Meyer Sound Bluehorn - Niebieska tuba, referencyjny dźwięk

Meyer Sound Bluehorn - Niebieska tuba, referencyjny dźwięk

30 listopada 2022, 09:00
autor: Marek Korbecki
Producent: Meyer Sound
Dystrybucja: Polsound sp. z o.o

Producenci monitorów studyjnych, a przynajmniej ci, których produkty aspirują do miana sprzętu profesjonalnego, robią wiele, aby zmierzyć się z problemem fazowości. Jedną z najbardziej udanych prób w tym zakresie jest referencyjny system odsłuchowy dalekiego pola Bluehorn, opracowany w laboratoriach firmy Meyer Sound. 

Bluehorn zagościł już w wielu obiektach studyjnych na całym świecie, jak choćby Fox Studio w Los Angeles, i jest to produkt zdecydowanie ekskluzywny. Okazję do zapoznania się z nim, obok innych propozycji dla profesjonalistów, mieli uczestnicy tegorocznego festiwalu Soundedit w Łodzi. Zapraszamy do relacji

Meyer Sound Bluehorn

Co świadczy o klasie monitora studyjnego?

O klasie monitora studyjnego, nie decyduje bowiem wyłącznie szerokość zakresu przetwarzanych częstotliwości i jednorodność, z jaką monitor jest ów zakres w stanie zreprodukować, ale i to, jak głębokie przesunięcia fazowe – których praktycznie nie da się uniknąć w konstrukcjach wielodrożnych - pomiędzy poszczególnymi pasmami wprowadza. Pasma te bowiem wzajemnie wpływają na siebie, a niezgodności fazowe pomiędzy nimi powodują zaburzenia równowagi tonalnej i problemy z precyzją obrazowania planu dźwiękowego. 

 

[img:1]

Elementy systemu Bluehorn Meyer Sound

Na system Bluehorn składają się trzy elementy. Pierwszym jest dwudrożny, aktywny – jak to u Johna Meyera w zwyczaju - zestaw szerokopasmowy, w którym ciśnieniowy driver wysokotonowy współpracuje z tubą w charakterystycznym niebieskim kolorze – stąd zapewne nazwa systemu.

Odtwarzaniem dolnego pasma zajmuje się woofer o średnicy 12 cali, najgłębsze basy reprodukowane są zaś przez subwoofer – drugi element systemu - z głośnikiem o średnicy 18 cali. Zestaw szerokopasmowy i subwoofer wyposażone są w pokładowe wzmacniacze klasy D, uzbrojone we własne DSP.

 

[img:3]

 

Trzecim, i chyba najważniejszym, składnikiem całej układanki jest dedykowany procesor Bluehorn 816, bazujący na układach FPGA. Najkrócej mówiąc, jego zadaniem jest wirtualna optymalizacja konstrukcji obudów głośnikowych Bluehorn, a także sposobu pracy samych przetworników, tak aby zachować jak najgłębszą kontrolę charakterystyki fazowej w dolnej części spektrum przetwarzanych częstotliwości. Realizowane to jest przy użyciu wyrafinowanych algorytmów filtracyjnych i opóźnieniowych.

Udało się uzyskać bardzo wyrównaną charakterystykę odpowiedzi fazowej w zakresie od 24 Hz do 20 kHz, z maksymalnym odchyleniem nieprzekraczającym 40 stopni. Przetwarzanie odbywa się w 24-bitowej rozdzielczości i z próbkowaniem 96 kHz.

 

[img:2]

 

Bluehorn 816 dysponuje ośmioma wejściami z przetwarzaniem, pracującymi jako analogowe, AES/EBU lub AVB, plus 24 matrycowe wejścia AVB bez przetwarzania. Pierwsze sześć z szesnastu wyjść przeznaczonych jest natomiast do podłączenia jednego zestawu L/C/R odsłuchów Bluehorn. Mimo iż Bluehorn widziany jest przede wszystkim jako studyjny system monitorowy, to producent przewidział dlań zastosowania także innego rodzaju – od masternigu, przez pracownie udźwiękowiania filmów, po systemy kina domowego i odsłuchu hifi.

 

Fotorelacja z Sound Edit w Łodzi:

[img:10]

[img:14]

[img:11]

[img:12]

[img:13]

 

System Bluehorn w studiach filmowych Fox Studio w Los Angeles:

 
[img:5]
[img:6]
[img:7]
[img:9]
[img:8]
  
Monitory studyjne aktywne

Gdzie kupić?

Meyer Sound Meyer Sound www.meyersound.com

Dystrybucja w Polsce:

Anolis, czyli oświetlenie architektoniczne z sercem Robe
Więcej wiadomości