Bez komunikacji nie ma teatru. Inspicjent i jego narzędzia do tworzenia zakulisowej magii

Bez komunikacji nie ma teatru. Inspicjent i jego narzędzia do tworzenia zakulisowej magii

25 października 2024, 09:00
Producent: RTS
Dystrybucja: Audio Plus Sp. z o.o.

Za każdym udanym spektaklem teatralnym stoi niewidoczny zespół, którego koordynacja jest tak samo ważna jak gra aktorska na scenie. Inspicjent, zwany czasem „dyrygentem zza kulis”, to postać kluczowa w utrzymaniu porządku i płynności każdego przedstawienia. Dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak systemy interkomowe, praca inspicjenta i całej ekipy technicznej przebiega spójnie i efektywnie. Widz jednak tego nie widzi, i dokładnie o to chodzi. 10 października obchodzimy Światowy Dzień Inspicjenta. To idealna okazja, by spojrzeć za kulisy i zrozumieć, jak ważna jest rola inspicjenta w teatrze.

 

Rola inspicjenta w teatrze – lider zza kulis

W teatrze, gdzie każda sekunda decyduje o harmonii na scenie, jedna osoba jest kluczowa do zapewnienia płynnego przebiegu spektaklu. To niewidzialny reżyser każdego spektaklu – inspicjent. To on stoi na straży sprawnego przebiegu każdego przedstawienia. To postać, która łączy teatralny świat techniczny z artystycznym. Choć niewidoczny dla widzów, odgrywa kluczową rolę za kulisami. Jego zadaniem jest koordynowanie wszystkich działów technicznych – od garderobianej i obsługi widza, przez oświetlenie i dźwięk, po mechanikę sceniczną. Dzięki precyzyjnej komunikacji, inspicjent dba, aby każdy moment spektaklu odbył się w odpowiednim czasie. Jest odpowiedzialny rozpoczęcie i zakończenie spektaklu, płynne zmiany scen, precyzyjnie zsynchronizowane efekty specjalne czy bezpieczne loty aktorów nad sceną. Józef Piechowiak, inspicjent Teatru Nowego w Poznaniu, ujmuje to poetycko:

 

Praca inspicjenta jest jak pilotowanie samolotu. Pierwszy dzwonek – pasażerowie wchodzą na pokład. Drugi dzwonek – silniki pracują, nie ma już odwrotu. Dzwonek trzeci – koledzy gotowi, kulisy również. Startujemy. No to w powietrze.

 

[img:1]
Komunikacja na stanowisku realizatora dźwięku.

 

Bartłomiej Ropski, realizator dźwięku z Teatru Groteska w Krakowie, konkretyzuje:

 

Inspicjent to punkt centralny teatru: zarządza przebiegiem spektaklu, wejściem na scenę, a także dzwonkami czy komunikatami.

 

Pulpit inspicjenta, którego częścią jest interkom służący do komunikacji, jest dla inspicjenta tym, czym batuta dla dyrygenta – niezbędnym narzędziem zapewniającym perfekcyjną współpracę. Dzięki nim ma pełną kontrolę nad każdym elementem przedstawienia, co minimalizuje ryzyko błędów.

 

Do sprawnego prowadzenia tak spektakularnych musicali, jakie prezentujemy widzom w naszym teatrze, potrzebnych jest wiele składowych, w tym bezawaryjnie działający system interkomowy. Inspicjent, prowadząc tak duże przedstawienie, nie może myśleć o komunikacji z aktorem lub techniką. Ona musi przebiegać płynnie, w przeciwnym razie może dojść do pojawienia się zagrożenia nie tylko artystycznego, lecz także zagrożenia życia dla aktorów czy techniki.

Wojciech Kępczyński - Dyrektor Artystyczny Teatru Muzycznego Roma w Warszawie

 

 

Narzędzia inspicjenta – więcej niż komunikacja

Pulpit inspicjenta to nie tylko narzędzie do prowadzenia komunikacji. Są to skomplikowane struktury technologiczne, które umożliwiają selektywną komunikację – operatorzy mogą wybierać, z kim chcą się połączyć, czy to z określonym działem, czy konkretną osobą. Pozwala na bieżąco koordynować działania sceniczne, synchronizować pracę oświetleniowców, akustyków, obsługi multimediów, montażystów sceny, garderobianych oraz charakteryzacji. Inspicjent przekazuje komunikaty do garderób, w których poszczególni aktorzy są wzywani na scenę.

 

Sprawny i nowoczesny system interkomowy jest niczym trzeci zmysł, zaraz po wzroku i słuchu. W tej pracy musi być niezawodny. To duży komfort móc polegać na urządzeniu, dzięki któremu w sposób wyraźny acz dyskretny mogę porozumiewać się z koleżankami i kolegami – czy to w hałasie widzów dopiero zajmujących miejsca na widowni, czy w ciszy spektaklu.

Wojciech Pionko - Inspicjent Teatru Lalek Arlekin w Łodzi

 

Inspicjent może nie tylko rozmawiać z zespołem, ale również zarządzać takimi elementami jak dzwonki oraz powiadomienia o gotowości do spektakli. To daje inspicjentowi pełną kontrolę nad tym, co się dzieje na scenie i poza nią.

Marek Myszkowski - Zastępca dyrektora Teatru Rozrywki w Chorzowie

 

[img:2]
Inspicjent może pozostać w kontakcie nawet kiedy nie znajduje się przy pulpicie, dzięki bezprzewodowej komunikacji.

 

Praktyka czyni mistrza – codzienność inspicjenta

Nowoczesne rozwiązania zapewniają bezprzewodową komunikację nawet w dużych teatrach, eliminując problemy z zakłóceniami radiowymi, oczywiste ograniczenia krótkofalówek czy trudności związane z legalnością radiotelefonów.

 

W teatrze, nieskomplikowana w obsłudze, a jednocześnie zaawansowana w możliwościach komunikacja między inspicjentem a techniką, zespołem aktorskim czy obsługą widowni, jest jednym z podstawowych warunków, by widowiska teatralne przebiegały bez zakłóceń.

Bartłomiej Ropski - Realizator dźwięku z Teatru Groteska w Krakowie

 

Nowoczesne systemy, takie jak amerykańskiej marki RTS, pozwalają na swobodną konfigurację i dostosowanie do potrzeb użytkownika. Czy to teatr dziecięcy, jak Teatr Lalek Arlekin w Łodzi, czy ogromna sala koncertowa, jak Cavatina Hall w Bielsku-Białej – matryce cyfrowe marki RTS pozwalają na skalowanie od 16 do 128 użytkowników, co daje pełną elastyczność i możliwość skalowania w zależności od potrzeb teatru.

 

Interkom to system, który dostosowujemy indywidualnie do potrzeb każdego zespołu. Zaletą matryc cyfrowych jest ich skalowalność, co oznacza, że z łatwością możemy obsłużyć zarówno małe teatry, jak i duże instytucje z kilkoma scenami.

Sylwester Wojcieszek - Projektant systemów inspicjenckich z firmy SDST z Warszawy

 

[img:6]
Miejsce pracy inspicjenta teatralnego: pulpit inspicjencki.

 

Aspektem, na który rzadko zwraca się uwagę, jest fakt, że skuteczna komunikacja to też dbanie o bezpieczeństwo ludzi. W USA systemy inspicjenckie są nazywane systemami komunikacji krytycznej i są traktowane jako kluczowe systemy bezpieczeństwa. Dzięki dwustronnej komunikacji, system interkomowy umożliwia nie tylko bieżące informowanie o zmianach, ale także szybkie reagowanie na potencjalne problemy. Kiedy na scenie poruszają się aktorzy, orkiestra gra na żywo, a wokół pracują technicy, system interkomowy pozwala na reagowanie i koordynację w czasie rzeczywistym.

 

Bezpieczeństwo na pierwszym planie

W teatrze, gdzie synchronizacja jest kluczowa, każda sekunda jest na wagę złota. Nie ma miejsca na improwizację, gdy chodzi o bezpieczeństwo. Szczególnie w momentach, gdy na scenie używana jest pirotechnika czy skomplikowana mechanika, inspicjent jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo zarówno aktorów, ekipy technicznej, jak i widzów. Precyzyjna komunikacja jest kluczem do unikania niebezpieczeństw. Pozwala na natychmiastową reakcję w przypadku jakichkolwiek zagrożeń, pozwala uniknąć krzyków i biegania po kulisach. Z tego punktu widzenia interkom to narzędzie krytyczne dla inspicjenta, ostatnia rzecz, która może się zepsuć podczas spektaklu.

