TEST: Di-Boxy Mackie MDB

8 maja 2018 Tagi: nagłośnienie, diboxy, mackie, mdb, mdb-1p, mdb-2p, mdb-1a
Autor testu: michal-jantar-zdjecie Michał Jantar
Produkt: Mackie MDB-1PMackie MDB-2PMackie MDB-1AMackie MDB-USB
Cena: 246 zł330 zł330 zł620 zł
Dostarczył: Music Info

Marka Mackie, będąca częścią grupy LOUD Technologies, kojarzy się większości z nas wyłącznie z aktywnymi zestawami głośnikowymi i oczywiście mikserami. Zestawy głośnikowe są zresztą oczkiem w głowie grupy i stanowią większość jej oferty. Nie można jednak zapominać o dużej grupie produktów związanych z odsłuchem studyjnym, interfejsami audio czy zestawach mobilnych. Do powiększającego się portfolio dołączyła ostatnio seria akcesoriów scenicznych nazwana MDB.

Mówiąc szczerze, gdy dotarło do mnie, że pierwszy test dla Infomusic.pl mam napisać o di-boxach, pomyślałem - no to mam problem. Co ciekawego można napisać o tych, jakże potrzebnych, ale jednak prostych urządzeniach? Hmm… No więc, ma wejście, wyjście, można użyć tłumika sygnału… Nie, wróć!

 

[img:1]

[img:7]

 

Po rozpakowaniu pudełek oczom moim ukazały się 4 zgrabne i bardzo przyzwoicie wykonane urządzenia. Aluminiowe obudowy budzą zaufanie, a wszystkie złącza i przełączniki są bardzo solidnie zamocowane. Na uznanie zasługuje pomysł zastosowania dodatkowych dystansów po obu stronach każdego urządzenia, które chronią delikatne przełączniki. Na spodzie każdego z nich zauważyłem paski z twardej pianki, dzięki której urządzenia na pewno nie rysują się, gdy układamy jedno na drugim, jednak podstawowe zadanie tych pianek to izolacja, aby metal nie dotykał metalu i nie powodował "brumienia"

Serię MDB podzielić można na di-boxy klasyczne i jedno urządzenie specjalne zwane Di-boxem stereo USB. O nim później, co do pierwszej grupy to seria składa się z trzech urządzeń. Dwóch di-boxów pasywnych: jednokanałowego MDB-1P i dwukanałowego MDB-2P oraz aktywnego MDB-1A.

 

[img:8]

[img:9]

 

W pierwszym rzucie postanowiłem zagonić je do pracy. Zabrałem na koncert i... no cóż, zrobiły to, co powinny zrobić. Bez problemu, bez zauważalnego wpływu na brzmienie, bez zauważalnych szumów własnych. Po prostu dobry di-box.

Aby dowiedzieć się o nich więcej, zaprzągłem więc dodatkowy sprzęt i sprawdziłem jak produkty Mackie sprawdzają się pod względem wierności przenoszonego sygnału. Choć w materiałach reklamowych producent zapewnia nas, że dzięki jego produktom wszystko od gitary akustycznej do laptopa zabrzmi lepiej, ja jestem zdania, że di-box powinien przede wszystkim nie wprowadzać nic od siebie i nie zmieniać brzmienia, jakie dostajemy ze źródła. Po ustaleniu poziomu odniesienia dla mojej karty przystąpiłem do pomiarów.

 

[img:6]

Mackie MDB-1P

 

[img:2]

Mackie MDB-2P

 

Warto zauważyć, że zarówno przebieg charakterystyk fazowych jak i częstotliwościowych obu modeli pasywnych jest identyczny. Oba kanały di-boxa stereo także dają takie same wyniki. Pozwala mi to założyć, że wszystkie te produkty będą dawały równie dobre brzmienie - i to bardzo dobre! Przesunięcie fazowe mieści się w zakresie od +5° do - 10°, charakterystyka częstotliwościowa  ±0,17 dB. Wszystko to w zakresie 10Hz-20kHz! Nieznacznie lepiej niż deklarowane przez producenta ±0,2 dB w zakresie 20Hz-20 kHz. Sygnał wyjściowy jest niższy od źródłowego o około 12 dB, co świadczy o zastosowanym przełożeniu transformatora wynoszącym 4:1.

