Alcons LR28 na OFF Festival - pokaz przedpremierowy w Katowicach

Alcons LR28 na OFF Festival - pokaz przedpremierowy w Katowicach

21 sierpnia 2019, 11:18
autor: Przemysław Waszkiewicz
Producent: Alcons
Dystrybucja: Aplauz Sp. z o.o

Największą bolączkę koncertowych systemów liniowych od początku ich istnienia stanowilo przetwarzanie wysokich tonów. Kiedy już uporano się z falowodami transformującymi źródło punktowe do generatora fali cylindrycznej, ujawniło się kolejne "wąskie gardło". Okazało się, że licząca sobie już prawie 100 lat technologia driverów ciśnieniowych i jej ograniczenia sprawiają, iż moment, w którym system się "kończy" (pod względem dynamiki), słyszymy głównie po "zapychaniu się" w górnym zakresie przetwarzanych częstotliwości.

Zjawiska te nie dotyczą systemów marki Alcons Audio, a to za sprawą unikalnej technologii Pro Ribbon. Mieli o tym okazję przekonać się uczestnicy prezentacji odbywającej się w katowickiej Dolinie Trzech Stawów 31 lipca, a potem również publiczność głównej sceny OFF Festival.

[img:1]

od lewej: Tom Back (Alcons Audio), Grzegorz Fotek (Aplauz)

 

Premiera Alcons LR28 na OFF Festival

Produkty holenderskiej firmy zagościły na wspomnianym festiwalu już poraz trzeci (w poprzednich latach zagrał tu system LR18), jednakże główny smaczek polega na obecności po raz pierwszy w Polsce wielkoformatowego systemu LR28. Jak mówi Tom Back, współzałożyciel firmy Alcons Audio, system został stworzony właśnie po to, by rozwiać wszelkie potencjalne wątpliwości w to, czy aby technologia Pro-Ribbon, mylnie kojarząca się wielu osobom z delikatnymi przetwornikami wstęgowymi, podoła wyzwaniu nagłośnienia koncertu dla wielotysięcznej publiczności.

Jak się okazało, w kwestii przetwarzania pasma powyżej 1 kHz, technologia ta zdeklasowała wszystkie dotychczas stosowane rozwiązania, zapewniając dźwięk o znacznie większej dynamice i wydatnie mniejszych zniekształceniach. Do kolejnych wyznaczników przewagi tej technologii zaliczyć można całkowity brak listków bocznych w pionowej charakterystyce kierunkowej, zapewniający idealne zgranie poszczególnych elementów grona pod różnymi kątami, a także bardzo szybkie wygaszanie impulsów.  Tym samym młoda firma (formalnie powstała w 2002 roku) rzuciła rękawicę wiodącym producentom nagłośnienia koncertowego. 

 

czytaj także: relacja z OFF FESTIWAL 2019

 

 

Zestawy glośnikowe

Na potrzeby prezentacji i Off Festivalu, flagowy system Alconsa przywieziono z Holandii. Pojedynczy moduł LR28 składa się z dwóch 14-calowych wooferów, czterech 6,5-calowych głośników średniotonowych, oraz przetwornika wysokotonowego Pro Ribbon o dyspersji 80 lub 110 stopni, w zależności od wariantu. Takich modułów powieszono w Katowicach po 12 na stronę, z czego po dwa dolne miały szeroki roztrąb. Grona powieszono i skątowano tak, by całość grała na odległość 65 metrów. Wsparcie niskotonowe stanowiło 18 subbasów BC543, które również po raz pierwszy zagrały w Polsce.

Rozstawiono je równomiernie na całej szerokości sceny, by zagrały w konfiguracji tzw "łuku cyfrowego". Pojedynczy subbas BC543 składa się z trzech 18-calowych głośnków pracujących w układzie kardioidalnym (dwa grają do przodu, jeden do tylu). Przetworniki posiadają potężne cewki o średnicy 5,3 cala, zaś o punktowość basu dba system automatycznego kompensowania współczynnika damping-factor, wykorzystujący dodatkowe żyły w okablowaniu do monitorowania warunków pracy głóśników. W całym systemie nie mogło zabraknąć dogłośnienia bliskiego pola przed sceną.

Do tego celu wykorzystano 4 szt. modularnych zestawów RR12, które od niedawna są obecne w Polsce, już na stałe. Skrótowo rzecz ujmując, RR12 to konstrukcja realizująca modularne źródło punktowe, wedle podobnej zasady, jak szeroko znane zestawy ARCS L-Acoustica czy JM1P Meyera, ale z wyróżniająca się wszystkimi właściwościami wynikającymi z zastosowania technologii Pro-Ribbon.

[img:6]

[img:5]

Obok premierowego "flagowca" (z lewej), pokazany został również mniejszy system LR18

[img:3]

 

Napęd i przetwarzanie sygnałów

[img:4:R] Kompleksowe podejście do tematu przetwarzania i wzmocnienia sygnału za wyjściami miksera realizowane jest przez producentów nagłośnienia na jeden z dwóch sposobów. Pierwszy z nich polega na skorzystaniu z popularnych platform, takich jak Powersoft, Lake czy Lab Gruppen, natomiast drugi - na wypracowaniu własnych rozwiązań. Firma Alcons Audio poszła właśnie tą drogą, opracowując zaawansowaną platformę processingowo-wzmacniającą, która nosi nazwę Sentinel. Obecnie w jej skład wchodzą dwa modele wzmacniaczy - Sentinel 3 (o mocy 4x750W) i Sentinel 10 (2x2,5kW). Jako, że mają one pracować jako "trybiki" większego mechanizmu, można nimi wygodnie zarządzać przez ethernet z poziomu programu Alcontrol.

Jak podkreśla Tom Back, poza walorami brzmieniowymi, zaletą przyjętego rozwiązania jest jego modułowość i, co za tym idzie, łatwość serwisowania i "przyszłościoodporność". Zarówno poszczególne stopnie mocy (produkowane przez holenderską firmę Hypex), jak i inne moduły Sentinela mieszczą się na osobnych płytkach, dzięki czemu można je w razie potrzeby wymienić.

Potencjalnie pozwala to na szybką naprawę, a także wymianę danego komponentu na nowszą wersję, przez co pojawienie się na rynku nowej generacji układów DSP nie będzie musiało oznaczać, że nasze wzmacniacze staną się przestarzałe. Kolejnym wyróżnikiem jest redundancja zasilania. Kazdy Sentinel posiada dwa zasilacze, które wspólnie zapewniają oddawanie deklarowanej mocy przez wzmaniacz. W razie awarii któregoś z nich, dysponowana moc spada o połowę, natomiast użytkownik dalej ma do dyspozycji wszystkie cztery kanały.

[img:7]

 

Mniejszy "brat"

Obok premierowego "flagowca", pokazany został również mniejszy system LR18, również symetryczny i trójdrożny, którego moduły zawierają po dwa 8-calowe woofery, jeden 6,5-calowy glośnik średniotonowy i driver Pro Ribbon. Choć system ten już od kilku lat gra na poskich scenach, po raz pierwszy można było posłuchać go w konfiguracji 12 modułów na stronę. Pomimo niepozornych rozmiarów, mniejszy "brat" pozwala również zagrać bardzo głośno i klarownie, co stawia go w ścisłej czołówce w swojej klasie. Po prezentacji, LR18 oddelegowany został na inną scenę Off Festiwalu (w poprzednich latach obsługiwał namiot "Trójki").

[img:8]

 

Słowo na koniec

Prezentacja zorganizowana została dzięku połączeniu sił polskiego dystrybutora marki Alcons, firmy Aplauz, firmy Prosound z Krakowa odpowiedzialnej za nagłośnienie Off Festivalu, przy współpracy firm Audiofriq i Union odpowiedzialnych od kilku lat  za system nagłośnieniowy w namiocie Trójki, realizowany w tym roku już po raz trzeci z wykorzystaniem systemu Alcons Audio LR 18 Co do samych wrażeń słuchowych, to nie da się ukryć, że najlepiej byłoby posłuchać samemu, aby przekonać się "nausznie", że technologia Pro-Ribbon nie jest li tylko kolejnym chwytem marketingowym, ale mamy tu do czynienia z faktycznym przełomem.

Poza prawdziwie "audiofilską" górą, dającą wrażenie nieskończonego headroomu, podkreślić warto jeszcze równowagę brzmieniową niezależną zachowaną dla skrajnie różnych poziomów głośności. Dzięki niskim zniekształceniom, systemy Alconsa nie męczą słuchu nawet przy ekstremalnych wartościach SPL, z których zdajemy sobie sprawę dopiero próbując odezwać się do słuchacza obok, bądź spoglądając na miernik. Tego naprawdę warto doświadczyć samemu, stąd też zachęcam do śledzenia witryny Alcons Audio Polska pod kątem kolejnych prezentacji.

tekst i zdjęcia

Przemysław Waszkiewicz, Offstage

 

[img:2]

 

Kolumny i głośniki Pełnopasmowe aktywne Pełnopasmowe pasywne Subwoofery aktywne Subwoofery pasywne Systemy liniowe Wzmacniacze, końcówki mocy

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

ROXX - Oświetlenie ledowe z Kolonii
Więcej wiadomości