TEST: LD Systems Curv 500 TS

13 lipca 2018 Tagi: nagłośnienie, zestawy przenośne, ld systems, curv 500 ts
Autor testu: rafal-drewniany-zdjecie Rafał Drewniany
Produkt: LD Systems Curv 500 TS
Cena: 6.500 zł
Dostarczył: ADAM HALL GmbH

Trzy tygodnie temu dotarł do mnie do testów - w dwóch sporych i w dwóch nieco mniejszych pudłach - wyrównany liniowo zestaw nagłośnieniowy frmy LD Systems. Jak zapewnia producent, dzięki opatentowanemu systemowi CURV 500 oraz autorskiej technologii WaveAhead udało mu się stworzyć w pełni przenośny, wyrównany liniowo system nagłośnieniowy, zapewniający znakomitej jakości brzmienie i wysoki poziom ciśnienia dźwięku. Możliwe jest wykorzystanie zmiennej ilości satelit, a także korzystanie z kilku systemów równocześnie, co ma zapewnić bezproblemowe skalowanie całego systemu odpowiednio do wymagań.

Systemy z serii CURV 500 występują w różnych wersjach, różniących się właściwie rodzajem zastosowanego subwoofera, a także ilością satelit średnio-wysokotonowych. W systemie oznaczonym symbolem „ES” (Ententainer Set) do dyspozycji mamy subwoofer z 10” przetwornikiem oraz wbudowanym czterokanałowym mikserem, odbiornikiem Bluetooth, procesorem efektów oraz procesorem DSP integrującym cały system. Moc subwoofera to 300W (RMS) i 2 x 160W (RMS) dla satelit.

 

[img:4]

 

Kompletny system z dwoma zestawami niskotonowymi i ośmioma satelitami jest w stanie wytworzyć w sposób ciągły ciśnienie akustyczne o wartości 122 dB SPL. Kąt rozproszenia dźwięku wynosi wynosi w przypadku satelit 10° w pionie. W poziomie system pokrywa dźwiękiem obszar o kącie 110°. Połączenia satelit z subwooferem dokonuje się za pomocą złączy Speakon oraz dedykowanego adaptera CURV 500 SLA, który jest częścią zestawu. Umożliwia on również prawidłowe osadzenie satelit na wkręcanym w obudowę subwoofera statywie. Całość pozwala odtworzyć dźwięk w zakresie od 47 Hz do 20.000 Hz. System oznaczony jako „PES” (Power Extension Set) służy do rozbudowywania poprzedniej wersji systemu. Jedyna różnica tkwi w tym, że subwoofer nie został wyposażony w mikser oraz procesor efektów.

System „PS” (Power Set) to połączenie dwóch poprzednich kompletów. I wreszcie dochodzimy do największego zestawu jakim jest CURV 500 TS (Tourig Set). W jego skład wchodzi subwoofer, tym razem z głośnikiem 15” zamkniętym w obudowie ze sklejki o grubości 18 milimetrów, pokrytej grubą warstwą farby strukturalnej. Na górnej ścianie znajduje się uchwyt transportowy, gniazdo do wkręcenia statywu oraz gniazdo typu Speakon (SAT) do podłączenia satelit. Uchwyty transportowe umieszczone są także po obu stronach obudowy. Na tylnej ścianie znajdziemy kolejne złącze wyjściowe SAT, wejście Line Input i wyjście Thru na złączach XLR, potencjometry regulujące poziom subwoofera i poziom głośności całego zestawu, oraz złącze Powercon do podłączenia zasilania i wreszcie przełącznik zasilania. Znajduje się tam również przycisk aktywujący odpowiedni preset wbudowanego procesora DSP, w zależności od ilości wykorzystywanych satelit.

 

[img:12]

[img:11]

 

Podwójna ilość wyjść SAT pozwala na wykorzystanie zestawu w konfiguracji: subwoofer i dwa zestawy średnio-wysokotonowe (po maksymalnie 3 sztuki). Wtedy też zamiast presetu dla 6 satelit wybieramy ten dla 3. Nie bez znaczenia jest również waga - wynosi 35.5 kg. Wśród opcjonalnych akcesoriów producent proponuje platformę transportową, która na dłuższych dystansach na pewno będzie pomocna. Zestawy satelitarne występują w dwóch wersjach różniących się ilością głośników. W rzeczywistości elementy podwójne to na stałe złączone pojedyncze satelity. Wewnątrz znajdują się odpowiednio jeden lub dwa przetworniki 4” i trzy lub sześć przetworników 1”.

