Realizator postprodukcji dźwięku telewizyjnego - kto to taki?

Realizator postprodukcji dźwięku telewizyjnego - kto to taki?

4 lutego 2022, 12:00
autor: Daniel Zimerman

Zapamiętajmy na wstępie: Realizator dźwięku w muzycznym studiu nagrań nie jest tym samym co realizator dźwięku w postprodukcji audio / telewizyjnej. Oczywiście zakres wiedzy potrzebnej do objęcia tego stanowiska może być zbliżony, to jednak zupełnie inne cechy osobowości przydadzą się w tych dwóch przypadkach.

Naszą inspiracją do tego artykułu jest rozmowa z Kamilem Sajewiczem - realizatorem i współzałożycielem studia STEREOTYP, który podczas ubiegłorocznych Sound Edit przedstawiał zebranym ciekawskim kulisy jego profesji.

Podstawowa różnica pracy realizatora muzycznego, a zajmującego się posptrodukcją dźwięku telewizyjnego to materia na której pracujemy. Podstawą dźwięku w każdej produkcji telewizyjnej jest głos ludzki i to jego zrozumiałość jest kluczowa dla odbioru programu i temu poświęcamy najwięcej uwagi – czyścimy, edytujemy, stosujemy korekcje dla barwy, ale i spójności w ramach odcinka czy serii, pozostałe elementy decydują już tylko o estetyce, czy charakterze audycji: efekty synchroniczne, atmosfery i muzyka – oczywiście są bardzo ważne, ale na całym świecie dla realizatorów postprodukcji świętym hasłem jest „dialogue is king”.

W dodatku dźwięk w zasadzie zawsze podporządkowany jest obrazowi – a więc musi być z nim spójny i synchroniczny. Pracujemy na czas – w naszym świecie niemożliwe jest przesunięcie premiery. Czas emisji (oczywiście zaplanowany odpowiednio wcześniej) jest nieprzekraczalny, co ma swoje oczywiste wady (stres), ale i zalety bo nie ma w zasadzie, co jest przecież częste w produkcjach muzycznych, miksowania kolejnych wersji, bo może uda się uzyskać jeszcze lepszy efekt, bo na to zwyczajnie nie ma czasu.

Mamy też natychmiastową recenzję naszej pracy – merytoryczną przez reżysera, producenta czy stację, którzy kolaudują naszą pracę, ale i techniczną – każda stacja telewizyjna ma pion kontroli technicznej, czyli doświadczonych techników, którzy pilnują standardów i doskonale potrafią sprawdzić czy dźwięk spod naszej ręki nadaje się do emisji, czy wymaga poprawek.

 

W Stereotyp Studio realizowane są bardzo poważne produkcje telewizyjne tj. m.in programy typu reality show, seriale, programy rozrywkowe, a także dubbingi i realizacje nagrań audiobooków. Można więc śmiało uznać, że to czego słuchamy na co dzień w naszych odbiornikach TV i na smartfonach z dużym prawdopodobieństwem przeszło przez ręce zespołu Kamila. 

[img:1]

zapraszamy na Fanpage STEREOTYP

Celowo podkreślam słowo zespół, gdyż Kamil wspominał o tym wielokrotnie. Praca w STEREOTYP jest możliwa dzięki zgraniu zespołu fachowców, co pozwala na realizowanie (w założonym terminie) wielu projektów, często równocześnie - bez obawy o spójność produkcji. Podczas tego typu projektów jest zaangażowanych tak wiele procesów, że jedna osoba - która często występuje w studiu muzycznym - jest niewystarczająca. 

Jak się dowiadujemy w studiu postprodukcji dźwięku telewizyjnej pracuje się w dzień i w nocy, jednak przez kilka miesięcy w roku (od ramówki do ramówki). Nie dajcie się jednak zwieźć, tu trzeba mieć wytrzymałość psychiczną kontrolera lotów. Terminy produkcji są bardzo napięte, zatem "ciśnienie" w tym zawodzie to stan powszechny. Tylko zgrany zespół może odpowiedzialnie zająć się tak poważnymi produkcjami.

Sprzęt używany w STEREOTYP STUDIO

Zespół fachowców to jedno, ale także sprzęt używany w tym zawodzie jest zgoła inny od realizacji muzycznej w studiu nagrań. Poza adaptacją akustyczną, odsłuchami, mikrofonami kończą się podobieństwa pomiędzy sprzętem używanym w studiu postprodukcyjcji telewizyjnej a studiem muzycznym. Konsolety wykorzystywane w STEREOTYP STUDIO to system DAW i kontroler Nuendo oraz iZotope RX - profesjonalne narzędzie do czyszczenia, odrestaurowywania dźwięku i eliminowania problemów powstałych podczas rejestracji audio.

[img:2]

STEREOTYP STUDIO
FOTO: ABLO Group sp. z o. o.

 

 

Sound Edit 2021: Kamil Sajewicz

Tytuł wykładu: "Specyfika postprodukcji dźwięku w programach telewizyjnych"

kamil sajewicz podczas wykładów Sound Edit

 

Oprogramowanie i DAW
Ciekawe nagłośnienie instalacyjne KV2 ESR106
Więcej wiadomości