Immersyjna instalacja SKALAR 360 w Amsterdamie z wykorzystaniem Robe Pointe

Immersyjna instalacja SKALAR 360 w Amsterdamie z wykorzystaniem Robe Pointe

10 lutego 2020, 12:00
Producent: Robe
Dystrybucja: Prolight sp. z o.o.

SKALAR 360 to wielkoformatowa, immersyjna, kinetyczna instalacja dźwiękowo - oświetleniowa stworzona przez artystę i projektanta oświetlenia Christophera Baudera i kompozytora oraz producenta muzycznego Kangdinga Ray'a. Została przeprojektowana i zaadaptowana dla okrągłej przestrzeni The Gashouder w Amsterdamie.

Po raz kolejny Christopher wykorzystuje Robe Pointe jako źródła światła - w sumie 93. Instalacja, którą nazywa SKALAR 360, obejmuje również 61 x dwustronnych lusterek z pierścieniami złożonymi z 180 adresowalnych pikseli, które są zawieszone na specjalnych, dedykowanych wciągarkach KINETIC LIGHTS.

SKALAR został po raz pierwszy zrealizowany w hali turbin byłej berlińskiej elektrowni, obecnie przestrzeni sztuki Kraftwerk, a następnie ten sam prostokątny kształt i wymiary zostały odtworzone dla SKALAR MX, który trwał przez 5 tygodni we Fronton Mexico, Mexico City. Obydwa odniosły ogromny sukces.

 

[img:4]

Od lewej: Kangding Ray i Christopher Bauder

 

Gashouder był jednym z bardziej oryginalnych budynków do wystawienia instalacji SKALAR, stanowił połączenie dziwactwa, funkcjonalności i industrialności. Jednak jego kulisty kształt wymagał zupełnie innego projektu, który współgrałby ze specyficzną geometrią przestrzeni.

Na dachu zainstalowano pięć okrągłych kratownic o średnicach odpowiednio 5, 6, 10.6, 15.6, 21.2 i 33.7 metra, i były one wyposażone w różne ilości luster - od 1 do 24 na pierścień kratownicowy.

Pod kratownicami podwieszono 24 ramy, z czego każda została wyposażona w trzy Pointe, które wydają się w ciemności unosić w powietrzu. Zapewniają one doskonałe pozycje do celowania w lusterka, odchylania i zginania światła w licznych asymetrycznych wzorach po całym pomieszczaniu, które są tak charakterystyczne dla kinetycznych efektów wizualnych SKALAR.

Dodatkowo umieszczone zostały trzy słupki na podłodze, z siedmioma Pointe każdy, które występowały również w Niemczech i Meksyku.

 

[img:1]

 

Wystawa w Amstedamie sprawia wrażenie większej niż w wersji prostokątnej, a oświetlenie i lusterka są nieco bardziej rozłożone, więc oprócz wszystkich oryginalnych ruchów i pozycji, które musiały zostać zaktualizowane i dostosowane, aby odzwierciedlić nową symetrię i układ, Christopher wykorzystał okazję, aby zaprogramować nowe sekwencje.

Kangding Ray wprowadził również pewne modyfikacje i dodatki do pejzażu dźwiękowego, aby odzwierciedlić przestrzeń i niektóre nowe ruchy, a także fakt, że Gashouder posiada imponujący 12-kanałowy system dźwięku przestrzennego, który doskonale oddaje immersyjną naturę SKALARA.

Wybierając źródło światła do oryginalnej instalacji w Berlinie, Christopher potrzebował jasnego, precyzyjnego oraz dynamicznego urządzenia z wieloma opcjami modyfikacji wiązki, które byłoby małe i dokładne na dużych odległościach pod względem powtarzalności cue.

Podczas instalacji jest wykorzystany m.in. filtr frost Pointów i funkcja strobe z regulowaną częstotliwością strobowania, a kilkanaście innych funkcji Pointe jest używanych w zapętlonym show i koncertach na żywo.

Wiązki Pointe bez trudu przebijają ciemność, w połączeniu z lusterkami wdzięcznie tworzą przeróżne wzory w przestrzeni, czasem zaskakując przeszywającą bielą. W połączeniu z rytmiczną ścieżkę dźwiękową Kangdinga Ray'a, powstaje niesamowity, hipnotyczny efekt.

 

[img:2]

 

Pointes w Amsterdamie są dostarczane przez wypożyczalnię Flashlight, wszystkie posiadają specjalną tarczę kolorów z kolorami zoptymalizowanymi pod kątem TV, takimi jak lawenda, odcienie skóry i wybór bieli, które Christopher, wykorzystał w swojej instalacji tworząc ładny kontrast i ewolucję show.

Sygnały danych DMX dla Pointe są konwertowane z Art-Net i zintegrowane ze specjalnie zaprojektowaną platformą oprogramowania KLC KINETIC LIGHTS, która kontroluje zarówno głowy jak i ruch wciągarki.

Sceny oświetleniowe - pobudzające różne emocje - są odtwarzane jako cue w czasie rzeczywistym i uruchamiane przez klawisze MIDI z systemu Ableton Live, odtwarzającego główną ścieżkę audio podczas zapętlonego pokazu SKALAR.

Każde lustro jest fizycznie kontrolowane przez trzy wciągarki, które zapewniają ruch w górę / w dół oraz ruch Pan / Tilt, dzięki czemu mogą one poruszać się niezwykle płynnie na osiach XY i Z.

Dla tej wersji opracowano nową elastyczną ramę montażową dla wciągarek do kratownicy, która pomaga określić idealną odległość i ustawienie wciągarek względem siebie.

Instalacja została ukończona przez ekipę techniczną z firmy projektowej Christophera WHITEvoid, a produkcja zarządzana była przez Floriana Finka.

 

[img:3]

 

Instalacja została otwarta 10 stycznia, potrwa do 5 lutego i cieszy się ogromnym zainteresowaniem.

 

O SKALARZE

SKALAR to wielkoformatowa instalacja oświetleniowa, audio i kinetyczna, obejmująca serię ruchomych luster i ruchomych opraw oświetleniowych, oparta na „kole emocji” Plutchika, w którym widzowie mogą doświadczyć pełnego zakresu ośmiu podstawowych emocji - przewidywanie, gniew, wstręt, strach, radość, smutek, niespodzianka i zaufanie.

Wizualnie koncepcja SKALAR opiera się na relacji między prawdziwymi wiązkami światła wychodzącymi z głowic na lusterka, a wirtualnymi „drugorzędnymi” wiązkami, które są odbijane i załamywane między lustrami.

Różny rezonans, tonacja, struktura i jakość wiązek, ich oddalenie i kąty patrzenia, wpływają na percepcję, a zatem na reakcje wszystkich... i wynikające z nich doznania zmysłowe.

 

Zdjęcia: Tim Buiting

więcej: www.robe.cz
Ruchome głowy

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

adres:
ul. 3 Maja 183 05-800 Pruszków

Oświetlenie

Kvant Lasers na PL+S 2024 - lasery rodem ze Słowacji
Więcej wiadomości