Cz.II - Nagłośnienie: Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

Cz.II - Nagłośnienie: Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

22 marca 2022, 08:03
Producent: Meyer Sound
Dystrybucja: Polsound sp. z o.o

Scena w teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu to największa scena dramatyczna w Polsce licząca 575 miejsc. Wyposażona jest w mechanizm obrotowy, niezależnie działające zapadnie, orkiestron, windę towarową. Scena przystosowana do obsługi spektakli teatralnych, baletowych, festiwali, koncertów, dużych imprez oraz (dzięki możliwościom aranżacji widowni) form kameralnych. Zarówno na scenie głównej "dużej", a także małej scenie, modelatorni i foyer zainstalowano nagłośnienie firmy Meyer Sound oraz Renkus Heinz. 

Imponująca scena obrotowa o średnicy 13 m oraz 137 m2, wyposażona w cztery niezależne zapadnie, których amplituda ruchu w płaszczyźnie pionowej jest równa 5m dla każdej z zapadni, a zmiana ich pozycji jest niezależna od pozostałych mechanizmów scenicznych, możliwa w trakcie ruchu sceny obrotowej,

Spis treści: 

 

Duża Scena

[img:8]

 

System nagłośnienia firmy: Meyer Sound

 
  • System główny, czyli dwie matryce liniowe w układzie L/R, składające się z 11 elementów Meyer Sound LINA każda,
  • Jako Infill pracują dwa superskuteczne zestawy Meyer Sound UPQ-D1,
  • Dodatkowo, w zależności od konfiguracji widowni, stosuje się kolumny głośnikowe Meyer Sound UPM-1P jako Frontfill,
  • System sub-niskotonowy składa się z 4 urządzeń Meyer Sound 900-LFC podwieszonych centralnie w kierunkowej konfiguracji kardioidalnej,
  • System jest optymalizowany przy pomocy matrycy GALAXY 816 (2 szt.) z wykorzystaniem innowacyjnej technologii Low-Mid-Beam Control (LMBC), każda z kolumn głośnikowych jest więc sterowana niezależnie,
  • Dodatkowo na widowni zamontowano system efektowy złożony z 12 zestawów kolumn Meyer Sound ULTRA-X20. Tu ciekawostka  pierwsze wyprodukowane kolumny głośnikowe ULTRA-X20 są zainstalowane w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu – w tym zestaw ULTRA-X20 z numerem seryjnym 000001,
  • W głębi sceny zainstalowany jest system nagłośnienia, którego głównym przeznaczeniem jest funkcja efektowa – składa się on z 4 kolumn głośnikowych Meyer Sound ULTRA-X40,
  • Systemem uzupełniającym jest mobilny zestaw urządzeń składający się z dwóch kolumn głośnikowych UPJ-1P oraz dwóch sztuk zestawów sub-niskotonowych 750-LFC,
  • W zależności od wymagań stawianych przez dany spektakl czy widowisko (a zróżnicowanie jest naprawdę ogromne!), z konkretną funkcjonalnością są wykorzystywane inne, posiadane przez Teatr systemy elektroakustyczne, z innych stref,
  • Wymagana mała widoczność komponentów systemu nagłośnienia w trakcie spektakli, wymusiła kompaktowe wymiary systemu odsłuchowego sceny. Potrzebne były niewielkie, ale jednocześnie bardzo skuteczne systemy, w preferowanej konfiguracji 2 x woofer + 1 x driver. Wybór padł na monitory spójne z głównym systemem - MJF-208,
  • Aby uzmysłowić skale i złożoność systemu Dużej Sceny, warto podkreślić, iż pracuje tam jednocześnie 48 wielokanałowych wzmacniaczy, zasilając łącznie 134 niezależne kanały dla przetworników lub ich niezależnych cewek, jak ma to miejsce w przypadku systemów sub-niskotonowych.

 

[img:7]

 

 

Mała Scena

 
  • 193 miejsca, widownia amfiteatralna,
  • Scena otoczona z trzech stron amfiteatralną widownią umożliwia nawiązanie dialogu i bliskiej relacji z widzem. Ten bezpośredni kontakt cenią sobie widzowie spektakli wystawianych przez teatr, organizatorzy i słuchacze koncertów i konferencji. Miejsce wyróżniają dodatkowo wygodnie fotele oraz intymna atmosfera. W ramach modernizacji teatru wyregulowano akustykę tej sceny. Realizowane są tutaj również przedstawienia dla dzieci, wykłady, spotkania biznesowe oraz okolicznościowe, prezentacje oraz dyskusje.


