Oświetlenie sceny teatralnej na statku Dar Pomorza w Gdyni

Oświetlenie sceny teatralnej na statku Dar Pomorza w Gdyni

14 października 2021, 12:00
Producent: Highlite Briteq
Dystrybucja: Stage Source SA

Instalacja oświetlenia na nietypowych obiektach jest zadaniem dla specjalistów. Stage Source, dystrybutor i integrator, zrealizował ciekawy projekt oświetlenia na statku Dar Pomorza w Gdyni, a konkretniej funkcjonującego tam teatru. Zadanie dość nietypowe, z tego względu zadaliśmy firmie kilka pytań pomocnych w zrozumieniu złożoności tej instalacji.  

 

[img:2]

 

Jakie wytyczne otrzymaliście od inwestora dotyczące instalacji oraz jaka jest docelowa funkcja oświetlenia na Darze Pomorza?

 

https://www.infomusic.pl/img/artykuly/zdjecia/MC4wODkxODUwMCAxNjM0MDY4NzUw.jpg
Tomasz Rowicki
Wiceprezes firmy Stage Source

 

 Urządzenia miały być małe, wydajne i jakościowe (niski poziom generowanego hałasu, wysoka jakość barw i wysoki wskaźnik oddawania barw światła). Po wymianie miało być też po prostu więcej punktów świetlnych. Mały rozmiar urządzeń stanowił bardzo ważny element systemu. Niski strop stanowił bardzo duże ograniczenie dla rozmiaru urządzeń i sposobu ich montażu. Zainstalowane rozwiązanie to system oświetlenia technologicznego dla sceny Teatru Miejskiego im. W. Gombrowicza.

 

[img:1]
[img:3]

 

Czy wystąpiły jakieś ograniczenia w kwestii instalacji i co sprawiło największy problem?

 

Statek jak wiadomo pełni rolę muzeum, wszystko akceptuje /albo nie/ konserwator, nie wolno niczego uszkodzić, zniszczyć oraz jest zakaz jakiegokolwiek wiercenia, spawania lub jakiejkolwiek ingerencji w zabytkowe elementy statku. Urządzenia zawisły finalnie nie na sztankietach, znanych z każdego teatru, a na specjalnych rurach rozporowych zamontowanych pomiędzy stałymi elementami statku.

 

[img:4]


Co zdecydowało o wyborze tych konkretnych opraw?

 

Ograniczenia techniczne szły w parze również z ograniczeniami budżetowymi. Zastosowaliśmy solidne i pewne oraz przystępne cenowo oprawy spełniające założenia użytkownika. Może nie jest to najmocniejsze oświetlenie, ale tu znaczenie miało brak wentylatorów, kompaktowe wymiary oraz budżet, nierujnujący budżetu inwestora.

 

[img:5]


Co steruje oświetleniem i jakie możliwości kreacji daje ta konfiguracja?

 

System po wymianie nie wymaga już regulatorów. Sterowanie odbywa się z konsolety, która nota bene nie została wymieniona. Użyte reflektory to głównie mini profile i reflektory fresnel, wyposażone w ledowe źródła światła: białe i również ze zmianą barw, a także listwy LED. Względem wcześniej używanych opraw, a ze względu na sensowne gabaryty, zastosowano bardzo proste oprawy np. typu „halopak”, Par typu „Pinspot”, czy Par 16/20.

Użytkownik uzyskał dzięki tej instalacji jakościowe oprawy LED bez konieczności wymiany źródła światła. Poprawił się zdecydowanie komfort pracy artystów i widowni poprzez wykorzystanie zimnego źródła światła LED (w małym pomieszczeniu ma to spore znaczenie). Nowe oprawy dały także możliwość zmiany kąta świecenia, czy kadrowania plamy jak w przypadku większych reflektorów scenicznych. Ostatecznie uporządkowana została instalacja bez kanałów dimmerowanych oraz możliwość zmiany barw światła bez filtrowania. 

 

W jakich innych Waszych realizacjach wykorzystaliście to oświetlenie?

 

Zdecydowanie było to wyzwanie i towarzyszyło temu wyzwaniu stosowanie nietypowych lamp, często pomijanych w ofertach producentów. Jednak nasze zdobyte doświadczenie pozwala śmiało dobierać podobne oprawy dla oświetlenia scenografii w specyficznych miejscach jak małe teatry, teatry lalkowe, muzea. 

 

Specyfikacja sprzętowa użyta na statku:

 
  • HIGHLITE Fresnel ACT 50W, WW
  • HIGHLITE Performer Fresnel Mini
  • HIGHLITE Performer Profile mini
  • HIGHLITE PAR 16 Warm on dim
  • HIGHLITE Lightbar 12 Pixel
  • HIGHLITE Splitter DB 1-8 8 Channel DMX
  • BRITEQ Orbit 19 x 15W
  • ELUMEN MP 75 LED Fresnel RGBW

 

[img:6]
[img:7]

 

Zdjęcia zrealizowane podczas spektaklu: 

TANGO - NA PEŁNYM MORZU
REŻYSERIA: KRZYSZTOF BABICKI

REALIZACJA, INFORMACJE DODATKOWE:

Reżyseria: Krzysztof Babicki 
Scenografia: Marek Braun 
Kostiumy: Jolanta Łagowska-Braun
Muzyka: Marek Kuczyński 
Światło: Marek Perkowski 

Asystent reżysera: Grzegorz Wolf 
Sufler: Ewa Gawron 
Inspicjent: Maciej Sykała 
Producent: Ewa Wojciechowska-Chodorek

 
Fot: Roman Jocher

 

 

Wykonawca: 

 

Stage Source SA

tel.: +48 780 164 609

 

 

[img:8]
 
 
 
Oświetlenie led Oświetlenie architektoniczne Zrealizowane instalacje Sterowniki Naświetlacze teatralne Profilowe Reflektory

Gdzie kupić?

Highlite Highlite www.highlite.com

Dystrybucja w Polsce:

Stage Source SA

tel.: +48 780 164 609
Godziny otwarcia:

Pon-Pt: 09-17

NIP: 701 078 01 50

REGON: 368 851 112
KRS: 0000705980

adres:
Blokowa 23C 03-641 Warszawa

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Oświetlenie

Anolis, czyli oświetlenie architektoniczne z sercem Robe
Więcej wiadomości