Dzięki technologii WaveAhead otrzymujemy spójna falę dźwiękową. Pojedynczy element posiada dyspersję pionową wynoszącą 5°. Przy połączeniu wszystkich 6 elementów uzyskujemy pokrycie dźwiękiem w osi pionowej wynoszące 30° (informacja o kącie pokrycia dźwiękiem podana na stronie internetowej producenta. Instrukcja obsługi podaje kąt pionowy 10° dla pojedynczej satelity i 7° dla podwójnej). Odpowiednio łącząc wybrane elementy możemy więc dopasować system do wymagań nagłaśnianego obszaru. Do łączenia służą prowadnice szyny umieszczone po przeciwnych stronach obudowy. Montaż jest bardzo prosty, a połączenie jest solidne i stabilne. Do rozłączenia służy umieszczony na boku obudowy przycisk zwalniający blokadę.

 

[img:2]

[img:3]

 

Całe grono umieszczane jest na statywie poprzez adapter CURV500SLA, posiadający dwa otwory wykorzystywane w zależności ilości użytych satelit. Jest to równoznaczne ze zmianą kąta nachylenia grona. W adapterze umieszczone jest także (od dołu, obok gniazd na statyw) gniazdo Speakon do połączenia z subwooferem. Moduły średnio-wysokotonowe umieszczone są w obudowie aluminiowej, z powierzchnią malowaną proszkowo.Cały system pozwala uzyskać ciągłe ciśnienie dźwięku wynoszące 125 dB SPL a pasmo przenoszenia zawiera się w przedziale 40 Hz - 20.000 Hz.

 

Wrażenia użytkowe

W momencie dostarczenia przesyłki miałem wrażenie, że jest to jednak mało przenośny (dla mnie) system, ale po pozbawieniu go pudeł, w które był zapakowany, okazał się całkiem zgrabnym kompletem. Przy okazji dodam, że producent ma w ofercie również pokrowiec na subwoofer i torbę ochronną na satelity i skorzystanie z tej propozycji wydaje mi się całkiem uzasadnione, ponieważ odniosłem wrażenie, że warstwa farby na elementach średnio-wysokotonowych jest podatna na zadrapania i otarcia.

 

[img:5]

 

Zestaw CURV500TS przetestowałem w kilku sytuacjach. Za każdym razem było to wydarzenie plenerowe. Po pierwsze, prezentacja multimedialna z udziałem kilku (raczej nie związanych zawodowo z estradą) prelegentów. W jednej sytuacji wykorzystałem dookólny mikrofon krawatowy, przyklejony do twarzy a w pozostałych prelegenci mówili do bezprzewodowej wersji Shure SM58. W przypadku Shure SM58 bardzo łatwo i szybko uzyskałem wyraźne, czytelne i bardzo szczegółowe brzmienie. Odstęp od sprzężeń był spory i nawet przy sporej odległości prelegenta od mikrofonu przekaz był czytelny i bez nieprzyjemnych artefaktów. W przypadku mikrofonu dookólnego było nieco trudniej, zwłaszcza, że mówca stał w jednej linii z głośnikami a scena była raczej niewielka. Mimo to, po pewnej dozie korekcji uzyskałem czytelny dźwięk, bez nieprzyjemnych sprzężeń, a jego poziom był wystarczający i głos docierał bez problemów do ostatnich rzędów.

Kolejnym wydarzeniem były dwa małe koncerty; pierwszy w składzie gitara typu Hollow Body z niewielkim wzmacniaczem, służącym głównie jako odsłuch. Do tego stage piano i śpiew. Były to głównie standardy jazzowe, raczej w delikatnych wersjach. Jako drugi zespół podczas tego eventu pojawił się duet, gitara akustyczna i śpiew. Wbrew pozorom, było to bardzo energetyczne i mocne granie. Gitara akustyczna wykorzystywana była również jako perkusja i gitara basowa, a wokalistka wykorzystywała wokalowy procesor efektów, co dawało bardzo pełny częstotliwościowo obraz dźwiękowy.

 

[img:6]

[img:7]

 

Wreszcie system LD wykorzystany został do nagłośnienia koncertu piosenki aktorskiej, który odbył się na plenerowej scenie Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, podczas tegorocznej Nocy Teatrów. Na scenie pojawił się następujący skład instrumentalny: zestaw perkusyjny, kontrabas,akordeon, skrzypce, fortepian (Yamaha Gran Touch) i do tego czworo wokalistów. Oczywiście nie omieszkałem także odtworzyć na tym systemie kilku znanych mi nagrań.

Ogółem moje wrażenia z użytkowanie tego systemu podczas kilku imprez plenerowych są bardzo pozytywne. Brzmieniowo system na początku wydawał mi się nieco ostry (zwłaszcza w zakresie 4 - 8 kHz), przeszkadzało mi to szczególnie podczas odtwarzania płyty z nagraniem live pewnego koncertu rockowego. Wrażenie to zatarło się podczas słuchania pięknie brzmiącej płyty Moniki Borzym. Śpiew brzmiał bardzo czytelnie, bez chropowatości ale z odpowiednią ilością wysokich częstotliwości, środek był bardzo miękki, a bas punktowy bez dudniących elementów. Podobała mi się łatwość z jaką uzyskałem na tym systemie przyjemnie brzmiące wokale. Gitara akustyczna jak i hollowbody zabrzmiały bardzo dynamicznie i naturalnie. Również nie było żadnych problemów z uzyskaniem wyrównanego i dynamicznego brzmienia podczas nieco większego koncertu piosenki aktorskiej.

 

[img:8]

[img:10]

 

Wszystkie instrumenty były obecne i czytelne w miksie, a wokale po raz kolejny bez problemu „przecisnęły” się przez czasami gęste aranżacje. Brzmienie jest oczywiście sprawą bardzo indywidualną i subiektywną, ale mnie przypadło ono do gustu. Muzycy, którzy aktualnie nie znajdowali się na scenie, tylko przechadzali się po nagłaśnianym obszarze również zwracali uwagę na bardzo przyjemną barwę.

Kolejna cecha, która zwróciła naszą uwagę, to duża równomierność pokrycia dźwiękiem, oraz pomijalne różnice w barwie w zależności od odległości. Oczywiście, o ile jest to raczej standardem w dużym i dobrze skalibrowanym systemie nagłośnieniowym, w tym przypadku aż tak dobrego pokrycia dźwiękiem się nie spodziewałem. Jest to spora zaleta testowanego systemu. I wreszcie, co w wielu sytuacjach ma również znaczenie, system firmy LD Systems jest bardzo przyjemny dla oka i bardzo nieinwazyjny. Nie bez powodu zgarnął nagrody za świetny design.

 

[img:9]

 

Podsumowując

 

Zalety:

  • Przyjemne i bardzo plastyczne brzmienie, choć czasami może wydawać się zbyt ostre
  • Dynamiczny i czytelny bas
  • Łatwość i szybkość montażu
  • Świetny design

Wady:

  • Powierzchnia lakieru satelit średnio-wysokotonowych zbyt łatwa do zarysowania
  • Zdarza się, że trudno jest wykręcić statyw z subwoofera lub rozkręcić dwa elementy statywu

 

Zobacz także: LD Systems Curv 500 TS na Prolight+Sound 2018

 

Przyjemne i bardzo plastyczne brzmienie, choć czasami może wydawać się zbyt ostre
Dynamiczny i czytelny bas
Łatwość i szybkość montażu
Świetny design
Powierzchnia lakieru satelit średnio-wysokotonowych zbyt łatwa do zarysowania
Zdarza się, że trudno jest wykręcić statyw z subwoofera lub rozkręcić dwa elementy statywu
Do testów dostarczył:
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: LDM Flatspeaker 2001

Pozostałe testy nagłośnienia

System monitorowy LDM Flatspeaker 200

System monitorowy LDM Flatspeaker 200

Kilka dni przed otwarciem, do klubu Black&White w Ostrołęce dotarła nieduża paczka. Nadawcą była firma LDM Electronic Sp. z o.o., która przekazała nam na...

Produkt: Flatspeaker 200
Paweł Berent
System bezprzewodowy Audix AP61 OM2

System bezprzewodowy Audix AP61 OM2

Marki Audix nie trzeba przedstawiać nikomu związanemu z branżą pro-audio. Popularne i pożądane przez realizatorów mikrofony amerykańskiej marki znajdziemy na...

Produkt: AP61 OM2
Cena: 2.600 zł
Michał Jantar Realizator dźwięku
Zestaw głośnikowy RCF EVOX JMIX8 & J8

Zestaw głośnikowy RCF EVOX JMIX8 & J8

Ocena:

Równo dwa lata temu testowałem dla Infomusic pojedynczy zestaw RCF EVOX 12. Tym razem Arcade Audio, polski dystrybutor RCF, udostępnił mi nowe przenośne...

Produkt: EVOX JMIX8EVOX J8
Cena: 5.600 zł4.300 zł
Maciej Żulczyk Studio nagrań Pętla
Di-Boxy Mackie MDB

Di-Boxy Mackie MDB

Marka Mackie, będąca częścią grupy LOUD Technologies, kojarzy się większości z nas wyłącznie z aktywnymi zestawami głośnikowymi i oczywiście mikserami....

Produkt: MDB-1PMDB-2PMDB-1AMDB-USB
Cena: 246 zł330 zł330 zł620 zł
Michał Jantar Realizator dźwięku
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz