Regulatory miksera: opis - cz.2

Regulatory miksera: opis - cz.2

3 maja 2013, 06:00

Teraz podamy ci informacje o roli regulatorów, wejść i wyjść, jakie znajdziesz w typowym mikserze. Użyjemy dla przykładu miksera Spirit Folio SX. Jeśli wiesz już, do czego służą regulatory w standardowym mikserze, możesz pominąć tę część. Jeśli napotkasz na określenie szczególnie trudne, szerzej będzie ono wyjaśnione w słowniczku pojęciowym.

 

WEJŚCIA MONO

  1. Mic In – wejście mikrofonowe. Tego wejścia XLR (tzw. „Cannon”) użyj do podłączenia swoich mikrofonów i di-boxów.
  2. Line In – wejście liniowe. To gniazdo wykorzystaj do podłączenia instrumentów o poziomie liniowym, jak keyboardy, samplery czy maszyny perkusyjne. Może ono również zostać wykorzystane do podłączenia powrotów z magnetofonów wielośladowych lub innych urządzeń nagrywających. Wejście liniowe nie zostało skonstruowane dla mikrofonów i choć może zostać dla nich użyte, nie zapewni im optymalnych warunków roboczych.[img:1:R]
  3. Insert Point – punkt insertowy. Jest on używany do podłączania w module wejściowym zewnętrznych procesorów sygnałowych, jak kompresory czy limitery. Punkt insertowy pozwala na umieszczenie zewnętrznych urządzeń w torze wejściowym.
  4. Direct Out – wyjście bezpośrednie. Pozwala na wysłanie sygnału prosto z kanału do magnetofonu wielośladowego, lub też do urządzenia efektowego, gdy kanał wymaga zastosowania oddzielnego efektu.
  5. Gain Control – regulator czułości wejściowej. Służy do ustawiania właściwego wysterowania kanału przez sygnał mikrofonowy lub liniowy.
  6. HPF – filtr górnoprzepustowy. Jak to sugeruje sama nazwa, ten przełącznik powoduje wycięcie bardzo niskich częstotliwości akustycznych, pozwalając częstotliwościom wyższym przejść bez zmiany. Jest on szczególnie użyteczny przy pracach nagłośnieniowych, ponieważ pozwala zredukować wpływ zakłóceń scenicznych i głosek wybuchowych, pogarszających brzmienie materiału; można również poprawić przy jego użyciu brzmienie męskich głosów, lub wyeliminować przydźwięki. Niektórzy producenci stosują dla tego filtru określenie „Low-cut” – dolnozaporowy.
  7. EQ – sekcja korektora. Jest to na ogół najlepiej znany fragment miksera, który pozwala na zmianę brzmienia każdego sygnału wejściowego. Korektor jest zazwyczaj podzielony na pasma, które służą do regulacji określonych zakresów częstotliwości, podobnie, jak w przypadku zwykłego regulatora barwy tonu w Twoim zestawie hi-fi. I rzeczywiście – prosty dwupasmowy korektor to niewiele więcej, niż zwykły regulator barwy tonu. Im więcej pasm jednak posiada korektor, tym bardziej jest wyrafinowany. Mikser SX wyposażony jest w korektory trójpasmowe, z niezależnym regulatorem dla środkowych częstotliwości akustycznych. Pasmo środkowe jest przestrajane; daje Ci to więcej możliwości, ponieważ możesz dokładnie wybrać zakres częstotliwości, który chcesz podbijać lub podcinać.
  8. Sekcja Aux - Na ogół te regulatory spełniają dwie funkcje: po pierwsze, pozwalają na regulację poziomu efektu (jak np. pogłos), dodawanego do sygnału wejściowego; po drugie, umożliwiają tworzenie niezależnych proporcji w torze odsłuchu wykonawców, w studiu lub na scenie.
  9. Pan – regulator panoramy. Służy on do ustawienia położenia sygnału w obrazie stereo; może być również wykorzystany do skierowania sygnału do odpowiednich wyjść grupowych (Group), wybranych przyciskami komutacyjnymi (Routing Switches – patrz niżej).
  10. Solo (PFL lub Solo in Place). Przycisk PFL Solo pozwala na indywidualne odsłuchiwanie sygnałów wejściowych, co jest użyteczne przy lokalizacji problemów lub przy ustawianiu czułości wejściowej i korekcji.PFL (odsłuch sprzed tłumika) to rodzaj odsłuchu solo, pozwalający na słuchanie brzmienia PRZED TŁUMIKIEM. Mówiąc inaczej, jeśli poruszysz tłumikiem wejściowym w trybie PFL, nie usłyszysz żadnej zmiany. Ponieważ głośność i efekty nie wpływają tu na sygnał, odsłuch PFL jest użyteczny przy ustawianiu prawidłowych poziomów przedwzmacniacza wejściowego. Niektóre miksery Spirit posiadają odsłuch SOLO IN PLACE, umożliwiający odsłuch sygnałów po tłumiku przy ich rzeczywistym ustawieniu w panoramie stereo i wszystkimi dodanymi efektami. Ten rodzaj Solo jest mniej odpowiedni do ustawiania poziomów, lecz za to bardzo użyteczny podczas wyważania materiału dźwiękowego.
  11. Przycisk Mute/Channel On-Off (wyłączanie kanału) - Służy do szybkiego wyciszania kanałów bez ruszania tłumika. Użyteczne jest to np. przy wstępnym ustawianiu kanałów, które będą używane później (np. podczas spektakli teatralnych lub przy emisji radiowej).
  12. Tłumik - Służy do ustawiania poziomu sygnału wejściowego w całkowitym materiale dźwiękowym; zapewnia również wizualne odwzorowanie ustawionego poziomu.
  13. Komutacja - Przy użyciu przycisków komutacyjnych sygnał wejściowy jest wysyłany do wybranych wyjść miksera – na ogół wyjścia głównego i wyjść grupowych. Te przyciski są używane w połączeniu z regulatorem panoramy, który zależnie od swojego położenia wysyła sygnały w odpowiednich proporcjach pomiędzy lewym a prawym kanałem wyjścia głównego, lub pomiędzy parzystymi, a nieparzystymi wyjściami grupowymi.

 

WEJŚCIA STEREO

Wzmacniacze gitarowe i źródła dźwięku zbierane pojedynczymi mikrofonami dają wyłącznie sygnały monofoniczne. Jednak keyboardy, maszyny perkusyjne i inne media elektroniczne posiadają prawdziwe wyjścia stereofoniczne z oddzielnymi sygnałami lewego i prawego kanału. Wejścia stereofoniczne miksera służą do wygodnego podłączania sygnałów obu kanałów, które są następnie wspólnie regulowane pojedynczym tłumikiem. Wejścia stereo na ogół mają skromniejsze wyposażenie, niż wejścia mono, ponieważ większość keyboardów jest z założenia wyposażona we wbudowane efekty i korekcję.

 

GRUPY (SUBGROUPS)

Grupy pozwalają na logiczne przyporządkowanie grup instrumentalnych lub wokalnych do jednego tłumika regulującego ich sumaryczną głośność, po uprzednim wyważeniu proporcji pomiędzy poszczególnymi instrumentami. Grupy mogą być również wykorzystywane jako dodatkowe wyjścia z niezależną regulacją poziomu, nadające się znakomicie do sterowania grup głośnikowych lub do nagrywania na jedną ścieżkę kilku zmiksowanych ze sobą instrumentów.

[img:2]

 

SEKCJA GŁÓWNA

[img:3:R]

  1. Wyjścia główne (Mix Outputs) - Wyjścia główne posiadają indywidualne regulatory poziomu (tłumiki) dla lewego i prawego kanału sumarycznego materiału dźwiękowego. Wiele mikserów posiada na wyjściach głównych również punkty insertowe, pozwalające na stosowanie procesorów sygnałowych na całość materiału.
  2. Wyjścia Monitor do odsłuchu realizatora. Dzięki tym gniazdom możesz przy użyciu zewnętrznego wzmacniacza i zestawów głośnikowych (lub słuchawek) słuchać dowolnego wejścia solo, wyjścia głównego i grupowych oraz wejścia dla magnetofonu stereo (2 Track).
  3. Gniazda 2TK - Tu możesz podłączyć wyjścia swojego magnetofonu DAT lub kasetowego i słuchać dokonywanych zgrań. Możesz również przy użyciu tych gniazd odtwarzać podkłady muzyczne po włączeniu przycisku 2-Track to Mix (nie pokazanego na tej ilustracji).
  4. Sumy wyjściowe Aux (Aux Masters) - Regulatory te służą do ustawiania sumarycznego poziomu wyjściowego na wyjściach pomocniczych Aux, a więc wielkość sygnału docierającego do urządzeń efektowych lub do odsłuchu dla muzyków.
  5. AFL - AFL pozwala na odsłuch i kontrolę sygnału opuszczającego regulatory sumaryczne Aux.
  6. Mierniki - Normalnie pokazują poziom sygnału na wyjściu głównym Mix. Po wciśnięciu dowolnego przycisku Solo, mierniki automatycznie pokazują poziom odsłuchiwanego sygnału. Dzięki temu masz zapewnione wizualne wskazania wszystkiego, co dociera do twojego miksera.
  7. Powroty Stereo (patrz opisane wcześniej wejścia stereo) - Wejścia te pozwalają na podawanie sygnałów z zewnętrznych urządzeń (takich, jak np. procesory efektów) z powrotem do miksera i komutowanie ich na wyjścia główne oraz grupowe, bez zajmowania cennych kanałów wejściowych.
  8. Zasilanie +48 V lub Phantom Power - Mikrofony pojemnościowe wymagają napięcia zasilającego, które może być podawane z baterii lub bezpośrednio z miksera. Ten ostatni rodzaj zasilania jest znany jako „Phantom Power”, dostarczając +48 V napięcia stałego. Wciśnij przycisk Phantom Power – od tego momentu każdy mikrofon pojemnościowy będzie mógł współpracować z mikserem bez konieczności używania baterii.

 

Czytaj także: 

miksery audioPoradnik: Mikser audio (realizator: Piotr Sadłoń)

 

Pozostałe poradniki
SEKRETY WRONY: czy można nagrać płytę w domu? Nagranie dobrej jakości materiału w domu wymaga odpowiedniego przygotowania i inwestycji w sprzęt, ale jest całkowicie możliwe. Kluczem jest cierpliwość, praktyka i ciągła nauka. Wielu artystów zaczynało w ten sposób.
Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.