26 kwietnia 2017 10:00
Info SoundTrade SoundTrade tel: +48 22 632 02 85 www.soundtrade.pl

WYWIAD: Kuba Hyrja - Behringer X32 okiem realizatora dźwięku

O początkach z realizacją dźwięku, pracy na Behringerze X32 i cechach idealnej konsolety riderowej rozmawiamy z realizatorem dźwięku zespołu Kruk - Kubą Hyrją.

 

Cześć Kuba. Na stronie zespołu Kruk, którego jesteś realizatorem napisałeś, że początki „zabawy z dźwiękiem” sięgają szkoły podstawowej. Powiedz proszę, jak się to wszystko zaczęło i potoczyło dalej.

Hmm... Długo by opowiadać, ale fakty są takie, że odkąd pamiętam słyszałem, czy dźwięk jest dobry czy zły... I mam na to dowody :) Ze swojego małego pokoju byłem w stanie wychwycić, czy Tata „gra” Zeppelinów z telewizora czy z bardzo popularnej wówczas wieży Hi-FI :) I nie mówię tutaj tylko o dolnym paśmie. A tak na poważnie to już w podstawówce na akademiach, gdzie byłem karcony za złe oceny, opiekowałem się sprzętem nagłaśniającym i kręciło mnie, że mogłem wpływać na to, kogo słychać, a kogo nie i w jaki sposób. Potem było technikum.

W międzyczasie moje elektroniczne aspiracje zostały podbudowane wiedzą teoretyczną. Zacząłem więcej rozumieć i świadomie, jak na ówczesną wiedzę, realizować przeglądy młodzieżowych zespołów rockowych, które organizowała nasza szkoła. Dalej było już zupełnie banalnie; rozwój zawodowy, coraz większa świadomość tej pracy, radio, koncerty, studio i wtedy nastąpił ten magiczny moment, kiedy pasja stała się pracą. W tym fachu inaczej być nie może.

 

Jesteś na stałe związany z Krukiem. Czy współpracujesz oprócz tego z innymi grupami?

Jako freelancer współpracowałem i współpracuję z wieloma artystami i zespołami (taka branża:) ). Natomiast zespół Kruk to jedyna formacja, z którą współpraca jest czymś więcej niż relacją czysto zawodową. Z liderem grupy Piotrkiem Brzychym poznałem się w 2011 roku, podczas imprezy pod katowickim Spodkiem. Prywatnie uważam go za „pierwszą gitarę” tego kraju. Chłopcy byli po premierze płyty "It Will Not Come Back" i przygotowywali trasę koncertową promującą ten krążek. Ja realizowałem monitory Flincie. Pierwsza rozmowa i wytworzona w niej "krucza" pozytywna energia zaowocowała szybkim wyjazdem do "Doliny Charlotty", gdzie zespół Kruk supportował po raz drugi (i nie ostatni) Deep Purple. Tyle sentymentów. Odpowiadając na twoje pytanie :) jestem związany z Krukiem na stałe, realizując po drodze inne projekty i inne wyzwania muzyczne.

 

Jakie było najciekawsze wydarzenie podczas wieloletniej pracy jako realizator? Oczywiście jeśli możesz się nim z nami podzielić...

Na pewno jedynym z ważniejszych dla mnie wydarzeń był koncert Kruka w katowickim Spodku jako support przed zespołem White Snake, podczas festiwalu Hard Rock Heroes . Realizator Snake'a po próbie Kruka, zapytał czy może zostawić sobie na stole moje ustawienia bębnów, bo mu pasują, a grał już w Spodku i wie, że tu się trudno "kręci". Graliśmy z jednej "deski", a ja oczywiście się zgodziłem :) Takich historii jest wiele, większość z nich nie nadaje się do publikacji, więc na tej jednej skończmy :)

 

[img:9]

 

Używasz konsolet Behringer X32 w różnych wersjach. Lubisz na nich pracować?

Wbrew temu, co mówi się o firmie Behringer, bardzo lubię na nich pracować. Mówiąc szczerze, sam nie byłem fanem tej marki, bo przecież wszyscy wiemy, jak kiedyś brzmiały te urządzenia. W mojej ocenie od momentu w którym pojawił się "X", postrzeganie Behringera powinno było się zmienić. U mnie z pewnością się zmieniło. Myślę też, że ta bariera znika, ponieważ realizatorzy, producenci i muzycy zauważają, że jest to po prostu dobra deska. Tak naprawdę nie ma się do czego przyczepić. Mało tego, w mojej ocenie jest bardzo intuicyjna i daje mi wszystko to, czego potrzebuję podczas koncertu. Co do wersji, to tylko i wyłącznie kwestia preferencji realizatora. System pracy i obsługa w każdej z wersji są proste i intuicyjne. Co, kto lubi...

 

Masz w planach własną X32? Którą wersję i dlaczego właśnie tą?

Ergonomia i logistyka ma u mnie priorytetowe znaczenie, dlatego też przymierzałem się do wersji Producer. Tą wersję można wsadzić do racka. 16 In i 8 Out z pełnym silnikiem efektów, za rozsądne pieniądze, to jest coś, czego szukałem. Moje plany studyjne ten zakup zablokowały, ale na pewno, jeżeli dojdzie do zakupu rozsądnej deski za rozsądne pieniądze, oferującej rozsądne możliwości, będzie nią X32 Producer.

 

Jak zmieniła się według Ciebie realizacja koncertów podczas ostatnich kilkunastu lat?

Miałem to szczęście, że załapałem się na czasy analogowe. Tak naprawdę zaczynałem z ogromną deską ważącą 150 kg i trzema rackami outboardu :) Sytuacja ta pozwala mi teraz rzetelnie ocenić i porównać, jak zmienił się świat dźwięku na przestrzeni lat. Wniosek jest taki, że trzeba znaleźć złoty środek pomiędzy jakością, a ergonomią. Umówmy się, że łatwiej zapakować do osobówki X32 czyli 32 In na 16 Out z pełnym "rackiem", niż ciężarówkę gratów. Oczywiście bez straty jakości. W przypadku X32 to się sprawdza.

 

Jakie cechy powinna mieć konsoleta riderowa? Czy nadszedł już czas, żeby uznać za taką X32?

Dostałem kiedyś X32 podczas jakiegoś festynu, gdzie nie było mowy o riderze. Dodam tylko, że był to czas, kiedy X dopiero wchodziła na rynek. Powiedziałem chłopakom z techniki, że ta deska będzie w riderach. Dużo współpracuję z firmami nagłośnieniowymi, widzę, że czas leci, a „Behri” coraz cześciej pojawia się w riderach pierwszoligowych zespołów. Nie jestem wróżbitą Maciejem, ale wiedziałem, że tak będzie. Bo to jest naprawdę dobra deska.

 

Jak oceniasz stabilność X32?

Powiem tak, z całym szacunkiem i sympatią do Soundcrafta, udało mi się dwa razy zawiesić "Vi", nigdy natomiast X32ki. Nie chce podpaść chłopakom z Soundcrafta, ale odpowiadając na twoje pytanie, X32 jest stabilną deską :)

 

Co jest dla Ciebie najważniejsze podczas realizacji koncertu? Na co najbardziej zwracasz uwagę i jak dużą rolę odgrywa w tym konsoleta?

Tak naprawdę najważniejsze jest to, żeby wszystko działało. To, czy mam efekt na trzeciej, czy na czwartej warstwie nie ma dla mnie większego znaczenia pod warunkiem, że wiem gdzie to jest. Teksty pod tytułem, że "kręcę" tylko z takiej czy innej deski, ponieważ mam preset na pendrive, (nie oceniając nikogo) są dla mnie kiepskie. Rozumiem ergonomię pracy, ale bywają sytuacje, że trzeba zrobić "sztukę" z zastanego sprzętu. Kiedy mam do dyspozycji Producera, wjeżdżam do klubu, opinam scenę, otwieram case, robię soundcheck i najzwyczajniej gram. Na tym polega efektywna, fajna deska.

 

[img:10]

 

Opowiedz proszę o algorytmach efektowych i dostępnych w X32 pluginach emulujących stare analogowe urządzenia. Odpowiada Ci ich brzmienie?

Te wtyczki zmieniały się w zależności od wersji softu. Emulacja LA2A jest dla mnie rewelacją. Mistrzostwo na wokal. W moim Protools'ie brzmi tak samo dobrze. Co do reszty zależy, czego kto potrzebuje, ale jedno jest pewne - silnik efektów jest świetny, a w szczególności tap delay. Na sztuce wykorzystuję często tylko trzy efekty. X32 w tej kwestii spełnia w 100% moje oczekiwania.

 

Wykorzystujesz zewnętrzne procesory?

Kiedyś woziłem ze sobą Lexicona, żeby mieć swoje parametry efektów, natomiast teraz w domenie cyfrowych stołów, nie mam takiej potrzeby, ponieważ programowanie efektów na próbie zajmuje mi do 10 minut :)

 

Czy używasz aplikacji dla systemów iOS i Android dla X32?

Oczywiście, że tak. Na swoim iPadzie mam aplikację do X32 i do innych stołów. Odpalam ją zawsze na początku próby. Mówimy o mniejszych koncertach, gdzie nie ma monitorowca. Wskakuję wówczas na scenę i robimy monitory dla zespołu. Bardzo fajna i przydatna rzecz. Chciałbym dodać, że zdarzyło mi się realizować kameralny koncert muzyki klasycznej, gdzie nie było miejsca dla stanowiska realizatorskiego, wskoczyłem między ludzi, usiadłem na krzesełku, otworzyłem iPada i realizowałem koncert będąc niewidocznym, co też jest bardzo ważne. Możliwość tego typu obsługi stołu uważam za bezcenną.

 

Jak postrzegasz X32 w kontekście innych konsolet cyfrowych i czy warto wybrać właśnie ją jako narzędzie pracy?

Zaskakujące było to, że dopiero po niewątpliwym sukcesie Behringer X32, pozostali producenci, zaczęli produkować tego typu stoły. Mam tu na myśli "Si" Soundcrafta albo "Qu" od Allena & Heath'a, nie wspominając o innych. Jest to dowód na to, że da się zaprojektować, skonstruować, złożyć i wypuścić na rynek porządną deskę, która nie musi kosztować 100 tyś. zł. X32 to niewątpliwie konsoleta, którą warto wybrać na podstawową deskę do swojego setu sprzętowego i z pełnym przekonaniem polecam ją firmom nagłośnieniowym.

 

Jakie są Twoje plany na przyszłość i czego możemy spodziewać się po Twoich realizacjach w przyszłości?

Zawsze istnieje ten problem, że nie wiadomo co się wydarzy :) Wbrew pozorom, w moim przypadku ta spontaniczność zawsze się sprawdza i dochodzi wówczas do niesamowitych realizacji, doznań i przeżyć. To działa. Polecam wszystkim, szczególnie w kontekście początku 2017 roku, aby w cyfrowej dobie nie zapomnieć o tym, że poza dużymi, kolorowymi, dotykowymi wyświetlaczami, dysponujemy najważniejszym narzędziem swojej pracy, czyli uszami. Pozdrawiam i życzę pięknie brzmiących koncertów.

 

Dziękuję i życzę powodzenia w dalszych realizacjach.

 

Miksery Cyfrowe

Gdzie kupić?

Behringer Behringer www.behringer.com

Dystrybucja w Polsce:

SoundTrade

tel.: +48 22 632 02 85
Godziny otwarcia:

Pon - Pt:  09:00 - 17:00

adres:
ul. Kineskopowa 1 05-500 Piaseczno k/Warszawy

Sklepy muzyczne > Behringer rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz