PL+S'17: PreSonus pokazał najnowsze miksery StudioLive 16 i 24
W ubiegłym roku PreSonus zapowiedział wydanie nowej, znacząco udoskonalonej serii swoich słynnych mikserów cyfrowych - StudioLive Series III. Podczas gdy pierwszym modelem serii był StudioLive 32, od teraz dołączają do niego mniejsze, lecz równie bogato wyposażone modele 16 i 24.
Te innowacyjne produkty konsekwentnie podążają jasno określoną ścieżką firmy - oferują doskonałą integrację z innymi urządzeniami i oprogramowaniem PreSonus oraz uwzględniają szereg ważnych aktualizacji i nowych funkcji, jak zmodernizowany kanał przetwarzania Fat Channel z nowymi cyfrowymi modelami znanych korektorów czy kompresorów, pełną przywoływalność i obecność zmotoryzowanych tłumików, usprawniony workflow czy trzy metody rejestracji wielośladowej, w tym unikalna funkcja pełnej rejestracji na kartę SD.
Choć trzy modele StudioLive 16, 24 i 32 posiadają wskazaną w nazwie modelu ilość fizycznych wejść mikrofonowych i mic/line, każdy z nich posiada 32 cyfrowe, wewnętrzne kanały - wszystko wskazuje na to, że w mniejszych modelach ilość fizycznego I/O może być rozszerzona z wykorzystaniem obecnych tu portów sieciowych AVB. Wielką elastyczność zapewnia również wprowadzenie 16 szyn miksujących FlexMix z dedykowanymi wyjściami, które mogą być skonfigurowane dowolnie jako wyjścia Aux, Subgroup lub matrycowe. Tym elastycznym miksom towarzyszą też dedykowane szyny główne i grupy, a także 24 grupy DCA. Choć wewnętrzna architektura jest zbliżona dla wszystkich modeli, szyny i kanały wyjściowe zrealizowane są w różnych ilościach fizycznych wyjść: 10 Mix Out + LR + Mono Sum dla StudioLive16, 16 Mix Out + LR + Mono Sum dla StudioLive24 i 16 Mix Out + 4 Sub Out + LR + Mono Sum dla StudioLive32. Tam, gdzie brak jest fizycznych wyjść, pozostałe szyny miksujące mogą być wysłane do portów USB lub AVB.
Obecność elastycznych FlexMixów, przywoływalnych preampów XMAX oraz zmotoryzowanych tłumików sprawia, że nowe miksery StudioLive Series III mogą być spersonalizowane na daleko większą skalę niż poprzednie stoły w serii. Przełożenie kanałów na tłumiki może odbywać się 1-do-1 lub w trypie split-layer, gdzie kanały wejściowe i wyjściowe mogą być dowolnie przypisane do warstw i tłumików. Znacząco zaktualizowano też przetwarzanie Fat Channel, czyli kanały przetwarzania cyfrowego. Sekcja kontrolna jest tu bardziej elastyczna, bazuje na współpracy fizycznych kontrolerów i ekranu dotykowego - umożliwia większą personalizację, choć wciąż zgodna jest z filozofią PreSonus, która zakłada maksymalizację wykorzystania fizycznych kontrolerów odpowiadających konkretnym funkcjom miksera.
Podrasowano też samo przetwarzanie, realizowane w stylu przypominającym plug-iny w programie DAW - poza standardowymi korektorami i procesorami dynamiki znajdziemy tu od teraz cyfrowe emulacje najbardziej rozpoznawalnych studyjnych kompresorów i EQ. Mowa tu o kompresorach LA-2A i 1176 oraz korektorach parametrycznych PulTec i Neve, których cyfrowe modele stworzono w ścisłym oparciu o autentyczne jednostki fizyczne, rozebrane na części i wnikliwie przeanalizowane przez inżynierów PreSonus.
Dalsze nowości to rozbudowane presety i obsługa scen z nową funkcją Scene Safe oraz zupełnie nowe możliwości rejestracji sygnału, na które producent kładzie szczególny nacisk. Miksery StudioOne Series III sprzedawane są teraz z pakietem DAW Studio One w pełnej wersji Professional (w odróżnieniu od okrojonej wersji Artist). Co więcej, znany program do rejestracji PreSonus Capture jest obecnie zainstalowany w samym mikserze. Oznacza to, że stoły te są zdolne do samodzielnej, wielośladowej rejestracji materiału audio bez konieczności podłączenia do komputera. Ta przełomowa funkcja realizowana jest z użyciem szczeliny na karty SD.
Dzięki takim zdolnościom prostego nagrywania oraz pełnej przywoływalności ustawień stołu, przeprowadzanie wirtualnych soundchecków wydaje się jeszcze prostsze niż dotychczas. Stoły StudioLive Series III również zapewniają pełną kompatybilność ze Studio One i w przypadku połączenia z komputerem przez USB lub AVB oprogramowanie DAW identyfikować będzie te stoły jako interfejsy audio. Warto nadmienić, że w przypadku integracji ze Studio One, wszystkie ustawienia miksu mogą zostać natychmiast przeniesione z samego miksera do oprogramowania i na odwrót.
Jak na nowoczesne stoły cyfrowe przystało, nie brakuje tu możliwości zdalnego sterowania (przewodowo lub bezprzewodowo) z urządzeń mobilnych. Wszystko wskazuje na to, że PreSonus dość mocno przyłożył się do nowej serii stołów, a obecne w nich nowe funkcje w niektórych przypadkach dorównują, a w niektórych wręcz prześcigają możliwości innych kompaktowych mikserów cyfrowych obecnych na rynku. Zapraszamy do obejrzenia video-relacji ze stoiska PreSonus na MusikMesse/Prolight+Sound 2017 we Frankfurcie.
Gdzie kupić?
Dystrybucja w Polsce:
Pon - Pt: 09:00 - 17:00