Kupujemy pianino elektroniczne

Kupujemy pianino elektroniczne

4 lipca 2013, 07:00

[img:1]

Prędzej czy później, początkujący muzyk stanie w sklepie muzycznym przed z pozoru prostym, a dość istotnym w jego karierze wyborem: jaki model pianina wybrać? Często ci młodzi ludzie, nie mając większego doświadczenia w świecie sprzętu muzycznego głowią się czy wybrać instrument klasyczny, czy instrument elektroniczny.

Jeśli chodzi o pianina klasyczne problem zdaje się być zdecydowanie mniejszy - po przetestowaniu instrumentu mamy już pewne pojęcie o jego charakterystyce. Muzyk, posiadając wiedzę zdobytą w szkole muzycznej, jest w stanie ocenić, czy klawiatura dobrze gra pod palcami, czy odpowiada mu brzmienie, etc. W przypadku pianin cyfrowych natomiast, do przykładów wyżej wymienionych dochodzą często enigmatyczne dla użytkownika specyfikacje techniczne.

Tak jak przy wyborze jakiegokolwiek innego sprzętu, należy się zastanowić nad relacją ceny instrumentu do możliwości jakie dany model oferuje. Gdy porównamy ceny modeli klasycznych do cyfrowych, to bardzo często okazuje się, że te pierwsze są o wiele droższe. Wynika to przede wszystkim z o wiele wyższych kosztów produkcji pianin akustycznych. Nie zawsze natomiast oznacza to, że dane pianino cyfrowe brzmi gorzej. Z samej logiki możemy domyślić się faktu, iż pianina cyfrowe, w przeciwieństwie do swych klasycznych braci, nie rozstrajają się, więc oszczędzamy na potrzebie korzystania z corocznej (i to wcale nie taniej!) usługi stroiciela. Nowoczesna technologia, która postępuje w zawrotnym tempie z miesiąca na miesiąc sprawia, iż bardzo często pianino cyfrowe posiada brzmienie nie do odróżnienia od klasycznego.

Jeśli chodzi o klawiaturę, to oczywiście najlepiej udać się do sklepu, pograć na różnych modelach, wybrać najbardziej dopasowany do własnych wymagań. Poniżej skupimy się na owych danych dodatkowych, które podawane są przy każdym klawiszu elektronicznym, a które często brzmią tajemniczo dla młodych muzyków.

Poszczególne elementy zostały pogrupowane wg. ich użyteczności oraz zakresu cenowego (wartości te są przybliżone)

 

 

ZESTAW PODSTAWOWY                     (800 zł - 3000 zł)

 

Ilość klawiszy

Ilość klawiszy na klawiaturze pianina uzależniona jest od rodzaju granej przez was muzyki. Dla dzieci i zupełnych amatorów w zupełności wystarczy pianino, posiadające 5 oktaw (61 klawiszy), lecz dla uczniów muzycznej szkoły średniej i studentów Akademii Muzycznych taki wariant jest nie do przyjęcia, z uwagi na materiał edukacyjny, który bardzo często korzysta z pełnej skali instrumentu. Tutaj wybór jest prosty - 88 klawiszy, ani jednego mniej.

[img:2]

[img:3] 

Klawiatura dynamiczna i próbkowanie (samplowane brzmienie)

Klawiaturę dynamiczną posiadają na szczęście wszystkie pianina cyfrowe i bardzo często producenci nie podają jej w specyfikacjach. Oznacza to tyle, że gdy uderzamy w klawisze mocniej - dźwięk jest głośniejszy, gdy uderzamy delikatnie - dźwięk jest cichy. Często do pary z dynamiczną klawiaturą producenci dokładają samplowane brzmienie, dzięki któremu brzmienie pianina cyfrowego jest jeszcze bardziej realistyczne. Próbkowanie polega na tym, że po uderzeniu klawisza, odgrywany jest sampel prawdziwego fortepianu, okraszony zwykle obwiednią ADSR (atak, słabnięcie, podtrzymanie i wyzwolenie dźwięku - Attack, Decay, Sustain, Release). Co więcej, jeśli instrument posiada 16 poziomów próbkowania, oznacza to, że, by stworzyć jeden dźwięk, nagrano 16 różnych poziomów głośności instrumentu klasycznego.

