Głośniki papierowe - wydrukowane?

Głośniki papierowe - wydrukowane?

12 marca 2021, 12:00

Na niesamowity pomysł wpadli naukowcy z Instytutu Technologii Druku i Mediów na Uniwersytecie Technicznym w Chemnitz. Stworzyli papierowe głośniki z wydruku roll-to-roll. Jakie możliwości daje nowa technologia?  

Projekt, zatytułowany jako T-Paper, został sfinansowany w wysokości 1,4 miliona euro z dotacji niemieckiego rządu. Głośniki mogą przybierać kształt wstęg lub koła (T-Ring).

 

[img:1]

 

Badania obejmują prawie sześć lat prac nad elektroniką „papierową”, podczas których naukowcy z Chemnitz opracowali T-Book, ilustrowaną książkę, wyposażoną w wydrukowaną elektronikę, która umożliwia odtwarzanie dźwięku za pomocą wbudowanego w kartkę papieru przetwornika piezzoelektrycznego.

Do wytworzenia tej technologii wykorzystuje się półautomatyczny proces produkcji pojedynczych arkuszy, w którym na zwykły papier lub folię nadrukowane są dwie warstwy organicznego polimeru jako elektrody. Między nimi umieszczona jest warstwa piezoelektryczna jako element aktywny, który wprawia papier lub folię w drgania.

 

 

[img:2]

 

Obydwie strony głośnika papierowego mogą być wydrukowane w kolorze, natomiast naukowcy obecnie szukają bardziej opłacalnej techniki masowej produkcji, by przełamać powolny proces produkcji.

 

To oznacza, że tanie rozwiązania inforozrywkowe są teraz możliwe na przykład w muzeach, na targach i w branży reklamowej. W budynkach publicznych, na przykład, jest możliwe wzmacnianie dźwięku na długich odcinkach, takich jak korytarze. Proces technologii samej w sobie może być interesujący dla wielu sektorów branży instalacyjnej oraz pro audio.

Georg Schmidt - kierownik projektu z Instytutu Technologii Druku i Mediów na Uniwersytecie Technicznym w Chemnitz

 

[img:3]

 
Kolumny i głośniki Głośniki Kolumny i głośniki instalacyjne
Może Cię zaciekawić:

HiFi

Premiera nowych głowic Prolights już 13 i 14 kwietnia
Więcej wiadomości
Copyright © INFOMUSIC 2018

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz