L-ISA Studio i Immersive Music Pioneer Heinrich Schütz

L-ISA Studio i Immersive Music Pioneer Heinrich Schütz

29 grudnia 2021, 09:00
Producent: L-Acoustics
Dystrybucja: Audio Plus Sp. z o.o.

Niemiecki kompozytor Heinrich Schütz, żyjący 100 lat przed Janem Sebastianem Bachem, był pionierem muzyki immersyjnej, komponując pieśni sakralne, które były wykonywane przez wiele chórów, instrumentów dętych i organów ustawionych wokół, a nawet ponad słuchaczami.

W miarę zbliżania się 350. rocznicy śmierci Schütza, Orchestronik prezentuje serię nowoczesnych, immersyjnych przeróbek utworów barokowego kompozytora, które łączą orkiestrę, chór i elektronikę, wykorzystując L-ISA Studio jako główne narzędzie twórcze. Projekt został opracowany i wyprodukowany wspólnie z Heinrich Schütz Musikfest i jego dyrektorką artystyczną Christiną Siegfried. Kopułę dostarczył Felix Deufel, z firmy Not a Number z Lipska.

 

[img:1]

 

Fabian Russ, niemiecki kompozytor mieszkający w Lipsku, muzyk i założyciel Orchestronik, otworzył Heinrich Schütz Musikfest pierwszą częścią swojego cyklu „Kaleidoscope of Spaces” w 2019 roku, dokładnie 400 lat po opublikowaniu przez Schütza swojej kolekcji 26 utworów polichóralnych.

 

To cykl czterech części; prawykonanie czwartej części odbędzie się w przyszłym roku w Lipsku w Niemczech. Do każdego utworu dostajemy nagrania z niemieckiej wytwórni Carus, nagrywającej komplet dzieł Schütza z Dresdner Kammerchor pod batutą Hansa Christopha Rademanna, jednego z najlepszych chórów w Europie, która wydała komplet dzieł Schütza w ostatnich latach. Kiedy dokonujemy nowej przeróbki, dostajemy wielościeżkowy materiał i zaczynam pracę.

Fabian Russ - Kompozytor

 

[img:3]

 

Firma Groh Distribution, z siedzibą w Hamburgu w Niemczech, nabyła 32 kompaktowe głośniki współosiowe L-Acoustic X4i, dwa subwoofery i procesor L-ISA, który umożliwił Russowi stworzenie dużej kopuły do odtwarzania jego immersyjnych przeróbek dzieł Schütza. Russ używa Ableton Live jako swojego DAW od ponad 10 lat.

 

W Abletonie istnieje narzędzie o nazwie Simpler, czyli uproszczony sampler. To moje główne narzędzie. Biorę nagrania, wkładam do Simplera i szukam ciekawych dźwięków. Dodaję dźwięki elektroniczne i czasem orkiestrę lub chór, aby następnie stworzyć swoje przestrzenne miksy audio. Potrzebowałem systemu, który działa dobrze i integruje się z Abletonem. Od samego początku L-ISA Studio działało bardzo dobrze. Szczególnie wymiana danych dotyczących automatyzacji między Abletonem i L-Acoustics, czego wcześniej nie byłem w stanie osiągnąć w zadowalający sposób z innymi procesorami.

Fabian Russ - Kompozytor

 

[img:4]

 

Korzystając z pakietu oprogramowania L-ISA Studio Russ tworzy wstępny miks immersyjny na swoim laptopie, odsłuchując przez głośniki stereo lub binauralnie na słuchawkach z funkcją headtrackingu. Po zakończeniu Russ przekazuje swój miks swojemu wieloletniemu współpracownikowi i koledze, mieszkającemu w Berlinie inżynierowi dźwięku, Carlo Grippa, który dobrze zna technologię L-ISA.

 

Myślę, że najbardziej imponującą rzeczą, jakiej wciąż doświadczamy w przypadku L-ISA, jest przestrzeń. W większości narzędzi lub procesorów dźwięku 3D, których próbowaliśmy, pogłosy nigdy nie były naprawdę satysfakcjonujące. Ale L-ISA to inny wymiar. Tworzy świat, który tak naprawdę nie istnieje, ale my sprawiamy, że istnieje. Możesz tworzyć przestrzenie, które wydają się realistyczne, ale takie nie są i możesz je łączyć. To właśnie sprawia, że technologia L-ISA jest tak interesująca. A jakość silnika jest naprawdę fantastyczna.

Fabian Russ - Kompozytor

 

[img:2]
 
Procesory dźwięku Dźwięk immersyjny Kolumny i głośniki

Gdzie kupić?

L-Acoustics L-Acoustics www.l-acoustics.com

Dystrybucja w Polsce:

Aura Audio - pasywne "kardioidy" rodem z Finlandii
Więcej wiadomości