Audio instalacje: Głośniki Outline'a w specyficznej instalacji w Rzymie

Audio instalacje: Głośniki Outline'a w specyficznej instalacji w Rzymie

11 stycznia 2023, 09:30
autor: Piotr Sadłoń
Producent: Outline

Urządzenia firmy Outline odpowiadają za realizację wymagającego wyzwania, jakim jest instalacja dźwiękowa przestrzeni FOROF zarządzanej przez Giovannę Caruso Fendi. Miejsce zlokalizowane w sercu stolicy Włoch, wewnątrz zabytkowego Palazzo Roccagiovine, przeznaczone jest do organizacji wystaw i wydarzeń. 

[img:1] Firma Outline zaangażowała się w to wydarzenie w czerwcu ubiegłego roku jako sponsor systemu dźwiękowego, co było świetną okazją do zaprezentowania walorów dźwiękowych i projektowych nowej serii Architectural, składającej się z głośników kolumnowych Ai41 i dedykowanych im subwooferów AS6, a także kompaktowych, ale "mocarnych" Charlie 4s. Rozwiązanie najlepiej oddające immersję pożądaną przez artystów.



Giovanna Caruso Fendi

Wystawa LOVOTIC, która faktycznie zainaugurowała tę nową przestrzeń, była wyraźnym przedstawieniem szczególnego i harmonijnego połączenia archeologii i sztuki współczesnej. Ponadto przejście z górnego poziomu obiektu, który ma głównie charakter ekspozycyjny i nowoczesny, na dolny poziom, daje poczucie przeniesienia w czasie w podróż czystego eksperymentu.

Wystawa, wykorzystująca technologie Outline, została stworzona przez firmę Soundwalk Collective, dając początek instalacji dźwiękowej będącej w dialogu z przestrzenią archeologiczną, która jest niezwykle subtelna wizualnie w stosunku do scenerii historycznej przestrzeni.

 

Odtwarzany program audio jest dość osobliwy: eksperymentalna, nastrojowa, abstrakcyjna i minimalistyczna muzyka elektroniczna na przemian z szeptami, tyradami nawiązującymi do tematu wystawy. Cały obszar podziemny został poddany sonoryzacji w celu przechwycenia rozmówcy i poprowadzenia go odpowiednią ścieżką – wyjaśnia Pierfrancesco d’Aloisio, inżynier systemowy w firmie Outline, który nadzorował cały projekt. 

 

[img:4]

 

Makroobszar podzielono na niewielkie strefy korytarzem łączącym niewielkie pomieszczenia lub wnęki, z dziełami o innym charakterze (rzeźby, obrazy itp.), a następnie kończącym się w dużej podziemnej sali wykopalisk archeologicznych. Ideą projektantów dźwięku było zapewnienie imersyjnych wrażeń dzięki wielościeżkowemu programowi, tak aby prawie wszystkie głośniki miały swój własny, wyjątkowy sygnał.

Było 12 procesorowanych sygnałów, dostarczanych za pośrednictwem 6 wzmacniaczy Outline L3000 do łącznie 6 kolumn Ai41, 9 Charlie 4 i 10 subwooferów AS6. Pozycje głośników zostały zaprojektowane i zweryfikowane za pomocą autorskiego oprogramowania do prognozowania akustycznego Openarray 3D firmy Outline. 

 

[img:3]

 

Przed zdefiniowaniem ostatecznej lokalizacji omówiliśmy wymagania i efekt, który chcemy osiągnąć, a następnie przekazać odwiedzającym”, kontynuuje Pierfrancesco. „Pierwsza wersja projektu przewidywała zastosowanie konfiguracji „mieszanej”, z kombinacją kolumn Ai i Charlie 4. Po różnych zmianach w projekcie doszliśmy do wniosku, że w wykopaliskach archeologicznych wykorzystamy 9 Charlie 4, podczas gdy 6 Ai41 wykorzystano w obszarze poprzedzającym prace i na korytarzu.

 


Głośniki zostały wybrane na podstawie programu, który miał być odtwarzany, w różnych przestrzeniach, przy czym kontrola kierunkowości w pionie kolumn Ai41 gwarantowała doskonały wynik, biorąc pod uwagę niską wysokość sufitu i wielkość przestrzeni.
Ponadto kolumny zapewniały niemal zerowy efekt wizualny, ze względu na swój rozmiar i kształt - co jest charakterystyczną cechą tego systemu - bez uszczerbku dla jakości dźwięku. Teren przed wykopaliskami był bardziej oświetlony, dlatego konieczne było rozważenie niezwykle dyskretnego efektu wizualnego, który pomógłby „ukryć” systemy.
 

[img:7]

Kolejną cechą jest możliwość bardzo łatwego zamontowania ich na ścianie poprzez dwa otwory przelotowe z przodu obudowy, a następnie ukrycia mocowania za pomocą magnetycznej maskownicy, powodując, że stały się praktycznie niewidoczne.

Obszar archeologiczny, w którym użyto Charlie 4s, również wymagał większego ciśnienia akustycznego. W tej lokalizacji nie było możliwości zamontowania Ai na ścianie, dlatego zdecydowano się zainstalować wszystkie Charlie 4 na prętowych wysięgnikach przymocowanych do kostek sufitowych i umieszczonych na różnych wysokościach, zorientowanych w kierunku ścieżki dla zwiedzających, aby uzyskać odpowiednią jednolitość i jednorodność. Coś, czego nie można osiągnąć za pomocą Ai. Co więcej, dzięki stożkowej kierunkowości tego głośnika wyposażonego w pojedynczy 4-calowy przetwornik, Outline był w stanie skupić falę dźwiękową w danym obszarze z niezwykłą, niemal nieoczekiwaną definicją dźwięku i jego klarownością. 

Subwoofery AS6 zostały ustawione pod trasą dla widzów, wzdłuż wykopalisk archeologicznych oraz w korytarzu. Jedynym wyjątkiem był subwoofer przy wejściu, który został zamontowany na suficie, skierowany w dół, ponownie wykorzystując otwory przelotowe obudowy, jak w przypadku Ai.

Jeśli chodzi o kalibrację i strojenie, różne zestawy AI w korytarzu zostały wystrojone oddzielnie, z minimalną korekcją (dwa/trzy filtry). Jest to również zasługą 0,7-calowego głośnika wysokotonowego z jedwabną kopułką, który gwarantuje wysoką rozdzielczość i zrozumiałość. Wewnątrz wykopalisk konfiguracja i rozplanowanie systemu w żaden sposób nie pozwalały na wyrównanie, ale ponieważ wszystkie głośniki odtwarzały różne nieskorelowane sygnały, uzyskany wynik był niezwykle przyjemny. Dzięki definicji i równowadze Charlie 4, potrzeba było bardzo mało ruchów korektorem.

[img:5]

 

Subwoofery pasywne Pełnopasmowe pasywne Kolumny i głośniki Nagłośnienie instalacyjne Ciekawe instalacje na świecie

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Outline rozwiń listę sklepów

Pro Audio

RDL RU-NMP44 - sieciowy procesor miksujący Dante
Więcej wiadomości