Robe SuperSpikie - Wielki Brat, większe możliwości

31 lipca 2019, 12:00
autor: Sebastian Kozioł
więcej info: Prolight sp. z o.o.

Czasy zmieniają się na tyle, że jeszcze nie tak dawno świat dążył do miniaturyzacji. Mam tu na myśli chociażby telefony komórkowe. Teraz większość urządzeń komercyjnych obrała odwrotny kierunek. Telefony i laptopy produkowane są z coraz większymi i lepszymi ekranami, telewizory domowego użytku przekraczające 3 cyfrowe wartości przekątnych. Moda na większe trwa w najlepsze.

W naszym kraju Wielki Brat popularny stał się już w 2001 roku. Strach pomyśleć, że od tego momentu upłynęło już 18 lat! Teraz Wielki Brat powraca, ale w trochę innym stylu. Przedstawiam Wam szerzej SuperSpikie - Wielki Brat, popularnego i chętnie wykorzystywanego przez realizatorów urządzenia Robe Spikie.

 

[img:1]

 

Spikie pomimo swoich małych gabarytów i nie bójmy się tego stwierdzenia „nie wygórowanych możliwościach” zdobyło uznanie w Polsce. Realizatorzy nadal bardzo chętnie korzystają z tego typu urządzeń podczas programów telewizyjnych oraz tras koncertowych. Ucieszy Was zapewne, że konstrukcja jak i zasada działania urządzenia firmy Robe SuperSpikie jest taka sama jak w przypadku Spikie. Mamy do dyspozycji nieograniczony ruch Pan\Tilt z możliwością zmiany kierunku obrotu jak i prędkości. Co warte jest podkreślenia, obojętnie w którym momencie zatrzymamy nieskończony ruch Pan i Tilt urządzenie zawsze wróci do pozycji, w której wystartowaliśmy z ruchem.

Zmiany pojawiają się dopiero w środku urządzenia. Producent wprowadził kilka innowacji, które nie wątpliwie miały wpływ na zmianę gabarytu. W pierwszej kolejności postawiono na mocniejsze źródło LED RGBW o mocy 250W, dając przy tym 4.100 lumenów na wyjściu. Według Robe, żywotność źródła szacowana jest na 20.000h, co przy średnim czasie pracy podczas imprez plenerowych około 20h (uwzględniłem idealne warunki dla realizatora: 6h programowania + 12h spędzonych podczas świecenia). Daje to w przybliżeniu 1000 zrealizowanych imprez bez spadku mocy i jakości źródła!

 

[img:4]

 

SuperSpikie został wyposażony w sporych rozmiarów soczewkę frontową 165 mm oraz duży zakres zoom od wiązki typu beam 3,5° do wiązki soft wash 42°. Daje to spory wachlarz możliwości w połączeniu z innymi dostępnymi funkcjami w urządzeniu. Nie chodzi mi tylko o średnicę plamy, ale o to, że poprzez zmianę wartości Zoom uzyskujemy zupełnie różne od siebie efekty, wprowadzając zmiany tylko jednego parametru.

Podobnie, jak model Spikie wyposażono go w korekcję CTO w zakresie od 2.700K do 8.000K oraz 66 najczęściej używanych presetów kolorów. Sporym zaskoczeniem w tego typu urządzeniach jest symulacja lampy dla wartości 2.700K i 3.200K wraz z symulacją opóźnienia wygaszania źródła światła wraz z jego ociepleniem poprzez dodanie koloru czerwonego. Zapewne niewiele osób wie, że wyżej wymieniona funkcja była już dostępna w urządzeniu Spikie. Upraszczając jest to symulacja wyżarzania się lampy w dolnych zakresach wartości dimmera, tak samo jak jest to w przypadku reflektorów z tradycyjnym źródłem światła.

 

[img:2]

 

Producent w nowym urządzeniu dodał dwa rotacyjne wymienne gobo. Mała ilość może dziwi, jednak jest w pełni przemyślana. Głównym zadaniem SuperSpikie jest projekcja efektów przestrzennych. Całość dopełnia innowacyjny efekt flower z możliwością obrotu oraz rotacji w obu kierunkach. Czeska firma ten wyjątkowo przemyślany efekt zastrzegła zgłoszeniem patentowym. Pisząc o funkcjonalności nie mogłem oczywiście nie wspomnieć o funkcji 3-krotnego pryzmatu.

Każdy z techników oraz realizatorów dobrze wie jak pozycja zawieszenia urządzenia może wpłynąć na żywotność pracy silników krokowych od Pan i Tilt. Zazwyczaj zaleceniem producenta jest postawienie urządzenia na ziemi lub standardowe powieszenie urządzenia w dół. Tutaj firma Robe daje możliwość zamontowania urządzenia w dowolnej pozycji bez obciążania silników krokowych z automatyczną korektą położenia Pan/Tilt.

 

[img:5]

 

Odnośnie samej kontroli nie będę się rozpisywać za dużo. Robe Navigation system 2 (RNS2) nikomu kto miał do czynienia z urządzeniami Robie przedstawiać nie trzeba. Proste i intuicyjne menu nawigacyjne przypadło do gustu sporej części użytkowników. A skoro coś jest dobre i się sprawdza to po co to zmieniać? Robe przyzwyczaiło nas już do tego, że w swoich urządzeniach ze źródłem LED bardzo dużą uwagę przywiązują do jakości Dimmera. Tym razem kolejny produkt został wyposażony w wewnętrzny 18-bitowy dimmer zapewniający niezwykle płynne dimmerowanie. (co to daje?)

Zmorą dobrze wyposażonych urządzeń oświetleniowych jest ich waga. To zrozumiałe, że coś co ma być 'wow' nie może być lekkie. A może jednak może? Oczywiście pisząc Większy Brat zdajemy sobie sprawę, że niemożliwe było stworzenie mocniejszego, lepiej wyposażonego urządzenia o gabarytach i wadze modelu Spike. Możliwe było jednak skonstruowanie głowy na tyle lekkiej - 18kg (mimo wysokości 63,2 cm), że praca wieszanie jej nie będzie pracą jedynie dla siłaczy. Dla porównaniu Claypaky Sharpy waży 19 kg!

 

[img:3]

 

Robe Lighting jest firmą, która od dłuższego czasu wyznacza standardy na rynku światowym w projektowaniu urządzeń oświetleniowych. Współpraca z najlepszymi realizatorami oświetlenia i skrupulatne wsłuchiwanie się w ich potrzeby przekłada się na zupełnie inne podejście do urządzeń. SuperSpikie niewątpliwie jest urządzeniem, które przeciera kolejne szlaki i przekracza pewne granice. W ostatnim czasie na rynku producenci co chwile prześcigali się w urządzeniach typu Led Wash, Spot lub Profile, bardzo mocno skupiając się na rodzaju źródła LED jakie wykorzystywali. SuperSpikie jest powiewem świeżości, zupełnie nową konstrukcją dostępną na ryku dającą nowe możliwości dla osób, które cały czas poszukują czegoś innowacyjnego. Nie kierują się utartymi standardami.

 

Specyfikacja techniczna:

Źródło

  • Gyp źródła światła: 250 W RGBW LED Multichip
  • Żywotność diody Led: min 20 000h
  • Typowe utrzymanie strumienia: 70% @ 20 000h

System optyczny

  • Opatentowana konstrukcja Robe
  • Wysokowydajny układ optyczny z zoomem, stosunek 12:1
  • Zakres zoom: 3.5° - 35° Beam mode; 5° - 42° Wash mode
  • Średnica soczewki wyjściowej: 165mm
  • Całkowita moc wyjściowa lumenów: 4.100 lm

Efekty dynamiczne

  • Tryb mieszania kolorów: RGBW lub CMY
  • Zmienny CTO: 2.700K - 8.000K
  • Wirtualne koło kolorów:  66 z wstępnie ustawionymi próbkami
  • Efekt lampy wolframowej: 2.700K i 3.200 K (przesunięcie czerwieni w opóźnienie termiczne)
  • Efekt kolorowej tęczy ze zmienną prędkością
  • Obrotowe gobo: 2 obrotowe, wymienne, zaprojektowane specjalnie do efektów w powietrzu
  • Innowacyjny efekt flower: obracany w obu kierunkach z różną prędkością (zgłoszenie patentowe)
  • pryzmat: 3-krotny pryzmat kołowy obracający się w obu kierunkach przy zmiennych prędkościach
  • Zmotoryzowany zoom
  • Shutter elektroniczny ze strobowaniem o zmiennej prędkości (maks 20 błysków na sekundę)
  • Zaprogramowane losowe efekty stroboskopowe i impulsowe
  • Elektroniczne przyciemnianie wysokiej rozdzielczości 0 - 100%

Kontrola i programowanie

  • Ustawienia i adresowanie: Robe Navigation System 2 (RNS2)
  • Wyświetlacz: ekran dotykowy QVGA Robe z podtrzymaniem bateryjnym. Czujnik grawitacji do automatycznego pozycjonowania ekranu, dziennik obsługi pamięci operacyjnej z RTC, samodzielna praca z 3 edytowalnymi programami (każdy do 100 kroków), wbudowany analizator do łatwego wyszukiwania usterek.
  • Protokoły: USITT DMX-512, RDM, Art-Net, Ma Net, Ma Net2, sACN
  • Bezprzewodowa technologia CRMX firmy Lumen Radio (opcjonalnie)
  • Tryby protokołu DMX: 1
  • Kanały kontrolne: 31
  • Rozdzielczość Pan/Tilt: 16 bit
  • RGBW / CMY: 8 lub 16 bit
  • Zoom: 8 lub 16 bit
  • Dimmer: 8 lub 16 bit (wewnętrzny 18-bit)

Ruch

  • Zakres ruchu Pan 360° z ciągła kontrolą rotacji
  • Zakres ruchu Tilt 360° z ciągłą kontrolą rotacji
  • Kontrolowana prędkość ruchu Pan/Tilt
  • Automatyczna korekta położenia Pan/Tilt

Specyfikacja termiczna

  • Maksymalna temperatura otoczenia 45° C (113° F)
  • Maksymalna temperatura obudowy: 80° C (176° F)
  • Minimalna temperatura robocza -5° C (23° F)

Specyfikacja elektryczna i połączeniowa

  • Zasilanie: elektroniczne automatyczne zakresy
  • Zakres napięcia wejściowego: 100-240V, 50/60 Hz
  • Zużycie prądu: max 330W przy 230V / 50Hz
  • Złącze wejścia / wyjścia: Neutrik powerCon True1 wejście / wyjście
  • Dane wejściowe / wyjściowe DMX i RDM; 3 i 5 pinowe pionowe złącza XLR
  • Port Ethernet RJ45

Specyfikacja mechaniczna

  • Wysokość: 632 mm (24.9'')
  • Szerokość: 399mm (15.7'')
  • Głębokość: 252 mm (9.9'')
  • Waga: 18 kg (39.7 funta)
  • Pozycje montażu: poziomo lub pionowo
  • Uniwersalna pozycja robocza
  • Punkty mocowania: 2 pary blokujące 1/4 obrotu
  • 2x adaptery Omega z szybkimi zamkami 1/4 obrotu
  • Punkt mocowania linki bezpieczeństwa

 

Zdjęcia: Łukasz Augustyniak

więcej: www.robe.cz
Ruchome głowy

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

adres:
ul. 3 Maja 183 05-800 Pruszków

HiFi

GrandMA3 vs grandMA2 od MA Lighting
Więcej wiadomości
Copyright © INFOMUSIC 2018

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz