TEST: D'Angelico EXL-1 Premier

25 sierpnia 2017 Tagi: gitara, elektryczna, d'angelico, exl-1, premier
Autor testu: krzysztof-blas-zdjecie Krzysztof Błaś
Produkt: D'Angelico EXL-1 Premier
Cena: 2.900 zł
Dostarczył: FACE

Legendarne gitary D’Angelico po wieloletniej przerwie znowu pojawiły się na rynku. W zasadzie, to wdarły się na niego z impetem i zajęły należne miejsce. Zdecydowanie to jeden z największych come backów ostatnich lat - wyjątkowo udany. Sukcesem firmy było nie tylko sięgnięcie i ożywienie oryginalnych planów Johna D’Angelico, które zaczął realizować mały zespół wybitnych, amerykańskich lutników, ale także wprowadzenie modeli wykonywanych w Korei. Dzięki temu znacząco obniżyła się cena i dostępność instrumentów, które jednocześnie doczekały się wielu modeli i kombinacji wykończenia.

Niestety chcąc utrzymać legendarną jakość i design, modele Koreańskie (seria Excel) wciąż nie należą do najtańszych - przynajmniej w naszych, krajowych realiach. Na szczęście firma D’Angelico postanowiła zaproponować swoje instrumenty w cenie nawiązującej równą walkę z konkurencją. Premier - bo o tej serii mowa - to najbardziej rozpoznawalne modele firmy tańsze niemal o połowę od serii Excel. Wciąż jednak mamy do czynienia z żywą legendą, dla której już nie musimy odwiedzać placówek parabankowych...

 

[img:1]

[img:2]

 

Budowa

Gitary D’Angelico są... po prostu piękne i przyzna to każdy kto miał z nimi do czynienia. Subtelnie czerpią z tradycji, wprowadzając wiele własnych pomysłów do designu. Oczywiście seria Premier została nieco „zubożona” stylistycznie w stosunku do Excel, ale to właściwie dobra wiadomość - mniej błyskotek, za to te same, wysokiej jakości materiały.

Testowana gitara to właściwie wizytówka firmy - model EXL-1 - najlepiej sprzedający się w historii firmy. Do testów dotarł w pięknym, białym wykończeniu, schowany w solidnym gigbagu - w odróżnieniu od droższych serii, które posiadają futerały. Podróżujący gitarzyści wiedzą jednak, że solidny gigbag pozwala łatwiej przemieszczać się z instrumentem niż targając dodatkowe kilka kilogramów sklejki...

 

[img:3]

[img:4]

 

EXL-1 Premier to instrument typu hollowbody z dużym, 17 calowym korpusem o grubości 3 cali. Typowe, jazzowe pudło. Podobnie jak legendarne Gibsony ES, do produkcji użyto laminatu klonowego, a płytę wierzchnią zrobiono z laminatu świerkowego. Gitara jest dość ciężka i masywna, sprawia wrażenie bardzo solidnie zbudowanej. Takie połączenie laminatowego korpusu i sporego ciężaru daje bardzo specyficzne walory użytkowe. Instrument powinien nie należeć do najgłośniejszych akustycznie, za to obroni się na scenie oferując duży odstęp od sprzęgania.

Przeciwnością z kolei są gitary zbudowane z litego drewna, przeważnie bardzo lekkie i responsywne. Pomimo, że często zachwycają akustycznymi walorami, na scenie szybko wpadają w drgania i sprzęgają. Gitara typu hollowbody to jednak wciąż gitara elektryczna, dlatego wybór konstrukcji przez D’Angelico wydaje się trafiony. Idźmy dalej.

 

[img:6]

[img:5]

 

Bardzo wygodny, charakterystyczny dla firmy gryf o przekroju C wykonano z klonu, a głębokie wycięcie w korpusie pozwala bez problemu na grę w wysokich pozycjach. Palisandrowa podstrunnica, podobnie jak korpus, została ożyłkowana kremowym bindingiem. Nabito na niej bardzo starannie 22 progi medium. Rozpoznawalną, chyba jedną z piękniejszych główek w historii gitar wyposażono w chromowane klucze przypominające motylkami Grovery, jednak bez wybitej nazwy producenta. W każdym razie pracują bardzo poprawnie. Charakterystyczną cechą konstrukcji jest palisandrowy, regulowany mostek i specjalnie skonstruowany do tego modelu, firmowy pickup w postaci „wolno latającego” minihumbuckera. Całości dopełnia czarny pickguard, na którym zamontowano potencjometr regulacji głośności i barwy.

Nie można także nie zauważyć wyjątkowego strunociągu, który wraz z główką jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów gitar tego producenta. Podobnie jak klucze i pickup został wykończony w chromie. Testowany instrument został wykonany bardzo starannie, nie znajdziemy tutaj niedoróbek, czy dróg na skróty. Klasa sama w sobie - mimo niewygórowanej ceny.

 

[img:9]

[img:7]

 

Brzmienie

Gitary hollowbody są rozwinięciem koncepcji gitar akustycznych, dlatego spory udział w końcowej barwie ma ich brzmienie akustyczne. Z racji konstrukcji (pudło) są na tyle głośne, że dużo radości przynosi gra bez wzmacniacza. Tak też jest tym razem. Premier EXL-1 jest dość donośna, chociaż słychać, że brzmienie akustyczne nie jest tak bogate jak w typowych „akustykach” - i tak ma być. W końcu wyposażona jest w przetwornik magnetyczny, który w przeważającej części przetwarza dźwięk strun, a nie wydobywający się z pudła.

Ogólne pasmo prezentuje dość surowy sound z wyraźną górą i klarownym dołem, przy lekkim osłabieniu częstotliwości środka. Przyzwoity sustain i bardzo dobry, szybki atak. Instrument jest bardzo podatny na artykulację, a przy tym bardzo selektywny.

 

[img:8]

[img:10]

 

Obraz brzmieniowy jednak zmienia się po podłączeniu gitary do wzmacniacza - i w przypadku tych konstrukcji jest to rzecz jak najbardziej normalna. Zastosowany przetwornik posiada niewygórowany poziom sygnału wyjściowego. Bardzo vintage, co wydaje się dobrym podejściem. Dzięki temu więcej w barwie składowej akustycznej pudła, a co za tym idzie lepiej słyszalny, charakterystyczny dla hollowbody oddech pudła. Po podłączeniu do wzmacniacza gitara odzywa się klasycznym, jazzowym soundem. To właściwie istota jazzowego brzmienia i jeśli właśnie takiego szukacie to będziecie zadowoleni. Brzmienie jest zdecydowanie łagodniejsze i cieplejsze niż podczas testów akustycznych. Miękki dół, doskonały, czytelny środek i kontrolowane częstotliwości wysokie, dzięki czemu gitara dobrze brzmi nawet podpięta bezpośrednio po linii na przody...

Pomimo sporego korpusu jest to instrument wygodny. W przeważającej części wpływ na komfort gry muzyka ma gryf. W testowanej gitarze jest on dość cienki, szybki, a świetnie wykończone progi i binding dodatkowo potęgują wrażenie gry na ekskluzywnym instrumencie. Premier EXL-1 to taka typowa gitara jednego brzmienia. Mamy jeden pickup i w zasadzie bardzo określony kierunek brzmieniowy. Ważne jednak, że jest to bardzo dobre i charakterystyczne dla gatunku brzmienie. W połączeniu z oryginalnym designem otrzymujemy instrument który może inspirować.

 

Próbka możliwości D'Angelico EXL-1 Premier:

 

Podsumowanie

Niełatwo jest wskrzeszać legendarne firmy i często takie działanie kończy się spektakularnym fiaskiem. Czasem jest to tylko wykorzystanie znanej marki, pod szyldem której produkuje się słabe, kompromitujące ją produkty. Na szczęście D’Angelico obroniło się na całej linii, a kolejne ruchy sugerują ciągły postęp i rozwój przedsięwzięcia. Już teraz katalog instrumentów pęka w szwach, a co chwilę ukazują się customowe, limitowane edycje. To chyba jedna z najlepiej działających marketingowo firm na rynku, ale co najważniejsze - broniąca się swoimi produktami.

„Standardowa” seria Excel okazała się oferować instrumenty na wyjątkowo wysokim poziomie jakościowym i szybko podbiła światowe rynki w zasadzie umożliwiając ponowne zaistnienie tej legendarnej marki na rynku. Śledząc zagraniczną prasę i opinie muzyków, trzeba też zgodzić się, że seria Premier, z której pochodzi testowana dzisiaj gitara również będzie hitem - zwłaszcza w krajach, w których kurs waluty lubi się wahać... To bardzo dobrze zbudowany instrument, który posiada w sobie ducha legendy. Świetne wykończenie i bardzo dobre brzmienie. Pewnie spora w tym zasługa kultowego projektu, jakim jest EXL-1, ale także bezkompromisowego wykonania, według oryginalnych planów. Oczywiście, można kupić instrument bardziej zdobiony z nieskończoną liczbą inkrustacji i świecidełek, ale chyba nie o to chodzi w dobrym jazzowym pudle. Tutaj liczy się „czucie” instrumentu i jego współpraca z muzykiem - a to wszystko bez wątpienia znajdziecie w Premier EXL-1.

Krzysztof Błaś Autor: Krzysztof Błaś

 

 

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

Pozostałe testy sprzętu gitarowego

Gitara elektryczna Music Man Valentine Tremolo

Gitara elektryczna Music Man Valentine Tremolo

Na nasz redakcyjny warsztat trafia dziś Music Man Valentine Tremolo - sygnowana gitara Jamesa Valentine’a z zespołu Maroon 5. Jest to kolejny instrument...

Produkt: Valentine Tremolo
Cena: 13.200 zł
Szymon Chudy Gitarzysta, kompozytor, producent muzyczny
Gitary elektroakustyczne Washburn HG120 & WLG110

Gitary elektroakustyczne Washburn HG120 & WLG110

Dzięki uprzejmości firmy Music Info z Krakowa miałem szansę zapoznać się z nowymi modelami gitar elektroakustycznych marki Washburn. Powstała w 1883 roku w...

Produkt: HG120SWEWLG110SWCE
Kamil Badzioch Gitarzysta, kompozytor
Efekt gitarowy KHDK Scuzz Box

Efekt gitarowy KHDK Scuzz Box

Tym razem na redakcyjny warsztat bierzemy kostkę Scuzz Box marki KHDK Electronics. Choć firma sygnowana jest nazwiskiem Kirka Hammeta - gitarzysty znanego...

Produkt: Scuzz Box
Cena: 780 zł
Szymon Chudy Gitarzysta, kompozytor, producent muzyczny
Gitara elektryczna Ibanez RG6PFGMLTD

Gitara elektryczna Ibanez RG6PFGMLTD

Seria RG firmy Ibanez na stałe wpisała się już w kanon klasycznych, gitarowych konstrukcji. To instrumenty kojarzone z mocnym, rockowym brzmieniem,...

Produkt: RG6PFGMLTD
Cena: 5.400 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz