Nagłośnienie sali koncertowej i system immersyjny L-ISA: Cavatina Hall Cavatina Hall - część II

Nagłośnienie sali koncertowej i system immersyjny L-ISA: Cavatina Hall Cavatina Hall - część II

6 kwietnia 2022, 08:00
Producent: L-acoustics Wisycom
Dystrybucja: Audio Plus Sp. z o.o.

Przygotowując się do projektu sali koncertowej, inwestor postawił na najwyższy komfort słuchacza. „Słuchacz jest dla nas najważniejszy” – mówi Katarzyna Pytlarczyk, prezes fundacji Fiducia, zarządzającej salą Cavatina Hall. – „To w oparciu o jego komfort wybraliśmy lokalizację i zaprojektowaliśmy salę koncertową, która pomieści tysiąc osób, ale nie traci kameralnego klimatu.” Zadbano o to, by widz z każdego miejsca dobrze widział artystę i miał szansę nawiązania z nim niemal intymnego kontaktu, a za tym poszła skrojona na miarę akustyka.

 

Spis treści:

 

Nagłośnienie sali koncertowej: L-ISA L-Acoustics

[img:13]

[img:26]

 

Każdy materiał, liczne ustroje drewniane, zautomatyzowane banery akustyczne, a nawet fotele nie są dziełem przypadku, lecz były świadomie zaprojektowane. Tego konsekwentnym uzupełnieniem był wybór nagłośnienia w technologii dźwięku immersyjnego L-ISA.

 

[img:9]
Marcin Smolik
Dyrektor sali koncertowej

 

Cavatina Hall ma być miejscem dla ludzi, dla słuchaczy. Chcemy dotrzeć do każdego i pokazać mu tę piękną salę i najwyższą jakość. Myślę że każdy widz będzie mógł znaleźć u nas dla siebie coś interesującego i naprawdę dobrej klasy. Nie odżegnujemy się od żadnych form artystycznych.

 

[img:14]

[img:15]

 

System dźwięku immersyjnego L-ISA

Aby zrozumieć, dlaczego w Cavatina Hall został wybrany system nagłośnieniowy L-ISA od L-Acoustics, należałoby się cofnąć do historii powstania tej technologii. Przez dziesięciolecia istnienia rynku nagłośnienia koncertowego godziliśmy się z kompromisami. Postrzeganie przestrzenności dźwięku w przypadku koncertów z publicznością na dużej powierzchni jest zawsze ograniczone.

 

[img:8]
Willi Klein
Inżynier wsparcia technicznego L-Acoustics

 

Jeśli siedzisz nieco na lewo, słyszysz wszystko z lewej, nawet tych artystów, którzy na scenie znajdują się po prawej stronie. Twój mózg nieustannie kalkuluje różnicę między tym, co widzisz, a tym, co słyszysz.

 

[img:16]

[img:17]

 

To był powód, dla którego firma L-Acoustics opracowała system L-ISA. Pozwala on na pełną immersję, a więc powiązanie między zmysłami wzroku i słuchu, które daje efekt w postaci głębokich przeżyć. A przecież taki cel przyświeca każdej sali koncertowej.

 

[img:9]
Marcin Smolik
Dyrektor sali koncertowej

 

Po to kupujemy do domów sprzęt najwyższej jakości, żeby słuchać dobrej muzyki z zachowaniem wierności jej odtwarzania. W Cavatina Hall mamy do dyspozycji muzykę na żywo w hi-endowej jakości. To są rzeczy niespotykane.

 

Zainstalowany w Cavatina Hall system immersyjny L-ISA daje ogromne możliwości, nieograniczone jeśli chodzi o technologię.

 

[img:10]
Grzegorz Stasik
Inżynier wsparcia technicznego Audio Plus

 

Doszliśmy do takiego punktu zaawansowania technicznego, że dalszy wyścig producentów systemów nagłośnieniowych na decybele czy herce nie ma sensu. System immersyjny sprawia, że słuchacz słyszy to, co widzi na scenie.

 

[img:4]

 

Nagłośnienie sali koncertowej Cavatina Hall to pełna konfiguracja systemu immersyjnego L-ISA, oparta na 7 gronach powieszonych w szerokości sceny. Każde z gron składa się z 6 zestawów szerokopasmowych i jednego niskotonowego. Najniższe częstotliwości uzupełniają cztery zestawy subniskotonowe zawieszone nad widownią w układzie end-fired.

 

[img:11]
Sylwester Wojcieszek
Projektant technologii estradowej

 

Istotnym elementem systemu nagłośnieniowego jest nie tylko to, jak gra, ale także jak wygląda. Mimo wielkości sali na 1000 miejsc, urządzenia głośnikowe są tu praktycznie niezauważalne, a jednocześnie zapewniają potężny, naturalny i rzeczywisty dźwięk.

 

Jako głośniki frontowe zastosowano niskoprofilowe moduły głośnikowe Kiva II. Pierwsze rzędy widowni wspiera front-fill złożony z ośmiu miniaturowych zestawów koaksjalnych, dogłośniona jest też strefa widowni za estradą na pierwszym i drugim balkonie. Dodatkowe zestawy szerokopasmowe umieszczono wokół widowni, na ścianach bocznych i tylnej: po 12 na każdym z dwóch poziomów balkonu. Kolejne cztery takie same zestawy zwieszono z sufitu dla uzupełnienia dźwięku elewacyjnego. Łącznie zastosowano aż 141 urządzeń głośnikowych marki L-Acoustics, które tworzą system L-ISA działający w obszarze 360 stopni. Pozwala to na pełną immersję publiczności, czyli zachowanie przestrzenności dźwięku i zgodność z obrazem dla każdego miejsca na widowni.

 

[img:5]

[img:21]

[img:31]

 

W praktyce oznacza to możliwość uzyskania ciekawych, przestrzennych efektów dźwiękowych, ale w przypadku Cavatina Hall nie to jest najważniejsze. Główną zaletą jest wierna reprodukcja obrazu akustycznego sceny, czyli tego, co byśmy usłyszeli bez nagłośnienia.

 

[img:12]
Jerzy Kubiak
Inżynier wsparcia technicznego Audio Plus i jeden z pierwszych w Polsce specjalistów certyfikowanych do pracy z technologią L-ISA

 

W systemie immersyjnym efekty przestrzenne są łatwe do uzyskania. Jednak najważniejsza jest wierność obrazu dźwiękowego. Słyszymy instrumenty, na przykład kwintetu smyczkowego, z miejsca, gdzie one znajdują się na scenie. L-ISA jest w stanie to odwzorować i nagłośnić dla całej widowni, niezależnie gdzie widz konkretnie się znajduje. Nad całością tego procesu czuwają dwa redundantne urządzenia L-ISA Processor i nie wymaga to stałej ingerencji reżysera dźwięku czy technika.

 

[img:27]

A zatem L-ISA już w swoim założeniu zapewnia stabilny odbiór dźwięku. Natomiast ważne jest też brzmienie. L-ISA oddaje muzykę o wiele wierniej niż dotychczasowe systemy nagłośnieniowe dzięki temu, że dźwięk nie jest odtwarzany jako suma sygnałów, lecz osobne źródła. Mamy do czynienia z najbardziej naturalnym brzmieniem, jakie tylko można oddać przez nagłośnienie. Dla realizatorów praca z L-ISA nie oznacza konieczności zdobycia nowej wiedzy, wymaga jedynie modyfikacji sposobu myślenia z miksowania do lewej i prawej na miksowanie za pomocą obiektów.

 

[img:6]

[img:29]

 

Ruchy w konsolecie lub na ekranie dotykowym L-ISA Controler dotyczą pozycjonowania danego obiektu: muzyka, aktora z mikrofonem czy konferansjera. To procesor wie, którym zestawem głośnikowym musi „zagrać”, żeby wrażenie na sali było zgodne z ustawieniem realizatora. Dla artystów Cavatina Hall będzie ważnym miejscem, w którym można tę nową technologię przetestować w praktyce. „Gdy się raz spróbuje immersji, to trudno wrócić do stereofonii” – podsumowuje Jerzy Kubiak.

 

[img:9]
Marcin Smolik
Dyrektor sali koncertowej

 

Cavatina Hall od razu startuje z pozycji lidera jeśli chodzi o dźwięk immersyjny, bo jesteśmy w czołówce Europy, wśród nielicznych obiektów, które taki system mają. Zainteresowanie tym systemem jest olbrzymie. To jest gratka dla artystów, zaś dla widza oznacza jakość. Mamy zasadę, że u nas nie artysta jest gwiazdą, ale widz. Bo bez artysty nie ma widza, a bez widza nie ma artysty.

 

Nagłośnienie sceny, czyli zestawy głośnikowe do realizacji odsłuchów dla występujących artystów, to kolejne produkty L-Acoustics – łącznie 27 zestawów głośnikowych różnej wielkości. Wszystkie 141 urządzeń głośnikowych marki L-Acoustics zasilane są z pokaźnej baterii wzmacniaczy tej samej marki, w łącznej liczbie 25 sztuk, w sumie dostarczających moc 108 kW. 

[img:24]

[img:30]

[img:7]

 

 

Systemy bezprzewodowe marki Wisycom

Ostatnim elementem, a zarazem pierwszym, z jakim stykają się artyści, są mikrofony. Audio Plus dostarczyła zestaw mikrofonów przewodowych różnych marek oraz set mikrofonów bezprzewodowych premium firmy Wisycom. Te ostatnie skomunikowane są z 12 podwójnymi odbiornikami, co daje łącznie 24 bezprzewodowe kanały ze sceny. 

 

[img:1]

[img:25]

[img:20]

 

Śledzenie po scenie dźwiękiem i oświetleniem firmy Stagetracker

Ważnym uzupełnieniem dźwięku immersyjnego jest system trackingu obiektów scenicznych. Pozwala on na śledzenie muzyków, aktorów czy prelegentów na scenie i odwzorowywanie ich ruchów przez system nagłośnieniowy oraz podążanie przez urządzenia oświetleniowe. Co więcej, dzięki temu systemowi można także zautomatyzować ruchy scenografii, a nawet samoczynnie wyzwalać multimedia pod wpływem ruchu scenicznego. Jest to unikatowe rozwiązanie na skalę ogólnopolską.

 

[img:28]

[img:22]

[img:23]

 

Sercem systemu jest procesor Stagetracker Core marki TTA, który poprzez zestaw anten może komunikować się z nadajnikami systemu. Reżyser wydarzenia dysponuje 32 nadajnikami Stagetracker Tag, które może przypisać każdemu z muzyków czy aktorów. Cavatina Hall to pierwsza w Polsce sala koncertowa, która może w pełni korzystać z kształtowania przestrzeni brzmieniowej w L-ISA przy użyciu systemu śledzenia dźwiękiem. To innowacyjne rozwiązanie sprawia, że artystyczne show zyskuje nowy wymiar.

 

[img:10]
Grzegorz Stasik
Inżynier wsparcia technicznego Audio Plus

 

Jeśli aktorzy czy muzycy poruszają się na scenie, to poruszają się także w obrazie dźwiękowym dla słuchacza. Dochodzi do momentu, gdy faktycznie słyszysz to, co widzisz ze sceny.

 

Zobacz ciekawe technologie użyte w CAVATINA HALL:

 
audio instalacje - dźwiek immersyjny dźwięk przestrzenny 360
https://www.infomusic.pl/img/artykuly/zdjecia/MC4wNjQ1ODIwMCAxNjQ4OTI1NzEy.jpg Optocore, sieci audio, dante w CAVATINA HALL
Opis aktywnego nagłośnienia firmy L-Acoustics SYVA system kina w sali koncertowej

Systemy liniowe Kolumny i głośniki w Polsce Ciekawe instalacje Kolumny i głośniki instalacyjne Nagłośnienie instalacyjne

Gdzie kupić?

L-acoustics L-acoustics www.l-acoustics.com

Dystrybucja w Polsce:

Gdzie kupić?

Wisycom Wisycom www.wisycom.com

Dystrybucja w Polsce:

Pro Audio

70 km kabli PROCAB w Burj Khalifa
Więcej wiadomości