix nie trzeba przedstawiać nikomu związanemu z branżą pro-audio. Popularne i pożądane przez realizatorów mikrofony amerykańskiej marki znajdziemy na...

Produkt: AP61 OM2
Cena: 2.600 zł
Michał Jantar Realizator dźwięku
Zestaw przenośny LD Systems Curv 500 TS

Zestaw przenośny LD Systems Curv 500 TS

Trzy tygodnie temu dotarł do mnie do testów - w dwóch sporych i w dwóch nieco mniejszych pudłach - wyrównany liniowo zestaw nagłośnieniowy frmy LD Systems....

Produkt: Curv 500 TS
Cena: 6.500 zł
Rafał Drewniany DTS Studio
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz