Nowojorska metropolitan Opera wybiera Artiste Monet od Elation

Nowojorska metropolitan Opera wybiera Artiste Monet od Elation

6 listopada 2019, 10:00
Producent: Elation

Oprawa LED Artiste Monet wpisuje się w światowe standardy oświetlenia teatralnego. Metropolitan Opera House w Lincoln Center for the Performing Arts w Nowym Jorku, siedziba Metropolitan Opera, niedawno zainstalowała 70 opraw LED Elation Professional Artiste Monet  z ruchomą głowicą LED, a light designer Donald Holder jako pierwszy użył nowego zestawu oświetleniowego podczas wystawienia opery "Porgy and Bess". Sprzęt oświetleniowy dostarczył 4Wall Entertainment.

 
[img:1]

 

Jako jedna z najważniejszych na świecie instytucji operowych, Metropolitan Opera wymaga dokładnych projektów i specyfikacji, a wyposażenie techniczne jest ciągle aktualizowane w zależności od bieżących potrzeb. John Froelich, rezydent Metropolitan Museum of Art i projektant oświetlenia, zdecydował się na Artiste Monet tak uzasadniając swój wybór:

 

Moc  źródła LED jest ogromna - powiedział, zauważając, że w testach była to najjaśniejsza dostępna lampa. Po drugie: natywne kolory silnika LED były dla mnie najbardziej atrakcyjne. Większość testowanych profili LED miała niewielkie zielone zabarwienie. W miejscu gdzie repertuar zmienia się szybko, było wspaniale znaleźć źródło, które byłoby tak atrakcyjne, także z artystycznego punktu widzenia.

 

 

Projektant John Froelich twierdzi, że Artiste Monet była najlepsza także z innych względów.

 

Mając do czynienia ze źródłami LED w ruchomych głowicach, wszyscy producenci muszą zmierzyć się z faktem, że wiele maleńkich źródeł zamiast jednego centralnego światła, takiego jak na przykład w lampach łukowych, powoduje zjawisko aberracji chromatycznej czyli rozwarstwienia światła w zespole soczewek. Jak wykazały nasze testy, układ soczewek Artiste Monet miał tę zaletę, że zminimalizował ten problem.

 

[img:2]

 

System SpectraColor

Artiste Monet to oprawa o jasności 45 000 lumenów ze źródłem LED, w której zastosowano nowy system mieszania kolorów SpectraColor, a także innowacyjny framing system który umożliwia obracanie zadanych kształtów. System SpectraColor łączy mieszanie kolorów CMY z RGB i zmiennym CTO, tworząc kolory, które tradycyjnie były trudne do osiągnięcia dla opraw LED.

 

System SpectraColor otwiera wiele możliwości z kreatywnego punktu widzenia - stwierdza Froelich. Możliwość miksowania do bardzo nasyconych kolorów bez konieczności powrotu do tradycyjnych filtrów jest naprawdę korzystna. Na przykład, mogę przejść z realistycznego, naturalnego oświetlenia do naprawdę nasyconego obrazu teatralnego, aby podkreślić muzyczny moment, nastrój lub wydarzenie na scenie tym samym sprzętem oświetleniowym. Jest to bardzo pomocne w naszym środowisku repertuarowym, ponieważ mamy szerszy dostęp do dramatycznych zmian bez konieczności zawieszania dodatkowego sprzętu oświetleniowego. 

 

[img:3]

 

System umożliwia mi także dostęp do subtelnych czerwieni, błękitów i zieleni, które są prawie niemożliwe do uzyskania z podstawowym systemem mieszania CMY. Dostęp do tego rodzaju kolorów bez utraty mocy świetlnej z powodu dużej ilości kolorowych filtrów jest ogromnym wyzwaniem, kontynuuje Froelich.

 

Oprawy Monet, wraz z uzupełnieniem - Elation Chorus Line LED, zastąpiły cały zasób oświetlenia w Metropolitan, od standardowego wolframowego Fresnela po wysokiej wydajności HMI 4KW Fresnel. Mimo to, jak mówi Froelich, przejście było dość płynne. Oprawy Chorus Line zostały wykonane na zamówienie z wykorzystaniem diód LED RGBA dla uzyskania szerszego spektrum kolorów.

 

Porgy and Bess

Metropolitan Opera rozpoczął sezon 2019/2020 23 września nową produkcją opery Gershwina i Heywarda "Porgy and Bess" w reżyserii Jamesa Robinsona. Pierwsza produkcja, w której zastosowano nowe oprawy oświetleniowe Artiste Monet, gdzie projektantem oświetlenia był zdobywca nagrody Tony award Donald Holder, jest jednocześnie jego piątą opera, którą zaprojektował dla Metropolitan od 2004 roku (The Magic Flute, Two Boys, Otello, Samson et Dalila).

 

[img:8]

 

Holder dzieli się swoimi doświadczeniami z Artiste Monet.

 

To bardzo mocne urządzenie z doskonałym oddawaniem kolorów, dimmerem i optyką - powiedział. Pomimo natywnego źródła o wysokiej temperaturze barwowej, udało nam się uzyskać dość ciepłą, naturalnie wyglądającą paletę kolorów, z pewnością przypominającą słońce, świecę i światło pochodni. Opcja filtra frost była niezwykle pomocna podczas tworzenia podświetlenia wash przy użyciu kilku urządzeń lub przy użyciu Moneta jako pojedynczej lampy do oświetlenia bez widocznych krawędzi. 

 

Scenografia do "Porgy and Bess" to dwupiętrowa konstrukcja zaprojektowana przez Michaela Yeargana, która obraca się osiem razy w ciągu 16 scen. Niemalże każdy jej skrawek zajmują artyści z dużej, 93- osobowej obsady. To wyzwanie dla light designera, który potrzebuje wielu urządzeń w wielu lokalizacjach, które mogłyby oświetlić określone elementy scenografii z należytą dokładnością. Holder twierdzi, że Artiste Monet wykonał większość tej pracy i był bardzo zadowolony z jej efektów. 

 

[img:4]

 

Powołując się na doskonałe mieszanie kolorów i zmienny frost jako kluczowe elementy swojego projektu, Holder wykorzystuje Artiste w swojej produkcji w sposób nieprzerwany, zmieniając tylko parametry w miarę obracania się konstrukcji i zmiany scenografii. Stworzył między innymi scenę świetlną na nachylonym dachu, umieszczonym w stosunkowo niewielkiej odległości od pozycji Moneta na mostach oświetleniowych.

 

Korzystając z  szerokiego zoomu i opcji mocnego frosta byłem w stanie zasymulować duży snop światła słonecznego spoglądającego na wszystkie dachy, używając tylko jednej lub dwóch opraw Monet skupionych w jednym, strategicznym miejscu, mówi Holder.

 

W innej scenie, która ma miejsce podczas pogrzebu Robbins w zimny, deszczowy dzień, Holder stworzył zimne, zimowe podświetlenie w kolorze białym i ponownie z szerokim zoomem i mocnym frostem, które rozlało się na całą przestrzeń.

Holder dziękuje rezydentowi Metropolitan, projektantowi oświetlenia Johnowi Froelichowi za przewidzenie, że Artiste Monet sprawdzą się w tym miejscu doskonale, a także jego genialnemu zespołowi pomocniczemu Aaron Sporer i Keri Thibodeau, a także programistom: Ben Eells, Salvatore Nicosia i Max Lagonia.

Pierwsza produkcja "Porgy and Bess" w 1990 w Metropolitan okazała się triumfem, a krytycy chwalili obsadę i produkcję. W obecnym sezonie przedstawienia trwały do 16 października, kolejnych siedem powróci na początku 2020 r.

 

[img:5]

 

Zdjęcia: Ken Howard

Ruchome głowy Zrealizowane instalacje

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Przedsiębiorstwo Specjalistyczne TEATR

adres:
al. Krakowska 20 05-090 Sękocin Nowy

Oświetlenie

Anolis, czyli oświetlenie architektoniczne z sercem Robe
Więcej wiadomości