Zastosowanie tłumika powoduje obniżenie sygnału o deklarowane przez producenta 15 dB. Niezależne tłumiki obu kanałów w MDB-2P zwiększają elastyczność jego zastosowania. Więcej funkcji posiada aktywny członek serii MDB-1A.

 

[img:3]

Mackie MDB-1A

 

Tu taj również przesunięcie fazowe nie przekracza ±10°, charakterystyka częstotliwościowa wygląda nieco inaczej niż w pasywnych produktach serii jednak jego nierównomierności mieści się w zakresie ±0,21dB. I to także w zakresie 10Hz - 20 kHz, co przewyższa wyniki deklarowane przez producenta. Brawo! Zastosowanie tłumika obniża sygnał o 19,5 dB, zamiast deklarowanych 20dB, ale taki błąd można wybaczyć. Oprócz tego di-box wyposażono w dwie praktyczne funkcje - sumator (merger) oraz filtr dolnozaporowy. Pierwsza z nich pozwala wykorzystać złącze thru do zsumowania sygnału stereofonicznego do monofonicznego wyjścia - praktyczna rzecz, gdy zaczyna nam brakować wolnych „przelotów”. Filtr dolnozaporowy ogranicza niepotrzebne częstotliwości i harmoniczne, pozwalając na bardziej elastyczne operowanie filtrami niskich częstotliwości, szczególnie w mikserach z półkowymi lub pół-parametrycznymi filtrami.  Sygnał wyjściowy jest o 10 dB wyższy od sygnału wejściowego, co oznacza zastosowanie transformatora o współczynniku 1:3.

By sprawdzić na jakiej częstotliwości zestrojono filtr po raz pierwszy sięgnąłem do instrukcji. Potrzebnej informacji nie znalazłem - napisano jedynie że filtr ten „obcina” częstotliwości poniżej 125 Hz... Trochę za wysoko, pomyślałem. Przy okazji znalazłem jednak element humorystyczny. Super, że w czasach korporacyjnej nowomowy, producent puszcza do nas oko. W końcu to branża rozrywkowa. Podobno bardzo rzadkie i poszukiwane urządzenia serii MDB-FNMA oraz MDB-GNMA pozwalają nam dowolnie, w miarę potrzeb włączać i wyłączać swoje: umysł, ciało i duszę...?

Co do filtra, to jest to bardzo delikatny filtr - pierwszego rzędu zestrojony na częstotliwość ok. 55 Hz.

 

[img:4]

Mackie MDB-1A - Low Cut

 

Następnie zabrałem się za MDB-USB. Producent nazywa to urządzenie di-boxem stereo USB. Przyznam, że gdy pierwszy raz o nim usłyszałem i nie bardzo wiedziałem, co mają na myśli. Di-box z odejściem USB, po co? Szybki reaserch wyjaśnił, że to tak naprawdę karta muzyczna USB 0x2 z wyjściami symetrycznymi. Urządzenie bardzo praktyczne i poszukiwane, a oferta rynkowa jest więcej niż skromna. Gdy potrzebujemy odtwarzać coś w trakcie realizacji, to wszystko czego potrzebujemy.

Oprócz stereofonicznego wyjścia na XLR-ach, mamy tu obowiązkowy przełącznik izolacji masy, a także złącze mini jack 1/8” ze wzmacniaczem słuchawkowym, pokrętło regulacji głośności oraz przełącznik pozwalający nam błyskawicznie zmonofonizować sygnał wyjściowy. Wszystko zgrabne i wygodne, możliwość szybkiej monofonizacji wyjścia docenią wszyscy Ci, którzy spotkali się z amatorsko przygotowanymi podkładami. Zakres przenoszonych częstotliwości mieści się w deklarowanych przez producenta 20 Hz-20 kHz ±0,5 dB. Powyżej 20 kHz następuje dość gwałtowny spadek.

 

[img:5]

Mackie MDB-USB (czerwony) - karta ref. niebieski

 

Urządzenie kompatybilne jest ze wszystkimi systemami operacyjnymi (Win, Os, Linux) i korzysta ze standardowych sterowników. Instalacja przebiega automatycznie po podłączeniu i trwa dosłownie chwilę. Bardzo dużą zaletą jest to, że jedyne zasilanie pobierane jest z portu USB co znacznie ułatwia przygotowanie do pracy.

Regulacja głośności działa równolegle dla wyjścia symetrycznego i słuchawkowego. Trochę szkoda, że nie zastosowano oddzielnej regulacji, ale faktycznie, trochę brak już na nie miejsca. Możliwości regulacji głośności fizyczną i solidną gałką to dla mnie spora zaleta. Zastrzeżenia można mieć natomiast do zastosowanego wzmacniacza słuchawkowego. Złącze mini-jack sugeruje zastosowanie komercyjnych słuchawek. Tymczasem wysoka impedancja wyjściowa (150 Ω) powoduje, że dwie różne pary 32 Ω słuchawek łatwo ulegały przesterowaniu.

W instrukcji do tego modelu nie oszczędzono wątku humorystycznego. Niemal każdy akapit zakończony jest sentencją - mądrością niczym z ciastka z wróżbą oraz podzielono się „szczęśliwymi numerami”. Doceniam poczucie humoru.

 

*wykresy pomiarów bez wygładzania.

 

Podsumowanie

Seria Mackie MDB znakomicie uzupełnia ofertę producenta. Urządzenia są wykonane bardzo solidnie i odznaczają się doskonałymi parametrami. Na uznanie zasługuje przemyślana konstrukcja, kilka rzadziej spotykanych funkcji oraz przekraczanie deklarowanych w specyfikacjach parametrów. Z powodzeniem dołączą do uznanych od lat konstrukcji i zagoszczą na wielu scenach. Na moich z pewnością.

Michał Jantar Autor: Michał Jantar

 

Zobacz także: Di-boxy Mackie pokazane na NAMM'18

 

Pozostałe testy

System bezprzewodowy Audix AP61 OM2

System bezprzewodowy Audix AP61 OM2

Marki Audix nie trzeba przedstawiać nikomu związanemu z branżą pro-audio. Popularne i pożądane przez realizatorów mikrofony amerykańskiej marki znajdziemy na...

Produkt: AP61 OM2
Cena: 2.600 zł
Michał Jantar Realizator dźwięku
Zestaw przenośny LD Systems Curv 500 TS

Zestaw przenośny LD Systems Curv 500 TS

Trzy tygodnie temu dotarł do mnie do testów - w dwóch sporych i w dwóch nieco mniejszych pudłach - wyrównany liniowo zestaw nagłośnieniowy frmy LD Systems....

Produkt: Curv 500 TS
Cena: 6.500 zł
Rafał Drewniany DTS Studio
Zestaw głośnikowy RCF EVOX JMIX8 & J8

Zestaw głośnikowy RCF EVOX JMIX8 & J8

Ocena:

Równo dwa lata temu testowałem dla Infomusic pojedynczy zestaw RCF EVOX 12. Tym razem Arcade Audio, polski dystrybutor RCF, udostępnił mi nowe przenośne...

Produkt: EVOX JMIX8EVOX J8
Cena: 5.600 zł4.300 zł
Maciej Żulczyk Studio nagrań Pętla
Kolumny głośnikowe Greenhead 15 i Redfire 15

Kolumny głośnikowe Greenhead 15 i Redfire 15

Nowe produkty firmy ANT charakteryzują się ciekawym wyglądem, łatwą obsługą, ładnym brzmieniem oraz dobrym zabezpieczeniem limiterem. Barwę uzyskano poprzez podcięcie pasma środkowego od 250 do 400 Hz.

Produkt: Greenhead 15Redfire 15
Cena: 1.834 zł brutto1.286 zł brutto
Andrzej Modrzejewski MODRZEJEWSKI SOUND
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz