WYWIAD: Artur Rojek

24 sierpnia 2018

O tym jak został muzykiem i promotorem, a także o planach na nową płytę opowiada Artur Rojek, wokalista, autor tekstów, kompozytor oraz pomysłodawca i dyrektor artystyczny OFF Festivalu w Katowicach.

- Na gitarze zacząłem grać na pierwszym roku studiów, dlatego że w akademiku nie było dość gitarzystów, którzy mogliby obskoczyć wszystkie pokoje w weekendy – wspomina pierwsze muzyczne kroki Artur Rojek.

 

Anna Konopka: Tegoroczny, trzynasty już OFF Festival, zgromadził blisko 15 tysięcy widzów dziennie. Przez trzy dni pierwszego weekendu sierpnia w Katowicach zagrali artyści z Polski i zagranicy. Czy impreza jakoś się zmieniła w stosunku do poprzednich edycji?

Artur Rojek: Ten festiwal nie toczy się każdego roku wokół jakiegoś hasła czy przesłania. OFF Festival dotyczy tego co dzieje się w obrębie szeroko pojętej muzyki alternatywnej. Jestem dyrektorem artystycznym, który poświęca czas na to by każdego roku wybrać, z tego wszystkiego co jest dla nas dostępne, grupę blisko stu artystów, którzy wystąpią na danej edycji festiwalu.

Jedynym wskaźnikiem mojego działania, przynajmniej w moim mniemaniu, ale wydaje mi się również, że w mniemaniu wszystkich ludzi, którzy tu przyjeżdżają, jest to, że nie szukam rzeczy, które są bliskie schematowi. Wybieram muzykę inną, ciekawą i intrygującą, czyli taką która nie pozostawia ludzi obojętnych, wyzwala różne emocje. Mam na myśli nie tylko zabawę, ale i pewien poziom kontemplacji, skłania do myślenia i dyskusji.

 

Liczby tegorocznego OFF-a to blisko stu artystów. To robi wrażenie…

Mamy pięć scen do tego Kawiarnię Literacką. To jeden z największych festiwali muzyki alternatywnej w Europie Środkowo-Wschodniej, jednocześnie jeden z najbardziej opiniotwórczych festiwali nie tylko w Polsce, ale i poza nią.

 

[img:2]

Fot. Karol Grygoruk

 

Z zaproszenia, których artystów jesteś szczególnie dumny? Ktoś Cię zachwycił?

Tych artystów odkrywam długo przed festiwalem. W jego trakcie nie zawsze mam okazję oglądać koncerty, masę czasu spędzam na backstage’u. Wszystko oczywiście znam, ale większości nie oglądałem na żywo. Natomiast mam wiedzę, gwarancję i opinię, która mi pomaga żeby dokonać takiego, a nie innego wyboru.

 

 

Tegoroczny OFF Festival jak wszystkie inne edycje, jest bardzo eklektyczny, pozbawiony jakichkolwiek podziałów gatunkowych. Staram się tak zbudować program żeby fascynował różnorodnością.

 

To dlatego na tym festiwalu z jednej strony właśnie skończył koncert The Brian Jonestown Massacre, który reprezentuje bardzo psychodeliczną odmianę garażowego rocka, a w tym samym czasie na Scenie Trójki grał The Mystery of the Bulgarian Voices, czyli chór złożony z 25 Bułgarek, który powstał w latach 50. XX wieku.

Wcześniej na Scenie Eksperymentalnej wystąpił Oxbow z muzyką noise, a teraz swój koncert ma Japończyk Yasuaki Shimizu. Były też panie z The Como Mamas, które grały gospel. Mamy więc tutaj wszystko.

Program jest bardzo bogaty jeżeli chodzi też o polskich artystów. Zaprosiliśmy Kult, który po raz pierwszy w historii zagrał w całości swoją płytę „Spokojnie”. Skalpel wystąpi po raz pierwszy z big bandem. Tych muzycznych doznań na OFF-ie jest ekstremalnie dużo…

 

Czy czujesz się czasem tak, że kształtujesz gusta muzyczne Śląska, regionu, w którym słuchało się całkiem innej muzyki?

Śląsk słynął częściowo z tego, że słuchało się tu bluesa i metalu. Doskonale to pamiętam. W 1992 roku, gdy zakładałem zespół, który stał się zespołem Myslovitz, to wiedziałem, że jesteśmy znani głównie z dwóch dużych przedsięwzięć - Metalmanii i Rawa Blues Festival. W tam czasie bardzo mnie to drażniło.

 

W latach 90. bardzo ortodoksyjnie podchodziłem do muzyki i uważałem, że liczy się tylko gitarowe granie z Wysp Brytyjskich.

 

Szedłeś pod prąd?

Faktycznie to było takie pójście pod prąd. Dzisiaj już trochę wyluzowałem i uważam, że i Rawa Blues Festival, i Metalmania mają rację bytu, ale też wszystkie inne festiwale są potrzebne ludziom. To dlatego zarówno blues, metal i pozostałe gatunki są obecne na OFF Festivalu.

 

[img:1]

 

Wszyscy wiedzą, że OFF Festival to Twoje oczko w głowie, ale fani wytrwale czekają na Twoją drugą solową płytę. Doczekają się?

Też na nią czekam (śmiech). Niestety nie jestem w stanie robić tych wszystkich rzeczy na raz. Gdy skończę festiwal mam chwilę przerwy.

 

Od września zaczynam pracę nad nową płytą. Aby ją skończyć mam czas do końca marca, a może do kwietnia 2019 roku.

 

Dziś jesteśmy na Twoim festiwalu w Katowicach. A na jakie koncerty i imprezy wybiera się Artur Rojek prywatnie?

Wbrew pozorom nie jeżdżę na nie często. Na takie wyjazdy trzeba poświęcić wiele czasu. Od 2008 roku jeżdżę na Primavera Sound w Barcelonie. To taki festiwal, który zaspokaja moje zapotrzebowanie na słuchanie muzyki, który dobrze znam, przyjaźnię się z jego szefami i dyrektorami kreatywnymi.

Oprócz tego, co jakiś czas odwiedzam jakiś ciekawy festiwal, który może niekoniecznie jest znany z tego, że jest festiwalem muzycznym. Chcę zobaczyć po prostu coś innego.

 

Czy łatwiej jest organizować festiwal muzyczny z perspektywy bycia artystą i muzykiem, który również staje przed publicznością?

Nie zastanawiałem się nad tym. Zostałem artystą, ponieważ byłem fanem muzyki. Nidy nie planowałem zostać zawodowym muzykiem. Bardzo lubiłem słuchać, kolekcjonować płyty i wciąż zbieram muzykę na różnych nośnikach. Interesuję się nią cały czas, to moje życie.

To również jedyna wiedza, do której zdobycia nie musiałem się nigdy zmuszać. Wchłaniam muzykę, ona wchodzi we mnie sama. To co robię jako promotor wzięło się więc z tego samego powodu, czyli z pasji do słuchania.

 

Potem okazało się, że to był właściwy kierunek…

Dopiero po drodze odkryłem w sobie to, że mam dobry głos.

 

Nigdy nikt mi wcześniej nie powiedział, że mam dobry głos, nie skończyłem szkoły muzycznej, a na gitarze zacząłem grać na pierwszym roku studiów, dlatego że w akademiku nie było dość  gitarzystów, którzy mogliby obskoczyć wszystkie pokoje w weekendy.

 

Był tylko jeden, więc potrzebny był drugi. Z tego się to wszystko wzięło. Dopiero po drodze okazało się, że jestem całkiem dobrym muzykiem i tak zacząłem z tego żyć.

 

Dziękuję za rozmowę.

 

reklama

Najnowsze wywiady

WYWIAD: Dirk Verbeuren WYWIAD: Dirk Verbeuren

Tegoroczna jesień wyraźnie obfituje w perkusyjne wydarzenia, a festiwale przeplatają się licznymi warsztatami oraz pokazami, które w naszym kraju obrastają coraz bardziej w...

CTM oraz Transmediale w Berlinie CTM oraz Transmediale w Berlinie

CTM Festival będzie świętować 20 lat w 2019 roku! Festiwal zawsze dążył do stworzenia forum, które ułatwia wymianę i nawiązywanie kontaktów między różnymi społecznościami...

WYWIAD: Greg Howe WYWIAD: Greg Howe

Gwiazda muzyki gitarowej, wirtuoz i wyjątkowy nauczyciel zagrał na XXVII Międzynarodowym Festiwalu Perkusyjnym Drum Fest w Opolu w ramach trasy Wheelhouse Tour promując...

Erith i The Party Is Over w Warszawie Erith i The Party Is Over w Warszawie

Erith wraca do Warszawy na trasie "Speed of Light"! Według wielu dziennikarzy Erith to najbardziej interesująca solowa artystka na rynku muzyki elektronicznej w Polsce!...

RECENZJA: Carpark North - "Hope" RECENZJA: Carpark North - "Hope"

Duńska grupa Carpark North powróciła z nowym, szóstym albumem. Jeżeli nazwa tego zespołu niewiele wam mówi, to koniecznie przesłuchajcie utworu „Transparent and Glasslike”,...

mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz