TEST: Pioneer DJ TORAIZ SP-16

16 maja 2017 Tagi: samplery
Autor testu: adam-cyzman-zdjecie Adam Cyzman
Produkt: Pioneer DJ TORAIZ SP-16
Cena: 6.300 zł

Toraiz SP-16, który zadebiutował w 2016 roku, jest czymś zupełnie nowym w portfolio Pioneera. Razem z Dave Smith Instruments stworzono urządzenie dla kreatywnych DJ, którym nie wystarczają już zwykłe efektory i chcą dodać do swoich miksów coś ekstra.

Toraiz SP-16 to w największym skrócie sampler, jednak jego możliwości wykraczają daleko poza dodawanie na żywo sampli podczas grania numerów. Komunikuje się on - dzięki kompatybilności z Pro DJ Link - z całym systemem djskim Pioneera, zapewniając wzorową synchronizację sampli i loopów.

 

[img:2]

 

SP-16 to urządzenie stand-alone, co oznacza, że działa w pełni samodzielnie bez potrzeby używania komputera. Port USB służy do korzystania z dodatkowych sampli i loopów. Wewnętrzna pamięć urządzenia to 8GB, a razem ze sprzętem dostajemy na początek sporo darmowych sampli i loopów z LOOPMASTER's.

Sam sprzęt jest stosunkowo prosty w obsłudze - na początek zabawy poradzimy sobie bez instrukcji. Większość funkcji jest na tyle przejrzysta, że intuicyjnie wiemy co do czego służy. Co ciekawe niewiele działań zmusza nas do korzystania z klawisza SHIFT, co dość dobrze świadczy o ergonomii. Oczywiście, żeby w pełni okiełznać sprzęt i czerpać z niego satysfakcję powinniśmy dobrze zapoznać się z instrukcją. Na szczęście Pioneer przygotował serię krótkich filmów instruktażowych (playlista na YT o nazwie TORAIZ SP-16 Tutorial Series), które w doskonały sposób prezentują obsługę sprzętu.

 

[img:1]

 

Wykonanie

Toraiz SP-16 wzornictwem nawiązuje do całej linii topowych sprzętów Pioneer DJ, więc jest zarówno elegancko, efektownie, ale też ergonomicznie. Jakościowe pady to najwyższa półka - twardość jest wzorowa, a żywe kolory robią wrażenie. Podobnie jest z klawiszami sekwencera i właściwie wszystkimi przyciskami i pokrętłami.

Ekran ma odpowiednio wysoką rozdzielczość i zapewnia dobrą przejrzystość - ma ładne barwy, dobry kontrast i kąty widzenia. Małym minusem jest fakt, że ekran nie jest szklany, jak chociażby w smartphonach, tylko pokryty jest tworzywem, co przekłada się na nieco gorszą dokładność dotyku. Nawigacja po ekranie to połączeniu dotyku oraz dużego nawigacyjnego KNOBA i przycisków BACK oraz HOME - razem bardzo sprawne i przyjemne w działaniu.

 

[img:8]

 

Zarządzanie samplami

Zabawę z SP-16 zaczynamy od stworzenia (bądź wczytania wcześniej zapisanego) projektu - takich projektów możemy tworzyć dowolnie wiele do momentu wyczerpania pamięci. Na projekt składa się 16 scen - każda z tych scen to 16 różnych ścieżek (sampli) przypisywanych do padów, te ścieżki z kolei możemy rozłożyć na 16 patternów (wzorów). Pattern składać się może z 1 do 4 taktów. Przekładając to na język Djski, pattern 4 taktowy to 16 bitów, dwa takie patterny to 32 bity - czyli pełna fraza w numerze klubowym.

Sample przypisujemy do padów korzystając z bardzo intuicyjnego browsera plików - jest to proces szybki i łatwy. Po wrzuceniu sampla klikając na niego na ekranie mamy możliwość zmiany jego charakterystyki (Pitch, Oscylator itp.), skrócenia lub wydłużenia czy nałożenia jednego z kilku efektów.

Sample możemy także nagrywać bezpośrednio z wejścia LINE, Toraiz sam zacznie nagrywanie w momencie pojawienia się sygnału, a tak nagrane sample możemy od razu przyciąć, zedytować i zapisać.

 

[img:3]

 

Tryby padów

Najprostszym sposobem korzystania z SP-16 jest po prostu manualne wyzwalanie sampli poprzez uderzanie w pady. Przejście w tryb TRACK pozwoli na wybranie sampla, a następnie ułożenie krok po kroku go na SEKWENSERZE - innym słowy sami stworzymy sobie całe loopy z bitami. Tryb MUTE służy do wyciszania ścieżek, których nie chcemy słyszeć lub (z klawiszem SHIFT) wybrania jedynej ścieżki, którą akurat chcemy słyszeć.

Ciekawie robi się w trybie SLICE, który dzieli ścieżkę na 16 równych fragmentów, a te możemy odpalać z padów - jest to przydatne i kreatywne narzędzie przy korzystaniu z wgranych loopów. Tryb SCALE z kolei pozwala nam na odpalanie tej samej ścieżki (sampla) w różnych zakresach pitcha - to kolejne kreatywne narzędzie, która sprawdza się w przypadku pojedynczych sampli lub vocali.

 

[img:5]

 

Sekwenser

SP-16 to oczywiście przede wszystkim sampler - urządzenie samo w sobie nie tworzy żadnych dźwięków (nie jest syntezatorem), ale korzystając z sampli i loopów oraz wbudowanych narzędzi możemy stworzyć i zaaranżować cały numer. Należy mieć na uwadze, że nie będzie to tak łatwe i intuicyjne jak w komputerowym DAW, ale SP-16 jest wyposażony w cały zestaw funkcji, który mimo wszystko daje możliwość stworzenia i zapisania pełnego utworu. SCENE MANAGER (uruchamiany po kliknięciu na ekranie w numer sceny/patternu) służy do kopiowania, usuwania i rozstawiania gotowych scen oraz patternów. Z kolei w ARRANGER (ikona z pięciolinią) ustalimy kolejność, długość i ilość powtórzeń poszczególnych patternów - co razem umożliwi nam utworzenie pełnowymiarowego tracka.

Tryb sekwensera jest prosty w użyciu, ale kryje swoje niespodzianki. Zaprogramowanie sekwencji jest łatwe - wystarczy wcisnąć przyciski odpowiadające konkretnym krokom lub w trybie nagrywania zagrać na padach aby stworzyć prosty bit. Przytrzymanie klawisza w sekwenserze przy jednoczesnym kręceniu jednym z knobów pod ekranem zmoduluje dźwięk i zapiszę tą modulację - działa to niczym automatyzacja. W ten sposób zapisywać i modulować możemy wszystkie parametry ścieżki oraz nałożone na nią efekty.

 

[img:6]

 

Mikser

Poszczególne sample możemy wyświetlić w sekcji MIKSERA i z jego poziomu wyregulować między innym głośność każdej ze ścieżek, położenie na osi stereo, a także wysłać poszczególne ścieżki do efektora. W mikserze ustawimy także, które kanały chcemy słyszeć w słuchawkach oraz routowanie poszczególnych kanałów. SP-16 ma 4 wyjścia stereo, więc nasze 16 ścieżek możemy wysłać nimi niezależnie na zewnętrzny mikser.

 

[img:7]

 

Touchstrip i filtry

Pasek dotykowy z lewej strony urządzenia służy do szybkiej zmieniany brzmienia sampli w locie - umożliwia zmianę PITCH'a oraz powtórzenie sampla. Dwa tryby użytkownika służą przypisaniu dowolnych parametrów (oscylator, efekty) pod pasek dotykowy. Konfiguruje się je w ustawieniach - ta funkcjonalność przydaje się szczególnie podczas zabaw z samplami i dogrywaniem ich na żywo.

Filtry Analogowe to z kolei już taka wisienka na torcie. Mamy więc dolno i górno przepustowe filtry, które same w sobie brzmią zawodowo, ale dostajemy także możliwość celowego przesterowania dźwięku (sygnalizuje to specjalna dioda) w celu uzyskania bardziej „brudnego” brzmienia.

 

[img:10]

 

PRO DJ LINK i łączność

Toraiz SP-16 to sprzęt, który komunikuje się przez wyjście RJ45 z całą konsoletą Pioneera wyposażoną w Pro Dj Link. Połączenie to służy uzyskaniu precyzyjnego tempa i wraz z quantyzacją działa to świetnie. Oprócz ogólnego tempa Toraiz otrzymuje bowiem informacje o miejscach uderzeń (bity i takty) numerów przeanalizowanych przez Rekordbox, dzięki czemu nasze sample i loopy są idealnie zgrane z muzyką z konsolety. Zaskakuje natomiast brak możliwości zgrywania loopów i sampli bezpośrednio przez Pro DJ Link (tak jak to jest możliwe w mikserze DJM2000).

Toraiz SP-16 posiada także wyjścia MIDI IN i MIDI OUT do wysyłania i otrzymywania tempa. Korzystając z tego interfejsu możemy również sterować zewnętrznymi instrumentami - pady zamieniają się wówczas w klawiaturę MIDI.

 

[img:9]

 

Podsumowanie

Ocena końcowa:

Toraiz SP-16 właściwie nie ma konkurencji - to jedyne tego typu urządzenie łączące Sampler z Sekwencerem, przeznaczone do zastosowań typowo Djskich. Cena może wydawać się spora, ale ta maszyna potrafi naprawdę dużo i możliwości uzasadniają jej wartość. Pioneer Toraiz Sp-16 to produkt skierowany do osób, którym zwykłe zmiksowanie kawałków nie wystarcza bądź najzwyczajniej w świecie nudzi.

Dodawanie całych sekcji rytmicznych, zabawa z loopami i vocalami z całą pewnością przełamie rutynę klasycznego grania. SP-16 już teraz jest wspierane między innym przez serwis Melodics - dzięki któremu krok po kroku nauczycie się grać na padach (finger drumming) - a mało który DJ potrafi to robić naprawdę dobrze.

Jest to więc maszyna, która stoi kilka półek wyżej niż topowe efektory i oferuje zdecydowanie więcej możliwości. Będzie lepszym dodatkiem do klasycznej konsoli, niż chociażby 3 player - tym bardziej, że Toraiz SP-16 działa bez dodatku komputera. Trzeba się oczywiście przygotować na sporo nauki, bo choć sprzęt generalnie jest prosty w obsłudze, to potrzeba praktyki żeby płynnie z niego korzystać. Ale po odpowiednim opanowaniu sprawi dużo frajdy i zdecydowanie wyróżni użytkownika na tle innych DJ.

Adam Cyzman Autor: Adam Cyzman

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Dużo możliwości w jednym urządzeniu
Intuicyjny interfejs i obsługa
Działa bez komputera
Jakość i wykonanie
Pro Dj Link
Brak możliwości nagrywania sampli przez Pro DJ Link
Opanowanie urządzenia w pełni wymaga sporej ilości czasu i praktyki
Do testów dostarczył:
Studio Pro
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Mixars Quattro1

Pozostałe testy sprzętu dj

Kontroler DJ Mixars Quattro

Kontroler DJ Mixars Quattro

Quattro to zaprezentowany pod koniec 2017, a dostępny od 2018 roku, 4-kanałowy mikser włoskiej marki Mixars. Producent ten znany jest głównie z udanego...

Produkt: Quattro
Cena: 5.000 zł
Adam Cyzman
Kontroler Pioneer DJ DDJ-SR2

Kontroler Pioneer DJ DDJ-SR2

Na następcę DDJ-SR Pioneer kazał czekać dość długo, ale było warto, bowiem nowy model poprawia minusy poprzednika, dodając przy tym kilka nowości. DDJ-SR2 to 2-kanałowy kontroler przeznaczony do współpracy z Serato DJ...

Produkt: DDJ-SR2
Cena: 3.000 zł
Adam Cyzman
Mikser Allen&Heath Xone:PX5

Mikser Allen&Heath Xone:PX5

Ocena:

PX5 to najnowsza propozycja ze stajni Xone. To 4-kanałowy analogowy mikser połączony z cyfrowymi dobrodziejstwami w postaci efektora i rozbudowanego interfejsu audio. PX5 - mimo że cenowo niewiele odbiega od pułapu...

Produkt: Xone:PX5
Cena: 5.800 zł
Adam Cyzman
Test gramofonu Pioneer DJ PLX-500

Test gramofonu Pioneer DJ PLX-500

Ocena:

Pioneer DJ na gramofonowym rynku DJ'skim zadebiutował stosunkowo niedawno, ale od razu zdobył uznanie i miejsce na konsolach modelem PLX-1000. W 2016 firma zaprezentowała nowy, tańszy gramofon oznaczony jako PLX-500...

Produkt: PLX-500
Cena: 1.400 zł
Adam Cyzman
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz