MIDAS XL8 w Krakowie, czyli powtórka materiału

MIDAS XL8 w Krakowie, czyli powtórka materiału

13 października 2007, 10:00
Producent: MIDAS
Dystrybucja: TOMMEX
Midas XL8  to system otwarty pozwalający na dowolne rozproszenie hardware’u. Każde rozwiązanie posiada swoje zabezpieczenie tak by nigdy nie utracić sprawności systemu. Oznacza to, że mimo awarii danego podzespołu możemy kontynuować pracę przy zachowaniu pełnej funkcjonalności.

Dzięki zastosowaniu Systemu operacyjnego LINUX
całość działa stabilnie i bez zakłóceń.

Każde połączenie jest redundantne co w skrócie oznacza, że od momentu wpuszczenia sygnału w XL8 może ono być przetwarzane przez dwa niezależne połączenia hardware’u. Do przesyłu danych sterowania – Ethernet Control. Do przesyłu wszystkich danych audio została wykorzystana sieć AES50. Dzięki takiemu rozwiązaniu transmisja odbywa się przy możliwie minimalnych opóźnieniach. Aby uniknąć latencji, które powstają w wyniku obróbki poszczególnych danych audio każdy sygnał jest odpowiednio zarządzany tak by w końcu uzyskać pełną synchronizację próbkowania i zgodności sygnałów w sieci systemu XL8.

Diagnostyka systemu odbywa się w czasie rzeczywistym. Operator jest informowany o każdym problemie na bieżąco.

Postawmy więc pytanie: Czemu XL8 jest unikatowy wśród swoich cyfrowych konkurentów?

Latencja czyli opóźnienie

Zacznijmy od wspomnianej wcześniej latencji. Jak powszechnie wiadomo transmisja danych w sieci komputerowej niezależnie od prędkości jej działania łączy się z opóźnieniami. By dobrze zrozumieć jaki wpływ będzie miało to zjawisko MIDAS przeprowadził serię badań:

Przetestowaliśmy wpływ opóźnienia sygnałów audio w torach odsłuchu na zdolność muzyków do punktualnego grania – co jest szczególnie istotne dla systemu osobistych monitorów dousznych.

Zagadnienie to nie leży do końca w sferze nauk ścisłych, gdyż różni wykonawcy są indywidualnie (bardziej lub mniej) wrażliwi na wielkość występującego opóźnienia

Na podstawie wykonanych testów wyznaczyliśmy
następujące kryterium podziału:
  • Latencja poniżej 3 ms nie jest generalnie odczuwalna
  • Latencja około 5 ms jest odczuwalna ale często akceptowana przez muzyków
  • Latencja o wartości 10 ms (ekwiwalent odległości około 304,8 cm) jest całkowicie nieakceptowana przez muzyków

Konsolety cyfrowe, które aktualnie znajdują się na rynku łączą sygnały, z których część jest przesunięta w fazie. Dzieje się tak ponieważ każdy sygnał wchodzący do cyfrowego stołu ma indywidualną ścieżkę przepływu. Sprawia to, że suma sygnałów wychodzących z konsolety ulega efektowi filtracji grzebieniowej. To męczące dla słuchu zjawisko jest wynikiem znoszenia się pewnych częstotliwości w wyniku braku wyrównania opóźnień.

XL8 kompensuje opóźnienia. Każdy sygnał wchodzący ma podawany odpowiedni znacznik czasowy. To gwarantuje że każdy z sygnałów sumowany jest w prawidłowy sposób czyli ze wspólnym opóźnieniem. Wyrównanie czasowe to jeden z głównych powodów dla którego cyfrowy system XL8 brzmi jak analogowa konsoleta.

Preampy MIDAS

Preampy mikrofonowe MIDAS’a posiadają najwyższy CMRR czyli największa rezerwę dynamiki przez obecnie oferowane konsolety cyfrowe i analogowe. Wzrost dynamiki o 20 dB nie powoduje zniekształcenia sygnału.

Korekcja MIDAS

Korekcja brzmienia czyli EQ Midasa opiera się na klasycznym układzie z XL4. W XL8 zastosowano wszystkie rodzaje filtrów czyli: Ostry/Łagodny, Klasyczny/Klasyczny, Głęboki/Jasny – to daje możliwość wyboru realizatorowi dźwięku. To rozwiązanie sprawia, że każdy operator systemu może skorzystać ze swojej ulubionej korekcji graficznej.

Dynamika MIDAS

Próby i powtarzane często testy odsłuchowe pozwoliły na zrozumienie i ugruntowanie wiedzy o stosowaniu procesorów dynamiki. MIDAS tworząc swoje rozwiązanie odwołał się do historii procesorów dynamiki i wybrał te najistotniejsze:

  • Pierwszy lampowy kompresor (variable mu)
    Łagodny i jasny z “charakterem”
  • Kompresor z układem opto-elektrycznym
    Łatwy w użyciu o miękkim, naturalnym brzmieniu
  • Kompresor oparty na elementach FET
    Twarde ale jasne brzmienie z “charakterem”
  • Kompresor typu Peak VCA
    Kliniczny i surowy, brzmiący matowo
  • Kompresor typu RMS VCA
    Dokładny i łatwy w użyciu, naturalnie brzmiący, choć również potrafi brzmieć matowo

Projektując procesory dynamiki skoncentrowano się na wymaganiach dotyczących możliwości łatwego ich stosowania oraz rodzaju prezentowanego przez nie stylu brzmienia w procesie programowej obróbki konkretnego materiału. Odwołując się do historycznych procesorów storzono 5 stylów:

  • Corrective – wykładniczy, reagujący na wartości szczytowe sygnału
  • Adaptive – reagujący na wartość RMS – „automat”
  • Creative – Liniowy, reagujący na wartości szczytowe sygnału
  • Vintage – Podwójny algorytm z podbarwieniem
  • Shimmer – Podwójny algorytm z “modulacją”

Interfejs MIDAS

Tworząc interfejs XL8 postawiono na intuicyjność i łatwość obsługi. Stworzony przez ten sam zespół konstrukcyjny, który zaprojektował konsolety Midas’a cieszące się najwyższym uznaniem na świecie (XL4, Heritage 3000, Verona) pozostaje logiczną kontynuacją analogowych konsolet. W odróżnieniu od innych konsolet cyfrowych postawiono na szybkość reakcji w trakcie pracy LIVE. XL8 wygląda dokładnie jak każda konsoleta analogowa Midas. Każda z sekcji wejść, wyjść i miksowania jest zaprojektowana zgodnie z układem jaki dotychczas poznaliśmy w stołach MIDAS’a.

Podsumowując XL8 to system cyfrowy który obsługujemy jak konsoletę analogową. Możliwości adaptacyjne systemu sprawiają, że każdy realizator odnajdzie w nim swoje ulubione brzmienie. Przyjazny interfejs oraz intuicyjność obsługi powodują, że wszyscy, którzy mieli okazję obsługiwać analogowe konsole MIDAS’a już po kilku minutach oswoją XL8 i wykorzystają jego szeroki zakres możliwości.

XL8 Live Performance System - Broszura [eng]

Miksery Cyfrowe

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Pro Audio

DiGiCo Quantum 7 z 600 kanałami przetwarzania przy 96 kHz
Więcej wiadomości