TEST: Cameo PixBar 650C PRO

1 sierpnia 2017 Tagi: oświetlenie, listwy, led, cameo, pixbar, 650 pro
Autor testu: lukasz-marciniak-zdjecie Łukasz Marciniak
Produkt: Cameo PIXBAR 650C PRO
Cena: 2.100 zł
Dostarczył: ADAM HALL GmbH

Kiedy ruszyłem samochodem z myślą, że na miejscu czekały na mnie listwy LED, pomyślałem: „Co to znów producenci wymyślili? Czy to kolejna belka Led, która będzie...” Właśnie... jaka?

Swego czasu za premierami nowych urządzeń typu LED BAR nie można było nadążyć. Dystrybutorzy prześcigali się w pomysłowości w zakresie nazw, ilości funkcji czy budowy urządzenia. Teraz przyszedł czas na Cameo i jego PixBar 650C PRO.

 

[img:11]

[img:12]

 

Już przy pierwszym spotkaniu przeżyłem szok. Jak ja się z tym wszystkim zabiorę? Mogłem wynająć małego vana albo przynajmniej pożyczyć jakieś kombi, przecież w moim sedanie będzie ciężko to wszystko zmieścić. Opakowanie listwy jest conajmniej duże, mogłoby się wydawać, że o wiele za duże, ale wewnątrz, prócz instrukcji obsługi i przewodu zasilającego, mamy naprawdę solidnie zabezpieczone urządzenie, dzięki czemu, nawet przy długim oczekiwaniu na zamówione case’y, możemy bezpiecznie jeździć z kartonami i pracować na urządzeniach.

Jak już rozpakowałem tego nieszczęsnego sedana i przełożyłem koło zapasowe z przedniego siedzenia z powrotem do bagażnika, przyszedł czas na pierwszy bliższy kontakt z PixBarem.

 

[img:4]

[img:5]

 

Waga sięgająca prawie 8 kg każe mi myśleć, że Cameo przyłożyło się do produkcji. W urządzeniu nie zamontowano żadnego wentylatora do chłodzenia urządzenia, a cała metalowa obudowa działa jako wielki radiator. Trzeba jednak na to uważać, gdyż po 3 godzinach pracy, przy uruchomieniu wszystkich diod, temperatura wewnątrz urządzenia wynosiła 66°C. Można się po prostu poparzyć. To bezgłośne urządzenie jest niezastąpione przy pracy, gdzie każdy, nawet mały szmer przeszkadza artystom w wykonywaniu ich pracy.

W belce mamy do czynienia z ośmioma modułami RGB w systemie COB o mocy 30W każdy. Może trochę brakuje tu czwartej diody o kolorze amber lub white, mimo tego mieszanie kolorów bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło. Prócz mieszalnika RGB mamy do wyboru osobne sterowanie CTC oraz makra kolorów. Do osiągnięcia jeszcze lepszego mieszania kolorów Cameo oferuje 4 krzywe ich ściemniania. PixBar, jak sama nazwa wskazuje, pozwala nam kontrolować każde „oczko” osobno, dzięki temu czeka nas ogromna moc zabawy przy pixel maperze na konsoli.

 

[img:13]

[img:14]

 

Belkę zasilimy przez przewód PowerCON, a zasilanie możemy „podać dalej” przez wyjście PowerCon z tyłu obudowy. Do dyspozycji mamy również 3- i 5-pinowe złącza DMX, wszystko firmy Neutrik. Obudowa wyposażona jest także w nóżkę, na której możemy postawić urządzenie. Jest ona również uchwytem montażowym. Tutaj warto byłoby się troszkę zatrzymać i opowiedzieć o największej, jak dla mnie, zalecie tego urządzenia.

Jak sami wiecie, przy montażach bywa ciężko. Przyjmijmy, że kilka takich belek zostało powieszonych pod dachem, kilka metrów nad sceną, a tu nagle zonk - jedna z nich zaczyna szaleć. Ktoś źle zaadresował i pojechało do góry? Zdarza się. I w tym mało miłym przypadku Cameo wyciąga nam pomocną dłoń. RDM! Remote Device Management - protokół, który pozwala na dwukierunkową komunikację miedzy nadajnikiem a odbiornikami, czyli, w naszym przypadku - między odpowiednim sterownikiem a listwami. Dzięki temu „bajerowi” jesteśmy w stanie odczytać parametry i dane urządzenia, takie jak: producent, model, wersja oprogramowania, ilość przepracowanych godzin, temperatura urządzenia, a co najważniejsze - jesteśmy w stanie poprawić wykryty błąd i nadać listwie właściwy adres lub mode z pozycji sterownika, nie narażając biednego technika na wycieczkę pod dach. Urządzenie może działać w 6 trybach DMX.

 

[img:1]

[img:2]

 

Gdyby Cameo pomyślało jeszcze nad stopniem ochrony na poziomie przynajmniej IP43, byłoby super, ale niestety, nie można mieć wszystkiego na raz. Listwy były przetestowane na kilku małych imprezach w różnym charakterze. Zaczęliśmy od otwarcia salonu Mercedes Benz Van Pro Center Auto-Studio w Łodzi. Tam urządzenia posłużyły jako statyczne oświetlenie. Postawiliśmy je u dołu banneru.

Kąt świecenia okazał się odpowiednio duży - 53 stopnie, by uzyskać efekt równomiernego świecenia na przedmiot od dołu, mimo niewielkiej odległości ustawienia lampy. Dzięki temu urządzenia sprawdzą się na małych scenach lub w pomieszczeniach, gdzie każdy zaoszczędzony centymetr jest ważny dla artysty.

 

[img:3]

[img:6]

 

Kolejnym wydarzeniem były „Dni Ozorkowa”. Tym razem cztery urządzenia powiesiliśmy zaraz nad podestami „frontem do publiczności” oraz jedno na wysokości ok 60 cm od podłogi za perkusistą. Cztery służyły jako strice światło efektowe natomiast piąte dało nam świetną kontrę na perkusistę. No i tu zaczęła się zabawa stołem. W przypadku mniejszych koncertów, np. discopolo, wbudowane programy AUTO w zupełności nam wystarczą, są efektowne i przejrzyste oraz oszczędzają nam sporo czasu pracy przy programowaniu. Na dodatek możemy ustawić prędkość programów Auto.

Ostatnim eventem jaki udało nam się zrobić z tymi listwami był Zlot Grup Rekonstrukcyjnych - Odyseja Historyczna. I tu dwa urządzenia użyliśmy jako... światło frontowe. Tak, wspomniany wcześniej kąt świecenia pozwalał na zamontowanie ich na górnej belce z przodu, by zaświecić ogólny front. Nic więcej nie było nam wtedy potrzebne. Jak to już wcześniej napisałem, listwy mają osobną regulacje CTC, co właśnie w tym przypadku sprawdziliśmy. Płynnie, ładnie i w 100% zdało egzamin. Z racji małej sceny powiesiliśmy jeszcze dwa na obwiedni, przeciwlegle do siebie. Dało nam to ciekawy efekt grania kolorami na scenie. W tym przypadku mieliśmy więcej możliwości z mappingiem, dlatego wszelkie animacje były nie dość, że dobrze widoczne, to jeszcze wyglądały imponująco.

 

Podsumowanie

Listwa będzie dobrze sprawdzała się zarówno przy statycznym oświetlaniu architektury wewnętrznej, jak i dynamicznych koncertach na zewnątrz. Cameo pozytywnie zaskoczyło mnie protokołem RDM, co bardzo przyspiesza pracę na montażach. Urządzenia zostały przetestowane na imprezie „Dni Ozorkowa” oraz „Otwarcie salonu Mercedes Benz Van Pro Center Auto-Studio” dzięki firmie Just'in the Power Of Sound oraz na Zlocie Grup Rekonstrukcyjnych - Odyseja Historyczna przez firmę Glare Event.

Łukasz Marciniak Autor: Łukasz Marciniak

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Kolor: RGB
  • Ilość diod: 8
  • Typ LED: 30W COB
  • Częstotliwość odświeżania: 3.000 Hz
  • Rozproszenie: 53°
  • Wejścia DMX: XLR 3-pin męski, XLR 5-pin męskie
  • Wyjście DMX: XLR 3-pin żeński, XLR 5-pin żeński
  • Wskaźniki: Wyświetlacz LCD
  • Napięcie zasilania: 110 V AC - 240 V AC / 50 - 60 Hz
  • Pobór mocy: 250W
  • Złącze zasilania: Neutrik PowerCon
  • Materiał obudowy: Aluminium
  • Kolor obudowy: czarny
  • Chłodzenie: konwekcyjne
  • Natężenie oświetlenia: 3.770 lx @ 1m
  • Wymiary (szer. x wys. x gł.): 880 x 110 x 130 mm

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

Solidne wykonanie
Cicha praca (chłodzenie pasywne)
Bardzo dobre mieszanie kolorów
Dwukierunkowa, zdalna komunikacja miedzy sterownikiem a listwą
Do testów dostarczył:
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Fractal MINI LED GOBO SPOT 30W1
TEST: Cameo PixBar 650C PRO2

Pozostałe testy oświetlenia

Głowica ruchoma Fractal MINI LED GOBO SPOT 30W

Głowica ruchoma Fractal MINI LED GOBO SPOT 30W

Ocena:

Czy w dobie tanich urządzeń o dużej mocy głowice 30W mają sens? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć w podsumowaniu mojego testu. Dzisiaj Fractal Spot 30W...

Produkt: MINI LED GOBO SPOT 30W
Cena: 470 zł
Bartek Kownacki
Ruchoma głowica LED Chauvet Maverick MK2 Spot

Ruchoma głowica LED Chauvet Maverick MK2 Spot

Ocena:

Zaczynając swój pierwszy test urządzeń oświetleniowych zaznaczam, że nie będzie to suche przedstawienie specyfikacji urządzeń, a cykl mający na celu pokazać sprzęt w warunkach bojowych, na scenie, w możliwe jak...

Produkt: Maverick MK2 Spot
Cena: 19.000 zł
Kamil Borzeski Realizator światła
Wytwornica dymu Evolights X1 DMX

Wytwornica dymu Evolights X1 DMX

Rynek profesjonalnych maszyn do dymu w Polsce jest dość wąski. Dlatego też z wielkim zaciekawieniem śledzę pojawiające się na nim nowości. Jedną z nich jest...

Produkt: X1 DMX
Cena: 4.999 zł
Marcin Nogas Realizator światła
Test ruchomej głowicy Acme Wash CM-350Z II

Test ruchomej głowicy Acme Wash CM-350Z II

Ocena:

Acme to grupa, założona już 1985 roku, zajmująca się przede wszystkim produkcją sprzętu oświetleniowego scenicznego, architektonicznego jak również sprzętu audio. Firma jest jedną z większych w Azji i stawia na...

Produkt: Wash CM-350Z II
Dariusz Prokop Technika Sceny
mikrofon