System nagłośnienia Małej Sceny

Jest systemem wielostrefowym, konfigurowalnym w zależności od potrzeb scenograficznych. Zaprojektowany został w oparciu o dwie kolumny głośnikowe marki Renkus Heinz serii IC-Live oraz osiem kolumn głośnikowych marki Renkus Heinz CA81-RD, wspartych dwoma kolumnami sub-niskotonowymi również tegoż producenta - CA112S-RD

 

[img:2]

 

Modelatornia

Scena konceptualna, eksperymentalna, od której rozpoczęto modernizację systemu elektroakustycznego teatru w 2017 roku. Projekt elektroakustyczny zakładał możliwość realizacji dźwięku z każdej ze stron, w dowolnej konfiguracji.

  • 140 miejsc, widownia konfigurowalna, wszystko na powierzchni aż 340 m2,
  • Nowoczesna, wielofunkcyjna przestrzeń o industrialnym charakterze,
  • Modelatornia to połączenie oryginalnych elementów architektury z lat 80-tych ze współczesną technologią. Dzięki konstelacji przyłączy i mocowań sufitowych oraz mobilnej widowni możliwe jest tu dostosowywanie układu sceny i widowni do potrzeb danego przedsięwzięcia. Świetnie funkcjonują tutaj eksperymentalne formy oraz widowiska audiowizualne.

 

[img:3]

[img:4]

Nagłośnienie modelatorni

Można powiedzieć, że to od momentu wyposażenia Modelatorni w mobilny sprzęt elektroakustyczny, rozpoczęła się współpraca teatru z produktami Meyer Sound. W 2017 roku teatr zakupił system rozproszony tego producenta, na który składają się łącznie sześć zestawów UPA-2P i UPA-1P, dwa zestawy UPM-1P oraz system niskotonowy złożony z czterech sub-niskotonowych kolumn głośnikowych 900-LFC. Urządzenia te zarządzanie są przy pomocy niezależnego systemu dystrybucji sygnałów GALAXY 816.

Z racji tego, że system jest rozmieszczany w różny sposób, w oparciu o różne lokalizacje kolumn głośnikowych, spowodowane praktycznie nieograniczonymi możliwościami konfiguracji audytorium i sceny, system wyposażony został w dedykowane dystrybutory zasilania, pozwalające na pełną dowolność w konfiguracji nagłośnienia. Domyślnie planuje się zastosowanie immersyjnego systemu nagłośnienia Meyer Sound SpaceMapGo, tym bardziej, iż w przypadku akurat marki Meyer Sound, technologia ta nie wymaga żadnych dodatkowych procesorów, gdyż jest zaimplementowana w każdym procesorze GALAXY!

 

Scena na Parterze (Bunkier), Foyer i systemy rozproszone

Surowa przestrzeń sceny Bunkier umożliwia dowolną aranżację oraz konfigurację sceny oraz widowni, w zależności od preferencji i potrzeb. Jest to najmniejsza ze scen teatru. Scena przeznaczona jest do działań, które wymagają intymności w relacji między widzem a aktorem, dlatego dominują tu formy kameralne, recitale, fora dyskusyjne, spotkania, próby oraz czytania performatywne.

  • 100 miejsc dla powierzchni 139 m2.

Systemem uzupełniającym są trzy zestawy mobilne. Zestawy te składają się z dwóch UPJ-1P oraz dwóch sztuk 750-LFC, każdy, dodatkowo mamy tutaj matrycę GALAXY 408, pozwalająca na sprawne połączenie wszystkich zestawów głośnikowych w jeden system oraz inne kreatywne ich wykorzystanie - jak chociażby wspomniany wcześniej system immersyjny Meyer Sound - SpaceMapGo. Pozwala to na realizację wymagających, konceptualnych widowisk, niezależne wydarzenia koncertowe lub prezentacyjne. System jest również wykorzystywany jako uzupełnienie urządzeń w przestrzeni Dużej Sceny i Modelatorni.

 

[img:5] 

Foyer

 
  • W pełni użytkowa przestrzeń, na której odbywają się liczne wydarzenia teatralne i muzyczne, spotkania i rozmowy widzów z twórcami,
  • Z racji kubatury, nietuzinkowej bryły oraz powierzchni, przestrzeń ta może być traktowana jako pełnoprawna scena teatralna.

 

[img:6]

 

Systemy liniowe Monitory sceniczne Kolumny i głośniki w Polsce Ciekawe instalacje

Gdzie kupić?

Meyer Sound Meyer Sound www.meyersound.com

Dystrybucja w Polsce:

Pro Audio

Kto był a kogo zabrakło?  Scena Jutra 2024
Więcej wiadomości