Behringer Wing: Pomyślmy nad mikserem cyfrowym - bo o Wingu mowa!

Behringer Wing: Pomyślmy nad mikserem cyfrowym - bo o Wingu mowa!

8 kwietnia 2022, 12:30
autor: Daniel Zimerman
Producent: Behringer
Dystrybucja: SoundTrade

Jednym z najważniejszych narzędzi w pracy realizatora dźwięku podczas koncertu, poza oczywiście nagłośnieniem, jest mikser cyfrowy lub analogowy. Dziś zapytamy Kubę Kasina, który realizuje m.in. koncerty Sarsy, o opinię na temat miksera Behringer Wing, co zwróciło jego uwagę oraz jakie funkcje miksera w pracy live uważa za najważniejsze.

Każdy koncert / sesja nagraniowa w studiu, niesie za sobą szereg procesów, które rozpoczynają się w głowie realizatora. Ma on do podjęcia wiele ważnych decyzji o sprzęcie, aby wykonać swoje zadanie zgodnie ze sztuką. Preferencje względem technologii są oczywiście osobiste, gdyż to oni ostatecznie podpisują się pod swoją pracą. Cofnąć tego się już nie da i lepiej się potem nie wstydzić. Zatem słuchajcie ekspertów i wybierajcie mądrze!
 

Behringer Wing - posłuchajmy opinii fachowca

mikser cyfrowy Behringer Wing

Konsoleta Wing: 48 kanałów stereo (40 stereo in, 8 stereo aux in), 28 szyn miksujących stereo
(16 stereo aux, 8 matryc stereo, 4 wyjścia główne stereo)


W skrócie:


Na rynku jest szeroka gama producentów mikserów i jeszcze więcej opinii na ich temat. Jedno jest pewne samo urządzenie nie działa i najważniejszy jest bezwzględnie talent realizatora dźwięku. Świetny realizator za mizernym stołem wyjdzie bez szwanku, ale nawet najdłuższa i najlepsza "deska" świata w rękach amatora zagra źle.

O randze realizatora decyduje z pewnością fakt z kim grał / gra. I tak dotarliśmy do Kuby Kasina, który zgodził się podzielić z nami swoją opinią o mikserze cyfrowym, którego używa podczas realizowanych koncertów w wspomnianej trasie Sarsy. 

 

[img:1]

Jakub Kasin 
Realizator dźwięku I Soundwave


Na najbliższych koncertach Sarsy mikser WING będzie obsługiwał jednocześnie FOH jak i monitory. Skąd pomysł na takie rozwiązanie?

 W początkowych planach funkcję systemu monitorowego miały pełnić mikserki Midas DP48 jednak, już po pierwszych próbach produkcyjnych doszedłem do wniosku, iż funkcje, które oferuje Wing pozwolą mi zrealizować komfortowy miks monitorowy, który nie będzie miał wpływu na moje ruchy na FOH. Po pierwsze niespotykana funkcją „dodatkowej” korekcji na wysyłce do danej szyny danego kanału. Dzięki niej nie potrzebuję dublować kanałów żeby zastosować odrębną korekcję w „uszach”.

Druga funkcja to duża ilość szyn wyjściowych oraz to, że każda z nich jest domyślnie szyną stereo. Dzięki temu nie muszę rezygnować z szyn pracujących jako grupy, czy FX w celu realizacji odsłuchu. Kolejną ciekawą funkcją jest możliwość wysyłania szyny do szyn - w łatwy sposób mogę wysłać np. Całą grupę bębnów po kompresji oraz np. transient designerze do odsłuchu. No i ostatecznie - bardzo intuicyjna i stabilna aplikacja do kontroli odsłuchów ze smartfona czy tabletu, która pozwala muzykom i technikowi wprowadzać zmiany podczas koncertu. 

 

 Jak oceniasz elastyczność tzw. workflow miksera Wing w pracy na żywo?

 

Mikser WING posiada bardzo elastyczną przestrzeń kontroli nad miksem. Dzięki 4 konfigurowalnym encoderom oraz 20 przyciskom łatwo jest stworzyć własny wygodny styl pracy z tym mikserem. 

Za produkcję najnowszej płyty Sarsy „Runostany” odpowiadają Marcin Bors i Paweł Smakulski. Chcąc przenieść charakter i brzmienie płyty do live musiałem przygotować się do użycia niezliczonej ilości różnego rodzaju efektów oraz do konieczności ich komfortowej i szybkiej edycji na żywo. I tutaj z pomocą przyszły mi wspomniane enkodery oraz przyciski, które stały się w moim przypadku głównym centrum kontroli całego koncertu. Umożliwiło mi to rezygnację z dotychczasowego systemu wyzwalania efektów po timecode dzięki czemu moja praca stała się bardziej organiczna, zmienna i dająca większą frajdę ;)

 

Która z funkcji Wing'a zrobiła na Tobie największe wrażenie? 

 

Myślę, że główna funkcja to niesamowita konfigurowalność miksera zarówno w zakresie przestrzeni roboczej jak i routingu. Ale funkcja, która jest przeze mnie wskazywana jako jego największa zaleta i wyróżnik na tle innych konsolet to możliwość ustalania dowolnej kolejności elementów channel stripu.

Daje nam to możliwość przejścia na studyjny system pracy, gdzie w procesie kreacji brzmienia to my wskazujemy czy kompresor ma działać po czy przed korekcją lub ustawić bramkę szumów na końcu łańcucha np. po zainsertowanym wcześniej pogłosie.

Doceniam także 10 calowy ekran dotykowy o wysopkiej rozdzielczości, ułatwia to nawigowanie po stole. No i na sam koniec - ogromny wybór emulacji procesorów dynamiki i procesorów efektowych naprawdę przyzwoitej jakości. Jako dowód niech posłuży to, że zrezygnowałem całkowicie z insertowania jakichkolwiek efektów z DAW. 

 

Przyjrzyjmy się z bliska mikserowi Wing

lekka konstrukcja Winga

Przydatne materiały dystrybutora Behringer w Polsce: Soundtrade 

Personalna konsoleta mikserska

Powierzchnia sterująca konsolety WING wykorzystuje duży, pojemnościowy ekran dotykowy z czułymi na dotyk pokrętłami, co zapewnia łatwą obsługę. Trzy osobne sekcje suwaków wraz z sekcją Custom Controls mogą być dogodnie i intuicyjnie skonfigurowane pod osobiste preferencje. Niezależnie czy potrzebujesz wysyłkę na konkretny aux obok suwaka przypisanego do kanału wejściowego czy też konkretny kanał zawsze pod ręką albo nawet pracować na powierzchni wraz z innym realizatorem – konsoleta WING umożliwia dowolną konfigurację przenosząc Twoją realizację na nowy poziom obsługi i jakości pracy. Możesz nawet wymienić i spersonalizować solidny, drewniany podłokietnik konsolety. Rysunki techniczne można znaleźć na stronie w sekcji Downloads.

czytelny ekran dotykowy

konsoleta mikserska Behringer

 

Dlaczego „źródła”?

Co jest najważniejsze w realizacji miksu? Rozważając ścieżkę sygnałową produkcji audio dla aplikacji na żywo lub w studio, zaskakującym jest, jak znaczna część terminologii oparta została nadal na historycznej implementacji technicznej, a nie na jej rzeczywistym celu. Zwykle konsole operują numeracją przypisaną do kanałów wejściowych i aux. Konsoleta WING proponuje zupełnie inne podejście, skupiając się na źródle sygnału jako przyczynie jakiegokolwiek miksowania np. sygnale pochodzącym z bębna basowego lub głównego wokalu. Dlatego dane wejściowe mają więcej właściwości niż tylko numer. Źródła mogą być w trybie mono, stereo lub mid-side, posiadać własne parametry, takie jak wzmocnienie i zasilanie fantom, wyciszenie (mute) i miernik. Mogą również otrzymać kolor, ikonę, nazwę i kilka tagów do celów grupowania i filtrowania. Wszystko to najpierw opisuje rzeczywiste źródło, zanim kanały zostaną użyte do przetwarzania lub miksowania.

fadery w konsolecie

 

Cały urok wykorzystania konsolety WING polega na tym, że możesz oznaczać źródła za pomocą aplikacji WING Co-Pilot podczas opinania sceny. Bez względu na to, czy sygnał jest połączony z kanałem, nagrywaniem SD lub jakimkolwiek innym wyjściem, zawsze zobaczysz i odniesiesz się do jego źródła.

Mono/Stereo

Wszystkie 48 kanałów wejściowych i 28 szyn miksujących może być używanych do źródeł mono, stereo lub mid-side. Przypisanie źródła stereo do dowolnego kanału automatycznie powoduje, że kanał staje się stereofoniczny, a jego panorama zapewnia kontrolę nad szerokością od 150% stereo do mono. Konsola nie wymaga ponownego uruchomienia, aby zastosować zmiany trybu. Konfigurację jej kanałów, szyn i podgrup można zmienić „w locie” – dlatego nazywa się… WING.

ile ma wyść i wejść mikser Wing

 

Klasyka w każdym kanale

Mimo doskonałych kanałowych korektorów i procesorów dynamiki WINGa, wszystkie kanały i szyny posiadają dodatkowo alternatywne wtyczki bramek, kompresorów i korektorów. Obejmują one wysokiej klasy symulacje, wzorowane na najbardziej znanym sprzęcie, takim jak: Pultec EQ, kompresor i bramka/ekspander SSL, SPL Transient Designer, Neve EQ, Compressor and Gate, Focusrite ISA and D3, DBX160, LA-2A, 1176, Elysia mPressor i Empirical Labs Distressor.*

Jasne jak słońce

Innowacyjna sekcja wybranego kanału została zaprojektowana od podstaw w celu umożliwienia natychmiastowego przeglądu ustawień kanału i szybkiej edycji. Umożliwia pracę nad przetwarzaniem wybranego kanału, nawet gdy główny wyświetlacz jest używany do czegoś zupełnie innego. Wrażliwe na dotyk pokrętła umożliwiają natychmiastowe wyświetlanie najistotniejszych informacji.

Jeszcze więcej programowalnych kontrolerów

Centralna sekcja oferuje programowane przez użytkownika elementy sterujące, tj. 4 obrotowe enkodery i 20 przycisków z 2 wyświetlaczami LCD. Sam decydujesz, jakie funkcje chcesz mieć zawsze pod ręką. Duże pokrętło umożliwia precyzyjną regulację do 8 parametrów użytkownika, może też być używane do zdalnego sterowania DAW przez USB MIDI. Konfiguracja sterowania obejmuje również wstępnie zdefiniowane funkcje transportu rejestratora USB i karty SD, automatyki i grup wyciszania.

Idealny balans i bezkompromisowa kreacja barwy

Kanały wejściowe WING posiadają standardowe filtry lo-cut i hi-cut, a także tilt-EQ, all-pass lub Sound Maxer. Dodatkowo jest jeszcze 6-pasm korektora parametrycznego. Wszystkie busy, matryce i sumy mają 8-pasmowy korektor parametryczny. Alternatywnie, WING oferuje 8 doskonałych emulacji słynnych sprzętowych korektorów do użycia w każdym kanale, gdy tylko potrzebujesz tego specjalnego sznytu na swoich sygnałach.

Efekty PREMIUM

Rack efektowy WING Premium oferuje 8 procesorów stereo, w tym spektakularne emulacje jednych z najbardziej cenionych pogłosów w branży, oryginalne algorytmy TC VSS3 (TC 3000), a także emulacje Lexicon, Quantec i EMT. Fantastyczne opóźnienia, doublery wokalne, autotune, nasycenie taśmy i wiele więcej…

Stado efektów

Kolejny zestaw 8 procesorów stereo zapewnia szeroką gamę efektów modulacji, korekcji, dynamiki i zniekształceń nieliniowych, a nawet cztery kultowe wzmacniacze gitarowe z symulacjami kolumn. W razie „W”, gitarzysta może po prostu wpiąć swoją gitarę prosto w DIbox lub pedalboard do stageboxa, co jest szczególnie przydatne na cichych scenach i w świątyniach.

Dobre połączenie

Zapewnienie 374 wejść i 374 wyjść wymaga sporo połączeń cyfrowych. WING zapewnia 3 porty sieciowe audio AES50 SuperMAC do podłączenia zewnętrznych urządzeń lub współdzielenia do 144 strumieni wejściowych i 144 strumieni wyjściowych z innymi konsolami miksującymi. Interfejs audio USB to 48 x 48 kanałów, a opcjonalny moduł AoIP to kolejne 64 x 64 kanały audio. Dodatkowo mamy stereofoniczne wejścia / wyjścia AES / EBU.

Kolejną możliwością rozszerzenia ilości wejść/wyjść jest port kart WING, zawierający kartę rejestrującą LIVE SD lub karty opcjonalne dla różnych standardów, takich jak ADAT, MADI, DANTE i WSG, oferujące kolejne 64 x 64 kanały wejścia / wyjścia audio.

Absolute Spitzenklasse

Chociaż ograniczyliśmy liczbę lokalnych analogowych wejść/wyjść, nie pozwoliliśmy na kompromis w ich jakości. Behringer z dumą oferuje 8 oryginalnych przedwzmacniaczy mikrofonowych serii Midas PRO i 8 wyjść XLR o doskonałej jakości dźwięku zarówno w środowisku live, jak i w studio. Dowiedz się więcej o niesamowitej spuściźnie Midasa, odwiedzając ich obszerną stronę internetową. Pomocnicze wejścia i wyjścia liniowe 8×8 TRS pomagają w doprowadzaniu sygnałów z odtwarzaczy multimedialnych lub komputerów. Jeśli braknie lokalnych analogowych I / O, nowy interfejs StageCONNECT pozwala na podłączenie podpytek z maksymalnie 32 kanałami wejścia i wyjścia, np. podłączenie konsoli do racka z peryferiami za pomocą pojedynczego kabla XLR lub DMX.

Auto Pilot

Automiksowanie w 2 grupach na zasadzie gain sharing jest dostępne dla dowolnych 16 kanałów wejściowych. Niezawodny i szybki algorytm automatycznie śledzi, który mikrofon odbiera najwyższe poziomy, zwiększa wzmocnienie kanału, jednocześnie zmniejszając sumę wzmocnienia dla wszystkich innych kanałów w tej samej grupie. Poziom hałasu w otoczeniu pozostanie stale niski, a zrozumiałość i odstęp od sprzężenia na poziomie optymalnym. Jest to idealne narzędzie do organizacji imprez firmowych, dyskusji panelowych lub transmisji z kilkoma mówcami.

Pozostałe

  • Wejście / wyjście MIDI oraz dodatkowe 2×2 GPIO zapewniają możliwość wyzwalania zdarzeń w konsoli.
  • 40-bitowe przetwarzanie zmiennoprzecinkowe przy 48 lub 44,1 kHz, z opóźnieniem 1 ms od wejścia do wyjścia.
  • Podwójne szyny solo / monitor do odsłuchiwania IEM i / lub monitorów podłogowych.
  • Zdalne sterowanie sieciowe obsługuje komunikację protokół binarny i OSC co umożliwia sterowanie konsolą na odległość. Protokoły są otwarte na tworzenie aplikacji przez inne firmy, oprócz tego mamy wieloplatformową aplikację Behringera, WING CO-PILOT.

 

[img:2]

SoundTrade

ul. Kineskopowa 105-500 Piaseczno 
(teren CELTIC PARK, budynek D)

Zadzwoń do nas: +48 22 632 02 85

https://soundtrade.pl

Napisz wiadomość: [email protected]

 

Cyfrowe Miksery

Gdzie kupić?

Behringer Behringer www.behringer.com

Dystrybucja w Polsce:

SoundTrade

tel.: +48 22 632 02 85
Godziny otwarcia:

Pon - Pt:  09:00 - 17:00

adres:
ul. Kineskopowa 1 05-500 Piaseczno k/Warszawy

Sklepy muzyczne > Behringer rozwiń listę sklepów

Pro Audio

RDL RU-NMP44 - sieciowy procesor miksujący Dante
Więcej wiadomości