TEST: Yamaha Absolute Hybrid Maple

Czystość i skuteczność brzmienia, wygoda gry oraz wygląd - Absolute Hybrid Maple to dobrze zainwestowane pieniądze. Michał Bocek 18 kwietnia 2017, 11:00 Lauda Central Europe
Yamaha Absolute Hybrid Maple10.000 zł
  • Otwarty, skupiony sound tomów
  • Potężnie działający floor w niskim paśmie
  • Bardzo selektywna stopa
  • Wysoka wygoda gry

Od niedługiego czasu jestem szczęśliwym posiadaczem nowych bębnów Yamaha Absolute Hybrid Maple i właśnie temu instrumentowi poświęcę artykuł. Od początku mojej przygody ze sztuką perkusyjną, firma rodem z Japonii kojarzyła mi się szczególnie dobrze - ciepły, powtarzalny sound, łatwość strojenia, ciekawy wygląd. Nawet dobrze znany, budżetowy Stage Custom, wydawał się być instrumentem wyróżniającym się pod wieloma względami, od innych zestawów w swojej półce cenowej.

Pierwszym bębnem w mojej stajni był Yamaha Rock Tour Custom, rockowa wersja Recordinga, który w studio, jak i na scenie spisywał się znakomicie. Jednak głębokie rozmiary tomów powodowały pewną niewygodę podczas grania, stąd decyzja o zmianie modelu - na model, który będzie dla mnie rozwojem, progresem, kolejnym krokiem do tego, aby grając na bębnach czuć się lepiej, wyglądać lepiej, brzmieć lepiej. Dobrym tropem była dla mnie Hybrid Maple Absolute.

 

[img:1]

 

Hybryda

Hybrid Maple Absolute, no właśnie. Czym ona jest i czym się różni od popularnego Maple Custom Absolute? Korpusy z serii Hybrid wykonane są z klonu (tak jak cała seria Maple Custom), dodano jednak warstwę twardego, tropikalnego drewna o nazwie Wenge, który dodał bębnom sporo tzw. dołu, ale również wrażliwości na dynamikę. Czystość brzmienia oraz długość wybrzmienia to zasługa dodatkowych otworów odpowietrzających oraz m.in. zaktualizowanego systemu mocowania tomów do holderów.

 

Konfiguracja i brzmienie

Konfiguracja serii Rock przewiduje następujące rozmiary:

 
  • Stopa 22 x 18
  • Tomy 10 x 7, 12 x 8, 16 x 15

 

Tomy 10" i 12" są wieszane na centrali za pomocą tom holdera, a 16-stka stoi na trzech nóżkach.

 

[img:2]

 

Pamiętam chwilę, kiedy kurier wniósł dwa wielkie kartony z logiem Yamaha, podpisane Yamaha Drums. Skutecznie i bezpiecznie zapakowane, wyjmowałem jeden po drugim z miną siedmiolatka, który właśnie dostał wymarzony prezent na gwiazdkę. Była to chwila wyjątkowa, ponieważ wiedziałem, że trzymam w ręce zawodowy instrument, który może podarować mi wiele wspaniałych doznań muzycznych oraz brzmieniowych.

Pierwsze wrażenie było bardzo dobre. Otwarty, skupiony sound tomów, potężnie działający floor w niskim paśmie, a stopa bardzo selektywna. Tomy bardzo dobrze sprawują się w wysokim, jak i w niskim stroju. W tym momencie używam naciągów Evansa G2, które ładnie podkreślają niski środek, ale nie tłumią ich za bardzo dzięki temu wybrzmiewają z odpowiednią długością.

 

[img:4]

 

Y.E.S.S. III System

System Y.E.S.S. III (Yamaha Enhanced Sustain System) trzeciej generacji, ma na celu zmniejszenie kontaktu tom holderów z konstrukcją instrumentu, a co za tym idzie znaczne wydłużenie wybrzmienia tomów. W modelach takich jak chociażby Recording Custom, czy Rock Tour Custom trzpień holdera mocowany był w otworze toma, a takie rozwiązanie mocno ingerowało w konstrukcję bębnów. Efektem tego była dość mocno zauważalna utrata rezonansu korpusów, dlatego osobiście bardzo doceniam tego typu rozwiązanie.

 

Die-Cast

Obręcze Die-cast zastosowane na tomach to odlewane obręcze o grubości około 3 mm. Dzięki takiemu procesowi produkcji są one twardsze i bardziej wytrzymałe na wszelkiego rodzaju wygięcia. Kolejnym plusem jest dużo łatwiejsze i dokładniejsze strojenie, w porównaniu do obręczy giętych.

 

[img:3]

 

Lugi HOOK LUG

W modelu Absolute Hybrid Maple Yamaha zastosowała nowy system lugów, który pojawił się już w flagowym modelu Yamahy PHX. Rozwiązanie to ma wiele zalet. Pierszą z nich jest zmniejszenie ilości śrub wkręconych do korpusu do jednej, przez co zmniejszono ilość części metalowych ingerujących w korpus. Kolejnym plusem jest szybkość zmiany naciągów, gdyż lugi zdjąć można już po kilku obrotach kluczykiem po prostu zdejmując „haczyk”.

 

Kolor

Absolute Hybrid Maple ma w swojej ofercie wiele kolorów, od takich odcieni jak Natural Vintage, aż po kolory z serii Sparkle, czyli z dodatkowym brokatem. Ja osobiście wybrałem kolor Gold Champagne Sparkle, złoty z brokatem. Po zagraniu kilkunastu koncertów w najróżniejszych warunkach oświetleniowych, jestem bardzo mile zaskoczony ile różnych odcieni ukazało się na powłoce. W zależności od kolorów pojawiających się na scenie, bębny pokazują się w trochę innej barwie.

 

Podsumowanie

Wybierając model Yamaha Absolute Hybrid Maple kierowałem się czystością i skutecznością brzmienia, wygodą podczas gry oraz wyglądem. Pod względem tych kryteriów mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że to były dobrze zainwestowane pieniądze. Wiem, że każdy instrument tego typu potrzebuje rozegrania i rozedrgania, więc tym bardziej patrzę z ogromną nadzieją w przyszłość, że instrument ten będzie jeszcze długo inspirował mnie do dalszego rozwoju i realizowania pasji jaką jest gra na bębnach.

 

Gdzie kupić?

Yamaha Yamaha pl.yamaha.com

Dystrybucja w Polsce:

Yamaha Music Europe GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce

adres:
ul. Wielicka 52 02-657 Warszawa

Sklepy muzyczne > Yamaha rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Test: Perkusja elektroniczna Efnote 3 W ostatnim czasie w nasze ręce wpadł naprawdę ciekawy sprzęt. Perkusja elektroniczna EFNOTE 3 jest tańszym odpowiednikiem flagowego modelu 7x, jednak ma równie dużo do zaprezentowania. Złożenie, jak i obsługa tego zestawu jest intuicyjna...
Test talerzy perkusyjnych Istanbul Mehmet Origin Dark Ride 22 Po podziale firmy Istanbul na Istanbul Agop i Istanbul Mehmet, to ta pierwsza zdecydowanie wyszła na prowadzenie w kwestii rozpoznawalność. Istanbul Mehmet mimo trochę mniejszej popularności ma się naprawdę dobrze, a Istanbul Mehmet...
Test talerzy Bosphorus Syncopation Series SW Ride 20" Bosphorus Cymbals niedawno pojawili się na naszym rynku, co opisywaliśmy pod tym linkiem. Mieliśmy ostatnio okazję przetestować kilka modeli tego producenta, w tym m.in. Syncopation Series SW Ride 20". Talerz wydaje się naprawdę bardzo...
Talerze perkusyjne Istanbul Agop Xist Dark Dry Crash 20" W ostatnim czasie talerze perkusyjne o ciemnym brzmieniu stają się coraz bardziej popularne, co nie uszło uwadze Istanbul Agop. Zaprezentowana pod koniec 2019 roku seria Xist Dry Dark jest bardzo ciekawą propozycją w wyżej wymienionym...
Pad perkusyjny Rtom Moongel Workout Pad 7" Oferta padów perkusyjnych na naszym rynku jest bardzo szeroka, jednak grupa 'cichych' padów dostępnych w polskich sklepach nie jest już tak liczna. Dziś przyjrzymy się jednemu z reprezentantów tej kategorii - Rtom Moongel Workout Pad 7"....
Test pada perkusyjnego Alesis Strike Multipad Testujemy w praktyce nowość na rynku padów perkusyjnych - Alesis Strike Multipad. Z pośród niezwykle obfitych funkcjonalności skupiliśmy się na tych najprostszych rozwiązaniach, miksując zestaw akustyczny z brzmieniem fabrycznych próbek...