 

Jeśli coś pójdzie nie tak, mamy możliwość szybkiego kontaktu i zatrzymania działań na scenie, zanim dojdzie do poważniejszego problemu. Dzięki technice możemy eliminować błędy w komunikacji, co przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo pracy i skuteczność.

Agata Jagniątkowska - kierownik techniczny Teatru Rampa na Targówku w Warszawie

 

[img:4]
Tomasz Narloch, inspicjent Teatru Muzycznego Roma w Warszawie

 

Niezawodność, stabilność działania i wysoka jakość dźwięku, która zapewnia klarowną komunikację – to są najważniejsze elementy działania interkomu.

Tomasz Narloch - Inspicjent Teatru Muzycznego Roma w Warszawie

 

Także w spektaklach wyjazdowych technologia może stać się pomocna. Adaptacja przedstawień w nowej przestrzeni często wiąże się z trudnościami i niesie ze sobą wiele wyrzeczeń i kompromisów.

 

Brak systemów interkomowych w odwiedzanych miejscach, złożoność scenografii, brak kontaktu wizualnego w kulisach… to wyzwania, w których proste krótkofalówki nie są najlepszym rozwiązaniem. Wówczas dobry system inspicjenta, skonfigurowany tak, by można go było użyć mobilnie, jest niezwykle pomocny.

Mobilność i stabilność systemu RTS wielokrotnie pozwoliła nam stworzyć warunki pracy na najwyższym poziomie, ciesząc się czystym dźwiękiem, dobrą słyszalnością, niezakłóconym sygnałem, klarownym dystrybuowaniem informacji, poleceń i zleceń inspicjenta w każde zakamarki nieprzystosowanych przestrzeni

Maciej Szymborski - Kierownik działu techniczno-produkcyjnego z Teatru Fredry w Gnieźnie

 

[img:5]
Inspicjent w pracy

 

Technologia w służbie przeżycia teatralnego

Zastosowanie systemów inspicjenta, cyfrowych matryc, integracja z innymi systemami technicznymi oraz elastyczność konfiguracji czy możliwość użycia na wyjazdach – to wszystko sprawia, że widz może czerpać ze sztuki więcej.

 

W końcu to wszystko dzieje się dla widza, który przychodzi poczuć magię teatru, a nie wpadki spowodowane brakiem precyzyjnej komunikacji między kolejnymi trybikami w maszynie.

Bartłomiej Ropski - Realizator dźwięku z Teatru Groteska w Krakowie

 

Właśnie dzięki tej niewidocznej za kulisami pracy publiczność może w pełni zanurzyć się w magiczny świat teatru, nie zdając sobie sprawy z wysiłku, jaki został włożony w jego stworzenie. Jak podsumowuje Józef Piechowiak: „Podróż powoli dobiega końca, pasażerowie we wzruszeniu, w uśmiechu lub w ciszy. Ukłony. Lądujemy”. Wtedy nadchodzi moment w pracy inspicjenta, gdy może przekazać reszcie ekipy: „Dziękuję państwu za dzisiejszy spektakl. Życzę miłego wieczoru, do zobaczenia jutro”. Bo technologia umożliwia ekipie skupienie się na tym, co dla niej najważniejsze na co dzień – tworzeniu sztuki.

 

[img:3]
Pulpit inspicjenta, wyposażony w kółka, można łatwo przetransportować w dowolne miejsce, w zależności od potrzeb spektaklu.

 

Artykuł powstał we współpracy z instytucjami korzystającymi z urządzeń RTS:

  • Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu
  • Teatr Groteska w Krakowie
  • Teatr Muzyczny Roma w Warszawie
  • Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi
  • Teatr Rozrywki w Chorzowie
  • Teatr Rampa na Targówku w Warszawie
  • Teatr Fredry w Gnieźnie
  • Cavatina Hall w Bielsku-Białej
  • Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży

 

więcej: audioplus.pl

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Pro Audio

Recenzja Shure SLX-D po roku użytkowania. Warto?
Więcej wiadomości