KRZYSZTOF MISIAK - WORKSHOP: Melodia i harmonia na bazie płyty "5.1"

10 sierpnia 2017 / 02:57

Niedawno Krzysztof Misiak ucieszył nas informacją o wydaniu nowego albumu"5.1", a już przygotował dla Was kolejną niespodziankę. Poniżej znajdziecie warsztat gitarowy autorstwa Krzysztofa, który jest oparty właśnie o kompozycje z najnowszej płyty. Połamania strun!

Fragment frazy pochodzi z (początku) utworu "Dyskretny urok chłodnej elegancji". Zawartość dźwiękowa pierwszych trzech taktów to skala bluesowa w tonacji A (a, c, d, d#, e, g), którą kończy akord C#m7,b6 sugerujący (antycypujący) zmianę tonacji na durową. Po czym następuje fraza oparta na dźwiękach z akordów A (a, c#, e) i Eb (Eb, G, Bb) oddalonych od siebie o interwał trytonu (trzy całe tony), czyli klasyczny substytut trytonowy tychże akordów. Suspendowy koniec następuje dzięki akordowi Eb/F. Kolejny takt jest ukłonem w kierunku country, dwudźwięki (double stops) "opisują" zagrywkę bluesową, którą można zagrać na dominantowym-(septymowym) A. I znowu powiew w kierunku jazzu, bo kończy tę frazę akord G/A.

 

[img:1]

Dyskretny urok chłodnej elegancji

 

Pozwalam sobie zamieścić "kwit" do utworu "Cecha silnie pożądana", a w zasadzie jego główne części. Nazwijmy je zwrotką i refrenem. Stylistycznie określam ten utwór jako podswingowane reggae o triolowym feel'u.

System posiada cztery pięciolinie, z czego górna zawiera melodię tematów. Poniżej gitara akustyczna, niżej harmonia dla instr. klawiszowych (synth, pad, string) i najniżej linia basówki. Jak widać, w części zwrotkowej, jesteśmy w tonacji H moll (skala eolska - H, C#, D, E, F#, G, A), z wyjątkiem trzech akordów, których nie zbudujemy z podanej zawartości dźwięków. Są to F#7,#9 (ogrywamy go skalą alterowaną - F#, G, A, A#, C, D, E), C#7,9# (interpretujemy go skalą alterowaną - C#, D, E, E#, G, A, H) i C7,9,11# (skala lidyjska dominantowa - C, D, E, F#, G, A, Bb).

 

[img:2]

Cecha silnie pożądana - Cz. I

 

Ciekawostką jest, że harmonia realizowana na gitarze to w większości trzy dźwięki określające prymę, tryb (moll lub dur) i "kolor" (inne interwały). Takie potraktowanie akordów to mój ukłon w kierunku stylu gry Krzysztofa Ścierańskiego, który do realizacji harmonii wykorzystuje często struny E, D i G. Notabene Mistrz zagrał solówki w tym utworze. Klawisze grają pełne wersje tychże akordów. Refren (od 11 taktu) przenosi się lekko do tonacji E moll (bliżej doryckości), a gitara gra rozkładane akordy z użyciem m.in. pustych strun.

Ważne, że melodia refrenu nie zaczyna się "na raz", a ostatni akord C7,9,11# to substytut trytonowy (F#7 dominanty do H moll), który "płynnie wprowadza nas do części zwrotkowej. Życzę powodzenia w "rozgryzaniu" klasycznego zapisu nutowego (nie tabulatury), ale zapewne sprawniej to zrobicie po wysłuchaniu tejże kompozycji.

 

[img:3]

Cecha silnie pożądana - Cz. II

 

Odsłuch fragmentów utworów:

 

Pozostałe aktualności gitarowe

Electro-Harmonix prezentuje nowy model pedału głośności

Electro-Harmonix prezentuje nowy model pedału głośności

Zapewne wielu z Was uważa, że pedał głośności to w zasadzie utrwalona i sprawdzona konstrukcja, w której nic nowego nie da się wymyślić. Niby tak - ale...

Hagstrom Viking Deluxe - baryton o konstrukcji semi-hollow

Hagstrom Viking Deluxe - baryton o konstrukcji semi-hollow

Seria Viking firmy Hagstrom zaliczana jest do grona najbardziej wszechstronnych linii instrumentów na rynku. Gitary te są bardzo zróżnicowane zarówno pod...

GHS przedstawia serię strun Balanced Nickel Bass

GHS przedstawia serię strun Balanced Nickel Bass

Sektor strun basowych nie należy do najbardziej nękanego nowościami segmentu rynku muzycznego, tym bardziej zwraca na siebie uwagę nowy model strun,...

Electro-Harmonix Green Russian Big Muff Pi - współczesny vintage

Electro-Harmonix Green Russian Big Muff Pi - współczesny vintage

O efekcie Big Muff i jego kolejnych odsłonach, które pojawiały się na przestrzeni lat, napisano już chyba wszystko. Kultowy efekt pojawił się na rynku...

Ibanez RGAIX7U - przepiękna siódemka z serii Iron Label

Ibanez RGAIX7U - przepiękna siódemka z serii Iron Label

Trzeba przyznać, że tegoroczne nowości w kultowej w serii gitar Iron Label Ibaneza naprawdę robią wrażenie. Nie chodzi tu nawet o sporą ilość nowych gitar...

Ashdown Origin-H1 (ORIGINal 2017) mobilny wzmacniacz 300W

Ashdown Origin-H1 (ORIGINal 2017) mobilny wzmacniacz 300W

Ashdown, mając na uwadze opinie swoich klientów, zdecydował się wypuścić na rynek kolejną wersję miniaturowego wzmacniacza basowego. Model Origin-H1...

zobacz więcej
mikrofon