[img:4]

Rodzaj klawiatury

Pianina cyfrowe posiadają różne rodzaje klawiatur. Bardzo rzadko spotykanym wariantem jest klawiatura nie ważona, czyli taka sama, jaką spotkacie w większości syntezatorach, sterownikach, keyboardach. Oznacza to, że nie poczujecie pod palcami żadnego oporu, tak charakterystycznego dla pianin i fortepianów. Na takiej klawiaturze wielce utrudniona jest ekspresja, artykulacja, a szlifowanie techniki okazuje się niemożliwe. Utwory muzyki klasycznej wymagają klawiatury ważonej (nawet pół-ważona to znaczne ryzyko). Dopiero taka klawiatura da wam okazję w pełni korzystać z asortymentu technik wykonawczych. Mechanizm ważonej klawiatury polega na sztucznym obciążaniu ataku klawiszy, tak, by sprawić wrażenie gry na pianinie akustycznym, w którym wynika to stricte z zastosowanego mechanizmu młoteczkowego.
 

NOTKA: To, że klawisze są obudowane i przypominają wyglądem te z pianina, nie oznacza, że klawiatura jest ważona. Na rynku istnieje wiele modeli, w których klawisze do złudzenia przypominają te z fortepianu, lecz nie napotykają żadnego oporu pod palcami.

 

Polifonia

Instrumenty elektroniczne mogą zagrać w tej samej chwili jedynie ograniczoną ilość dźwięków, a polifonia definiuje ile dźwięków jest w stanie dany instrument elektroniczny z siebie wydobyć. Jest to zwykle wielokrotność liczby 2, najczęściej 64- lub 128-głosowa polifonia. Co prawda posiadamy jedynie dziesięć palców u ręki, jednak pianino daje nam możliwość wydobycia więcej dźwięków, np. za pomocą...

 

Pedału nożnego.

Pierwszy z prawej to zawsze pedał podtrzymujący dźwięk (pedał forte, w instrumentach elektronicznych nazywany sustainem). Dwa kolejne, spotykane w pianinach i fortepianach, to piano - czyli przesuwający młoteczki tak, by uderzały w pojedyncze struny, sprawiając, że dźwięk jest cichszy i bardziej delikatny; oraz sostenuto - działający bardzo podobnie do poprzedniego. W instrumentach elektronicznych pedał sustain, czyli ekwiwalent pedału forte, daje jedynie możliwość włączenia i wyłączenia przedłużenia dźwięku, lecz coraz więcej pianin cyfrowych daje też możliwość regulacji ilości dźwięków przedłużanych, jak też czasu ich trwania.

[img:6] 

I/O

To ile instrument posiada wejść i wyjść powinno być brane pod uwagę w przypadku chęci podłączenia do niego zewnętrznego systemu nagłaśniającego lub rejestrującego. Ważne jest oczywiście wyjście słuchawkowe, szczególnie przydatne przy graniu nocnym, gdy drapieżne pasaże etiud Chopina mogą obudzić i rozgniewać sąsiadów. Na szczęście udogodnienie takie jak wyjście słuchawkowe stereo to element obowiązkowy i osobiście nie znam pianina, które byłoby go pozbawione.

 

 

ZESTAW ROZSZERZONY                   (3000 zł - 10 000 zł)

 

Brzmienia

Pianino cyfrowe niewątpliwie będzie posiadać brzmienie fortepianu, jednak zdarza się również, że takie pianino wyposażone będzie także w brzmienie electric piano, organów, klawesynu, czy nawet zespołu smyczkowego. Dodatkowe brzmienia przydają się, gdy dorabiamy w zespole kameralnym (grając np. utwory klawesynowe Bacha), w kościele (na "organach") lub np. w zespole rockowym (smyczki, electric piano, czasem przydaje się brzmienie Hammonda lub innych organów rockowych)

[lupa:1]

Mechanizm młoteczkowy

Mechanizm młoteczkowy w pianinach cyfrowych to odpowiednik repetycji w fortepianach koncertowych. Umożliwia ona szybkie uderzanie tego samego klawisza bez potrzeby podniesienia go do punktu wyjściowego, by dźwięk zabrzmiał ponownie. Niezbędne dla bardziej zaawansowanych pianistów, grających repertuar Chopina, Szostakowicza, Szymanowskiego, itp.

 

Progresywna mechanika młoteczkowa

Wszyscy ci, którzy grali na dobrych fortepianach zauważyli pewnie, że nuty grane w dolnym ataku wydają się wybrzmiewać silniej niż w atatku górnym. Na szczęście zauważyła to również firma Roland, co zaowocowało tzw. progresywnym mechanizmem młoteczkowym, który doskonale imituje tę technikę.

 

Stereo czy mono?

Nasza fizjologia dyktuje nam odpowiedź na powyższe pytanie. Człowiek słyszy stereofonicznie (posiada dwoje uszu), więc najbardziej naturalną opcją będzie wyjście stereo oraz para kolumn nagłaśniających.

 

Efekty

Jeśli są - jest dobrze. Jeśli ich nie ma, nie ma tragedii. Efekty mają zwykle zadanie urozmaicenia brzmienia i występu. Dwoma efektami bardzo często spotykanymi w pianinach cyfrowych są Reverb - pogłos oraz Chorus - sztuczne poszerzenie stereo, kosztem ledwo zauważalnego rozstrojenia instrumentu.

[img:7]

Transpozycja i strojenie

Jest to spore ułatwienie akompaniamentu. Instrument z tą funkcją daje możliwość przetransponowania tego co gramy na żywo do innej tonacji (zwykle odbywa się to o jakiś interwał, np. o sekundę małą, tercję, tryton; w górę i w dół). Niektóre pianina dają się nastroić, a właściwie przestroić o mikrotony. Jest to najbardziej przydatne przy graniu z instrumentami akustycznymi, które niekoniecznie stroją w systemie czystym temperowanym (gdzie dźwięk a1 ma dokładnie 440 Hz).

 

Multilayer

Wielowarstwowość to przydatna funkcja klawiszy, pozwalająca na granie dwóch brzmień jednocześnie, nałożonych na siebie.

 

Style

Stylami nazywamy zwykle akompaniament, przy którym możemy ćwiczyć melodie, improwizację, etc. Termin głównie związany z keyboardami, lecz w niektórych pianinach taka opcja również się pojawia. Brać pod uwagę jedynie, gdy bardzo mocno nam zależy na tej opcji.

 

 

ZESTAW PROFESJONALNY            (10 000 zł - 300 000 zł)

 

Klawisze z kości słoniowej

Klawisze instrumentu pokryte są materiałem, który imituje dotyk kości słoniowej. Nie jest to prawdziwa kość słoniowa, ale sprawia jeszcze większe wrażenie gry na prawdziwym pianinie.

 

Rezonans dźwięku

Po uderzeniu w klawisz fortepianu, wydobyty dźwięk to składowa zarówno wybrzmienia uderzonej struny, jak również pogłosu rezonansowego całej obudowy, co sprawia, że jego dźwięk jest pełny i bogatszy. Pianina cyfrowe są już w stanie imitować te zjawiska.

 

Sekwencer/rejestrator

Sekwencer, dawny wieloślad, pozwala na rejestrowanie ścieżek własnego materiału muzycznego. Zarejestrowane tracki można potem odtworzyć lub zgrać do jakiegokolwiek DAW-a i poddać dowolnej edycji.

 

Wielogłosowość (nie mylić z polifonią)

Inaczej nazywana multitimbralem to ilość instrumentów mogących na raz wybrzmieć. Jeśli dany instrument posiada 16-głosowy multitimbral, znaczy to, że może odtworzyć 16 ścieżek, w każdej z nich mając inny instrument.

 

Format GM2 i MIDI

General MIDI 2, w skrócie GM2 to standard zaproponowany przez firmę Roland. Ma on być tłumaczem, dzięki któremu porozumiewają się wszystkie instrumenty elektroniczne. Połączenia MIDI umożliwiają porozumiewanie się naszego pianina z komputerem wyposażonym w interfejs MIDI lub z innym instrumentem, czy efektem, aranżerem, "rozumiejącym" protokół MIDI.

Więcej na temat MIDI w >tym poradniku<.

 

Ekran dotykowy

Niektóre, nowsze pianina cyfrowe posiadają ekran dotykowy, który jest znacznym usprawnieniem pracy i tym, w jaki sposób użytkownik wchodzi w interakcję z interfejsem instrumentu.

 

Podświetlane klawisze

Klawisze na klawiaturze takiego pianina są podświetlane, co ułatwia ćwiczenie w nocy.

 

 

 

INNE

 

Moc wyjściowa

Założenie "im wyższa moc wyjściowa, tym lepsza" nie jest do końca najlepszym wyjściem, ponieważ jest ściśle związane z rozmiarem pomieszczenia, w którym będziecie grać. Zwykle moc 10-15 W jest zupełnie wystarczająca, lecz wzmacniacze o większej mocy oferują bogatsze i bardziej naturalne brzmienie, więc system 30 W także będzie grał dobrze.

 

Poradnik został napisany w oparciu o informacje ze strony www.rolandpolska.pl.

 

https://muzyczny.pl/119520g_Instrumenty-klawiszowe-Pianina-elektroniczne-stage-piana.html

Pozostałe poradniki PORADNIK: Przegląd darmowych wtyczek do DAW Każdy z producentów oraz realizatorów dźwięku dysponuje serią swoich ulubionych narzędzi, które zwiększają możliwości jego cyfrowej stacji roboczej. Standardowo, środowiska DAW wyposażone są we wtyczki efektów. Te narzędzia pozwalają... PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.III Do tej pory rozmawialiśmy o absolutnych podstawach, czyli dobraniu interfejsu audio i przygotowaniu odsłuchu, a w zasadzie pomieszczenia, gdzie będziemy pracować. Jesteśmy już bogatsi w wiedzę o odbiciach, modach pomieszczenia i wiemy,... PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.II W pierwszym odcinku cyklu zajęliśmy się odpowiedzią na pytania o charakter naszego studia i idącą za tym konfiguracją komputera, interfejsu audio i oprogramowania. Skoro mamy już wejścia i wyjścia, podłączmy do nich nasze uszy. A skoro... PORADNIK: Jak napisać rider techniczny? Dobrze grający muzyk, który chce założyć profesjonalny zespół, niekoniecznie musi umieć napisać czy odczytać rider. Jednak taka umiejętność oszczędza stresu w dniu koncertu, oraz umożliwia prowadzenie racjonalnych... PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.I Temat budowy własnego domowego studia od lat nie schodzi z czołówek gazet całego świata. Przynajmniej w naszej branży. Pomimo że napisano na ten temat miliony słów, pytających wciąż jest wielu. PORADNIK: Reverb w produkcji muzycznej Reverb, podobnie jak delay, jest jednym z najważniejszych efektów stosowanych w produkcji muzycznej. W zasadzie trudno znaleźć miks, w którym go nie ma. Geneza reverbu jest taka sama jak delaya. Na początku była...