TEST: Supro Black Magick

28 listopada 2017 Tagi: gitara, elektryczna, supro, black, magick
Autor testu: szymon-chudy-zdjecie Szymon Chudy
Produkt: Supro Black Magick
Cena: 7.000 zł

Rynek wzmacniaczy gitarowych to fantastycznie funkcjonujące zjawisko. Od czasów, gdy gitara elektryczna na dobre zadomowiła się w kanonie szeroko rozumianej muzyki rozrywkowej, minęło wiele lat. W tym czasie muzycy wypracowali sobie pewne „normy” brzmieniowe, czyniąc z niektórych wzmacniaczy konstrukcje niemal kultowe.

Wszyscy znamy markę, kojarzoną z klasycznym przesterem, rodem z nowej fali brytyjskiego rocka. Wszyscy kojarzymy wzmacniacze, popularne z racji na swoje czyste i klarowne brzmienie. Jednak nie wszystkim firmom udało się przetrwać próbę czasu. A było tak chociażby z marką Supro, którą gościmy dziś w Infogitarze. Marką, na której w latach świetności grał Jimi Hendrix, Link Wray, David Bowie i Dan Auerbach. Marką, na której wzmacniaczu Jimi Page nagrał wszystkie gitary na debiutancką płytę Led Zeppelin. Marką, która ironią losu zniknęła z rynku tego samego roku, windując ceny dotychczasowych produktów w kosmos.

 

[img:1]

[img:2]

 

Szczęśliwie w 2013 roku firma Absara Audio odkupiła od Bruce’a Zinky’ego prawa do marki, jednocześnie współpracując z nim nad odtworzeniem linii wzmacniaczy z 1964 roku. Ich premiera miała miejsce już w kolejnym roku na targach NAMM, a jednym z owoców współpracy jest wzmacniacz Black Magick, który dziś mamy przyjemność testować.

 

Wygląd

Już pierwszy rzut oka pozwala założyć, że mamy do czynienia z konstrukcją typu vintage. Piękne obicie Black Rhino przełamane białym paskiem z ekoskóry oraz złotym panelem zamontowanym u góry, przywodzą na myśl najlepsze czasy designu sprzętu gitarowego. Dodatkowo wszystko wykonano z perfekcyjną dbałością o detale. Na próżno szukać tu niedociągnięć, bowiem wzmacniacz wygląda niczym wyjęty z katalogowego obrazka.

 

[img:5]

[img:6]

 

Konstrukcja

Black Magick to rekreacja najpopularniejszego produktu Supro. Wzmacniacz wykonano całkowicie w technologii lampowej nawiązując do wymiarów, detali i konstrukcji z roku 1959. Jedynej znaczącej modyfikacji uległ dobór głośników. Pierwotnie stosowane 2x10, zastąpiono jednym, dwunastocalowym.

Preamp, który tu znajdziemy ma dwa równoległe kanały z niezależną korekcją poziomu głośności oraz wspólną korekcją brzmienia. Co ciekawe nie znajdziemy tu korektora, do którego przywykliśmy pośród współczesnych konstrukcji, a jedynie jedną gałkę, która potrafi wywrócić charakterystykę brzmienia do góry nogami. Osobiście jestem wielkim fanem tego typu rozwiązań. Testując wzmacniacz chcę go podłączyć i grać, a nie spędzać wielu godzin studiując instrukcję. Prościej jak tu się nie da, choć oczywiście rozwiązanie to ma pewne ograniczenia.

 

[img:11]

[img:4]

 

Warto wspomnieć również o ciekawym rozwiązaniu w kwestii doboru kanałów. Na górnym panelu znajdują się dwa wejścia: 1+2 i 2. W ten sposób, korzystając z pierwszego gniazda sygnał gitary przechodzi przez oba kanały, tym samym zdwajając poziom wzmocnienia. Gdy wepniemy instrument do wejścia drugiego, gain będzie „normalny”, a więc dwukrotnie niższy niż w poprzedniej sytuacji.

Podobnie zadzieje się, gdy wepniemy dwie gitary do obu wejść na raz. Jest to ciekawe rozwiązanie, charakterystyczne dla wzmacniaczy o wyłącznie czystym sygnale. Brak tu bowiem typowego kanału drive, a przesterowanie osiągamy metodą dawnych lat, czyli rozkręcaniem głośności. Połączenie dwóch kanałów ze sobą pozwala nam dużo mocniej nasycić dźwięk nawet na niższym poziomie głośności.

 

[img:7]

[img:12]

 

Końcówka mocy dysponuje 25W mocy i pracuje w klasie A, wykorzystując dwie lampy 6973 i podbija nieco środkowe częstotliwością, zgodnie z charakterystyką brzmienia swojej epoki. Jako wisienkę na torcie mamy tremolo. Wykonane w pełni w lampowej technologii, w połączeniu z plastyczną korekcją, daje możliwość ciekawej modulacji brzmienia, która świetnie działa w miksie zarówno przy ustawieniach subtelnych, jak i skrajnych.

 

Gramy

Przyznam szczerze, że był to jeden z tych testów, na który niecierpliwie czekałem. Po pierwsze dlatego, że czytałem kiedyś wspomnienia Jimmy Page’a, dotyczące właśnie tego wzmacniacza. Po drugie, gdyż sam od lat korzystam ze wzmacniaczy oferujących wyłącznie brzmienie czyste. Po trzecie, ponieważ uwielbiam proste konstrukcje (jedna gałka tone) i brzmienie lampowego tremolo - nie do podrobienia w kostce. Krótko mówiąc - zanim otworzyłem karton już miałem pewne oczekiwania, ryzykując, że być może nie zostaną one spełnione. Jednak nie zawiodłem się.

 

[img:8]

[img:13]



Black Magick brzmi tak, jak moglibyśmy się tego spodziewać. Z jednej strony jest to brzmienie „małe”, charakterystyczne dla 25W combo z jednym, dwunastocalowym głośnikiem. Z drugiej mimo wszystko jest ono bardzo szerokie, pozbawione częstotliwości, które sprawiałyby trudności przy grze zespołowej.

Zlinkowanie kanałów umożliwia granie pełnym brzmieniem nawet przy głośności pokojowej, jednocześnie dając możliwość mocniejszego przesterowania sygnału, gdy gramy większym wolumenem. Z kolei drugi kanał to taka zakładka bezpieczeństwa, która może opóźnić moment przełamania brzmienia, np. przy wykorzystaniu gitary o mocniejszych przystawkach.

 

[img:9]

[img:10]

 

Miałem obawy, co do pojedynczej gałki tone. Choć, jak już wspominałem, uwielbiam tego rodzaju rozwiązania, bywa iż są one mało funkcjonalne, ograniczając dostęp do regulowania poszczególnych frekwencji oddzielnie. Ta w Supro sprawuje się jednak po prostu genialnie. Za pomocą jednego ruchu ręką z powodzeniem zmieniam ciemne, ciepłe, jazzowe brzmienie w jaskrawe, agresywne, blues-rockowe. Co więcej oba nie są pozbawione charakterystycznego podbicia środka, które nie tylko nadaje vintage’owego charakteru, ale i sprawie, że gitara lepiej przebija się w miksie.

Tremolo to fantastyczny dodatek, który przy ustawieniach subtelnych dodaje brzmieniu przestrzeni i głębi, a przy skrajnych odzywa się zdecydowanie i mocno. Takiego brzmienia nie sposób uzyskać za pomocą wtyczek lub nawet optycznej kostki. Dodatkowo na szczególną uwagę zasługuje fakt oddawania artykulacji i dynamiki. Choć Black Magick brzmi charakterystycznie i stosunkowo wąsko, wrażenia z gry są wręcz trójwymiarowe. Oddawany jest każdy najmniejszy niuans, co choć podnosi wymagania wykonawcze, przynosi również zadowalające rezultaty.

 

Próbka możliwości Supro Black Magick:

 

Podsumowanie

Supro to firma, która odważnie - zarówno technologicznie, jak i marketingowo - sięga po swój dorobek z lat świetności. Black Magick to konstrukcja, która jest tego świetnym przykładem. Wykonana w nawiązaniu do firmowego klasyka, unowocześnionego o rozwiązania wypracowane niekiedy przez samych użytkowników, jest świetnym przykładem na to,  że przy odrobinie starań można wskrzesić kultową markę bez kompromisów jakościowych i wizualnych.

Wzmacniacz, który testowałem brzmi w moim przekonaniu rewelacyjnie. Jedyną wadą może stanowić brak zamontowania sprężynowego reverbu, który wspaniale współgrałby z lampowym tremolo. Nie wpływa to jednak na świetną jakość brzmienia, tym bardziej że pogłos możemy dodać w kostce lub postprodukcji. Warto również nadmienić, że Black Magick raczej nie spełni wymogów muzyków parających się najcięższymi odmianami muzyki. Natomiast z pewnością zadowoli miłośników stylistyk retro i osób miłujących się w czystym i lekko przesterowanym kanale.

Zatem jeśli poszukujesz wzmacniacza, który ma świetny clean i wspaniale przesteruje się wraz ze wzrostem poziomu głośności to lepiej nie mogłeś trafić.

Szymon Chudy Autor: Szymon Chudy

 

Do nagrań wykorzystano:

 
  • Interfejs RME Fireface 800
  • Preamp Retro Powerstrip
  • Mikrofon Sontronics Halo
  • Gitara Ufnal Yellow Sixties (do 6:25)
  • Gitara Hofner Thin President E2 Custom (od 6:26)
  • Fulltone OCD
  • Delikatny pogłos dodano w postprodukcji

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

Pozostałe testy sprzętu gitarowego

Gitara elektryczna Ibanez RG6PFGMLTD

Gitara elektryczna Ibanez RG6PFGMLTD

Seria RG firmy Ibanez na stałe wpisała się już w kanon klasycznych, gitarowych konstrukcji. To instrumenty kojarzone z mocnym, rockowym brzmieniem,...

Produkt: RG6PFGMLTD
Cena: 5.400 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Gitara elektryczna Supro Sahara 1570 WB

Gitara elektryczna Supro Sahara 1570 WB

Supro, to legendarna marka będąca własnością działającego w latach 1940-1968 amerykańskiego koncernu VALCO. Instrumenty które wówczas powstawały cechowały...

Produkt: 1570WB Sahara
Cena: 3.000 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
System do transmisji sygnału TC Electronic Teleport

System do transmisji sygnału TC Electronic Teleport

TC Electronic Teleport to rewolucyjny system do transmisji sygnału gitarowego. Pomimo nazwy, transmisja odbywa się za pomocą kabla, lecz system umożliwia...

Produkt: Teleport GLTTeleport GLR
Cena: 360 zł360 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Kostka podłogowa Ghoul Screamer

Kostka podłogowa Ghoul Screamer

Dziś na testowy warsztat bierzemy flagowy przester marki KHDK Electronics, czyli firmy powstałej przy współpracy Kirka Hammeta z Davidem Karonem. Ghoul JR to...

Produkt: Ghoul JR Screamer
Cena: 850 zł
Szymon Chudy Gitarzysta, kompozytor, producent muzyczny
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz