ISE 2014, 4-6 lutego, Amsterdam – Relacja 


W ubiegły czwartek zakończyły się targi Integrated Systems
Europe 2014, odbywające się między czwartym a szóstym lutego
w supernowoczesnym centrum konferencyjno-wstawowym RAI
w Amsterdamie. Wraz z ekipą Infomusic.pl spędziliśmy tam dwa
pełne dni, zapoznając się z najświeższymi doniesieniami
i innowacjami w przemyśle audiowizualnym. 

 

W ubiegły czwartek zakończyły się targi Integrated Systems Europe 2014, odbywające się między czwartym a szóstym lutego w supernowoczesnym centrum konferencyjno-wstawowym RAI w Amsterdamie. Wraz z ekipą Infomusic.pl spędziliśmy tam dwa pełne dni, zapoznając się z najświeższymi doniesieniami i innowacjami w przemyśle audiowizualnym. 

Targi ISE odbyły się po raz pierwszy w 2004 roku i od tego momentu stały się największym w Europie wydarzeniem corocznie skupiającym rzesze producentów, profesjonalistów, klientów i entuzjastów branży elektronicznych systemów i instalacji audiowizualnych. 

Od pierwszej edycji targi ISE przechodziły ciągłą ewolucję. To, co rozpoczęło się jako serie pokazów specjalistycznych produktów dla dystrybutorów i klientów, jest obecnie platformą dyskusji i wymiany wiedzy na temat najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, integracji poszczególnych elementów branży oraz, co najważniejsze – prezentacji innowacyjnych pomysłów i idei zarówno dotyczących poszczególnych sektorów, jak i na całokształtu przemysłu AV. 

Tegoroczna edycja Integrated Systems Europe była wyjątkowa pod wieloma względami, począwszy choćby od rekordowej frekwencji. W dwunastu halach o łącznej powierzchni około 3350 m2, prezentowały się 952 firmy oferujące najnowsze osiągnięcia w takich technologiach jak profesjonalne systemy audio, zintegrowane systemy audiowizualne i komunikacyjne, systemy kontroli multimedialnej, dystrybucja i zarządzaine treściami cyfrowymi, kontrola oświetlenia, cyfrowe systemy konferencyjne, projektory i ekrany video, ekrany LED oraz ekrany interaktywne, systemy zabezpieczeń i wiele, wiele innych... podczas gdy łączna liczba uczestników oraz gości w RAI podczas tych intensywnych trzech dni przekroczyła zawrotną liczbę pięćdziesięciu tysięcy. 

Pomijając już sam rozmach tej imprezy, tegoroczne targi różniła od poprzednich edycji ich myśl przewodnia: słowem-kluczem, niejako definiującym wygląd i przebieg w tym roku była Treść (Content).

Integrated Systems Europe to już nie tylko szereg wystaw producentów specjalistycznych urządzeń elektronicznych, lecz forum wymiany informacji, gdzie odbywa się szereg paneli dyskusyjnych, prezentacji oraz kursów szkoleniowych. Mowa tutaj o specjalistycznych sesjach edukacyjnych przeprowadzanych przez InfoComm i CEDIA oraz ponad czterdziestu otwartych, darmowych seminariach. 

Aby zaoferować licznie przybyłym gościom dostęp do wspomnianej treści, organizatorzy zadbali o rozszerzenie targów o dwie dedykowane sale prelekcyjne, mianowicie Commercial Solutions Theatre (rozwiązania komercyjne) i Residential Solutions Theatre (rozwiązania mieszkaniowe), gdzie odbywały się seminaria. To nie wszystko – InfoComm w tym roku po raz pierwszy zaoferował każdemu uczestnikowi targów darmowy wstęp na dwie wybrane przez siebie sesje szkoleniowe. 

A było w czym wybierać: podczas dnia poprzedzającego i trzech dni targów odbyło się trzydzieści sesji InfoComm (oraz sesji egzaminacyjnych CTS, CTS-D i CTS-I), szesnaście sesji CEDIA oraz wspomniane czterdzieści seminariów, dotyczących bardzo szerokiej tematyki, od standardów w komunikacji cyfrowej czy obecnych trendów w technologii branżowej, przez szczegółowe prezentacje danych urządzeń czy systemów po wszelkie metody implementacji nowych rozwiązań w systemach AV. 

Poza tymi organizowanymi przez sam zarząd ISE wydarzeń, nie zapominajmy również o niezliczonych prezentacjach odbywających się na stoiskach poszczególnych firm. 

Należy przyznać, że całokształt targów wywarł naprawdę duże wrażenie. ISE 2014 to bez wątpienia najważniejsze wydarzenie roku dla europejskiej branży integratorów AV i da się to wyczuć przez każdą chwilę pobytu tam. Wystawcy przyznają, że to dla nich jedno z najważniejszych wydarzeń w roku – dlatego też nie zabrakło dobrze zaprezentowanych nowości.

 

W naszej relacji skupiliśmy się oczywiście na sprzęcie pro audio: przez dwa dni odwiedziliśmy ponad 20 stoisk firm wytwarzających zróżnicowany sprzęt audio, jednak z uwagi na profil ISE prezentujących tutaj swoje produkty przeznaczone na rynek instalacyjny – nie zabrakło więc profesjonalnego nagłośnienia od Meyer Sound, Adam Hall, Turbosound czy RCF, zaawansowanych końcówek mocy z modułami DSP produkcji Audac, Lab.Gruppen, RAM Audio i Powersoft, systemów bezprzewodowych i konferencyjnych Shure, Sennheiser i DIS, instalacyjnych procesorów DSP od firm Symetrix czy Biamp..  

Długo możnaby wymieniać szczegóły – to pozostawimy na indywidualne relacje z odwiedzonych przez nas stoisk.  Obecnie najważniejsze to chyba zwrócić uwagę na pewne wyraźnie zauważalne trendy: oczywiście poza wszechobecnością gadżetów cyfrowych jak interaktywne ekrany i projektory, niesamowite oświetlenie, wielkoformatowe wyświetlacze LED o wysokiej rozdzielczości i tym podobne, patrząc na nowości na rynku i słuchając przedstawicieli na stoiskach oraz podczas seminariów,  uwagę zwraca co innego: 

Mowa tu o ogólnym kierunku w branży do coraz większej integracji, zarówno między poszczególnymi produktami, jak i całymi rozwiązaniami i sektorami przemysłu AV. Triumfy zaczynają święcić nowo powstałe platformy, skupiające w sobie narzędzia prostej kontroli całościowych systemów, wliczając w to dźwięk, oświetlenie, połączenia sieciowe, a nie raz i bezpieczeństwo czy nawet ogrzewanie w budynku, a wszystko to przy użyciu serii komponentów nie tylko jednej firmy (procesory, przełączniki/switche, iPady..). Oczywiście współzawodnictwo i konkurencyjność dalej cechują graczy w branży, ale coraz silniej słychać głosy o potrzebie stworzenia platformy uniwersalnej, będącej standardem w przemyśle dla integratorów/instalatorów AV. W szczególności, rosnąca w siłę technologia pewnej australiskiej firmy wydaje się być coraz mocniejszym pretendentem do tego, jakże zaszczytnego, tytułu...

[img:5]

[img:5]

...

[img:1] 

 

 

SENNHEISER

- TeamConnect
ADN-WD 1  
- ADN-W  MIC 36-29

[img:8]

[img:2]

 

 MEYER SOUND

- LYON
- Galileo  Callisto

[img:8]

[img:3]
 

Adam Hall

- LD Systems
- RAM Audio
- CAMEO
- Palmer

[img:8]

[img:4]
 

Lab.Gruppen

- IPD
- Lucia

[img:8]

[img:7]
 

Midas

- M32

[img:8]

[img:9]
 

Powersoft

- DEVA
- OTTOCANALI

[img:8]

[img:10]
 

RCF

- RCF TT
- LIVEPAD
- SYSTEMY INSTALACYJNE  DTX 9000

 

 

[img:8]

 [img:11]
 

QSC

- TOUCH MIX 8/12
- INSTALACJE Q-SYS

 

 

[img:8]

 [img:12]
 

ROLAND 

VR-3EX 
- M-200i 
- VR-50HD 
- VC

[img:8]

[img:13]
 

BIAMP

TesiraFORTE 


[img:8]

[img:14]
 

AUDAC

MERO
- SMA & SMQ


[img:8]

[img:15]
 

ATTERO TECH

unDX2IO
- unDIO2X2

 

[img:8]

[img:16]
 

DIS by Shure

DDS 5900

[img:8]

[img:17]
 
 

TURBOSOUND

MILAN
- FLASHLINE
- MADRID
- ATHENS

[img:8]

[img:18]
 

SYMETRIX

- Symnet Radius AES
- Symnet Edge

[img:8]

[img:19]
 

AVIARY / Green Hippo

- Parakeet 4K+ Player

[img:8]

[img:20]
 

AVOLITES

- Sapphire Touch

[img:8]

[img:21]
 

 

[img:6]