L1 PRO, czyli aktywne zestawy głośnikowe BOSE

L1 PRO, czyli aktywne zestawy głośnikowe BOSE

31 maja 2023, 11:00
Producent: Bose Professional

Na rynku obecnych jest przynajmniej kilka firm posiadających w swojej ofercie produktowej „mobilne” systemy liniowe. Liniówki te mają z grubsza podobną konstrukcję – zazwyczaj słupka „wyrastającego” z subwoofera, który stanowi podstawę całości. Niewątpliwą zaletą tego rodzaju systemów jest to, że można je zapakować do przeciętnej wielkości samochodu, a po dotarciu na miejsce „sztuki” rozstawić i przygotować do pracy w ciągu pół godziny, nagłaśniając nawet całkiem spory event.

Przykładem takiego systemu jest L1 Pro amerykańskiej firmy BOSE. Ale L1 to nie jest oznaczenie tylko jednego, konkretnego zestawu, a trzech różnych. I tak do wyboru mamy L1 Pro8, L1 Pro16 oraz L1 Pro32.

Mobilny system liniowy BOSE L1

 

L1 Pro8, L1 Pro16 oraz L1 Pro32

Te różne cyferki w nazwach modeli oznaczają ni mniej, ni więcej, jak liczbę 2-calowych przetworników neodymowych zainstalowanych w pojedynczym „słupku” liniowym.

 

[img:13]

 

L1 Pro32 wyróżnia się ze swojej rodzinki nie tylko największą liczbą głośników, ale i wysokością. Pociąga to za sobą pewną konsekwencję, a mianowicie, że o ile modele Pro8 i Pro16 istotnie – jak wspomniano we wstępie – wpuszczane są w dedykowane gniazdo w subwooferze, o tyle w tym przypadku słupek, z racji jego wysokości, montowany jest na odrębnej podstawie, zawierającej wzmacniacz i DSP. Inaczej mówiąc, moduł szerokopasmowy L1 Pro32 może działać autonomicznie, jednak subwoofer – Sub1 bądź Sub2, do wyboru - stanowi tu fizycznie odrębny element układanki, jakkolwiek nadal integralny w kontekście całości.

 

[img:12]

 

Krótkie omówienie charakterystyk systemów L1 zacznijmy od tego największego. Pokrycie dźwiękiem w zakresie 180 stopni w płaszczyźnie poziomej, natomiast wiązka dźwiękowa w płaszczyźnie wertykalnej jest najbardziej zwarta pośród wszystkich L1-ek – praktycznie nie rozszerza się ona wraz z odległością. Tym samym wzrost dystansu ma najmniejszy wpływ na wartość SPL.

 

[img:6]

 

Obszar poziomego pokrycia dźwiękiem, jakie zapewnia model L1 Pro16, wynosi również 180 stopni, ale w pionie moduł szerokopasmowy zachowuje się jak typowa liniówka koncertowa, ugięta na kształt litery J. Oznacza to, że model ten, wyposażony w 16 neodymowych przetworników, sprawdzi się w przypadku pracy na podwyższonej scenie, gdy dźwięk musi być promieniowany nie tylko na wprost, ale i obejmować jej bezpośrednie sąsiedztwo. Subwoofer Pro16 bazuje na głośniku neodymowym o wydłużonym kształcie i wymiarach 10 x 18 cali. Pozwala zejść z basem do 42 Hz.

 

[img:14]

 

Wraz z głośnikiem w obudowie subwoofera umieszczona jest cała elektronika systemu, czyli wzmacniacz, mikser i DSP. Jeżeli okazałoby się, że system wymaga dodatkowego wzmocnienia w zakresie basów, można doń podłączyć dodatkowe subwoofery Sub1 lub Sub2, w przypadku liczby większej niż jeden, konfigurując je do pracy w trybie kardioidalnym. Sub1 schodzi w dół do 40, a Sub2 do 37 Hz.

 

[img:16]

 

Pora na najmniejszy zestaw, czyli L1 Pro8. Użyte w nim przetworniki są takie same, jak w dwóch pozostałych, tyle że w liczbie ośmiu. Wiązka dźwięku jest w tym przypadku ugięta na kształt litery C, a więc pozwala nagłośnić także miejsca położone powyżej, np. gdy widownia wznosi się ku tyłowi. Kąt dyspersji poziomej to również 180 stopni. Pasmo przenoszenia subwoofera w L1 Pro8 zaczyna się od 45 Hz.

 

[img:18]

 

Miksery L1-ek Pro z interfejsem Bluetooth

Warto na koniec wspomnieć o tym, iż rodzina L1 obejmuje jeszcze dwa warianty – Model II oraz Model 1S. Oba są modelami aktywnymi, ale bez pokładowego miksera. Są zatem systemami stricte nagłośnieniowymi. Jednak dzięki portom ToneMatch można do nich podłączyć firmowy mikser T4S lub T8S. Pierwszy oferuje cztery, drugi zaś osiem mikrofonowo-instrumentalnych wejść combo z możliwością zasilania mikrofonów pojemnościowych, a także, odpowiednio, dwa i cztery wejścia aux. Zmiksowany materiał dźwiękowy trafia na ćwierćcalowe wyjścia symetryczne TRS i dwa auxy (T4S) bądź na stereofoniczną parę wyjść XLR i cztery auxy (T8S). Oba modele wyposażono w porty USB, do komunikacji z komputerem, oraz ToneMatch, poprzez które sygnał może być wysyłany do systemu L1. T4S może tą samą drogą otrzymywać od niego zasilanie. T8S musi być zasilany z zasilacza zewnętrznego.

 

[img:17]
 

Pozostałe materiały video producenta:

 
Pełnopasmowe aktywne Zestawy przenośne (PA) Kolumny i głośniki

Gdzie kupić?

Bose Professional Bose Professional pro.bose.com

Dystrybucja w Polsce:

adres:
Jeziorki 86a 02-863 Warszawa

Pro Audio

Ciekawe nagłośnienie instalacyjne KV2 ESR106
Więcej wiadomości