PLASA 2015: Koniec pewnego rozdziału i początek następnego

PLASA 2015: Koniec pewnego rozdziału i początek następnego

5 października 2015, 10:00

Maciej ŻulczykForma oraz dalsze losy targów PLASA stały pod sporym znakiem zapytania. Już od kilku lat zaobserwować można było stopniowo malejące zainteresowanie tym - przecież ważnym - wydarzeniem branżowym, szczególnie ze strony sektora pro audio.

W tym roku stan ten osiągnął niejako apogeum: znaczna większość kluczowych graczy w dziedzinie nagłośnienia wycofała się z udziału w londyńskich targach, a wielu dostrzegało w tym zwiastun początku ich końca. Jednak przyszłość okazuje się nie tak ponura: choć w nieco mniejszej skali, nadal stanowią one ważne wydarzenie dla europejskiego przemysłu scenicznego, a ich organizatorzy mają szereg bardzo konkretnych planów i bynajmniej nie zamierzają zakończyć działalności.

Bo nie zapominajmy, że PLASA to nie tylko nagłośnienie, ale przede wszystkim oświetlenie i szeroko rozumiane technologie sceniczne - wśród marek je reprezentującyh nie mogło zabraknąć kluczowych sponsorów wydarzenia, firm ROBE czy CLAY PAKY, czy innych nieodłącznie związanych z targami jak ETC, Elation, Avolites czy Laserworld AG: łącznie ponad 300 marek wystawia swoje produkty i rozwiązania w londyńskim centrum wystawowym i konferencyjnym ExCeL.

 

[img:3]

[img:1]

 

Tegoroczna edycja jest ostatnią, która odbywa się w ExCeL-u. Obiekt ten, przez trzy lata goszczący Plasę oferował doskonałe warunki i zaplecze i nie da się ukryć, że bardzo korzystnie wpłynął na losy tego wydarzenia. Jednak organizatorzy przyznają, że obiekt posiadał też cechy ujemne, z których główna - spora odległość od centrum metropolii - mogła mieć pewien wpływ na ostatni spadek popularności. Tak czy inaczej, nadchodzą zmiany: PLASA 2016 odbędzie się już w London Olympia, centralnie zlokalizowanym obiekcie konferecyjnym o długiej i bogatej historii.

W tym roku (wyraźnie mniejszy) obszar targów podzielony został na trzy odrębne strefy, tj. oświetleniową, sceniczno-instalacyjną oraz nagłośnieniową, posiadające własne odrębne, tematyczne sale wykładowo-prezentacyjne (odpowiednio Lighting Showcase, AV & Stage Showcase i Audio Showcase, sponsorowaną przez firmę Sennheiser) o bogatej ofercie programowej. W tym momencie warto wspomnieć, że aspekt edukacyjno-szkoleniowy i w ogóle szeroko rozumiana „treść” są niezwykle ważne dla organizatorów PLASA. Informacji z pierwszej ręki mogłem zaczerpnąć od Christophera Toulmina, dyrektora grupy PLASA Events Ltd, który poświęcił mi trochę czasu na rozmowę.

 

[img:26]

[img:2]

 

Zdradził mi on między innymi, że redukcja skali ich eventu oczywiście niepokoi ich, choć jednocześnie byli na nią trochę przygotowani. Wycofywanie się marek, szczególnie audio, to złożone zjawisko wiążące się z faktem że wiele z nich wchłanianych jest przez duże grupy/koncerny, które z kolei koncentrują fundusze na przykład na udziale w pojedynczym, najważniejszym dla danego sektora rynku evencie - dla sprzętu dźwiękowego w Europie są to MusikMesse we Frankfurcie i ISE w Amsterdamie.

Jednak PLASA bynajmniej nie zamierza stać się targami wyłącznie oświetleniowymi, ani stanąć w miejscu czy zrezygnować - świadczy o tym chociażby wspomniany nacisk na treści edukacyjne w postaci seminariów, wykładów oraz paneli dyskusyjnych, zbiorczo określanych mianem Professional Development Programme i prowadzonych przez czołowych profesjonalistów w branży, dodatkowe wydarzenia, jak coroczna konferencja techników scenicznych Riggers Forum/Riggers Conference i uroczystości wręczenia nagród Innovation oraz prestiżowej Nagrody Gotteliera, czy też wreszcie imprezy „satelitarne” spod szyldu PLASA Focus: regionalne mini-targi organizowane w Leeds oraz po raz drugi również w Glasgow.

 

[img:7]

[img:8]

 

To właśnie z nich zaczerpnięto formę sektorowego podziału terenu targów, która moim zdaniem sprawdza się doskonale. Imprezy PLASA Focus cieszą się podobno bardzo dużą (oczywiście jak na swoją skalę), wciąż rosnącą popularnością, podczas gdy grupa PLASA Events Ltd ma również w planach ekspansję z podobnymi eventami na inne kraje Europy.

Pierwszy dzień PLASA niejako rozwiał więc wątpliwości co do racji bytu tych targów, udowodnił zaś, że ich organizatorzy wciąż trzymają rękę na pulsie: nadchodząca, korzystna zmiana lokalizacji i swoisty „powrót do korzeni”, przesunięcie ogniska uwagi z aspektu biznesowego na edukacyjny (przypomnijmy, że Plasa Events Ltd to organizacja non-profit), rosnąca oferta wydarzeń spod szyldu Professional Development Programme czy wreszcie plany zorganizowania imprezy PLASA Focus gdzieś w głównej części kontynentu dowodzą, że jesteśmy świadkami nie odchodzenia w niepamięć, ale ewolucji tego jakże istotnego wydarzenia dla europejskiej branży technologii sceny.

 

[img:24]

[img:21]

 

W najbliższych dniach zapraszam do lektury moich relacji między innymi ze stoisk Cadac, Yamaha, FBT, Clay Paky, Robe czy ETC w których nie zabraknie nowych i oryginalnych rozwiązań technologicznych.

 

Zobacz nasze relacje ze stanowisk firm

Ostatnia aktualizacja: 26 października 2015, 12:00

[img:30]

FBT (Nagłośnienie)

[img:31]

ETC (Oświetlenie)

[img:37]

d&b audiotechnik (Nagłośnienie)

[img:34]

Cadac (Nagłośnienie)

[img:36]

Elation (Oświetlenie)

[img:33]

Laserworld (Oświetlenie)

[img:38]

Swisson (Oświetlenie)

[img:32]

Clay Paky (Oświetlenie)

[img:35]

Robe (Oświetlenie)

[img:29]

Triad Orbit (Statywy)

[img:39]

Yamaha (Nagłośnienie)

[img:40]

Flare Audio (Nagłośnienie / Hi-Fi)

 
 
 

Czytaj także: Znamy zwycięzców PLASA 2015 Awards for Innovation

[img:27]

5 października o godzinie 18:00 w londyńskim centrum ExCeL odbyła się ceremonia wręczenia prestiżowych nagród PLASA Awards for Innovation & Sustainability oraz Nagrody Gotteliera. Nominowano 31 produktów, spośród których wybrano osiem, wliczając w to laureata Złotej Nagrody głównej... »

 

 

[img:28]

 

Pro Audio

HK Audio FINEO - seria "skrojona" pod instalacje
Więcej wiadomości