Wywiad z Krzysztofem Maszotą

Wywiad z Krzysztofem Maszotą

25 sierpnia 2015, 11:00

Audiostacja, jeden z największych dystrybutorów sprzętu pro-audio oraz instrumentów muzycznych, postanowiła uruchomić Program Edukacyjny PreSonus Training Center, którego celem jest wsparcie placówek oświatowych oprogramowaniem DAW do nauczania montażu, aranżacji, miksu, masteringu oraz wielu innych aspektów edycji sygnałów audio.

Dzięki programowi PreSonus Training Center placówki oświatowe kształcące m.in. przyszłych producentów muzycznych i realizatorów dźwięku, zyskają dostęp do najnowszych technologii software’owych, dzięki czemu staną się bardziej konkurencyjne.

Obecnie programem została objęta Akademia Realizacji Dźwięku, jedna z najprężniej działających szkół realizacji dźwięku w kraju, kształcąca w Warszawie, Gdyni, Wrocławiu i Jaworznie. Akademia już od 1997 roku skupia wokół siebie pasjonatów dobrego brzmienia, którzy przyczyniają się do wzrostu jakości szeroko pojętej produkcji muzycznej.

 

[img:4]

 

Program Edukacyjny PreSonus Training Center startuje we wrześniu 2015 roku w dwóch oddziałach Akademii w Warszawie i Gdyni, a w najbliższej przyszłości także w pozostałych ośrodkach. Studenci rozpoczynający lub kontynuujący przygodę z programami DAW w ramach nauczania, poznają jeden z najbardziej rewolucyjnych i innowacyjnych programów amerykańskiego producenta PreSonus Studio One 3. To obecnie jedyny na rynku DAW, który posiada polską wersję językową, a jego możliwości kreatywnego tworzenia muzyki są wręcz nieograniczone. Firma PreSonus jest obecna niemal w każdym ważnym studiu nagrań i u każdego "fanatyka" innowacyjnych, profesjonalnych rozwiązań audio na całym świecie. Nic dziwnego, skoro ten amerykański gigant projektuje i produkuje najwyższej klasy urządzenia niemal od 20 lat. A ostatnio intensywnie rozwija technologię Active Integration - rozwiązanie kompleksowej integracji komponentów sprzętowych z oprogramowaniem.

O powody decyzji wdrożenia Studio One 3 do szkół oraz o szczegóły realizacji programu szkoleniowego został zapytany Krzysztof Maszota, dyrektor generalny i wykładowca Akademii Realizacji Dźwięku, którego wiedza teoretyczna podparta jest równie dużym doświadczeniem zawodowym.

 

[img:2]

Krzysztof Maszota - Dyrektor generalny i wykładowca Akademii Realizacji Dźwięku

 

ARD obecnie pracuje na wielu DAW'ach, m.in. Pro Tools i Logic Pro. Dlaczego Studio One 3?

 

Firma PreSonus jest firmą stosunkowa młodą w porównaniu do wielu innych producentów DAW-ów, a dzięki temu pełną entuzjazmu, pozytywnej energii i otwartości na różnego rodzaju kreatywne działania. Jest w szczytowej formie i rozwija się bardzo prężnie. My również, dlatego z PreSonusem jest nam "po drodze".

 

Nauczamy również na aplikacji Avid Pro Tools, gdyż Digidesign przez wiele lat ugruntowało tej aplikacji pozycję lidera i jest ona wszechobecna w branży. Dlatego chcąc rzetelnie przygotować przyszłych zawodowców do pracy, nie możemy im odmówić możliwości poznania tej aplikacji.

 

Jednak wszyscy użytkownicy Pro Tools znają jego drobne słabostki i wiedzą, że wielu innych producentów DAW-ów pod pewnymi względami zdominowało tę aplikację. Ponadto jest ona dość trudna do prowadzenia standardowych zajęć dydaktycznych na wystarczająco wysokim poziomie. Ze względu na ograniczenia funkcjonalne, np. brak opcji edycji intonacji oraz z powodu braku dostępu do bogatych zasobów popularnych formatów wtyczek programowych, np. VST czy AU.

 

Zatem to, czego nie mogliśmy przekazać za pomocą PT, realizowaliśmy na platformie Apple Logic Pro. Jednak i ta aplikacja ma kilka mankamentów. Apple nie jest firmą otwartą na uwagi użytkowników, w związku z czym dość długo oczekuje się na upgrade`y lub też zwykłe update`y i zwyczajem Apple`a nikt nic nie wie do ostatniej chwili. Apple słabo wspiera instytucje edukacyjne. Jednak zasadniczy problem, z którym od początku mamy do czynienia, to fakt, że nie wszyscy nasi wykładowcy pracują na systemach Mac OS, a zatem nie mają możliwości zakupu i instalacji oraz użytkowania Logic Pro na swoich komputerach. Żadna z wymienionych wyżej aplikacji nie posiada również polskiej wersji językowej, co dla wielu początkujących użytkowników może stanowić problem. I jak pokazuje praktyka oraz obserwacje naszych uczniów, rzeczywiście tak jest, czyli wielu osobom dużo trudniej jest poruszać się w aplikacji anglojęzycznej. Skutkuje to tym, że mamy więcej pracy podczas nauczania.

 

Rezultatem wymienionych powyżej kwestii jest decyzja o wdrożeniu oprogramowania PreSonus Studio One 3 w Akademii Realizacji Dźwięku, dzięki czemu:

 

  • Otrzymujemy aplikację w języku polskim - jeśli ktoś ma inne preferencje, może przełączyć język w ustawieniach i korzystać z innego, ale najważniejsze, że ma taką opcję;

 

  • Otrzymujemy aplikację pracującą na dwóch systemach: Mac OS oraz Windows, zatem każdy z wykładowców lub uczniów szkoły może bez względu na system operacyjny korzystać z niej;

 

  • PreSonus oferuje nieco okrojoną wersję aplikacji Studio One nazwaną Prime. Dzięki temu, nawet jeśli ktoś nie posiada Studio One w wersji Professional czy Artist, może w domu uczyć się podstaw obsługi oraz wykonywać podstawowe prace domowe nie ponosząc żadnych nakładów finansowych;

 

  • Otrzymujemy aplikację, która posiada ogromną liczbę narzędzi i wtyczek programowych umożliwiających pomiary, generowanie sygnałów, precyzyjne prace masteringowe;

 

  • Otrzymujemy aplikację, która jest otwarta na bogatą bibliotekę darmowych efektów i instrumentów w różnych formatach.

Krzysztof Maszota

 

[img:5]

 

Brzmi ciekawie. Dlaczego zatem rozpoczynając edukację kilka lat temu, nie zdecydowaliście się na aplikację Studio One?

 

Presonus Studio One jest stosunkowo "młodą" aplikacją w porównaniu do czołowych programów tego typu. Mimo tego, od początku obecności na rynku można było ją zaliczyć do czołówki profesjonalnych DAW-ów. Jednak jej krótki staż miał wpływ na niezbyt wysoką popularność i nie do końca dopracowane rozwiązania.

 

Teraz trzeba przyznać, że wersja 3 nie ustępuje pod żadnym względem najlepszym aplikacjom, a wiele nowych rozwiązań przewyższa możliwości innych DAW-ów. Poza tym minęło już kilka lat od premiery Studio One, a polityka firmy PreSonus wpłynęła korzystnie na spopularyzowanie tej aplikacji. Między innymi dzięki dołączaniu aplikacji w wersji Artist do prawie każdego produktu, jak mikser cyfrowy, czy interfejs audio.

Krzysztof Maszota

 

Kto będzie uczył na Studio One 3?

 

Istotą wprowadzenia jednego podstawowego programu DAW w szkole było przygotowanie kadry wykwalifikowanych fachowców, którzy zostaliby oficjalnymi, certyfikowanymi trenerami Studio One.

 

Dzięki temu nauczyciele ARD będą pracować na jednej aplikacji prowadząc regularne zajęcia z zakresu montażu, aranżacji, miksu i masteringu. Studio One 3 spełnia wszystkie wymogi realizacji podstawy programowej, dysponuje wszelkimi narzędziami, łącznie z popularną aplikacją Celemony Melodyne, za pomocą, której możemy uczyć edycji intonacji.

Krzysztof Maszota

 

[img:3]

 

Czego możecie uczyć za pomocą Studio One 3?

 

Naprawdę wielu zagadnień, w tym: nagrywania audio, MIDI, podstawowej i zaawansowanej edycji. Wykonywaliśmy już pierwsze prace projektowe, w trakcie których studenci poznali m.in. zagadnienia związane z importowaniem regionów, pętli audio, z montażem, zapętlaniem, obróbką procesorami DSP, z zastosowaniem i aplikowaniem instrumentów wirtualnych, z miksem nagrania itp.

 

Dalszym etapem pracy będzie współpraca oprogramowania ze sprzętowymi, dedykowanymi kontrolerami oraz praca z mikserami PreSonus Studio Live. Aplikacja ta bowiem posiada w postaci procesorów sygnałowych zaimplementowane kanały obróbki dźwięku zaczerpnięte z konstrukcji mikserów Studio Live.

Krzysztof Maszota

 

Jak przebiegać będzie proces edukacji?

 

Przede wszystkim opracowaliśmy podręcznik z ćwiczeniami, w jasny sposób i krok po kroku wyjaśniający pracę z oprogramowaniem. Jest on doskonałą pomocą dydaktyczną, pomaga w pracy wykładowców i w przygotowaniu do certyfikowanego przez firmę PreSonus egzaminu. Program nauczania od podstaw do poziomu zaawansowanego kończy się Autoryzowanym Certyfikatem, jaki można uzyskać zdając egzamin końcowy. Wystawiany przez firmę PreSonus Certyfikat nie tylko uwiarygadnia zdolności słuchacza, ale przede wszystkim podnosi jego wartość na rynku pracy.

 

Na tym nie koniec, bowiem Program Edukacyjny zakłada też pozaszkolne spotkania z ekspertami, konkursy, zniżki, drobne upominki i nagrody dla najlepszych. Każdy słuchacz otrzyma również "wyprawkę" od firmy PreSonus, a najlepsi nagrody za wyniki w nauce.

Krzysztof Maszota

 

[img:1]

 

Brzmi obiecująco. Właściwie nie pozostaje nic innego, jak tylko zapisać się do Akademii Realizacji Dźwięku.

 

Zapraszam wszystkich zainteresowanych. Druki zgłoszenia można znaleźć na naszej stronie www.ard.edu.pl, ponadto zapraszam na nasz profil FB. Kliknijcie na kody QR, żeby przejść bezpośrednio na nasze strony.

Krzysztof Maszota

 

Na koniec jeszcze jedno pytanie. Czy ARD nie obawia się tego, że część słuchaczy może już być przyzwyczajona do pracy na innych aplikacjach i nie będzie chciała poznawać nowej?

 

Zawsze w każdej grupie uczniów mamy do czynienia z dużym zróżnicowaniem tego, na jakich aplikacjach działają. Szkoła to nie kurs obsługi DAW, na który zapisują się osoby zainteresowane konkretnym typem aplikacji. Takie kursu oferujemy od czasu do czasu, jako szkolenia otwarte.

 

Podstawa programowa natomiast jest znacznie szersza i wymaga posługiwania się nie tylko programem DAW, ale i wieloma innymi narzędziami, jak urządzenia elektroakustyczne, itp. Osoby, które biegle pracują już na aplikacji DAW, łatwo przystosują się do pracy na nowym programie, gdyż wbrew pozorom programy te są bardzo podobne do siebie. Natomiast tok nauki nie jest nastawiony na to, by daną aplikację poznać gruntownie, ale by na danej aplikacji być zdolnym wykonać ćwiczenia z zakresu programu nauczania. Aplikacja DAW ma być tylko narzędziem, jej poznanie i poznanie metod pracy - z dużym prawdopodobieństwem - umożliwi w przyszłości wykonanie podobnych czynności na innych programach - jeśli zaistnieje taka potrzeba.

 

Najważniejsze jest to, aby uczyć na dobrej aplikacji, czyli umożliwiającej przekazanie uczniowi metod pracy i ogólnej wiedzy w sposób czytelny, czyli z zastosowaniem odpowiednich narzędzi. Takimi możliwościami dysponuje Studio One 3.

Krzysztof Maszota

 

Czytaj także: PreSonus Studio One 3.0 - Nowy DAW wkracza na rynek

[img:6]

 

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się...
Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day...
Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest...
Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował...
Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,...
"Gigantyczne" zmagania z nagłośnieniem Junior Eurowizja 2022 Jak nagłośnić tak duży festiwal jak Eurowizja Junior i to jeszcze 5000 km od Polski? Zapraszamy do wywiadu z Jerzym Taborowskim - szefem agencji LETUS GigantSound, który ujawnia szczegóły tej "gigantycznej" operacji.