TEST: Warm Audio WA-87

10 listopada 2017 Tagi: studio, mikrofony, pojemnościowe, warm audio, wa87
Produkt: Warm Audio WA-87
Cena: 2.900 zł
Dostarczył: AUDIOSTACJA

Mikrofon U87 mieszczącego się w Berlinie producenta to jeden z najczęściej spotykanych sprzętów w studiach nagraniowych. Ten klasyk przez wiele lat doczekał się wielu wersji i unowocześnień, chociaż mimo tego wielu reżyserów w dalszym ciągu szuka na rynku wtórnym pierwszych modeli, które brzmiały trochę cieplej, tłuściej i za sprawą mniejszej szczegółowości „więcej wybaczały”.

Niestety cena takiej przyjemności jest dość wysoka, dlatego równolegle z oryginałem na rynku funkcjonuje wiele klonów, które za zdecydowanie mniejsze pieniądze obiecują podobne parametry konstrukcji. Jedną z nich jest firma Warm Audio znana z przystępnych cenowo urządzeń, oferujących przy tym wyjątkową jakość, dzięki której często można je spotkać w profesjonalnych studiach. Tym razem producent postanowił zaoferować własną wersję mikrofonu U87, którą nazwał WA-87. Wbrew pozorom nie jest to tylko kolejny klon znanej konstrukcji, lecz bardzo przemyślana koncepcja, która imponuje zastosowanymi elementami - przynajmniej na papierze. Czas więc sprawdzić jak się to ma w stosunku do rzeczywistości.

 

[img:1]

 

Budowa

Ściganie się ceną z niemieckim oryginałem nie ma większego sensu, dlatego Warm nie stworzył kolejnego klonu U87AI, który można bez problemu kupić w większości sklepów. Ideą było jak najwierniejsze odtworzenie charakterystyki wczesnych modeli U87, jeszcze sprzed ery dodatku AI w nazwie. Tych mikrofonów jest na rynku jeszcze dość sporo, jednak mało kto decyduje się na ich odsprzedaż. Barwowo różnią się one od współczesnej wersji AI, inna jest też nieco kapsuła - czyli najważniejsza część w dużej mierze odpowiedzialna za charakterystyczne brzmienie.

Wczesne mikrofony U87 miały mniejsze napięcie polaryzujące kapsułę, co w porównaniu do nowej wersji skutkowało nieco mniejszym poziomem wyjściowym, większymi szumami i mniejszą otwartością w górnych rejestrach pasma. Jednocześnie jednak dawało bardzo grube, tłuste brzmienie z charakterystycznym niskim środkiem, który jest tak ceniony w tej konstrukcji. To właśnie te ostatnie parametry postanowiła odtworzyć firma Warm Audio i podeszła do sprawy na prawdę zawodowo.

 

[img:6]

 

Na całym etapie projektowym i konstrukcyjnym robione były dokładne pomiary, w tym charakterystyki pasma, które według producenta doprowadziły do idealnego odtworzenia vintage'owego U87. Przynajmniej na to wskazywały pomiary. Żeby jednak było to możliwe trzeba było spełnić kilka warunków. Po pierwsze zagwarantować powtarzalność w seryjnej produkcji, co wymusiło zastosowanie najlepszych, dostępnych materiałów. Po otworzeniu mikrofonu od razu widać, że nie było tutaj dróg na skróty. Żadnych elektrolitowych kondensatorów tylko tantalowe i styrofleksowe plus rezystory o małej tolerancji.

Sercem wzmacniającym układ jest tranzystor FET Fairchild a zastosowany transformator wykonała firma CineMag. Najważniejszą częścią mikrofonu jest jednak kapsuła. W odróżnieniu od innych firm produkujących klony, Warm Audio opracowało własną kapsułę WA-87-B-50V, wykonaną na wzór pierwszych K-87. Wszystkie jej elementy wykonane są z mosiądzu, a 1 calową membranę o grubości 6 mikronów zrobiono z japońskiego Mylaru z zapasów NOS... Każda kapsuła jest wykonywana ręcznie przez mały zespół fachowców i dokładnie mierzona przed umieszczeniem w mikrofonie. Konstrukcyjnie mamy więc totalnie topowe podejście do tematu, jakiego spodziewalibyśmy się w mikrofonach z najwyższej półki cenowej. Jak to możliwe więc, że sugerowana cena tego mikrofonu wynosi dwa tysiące złotych z hakiem? Pojęcia nie mam gdzie tutaj jakakolwiek kalkulacja ekonomiczna z zyskiem firmy...

 

[img:2]

 

Otwieramy

Mikrofon przyjechał w dość dużym pudełku, po którego otwarciu dociera do nas, że mamy wszystko co jest potrzebne żeby przez długi czas z niego korzystać. Nie musimy wydawać dodatkowych pieniędzy na akcesoria - kupujemy po prostu pełen komplet. Mamy więc solidny, elastyczny uchwyt, jak również mały, sztywny. Dodatkowym prezentem są zapasowe gumki zawieszenia. Sam mikrofon umieszczono w gustownym, drewnianym pudełku, zupełnie jak niemiecki pierwowzór.

Pierwszy rzut oka na mikrofon i już nie ma wątpliwości co było inspiracją producenta. Charakterystyczny kształt i kolor, chociaż podczas bezpośredniego porównania z U87 widać różnice. WA-87 jest nieco mniejszy, smuklejszy, a farba ma lekki połysk zamiast matu. Cóż, wzór U87 jest w najdrobniejszych szczegółach chroniony patentem... Na obudowie znajdziemy trzy mini przełączniki. Jeden służy do podcięcia dołu w okolicach 80Hz, drugi pozwala wybrać jedną z trzech dostępnych charakterystyk - kardioidalną, dookólną i ósemkową, a trzeci obniża czułość o -10dB. Producent deklaruje bardzo niski poziom szumów -117dB, impedancję 150 Ohm i SPL 125dB (przy włączonym tłumiku 132dB). Odważnie.

 

[img:3]

 

Odsłuch

U87 odróżniają od innych konstrukcji dwie, charakterystyczne cechy. Pierwsza to tłusty, niski środek, potęgowany jeszcze przy zbliżaniu się do membrany (efekt zbliżeniowy), co uczyniło go ulubionym mikrofonem spikerów radiowych. Druga cecha to specyficzna, lekko wycofana góra. Dzięki niej znikają nam sybilanty, co ułatwia dalszą obróbkę w miksie bez konieczności forsowania wtyczek programowych. Późniejsze konstrukcje z końcówką AI dodatkowo zapewniały większą otwartość w wysokim środku, lecz nie zawsze była ona pożądana, dlatego wiele osób szuka ciemniejszych, gładszych w górze pierwszych wersji.

Tak się składa, że miałem możliwość podczas testu bezpośredniego porównania z pierwowzorami, co chwilami przynosiło zaskakujące wnioski. Zacznijmy jednak po kolei. Poziom szumów rzeczywiście jest niski, chociaż ze względu na nieco inną charakterystykę być może bardziej zauważalny w stosunku do U87. Więcej słyszalnego syczenia w górze w stosunku do głuchego, niskiego szumu niemieckiego oryginału. Zaznaczam jednak, że są to obserwacje na granicy mierzalności i zupełnie nie odczuwalne podczas standardowej pracy.

 

[img:4]

 

Jak wygląda charakterystyka częstotliwości WA-87? Rzeczywiście słychać wyraźne podcięcie wysokiego zakresu pasma, dużo większe niż w przypadku U87AI zbliżające konstrukcję Warm Audio do wczesnej wersji U87. Brawo. Kiedy jednak wnikliwie przetestujemy mikrofon pod względem radzenia sobie z sybilantami możemy usłyszeć, że nie niweluje ich tak gładko jak pierwowzór, zostawiając odrobinę szpili na końcu, momentami nawet wyraźniej niż AI. Są to jednak na prawdę niuanse na poziomie, który może nie być dostrzegalny w pełnym miksie.

Na plus jednak zasługuje doskonałe odwzorowanie dołu i niskiego środka. Brzmienie ma masę, jest przy tym okrągłe i tłuste. Prawdopodobnie z racji innego transformatora (doskonały CineMag) mikrofon trochę inaczej zachowuje się w paśmie wysokiego środka - dźwięk ma nieco większą kompresję, jest bardziej otwarty i bliższy niż AI.

 

[img:5]

 

Przyznam jednak uczciwie, że w warunkach bojowych czyli bez specjalnego wsłuchiwania się w niuansy ze słuchawkami na uszach wielokrotnie w czasie ślepych testów nie mogłem wskazać czy słyszę WA-87 czy U87. Ten mikrofon na prawdę jest szalenie blisko pierwowzoru, tak, jak jeszcze żaden inny „klon” dotąd. WA-87 zapewnia świetną dynamikę i dość spory sygnał wejściowy. Doskonale współpracuje z większością preampów, łatwo go wysterować. Jest to o tyle ciekawy mikrofon, że wydaje się być takim pomostem między wczesnymi U87 i współczesnymi U87AI. Takie brakujące ogniwo, które ma po trochę cech z każdego. Śmiało jednak może znaleźć się między nimi ze względu na charakter brzmienia i jego jakość.

Mimo, że nie udało się uciec od porównania z niemieckim wyrobem, myślę, że na testowany sprzęt należy też spojrzeć zupełnie inaczej. To świetny, charakterystycznie brzmiący mikrofon, który na dzień dobry rozkłada popularne, chińskie konstrukcje konkurując z nimi ceną. Jego charakter jest na tyle zauważalny, że od razu usłyszymy go w gąszczu innych mikrofonów - a już na pewno w kilka sekund odróżnimy od syczących i skwierczących chińskich konstrukcji. Osobiście jestem pod ogromnym wrażeniem tego produktu, które potęguje jeszcze dodatkowo jego cena. Zdecydowanie nie jest to „U87 dla ubogich” - biorąc pod uwagę zastosowane podzespoły i własną, ręcznie wykonywaną kapsułę mamy tutaj do czynienia z autorską produkcją, czerpiącą ze wzorca najpopularniejszego mikrofonu na świecie.

 

[img:7]

 

Podsumowanie

WA-87 to po prostu świetny mikrofon, czerpiący garściami z legendy, której zachował najważniejsze cechy charakteru, tworząc jednak nową jakość. Bardzo udany produkt, chociaż wciąż nie mogę wyjść z podziwu, że opłacalny dla producenta biorąc pod uwagę koszt materiałów i konstrukcji kapsuły... Firma Warm Audio wciąż jest niewielką manufakturą założoną i prowadzoną przez pasjonatów, dla których jak widać satysfakcja ze stworzenia doskonałego produktu wciąż jeszcze jest większa niż chęć łatwego zysku. Warto sprawdzić osobiście ten mikrofon i samemu przekonać się dlaczego od momentu pojawienia się na rynku zbiera entuzjastyczne opinie na całym świecie. Ja już wiem.

Krzysztof Błaś - Infosound.pl Autor: Krzysztof Błaś - Infosound.pl

 

Do testu użyto preampów:

 
  • Neve Portico 5015
  • Avalon M4
  • Dizengoff  D4
  • Dizengoff DA2

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

Pozostałe testy sprzętu studyjnego

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofer w studiu nie jest elementem niezbędnym. Są jednak przypadki, kiedy staje się ważnym uzupełnieniem toru odsłuchowego, pozwalając po prostu usłyszeć...

Produkt: TS107TS108TS110
Cena: 2.090 zł2.990 zł3.850 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Sampler Akai MPC Live

Sampler Akai MPC Live

Ocena:

Służące do produkcji muzyki urządzenia z serii MPC od Akai od lat z powodzeniem zajmują miejsca w studiach muzycznych. Ta uznana marka w 2016 doczekała się gruntownego odświeżenia wraz z pojawieniem się Akai Touch...

Produkt: MPC Live
Cena: 5.100 zł
Adam Cyzman
Monitory studyjne Hedd Type20

Monitory studyjne Hedd Type20

Dość długo zwlekałem z napisaniem tego testu. Minęły dobre 3 miesiące, podczas których monitory HEDD Type 20 były podstawowym źródłem odsłuchu w moim studiu....

Produkt: Type 20
Cena: 7.500 zł (szt.)
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Firma KRK to jeden z najbardziej uznanych producentów monitorów studyjnych. Znajdziemy je zarówno w zawodowych studiach nagraniowych, jak i w wielu mniejszych, domowych. Dzięki doskonałemu rozeznaniu rynku...

Produkt: Rokit6 G3V6S4
Cena: 750 zł brutto2.250 zł brutto
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz