TEST: D.A.S. Audio Vantec 15A & 18A - System z wyższej półki

Maciej Żulczyk 3 sierpnia 2016, 12:00 MBS Sp. z o.o.
D.A.S. Audio 15A5.300 zł
D.A.S. Audio 18A5.900 zł
  • Wydajny i bardzo głośny
  • Wierna reprodukcja pozbawiona zniekształceń przy wysokich poziomach
  • Bardzo wysoka jakość wykonania

Choć marka ta wielokrotnie obiła mi się o uszy, ze sprzętem D.A.S. Audio mam bezpośrednią styczność po raz pierwszy. Może to nieco kuriozalne, zwłaszcza że ta działająca od ponad czterdziestu lat hiszpańska firma cieszy się sporą renomą na europejskim rynku - jednak z drugiej strony może to być dobry punkt wyjścia do neutralnego i niezabarwionego wcześniejszymi doświadczeniami/oczekiwaniami tekstu.

A jego tematem będzie aktywny system nagłośnieniowy serii Vantec w formie dwóch dwudrożnych kolumn Vantec 15A i subbasu 18A. Seria ta to jedna z najnowszych w ofercie D.A.S. - po raz pierwszy zaprezentowano ją na największych targach branżowych trochę ponad rok temu. W jej skład wchodzą cztery modele aktywne (oraz ich cztery pasywne odpowiedniki, pozbawione litery A w nazwie): dwudrożne 12A i 15A, trójdrożna 215A na dwóch piętnastkach i subbas 18A. Sama formuła tego systemu to nic ekscytującego - przenośne, aktywne paczki z końcówkami klasy D, których widzieliśmy już bardzo wiele. Wygląda jednak na to, że w ofercie mobilnego, wielofunkcyjnego nagłośnienia marki D.A.S. Audio, nowe kolumny Vantec zajmują czołowe miejsce.

 

[img:5]

[img:6]

D.A.S. Audio Vantec 15A i 18A

 

Na tle reszty podobnych zestawów firmy, systemy Vantec wyróżniają się przede wszystkim zaawansowaniem technologicznym. Poza bardzo wysokiej jakości wykonaniem, wzmacniaczami klasy D o szczytowej mocy 1500W z zasilaczami impulsowymi i automatycznym przejściem w stan czuwania, wyposażone są one w najnowszej generacji przetworniki wysoko- i niskotonowe oraz rozbudowane procesory DSP bazujące na technologii filtrów FIR i oferujące dostęp do edycji wielu ustawień, jak presety funkcyjne, dodatkowa equalizacja, filtry górno- i dolnozaporowe, wreszcie opóźnienie i bezprzewodowy streaming muzyki z urządzeń mobilnych, a wszystko to z tylnego interfejsu ze wciskanym encoderem do poruszania się po menu. Nie mogę oprzeć się wrażeniu (ze względu właśnie na aspekt wizualny, technologiczny i wreszcie interfejs DSP z encoderem), że kolumny Vantec dość wyraźnie przypominają serię kolumn ETX firmy Electro-Voice, od których to są o około 10% tańsze.

System ten otrzymałem w konfiguracji "średniej": pojedynczy sub 18A i dwie satelity 15A (potężniejszy proponowany setup składa się z dwóch subów i dwóch kolumn 215A). Choć "średni", system ten nie jest szczególnie lekki i kompaktowy (dwie satelity po 24 kg i subbas 36 kg) a transport i rozstawianie go w pojedynkę stanowią spore wyzwanie. Jego wysoka waga to kwestia konstrukcji - wewnętrznie wzmacnianych obudów z grubej sklejki pokrytych trwałą warstwą ochronną ISO-flex, ciężkich stalowych grilli oraz przede wszystkim głośników z magnesami ferrytowymi w konkretnych aluminiowych koszach. Obudowy (typu bass reflex) wyposażone są ponadto w dwa boczne uchwyty, liczne punkty montażowe, gniazda na statyw z nachyleniem 0º lub 10º, a także, w przypadku satelit, boczne listwy ochronne dla bezpiecznego położenia na scenie przy wykorzystaniu ich jako odsłuchów. Satelity przewidziane są do mocowania na statywach, które jednak trzeba dokupić osobno - do zestawu dołączone są jedynie przewody zasilające powerCON.

 

[img:1]

[img:2]

D.A.S. Audio Vantec 15A

 

Na tylnym panelu kolumny 15A znajduje się gniazdo zasilające powerCON z włącznikiem, radiator wzmacniacza, panel wejściowy z dwoma gniazdami combo XLR/Jack i dodatkowym wejściem Aux (minijack, 3.5mm). Dwa kanały wejściowe posiadają niezależną regulację sygnału wejściowego (mikrofonowego lub liniowego), zaś do kontroli wejścia Aux służy gałka kanału pierwszego. Dostępne jest też dodatkowe wyjście XLR do szeregowego łączenia kolumn z funkcją wyboru sygnału doń kierowanego - może być to sygnał z wejścia 1, 2 lub obu (mix). Powyżej znajduje się główna regulacja głośności kolumny, będąca również kontrolerem dla menu DSP, wyświetlanego na ekranie obok.

Z kolei na panelu subwoofera 18A mieści się gniazdo zasilające i wyjście zasilające dla bezpośredniego przyłączenia do ośmiu jednostek (wtyki powerCON), a powyżej wejścia A/B i wyjścia A/B na gniazdach XLR. Stąd można też regulować ustawienia filtrów HPF, zarówno dla samego subbasu, jak i dla sygnału wyjściowego kierowanego do satelit. Pokrętło Low-Pass ustawia go dla niniejszej kolumny, a przycisk Satellite X-Over decyduje o jego aktywacji również dla wyjść A i B. Przy domyślnej konfiguracji, gdzie sygnał z miksera kierowany jest do wejść A/B w subwooferze, a następnie z wyjść A/B do dwóch satelit Vantec, poleca się ustawienie filtra Low-Pass na 100Hz, jego dezaktywację dla wyjść (przycisk wyciśnięty, pozycja THRU) oraz wybranie presetu V18A w ustawieniach HPF satelity 15A. Pozostałe dostępne funkcje to odwrócenie fazy w subbasie i wybór presetów o wszystko tłumaczących nazwach Deep/Loud.

 

[img:3]

[img:4]

D.A.S. Audio Vantec 18A

 

Producent wyraźnie podkreśla znaczenie i jakość przetworników wykorzystanych w kolumnach Vantec. W kolumnie niskotonowej 18A znajduje się woofer 18LX o dalekim wyskoku membrany i czterocalowej cewce - znajduje on zastosowanie wyłącznie w najwyższych seriach D.A.S. Audio. Z kolei w dwudrożnej satelicie 15A zamontowano nowy woofer 15FV4 oraz driver kompresyjny M-28, zoptymalizowany metodą FEM (Finite Element Method, Metoda Elementów Skończonych), zaawansowaną metodą obliczeniową stosowaną w inżynierii, wykorzystaną tu rzekomo do poprawy charakterystyk membrany, korektora fazowego czy zawieszenia. Wszystko to jednak hasła mające niewielkie znaczenie dla użytkownika końcowego, którego interesuje jedynie czy dany głośnik będzie grał głośno, wydajnie i bez zniekształceń. Według producenta: tak, według mnie po odsłuchach: również, ale o tym później. Wspomniany driver M-28 umieszczony jest w tubie o dyspersji 90 x 50 stopni, gdzie średnica wyjścia głośnika mierzy 1".

Każda kolumna Vantec posiada zintegrowany, chłodzony konwekcyjnie wzmacniacz klasy D o mocy szczytowej 1500W z zasilaczem impulsowym SMPS. Dodatkową jego funkcją, niestety rzadko obecną w podobnych urządzeniach, jest funkcja automatycznego przejścia w stan czuwania dla oszczędzania energii (czas, po jakim kolumny usypiają się przy braku sygnału, można dostosować z menu DSP). Dzięki wydajnym wzmacniaczom i nowym przetwornikom systemy te są w stanie wygenerować ciśnienie akustyczne sięgające 135 dB (mierzone z 1 metra).

 

[img:9]

[img:10]

D.A.S. Audio Vantec 15A i 18A

 

Kluczowym elementem serii są zaawansowane procesory DSP, oferujące dostęp do licznych parametrów i optymalizację pracy systemu pod konkretne wymagania. Przetwarzanie sygnału odbywa się tu z wykorzystaniem filtrów FIR - o technologii tej mówiłem nieco więcej z okazji testu kolumn serii ETX od E-V. Dla przypomnienia, algorytmy filtrów skończonej odpowiedzi impulsowej wymagają większych zdolności obliczeniowych i są droższe w implementacji, jednak pozwalają na precyzyjniejszą equalizację i podział pasma przy zachowaniu spójności fazowej i redukcji negatywnego wpływu na sygnał.

Wśród licznych funkcji DSP znajdują się filtry HPF (63 Hz, 100 Hz i preset dla subbasu V18A) i presety funkcyjne modyfikujące odpowiedź częstotliwościową systemu do konkretnych zadań: Live (neutralna charakterystyka), Dance (mniej środka, więcej dołu), Vocal (redukcja dołu, więcej wysokiego środka), Bass Boost (mocno podbity dół) i Monitor (podbicie w okolicy 250 Hz, cięcie w okolicy 500 Hz, lekko zredukowana góra). Mogą one być dalej skorygowane prostym equalizerem w pasmach Low (od około 180 Hz w dół), Mid (okolice 600 Hz, szerokie pasmo) i High (od około 2-3 kHz w górę) w zakresie -10 / +6 dB.

 

[img:7]

[img:8]

D.A.S. Audio Vantec 15A

 

Dalsze funkcje to opóźnienie satelit w przedziale 0 - 9.9 m, niezbędne gdy satelity oddalone są od subbasu, a także, co ciekawe, uproszczony Expander (bez edycji parametrów), dyskretnie obniżający poziom sygnału poniżej automatycznie wybranego progu (funkcja ta okazuje się umiarkowanie przydatna np. przy obecności brumienia czy szumu z przewodów, którego nie mamy czasu skorygować). Listę funkcji dopełnia możliwość bezprzewodowego odtwarzania muzyki z nowych urządzeń mobilnych jak smartfony czy tablety. W tej kwestii było trochę niejasności, ponieważ przed faktycznym testem spotkałem się z informacjami, że streaming odbywa się przez Bluetooth. Otóż nie - kolumna tworzy własną sieć bezprzewodową, z którą można połączyć się ze swojego urządzenia. Stworzenie sieci i synchronizacja odbywa się również z menu DSP. Co ciekawe, możliwy jest transfer stereofoniczny do kolumny lewej i prawej - wymaga to skonfigurowania kolumny lewej jako Master i prawej jako Slave. Połączenie to (o maksymalnym zasięgu jakichś 9-10 metrów) pomija subbasy i transmituje prosto do satelit. Nie wszystkie urządzenia wykrywają też sieć Vantec - pierwsze próby ze smartfonem Samsung zawiodły, dopiero tablet poprawnie połączył się z kolumnami.

Poza powyższymi funkcjami DSP, z menu można też wyregulować jasność i kontrast wyświetlacza i jego ewentualne przyćmienie po kilku sekundach, włączyć tryb czuwania i określić, kiedy się aktywuje, wreszcie zresetować system przywracając go do ustawień fabrycznych.

 

[img:11]

[img:12]

D.A.S. Audio Vantec 15A

 

Po zapoznaniu się ze wszystkimi możliwościami systemu Vantec i przygotowaniu go do pracy przyszła pora na odsłuch, który i tym razem odbył się w sali klubu Nowy Andergrant w Olsztynie. Szczerze mówiąc, pomimo nieznajomości oferty D.A.S. Audio, miałem już pewne oczekiwania, czy też może jakieś wyobrażenie o możliwościach systemu Vantec - wzięło się to zapewne stąd, że cena, specyfikacje techniczne i stosowane chwyty marketingowe (z którymi zapoznałem się zanim otrzymałem kolumny) wyraźnie umiejscawiają tę serię w 'hierarchii' zbliżonych produktów nagłośnieniowych innych producentów. Innymi słowy: odsłuchy odbyły się bez niespodzianek, co w przypadku konwencjonalnego aktywnego zestawu nagłośnieniowego jest rzeczą dobrą.

Kolumny Vantec nie są produktami przełomowymi pod żadnym względem, lecz dla marki D.A.S. Audio wyraźnie jest to ważna premiera i uzasadnione uzupełnienie ich oferty. Jest to seria z górnej półki, o czym świadczy tak cena, jak specyfikacje, i jako taka spełniła wszystkie moje oczekiwania i predykcje. Spodziewałem się, że system ten będzie głośny i wydajny, że jego reprodukcja będzie wierna i pozbawiona zniekształceń przy wysokich poziomach i że masywny sub z osiemnastocalowym przetwornikiem będzie dawał kopa w klatkę piersiową - i właśnie to dostałem.

 

[img:13]

[img:14]

D.A.S. Audio Vantec 18A

 

System ten ewidentnie przeznaczony jest do bardzo głośnego grania czy DJki i w tym sprawdza się najlepiej. Spokojnie mogę wyobrazić go sobie jako główne nagłośnienie w małym klubie o zróżnicowanym repertuarze, jako uzupełniający lub odsłuchowy system na duże imprezy DJskie czy jako przenośny i donośny system na duże wesela, mniejsze imprezy plenerowe i tym podobne. Wyobrażam sobie, że w konfiguracji dwóch 215A i dwóch 18A robiłby już naprawdę konkretne wrażenie, lecz nawet w opcji dwie satelity + sub przewyższa on możliwości licznych podobnych pod względem rozmiarów i mocy, lecz tańszych zestawów kolumnowych.

W kwestii funkcji to wiadomo, że klienci lubią, gdy jest ich dużo. Sam osobiście nie jestem zbytnim fanem obszernego menu w kolumnie nagłośnieniowej i podczas gdy presety czy equalizer to norma, expander czy bezprzewodowe odtwarzanie to dla mnie bardziej działania marketingowe. Odnoszę wrażenie, że brak możliwości tworzenia kardioidalnych układów sub'ów (jak choćby w ETX'ach, do których na mojego oko seria Vantec wyraźnie się odnosi) został w opinii producenta zastąpiony powyższymi funkcjami. Choć może się czepiam i znajdą się ludzie, którzy będą regularnie z nich korzystać.

 

Podsumowanie

D.A.S. Audio Vantec to konkretny produkt za konkretne pieniądze. Skoro już pozwalam sobie na takie porównania, to słuchając Vantec nie byłem może pod tak dużym wrażeniem jak przy wspomnianym systemie od E-V, lecz nowy produkt hiszpańskiego D.A.S. Audio jest o te 10% tańszy, co idealnie odwzorowuje jego wydajność i walory brzmieniowe. Seria Vantec to wydajna i solidna alternatywa dla trochę bardziej wymagających, chcących zainwestować w dobry, przenośny system PA z wyższej półki.

 

Test przeprowadzono w klubie:

 

 

Specyfikacja techniczna:

Vantec 15A

  • Wzmacniacz: 1.500W (szczyt) klasa D, biamp
  • Pasmo przenoszenia (-10 dB): 45 Hz - 20 kHz
  • Maksymalne SPL mierzone z 1m: 135 dB
  • Dyspersja: 90º x 50º
  • Obudowa: Sklejka brzozowa, pokrycie ISO-flex
  • Połączenia: 2 wejścia XLR, wejście Aux 3.5 mm, zasilanie (powerCON)
  • Wymiary: 71 x 44.4 x 37.5 cm
  • Waga: 24 kg

Vantec 18A

  • Wzmacniacz: 1.500W (szczyt), klasa D
  • Pasmo przenoszenia (-10 dB):
    • Preset Loud: 35 Hz - 125 Hz
    • Preset Deep: 30 Hz - 125 Hz
  • Maksymalne SPL mierzone z 1m: 134 dB
  • Połączenia: 2 wejścia XLR (żeńskie), dwa wyjścia XLR (męskie), zasilanie powerCON
  • Obudowa: Sklejka brzozowa, pokrycie ISO-flex
  • Wymiary: 71 x 54 x 65 cm
  • Waga: 36 kg

 

Gdzie kupić?

D.A.S. Audio

Dystrybucja w Polsce:

Pozostałe testy Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.