WYWIAD: Paul Gilbert

WYWIAD: Paul Gilbert

24 października 2016, 13:00
autor: Anna Konopka

Legenda muzyki gitarowej, kompozytor i wokalista, współpracownik zespołów Racer X, Mr. Big wystąpił jako największa gwiazda 25. Międzynarodowego Festiwalu Perkusyjnego „Drum Fest” w Opolu.

Obecnie Paul Gilbert na trasie prezentuje się z własnym zespołem (na gitarze Pete Griffin, na bębnach Thomas Lang), w ramach promocji najnowszego wydawnictwa solowego „I Can Destroy”. Muzyk opowiadał nam m.in. jakie cechy ma dobry muzyk. Zobacz film i zdjęcia z tego niezwykłego wydarzenia.

 

Zobacz relację z Drum Fest 2016:

 

Założyłeś Rock Guitar School w internecie, szkołę, w której udzielasz porad gitarzystom. Podasz kilka wskazówek?

Podstawową zasadą dla wszystkich muzyków, nie tylko grających na gitarze, ale w ogóle na wszystkich instrumentach, jest ćwiczenie skali muzycznej. Natomiast w rock and rollu to nie jest najważniejsze. Piękno rock and rolla polega przede wszystkim na akcentowaniu na dwa i cztery. Tu liczy się umiejętność zagrania czegoś bardzo prostego z mocnym groovem, z takim pazurem i zadziornością. To jest muzyka!

 

[img:1]

 

Dawałem taką lekcję jednemu muzykowi. Co ciekawe on potrafił zagrać perfekcyjnie, miał wielkie umiejętności, ale nie potrafił zagrać z groovem, nie potrafił uderzać w gitarę. Tu trzeba mieć siłę jak perkusiści, a tamten muzyk nie potrafił tego zrobić. Było mu bardzo głupio, wstydził się tego.

Poprzez groove komunikujesz się z publicznością. Profesjonalny muzyk po prostu musi wiedzieć, jak komunikować się w ten sposób.

 

[img:3]

 

A co z umiejętnościami technicznymi w muzyce?

Bardzo nie lubię tego określenia. Kojarzy mi się to z techniką, a nie z muzyką. Prawdziwy muzyk powinien być przede wszystkim melodyjny, umuzykalniony. Umiejętności techniczne to rzecz nabyta. Wielu mamy gitarzystów, którzy są bardzo techniczni, ale zapominają w tym wszystkim o muzykalności. To największy błąd.

 

Jaki jest Twój stosunek do innych gatunków niż rock?

W muzyce klasycznej są ładne frazy i melodie, które można przerobić na rocka dodając rytm dwa na cztery. Rock i klasykę można łączyć, przerabiać je zarówno z rocka na klasyczne wersje i odwrotnie. Podobnie jest z bluesem i jazzem.

 

[img:2]

 

Inspirujesz się innymi gatunkami muzyki?

Tak, jestem na to otwarty. Jedyne co jeszcze mi się nie zdarzyło to granie reggae, ale myślę, że i ten dzień kiedyś nastąpi, ale jeszcze nie teraz (śmiech).

Jakie masz jeszcze plany, co chcesz osiągnąć muzycznie?

Jednym z najważniejszych aspektów muzyki, którą tworzę jest improwizacja. Mam nadzieję, że to już zawsze ze mną zostanie, że będę słyszeć muzykę w swojej głowie i potrafić ją zagrać improwizując i dodając wokal.

Gdy dorastałem i grałem na gitarze, to improwizacje polegały na tym by grać jak najszybciej i szybko ruszać palcami, zmieniać tempo i szybkość gry. Teraz nie chodzi o prędkość, ale o melodyjność. To co ja słyszę to melodia, do tego często improwizując na scenie, na żywo mam nowe dźwięki, które dośpiewuję.

Dziękuję za rozmowę.

 

Rozmawiała: Anna Konopka. 

 

 
Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się...
Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day...
Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest...
Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował...
Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,...
"Gigantyczne" zmagania z nagłośnieniem Junior Eurowizja 2022 Jak nagłośnić tak duży festiwal jak Eurowizja Junior i to jeszcze 5000 km od Polski? Zapraszamy do wywiadu z Jerzym Taborowskim - szefem agencji LETUS GigantSound, który ujawnia szczegóły tej "gigantycznej" operacji.