Systemy L-Acoustics K1 nagłośniły festiwale Rock im Park i Rock am Ring w Niemczech.

Systemy L-Acoustics K1 nagłośniły festiwale Rock im Park i Rock am Ring w Niemczech.

8 września 2014, 15:00
Producent: L-Acoustics
Dystrybucja: Audio Plus Sp. z o.o.

[img:1]

Festiwale Rock im Park oraz Rock am Ring to najbardziej popularne festiwale muzyczne w Niemczech co roku przyciągające 150.000 uczestników. Oba festiwale odbywają się jednocześnie w Nürburgu oraz Norymberdze w zachodnich i południowych Niemczech. Na obu festiwalach goszczą artyści o bardzo zbliżonym profilu: gwiazdami tegorocznej edycji były zespoły Metallica, Linkin Park, Iron Maiden i Kings of Leon.

Oba festiwale odbywają się na powietrzu, co stwarza szereg wyjątkowych wyzwań dla nagłośnieniowców. Rock im Park odbywa się nieopodal dzielnic mieszkalnych, dlatego ograniczenia poziomów głośności są tam bardzo ważne. Rock a Ring z kolei ma miejsce na znanym torze wyścigowym Nürburgring, bardzo wąskim i długim obszarze wymagającym potężnego, kierunkowego systemu nagłośnieniowego.

Firma Premier, dostawca profesjonalnych usług produkcyjnych, stworzyła dwa osobne projekty systemów dźwiękowych wykorzystujących sprzęt firmy L-ACOUSTICS, a mianowicie systemy K1 specjalnie dobrane by sprostać wymaganiom przedsięwzięcia.

Dla organizatorów Rock im Park, najważniejsza była kontrola poziomów hałasu, szczególnie iż w zeszłym roku skargi ze strony pobliskich mieszkańców doprowadziły do wprowadzenia ograniczenia głośności do 96 dB w pozycji mikserskiej. Festiwal od zawsze borykał się z tymi problemami, a rada miasta groziła wycofaniem zezwolenia na jego prowadzenie – w zeszłym roku głośność była zredukowana w stopniu na tyle dużym by publiczność narzekała że koncerty są za ciche. Tak więc na głównych realizatorów dźwięku festiwalu spadło zadanie odnalezienia rozwiązania tego problemu – zdecydowano się na systemy L-ACOUSTICS, których użycie pozwoliło podniesienie limitów do 100 dB.

[img:2]

Wszystko sprowadziło się do projektu systemu – kierunkowość kolumn L-ACOUSTICS oraz wiele zabiegów, w tym wyłożenie ścian sceny materiałami absorbującymi czy nawet ustawianie budek sprzedawców na festiwalu w taki sposób, by ograniczyć niekorzystne odbicia dźwięku, pozwoliły na polepszenie wyników.

Teren festiwalu to bardzo szerokie pole w kształcie rombu. Wykorzystano system z czterema grupami modułów K1 (po 12 w każdej grupie), porozwieszanych w parach po bokach sceny. Z uwagi na kształt pola, grupy L/L i R/R umieszczono również 25 metrów z dala od systemów głównych i skierowano w dół, bezpośrednio na publiczność. 48 jednostek SB28s oraz 52 VDOSC wykorzystano do stworzenia pięciu linii opóźniających, podzielonych na dwa rzędy. Dzięki ulepszeniu kierunkowości, kontroli emisji dźwięku poza granice obszaru festiwalu oraz wykorzystania mniej scentralizowanego systemu, możliwe było zwiększenie dopuszczalnej głośności podczas koncertów.

W trakcie festiwalu Rock am Ring na torze Nurburgring wystąpiły zgoła inne trudności. Nie jest to teren zamieszkały, więc ograniczenia nie były takim problemem. Niemniej, terenem festiwalu był potężny tor wyścigowy o długości 280 metrów i szerokości 60 metrów. Jest to obszar wąski i bardzo długi, więc konieczne było stworzenie systemu dalekosiężnego. Wykorzystano układ L/R z czterema jednostkami K1-SB na szczycie, co zwiększało długość każdej kolumny i jej siłę. System uzupełniały cztery grupy jednostek V-DOSC.

[img:3]

Arn Wagner, od wielu lat realizator dźwięku na festiwalu Rock am Ring, wspomina: „K1 to po prostu fenomenalny system, o wielkiej dynamice i mocy w niskim paśmie. Dzięki jego mocy i celnej, dalekiej emisji, pierwszą linię opóźniającą mogliśmy umieścić dopiero 75 metrów dalej, a kolejne co 80 metrów w stereo. V-DOSC oferują świetne brzmienie dla linii opóźniających, a wszystko razem gwarantuje spójny, mocny dźwięk.”

Podobnie jak w Rock im Park, wykorzystano kardioidalny układ 48 subwooferów SB28s, ustawionych w proste słupy po cztery jednostki wzdłuż przodu sceny – realizatorzy chwalili sobie łatwość ich konfiguracji i ustawienia. Wagner podsumowuje:

Jest wiele innych systemów na rynku, ale osobiście zawsze wolałem produkty L-ACOUSTICS za ich niezawodność, elastyczność i gwarancję równomiernego pokrycia dźwiękowego. Systemy te są proste w obsłudze i dodawanie kolejnych grup przebiega bardzo szybko. Oprogramowanie kontrolne jest równie proste, dzięki czemu nastrojenie całego systemu jest szybsze i zawsze trafne. Jak dla mnie, nie istnieją inne kolumny, które tak dobrze wykonałyby to zadanie.

  

Kolumny i głośniki Systemy liniowe

Gdzie kupić?

L-Acoustics L-Acoustics www.l-acoustics.com

Dystrybucja w Polsce:

Pro Audio

HK Audio FINEO - seria "skrojona" pod instalacje
Więcej wiadomości