Łączenie urządzeń z mikserem - urządzenia wejściowe - cz.4

Łączenie urządzeń z mikserem - urządzenia wejściowe - cz.4

10 maja 2013, 06:00

[img:2]

Jak wyjaśniliśmy w poprzedniej części, główną rolą miksera jest przyjmowanie sygnałów z różnych źródeł, ustawianie ich poziomów i kierowanie do właściwego miejsca przeznaczenia. Teraz popatrzymy, jak należy podłączyć urządzenia „peryferyjne”, których będziesz używać razem z twoim mikserem. Jeśli już to uprzednio zrobiłeś, możesz pominąć tę część.


Urządzenia wejściowe:

 

Mikrofony

Wszystkie mikrofony powinny być podłączane tylko do złączy wejściowych XLR. Nie używaj wejść liniowych.

 

Di-box

Di-box pozwala ci na podłączenie gitary lub basu bezpośrednio do wejścia miksera, zamiast ustawiania mikrofonu dla wzmacniacza instrumentalnego (głośnika). Taka technika jest często preferowana przez muzyków, którym potrzebne jest czyste brzmienie. Najlepsze di-boxy są aktywne i wymagają zasilania Phantom Power (tak samo, jak mikrofony pojemnościowe). Powinny być one podłączane do wejścia mikrofonowego XLR.

 

Pamiętaj: Choć gitary elektryczne i basy mogą być bezpiecznie podłączane do wejścia liniowego miksera, efekt będzie w takim przypadku daleki od ideału, ponieważ IMPEDANCJA tych instrumentów nie pasuje do typowego wejścia liniowego. Takie podłączanie zazwyczaj daje nie najlepsze brzmienie.

 

Urządzenia elektroniczne o wyjściowym poziomie liniowym

Keyboardy, maszyny perkusyjne, odtwarzacze CD, magnetofony DAT, czy odbiorniki systemów bezprzewodowych – wszystkie te urządzenia posiadają liniowy poziom wyjściowy i powinny być podłączane do wejść liniowych miksera. Jeśli jakieś instrumenty posiadają wyjście stereo, podłącz ich lewy i prawy kanał do wolnego wejścia stereo. Możesz je również podłączyć do sąsiadującej pary wejść mono ustawiając skrajnie ich regulatory panoramy, co da ci pełny obraz stereofoniczny.

[img:1]

 

Sprzęt wykorzystujący wejścia i wyjścia

Zewnętrzne urządzenia efektowe

Podłącz wejście twojego urządzenia efektowego, oznaczone jako „Mono”, do WYJŚCIA AUX PO TŁUMIKU (post fader). Jeśli nie jesteś tego pewien, takie wyjścia Aux w mikserach Spirit są oznaczane kolorem niebieskim, z regulatorami oznaczonymi zazwyczaj jako „Post”. Lewe i prawe wyjście procesora efektów powinny zostać podłączone do stereofonicznego wejścia powrotu (stereo return), lub do wejścia stereo, jeśli powrotu brak. Jeśli wymagane jest stosowanie korekcji dla efektu, wykorzystaj do podłączenia tego urządzenia dwa wejścia mono. Pamiętaj – sygnały z procesora efektów nie różnią się od innych sygnałów – zawsze potrzebne są dla nich wejścia miksera.

Pamiętaj: NIE MUSISZ PODŁĄCZAĆ LEWEGO I PRAWEGO WEJŚCIA TWOJEGO PROCESORA EFEKTÓW DO ODDZIELNYCH WYJŚĆ AUX. Większość urządzeń pracuje tylko w trybie pseudostereofonicznym i symuluje wewnętrznie, przed wysłaniem do miksera stereofoniczny pogłos lub inne efekty.

 

Procesory sygnałowe

Procesory sygnałowe, takie jak kompresory, podłącz do gniazda insertowego przy użyciu specjalnego przewodu typu „Y”. Pozwala to na wysyłanie i powrót sygnału przy użyciu tylko jednego gniazda. Można podłączyć procesor do miksera bez użycia gniazd insertowych, podłączając instrument bezpośrednio do procesora. Zaletą używania procesorów w punktach insertowych kanałów, grup lub wyjścia głównego jest łatwa możliwość kontroli sygnału na miernikach stołu.

Pamiętaj: Procesor sygnałowy może być używany w kanale do przetwarzania tylko jednego źródła sygnału, natomiast po jego zastosowaniu w grupie możesz przetwarzać większą ilość źródeł sygnału; możesz również użyć go dla końcowego materiału dźwiękowego, włączając urządzenie w insert wyjścia głównego.

 

Magnetofony

Magnetofony wielośladowe są używane do rejestracji poszczególnych instrumentów, zarówno w studiu, jak i podczas nagrań koncertowych. Jeśli chcesz osiągnąć jak najlepszą jakość, niezależne urządzenia rejestrujące dadzą ci lepszą jakość i elastyczność użytkowania od kasetowych zestawów wielośladowych (tzw. multitracker). Bardzo atrakcyjne są pod tym względem cyfrowe wieloślady najnowszej generacji, choć zwykłe szpulowe wieloślady analogowe umożliwią ci uzyskanie profesjonalnego brzmienia. Jeśli zasoby finansowe ci na to pozwolą, zaplanuj zakup urządzenia o przynajmniej ośmiu ścieżkach.

 

Urządzenia rejestrujące zgrania

Twoje końcowe zgranie powinno zostać nagrane na możliwie najlepszym rejestratorze, lub magnetofonie, na jaki cię stać. Uzyskana jakość jest zawsze tylko tak dobra, jaką jest w stanie zapewnić najsłabsze ogniwo całego systemu. Dobry magnetofon kasetowy jest więc wystarczający dla nagrań demo, lecz dla bardziej zaawansowanych prac musisz uwzględnić zastosowanie magnetofonu DAT, lub używanego analogowego magnetofonu szpulowego stereo.

 

Urządzenia wyjściowe :

Wzmacniacze i głośniki (monitorowe i główne)

Odsłuch studyjny

Domowy wzmacniacz hi-fi o mocy ok. 50 W na kanał jest wystarczający przy wykonywaniu nagrań domowych, lecz dla zapewnienia odpowiedniego zapasu poziomu powinieneś zastosować dobrą końcówkę mocy o odpowiednich parametrach. I podobnie – para głośników hi-fi również może się sprawdzić przy nagrywaniu, lecz dla bardziej zaawansowanych prac zalecamy użycie specjalnych zestawów odsłuchowych bliskiego pola (nearfield monitors). Pamiętaj zawsze, że niezależnie od tego, jak dobre było nagranie i koncert, kiepski odsłuch nie pozwoli ci na właściwą ocenę materiału dźwiękowego.

Słuchawki

Jeśli chcesz do odsłuchu używać słuchawek, powinny one odznaczać się możliwie najlepszą wiernością brzmienia. Pamiętaj też, że dla pełnej koncentracji przy pracy powinieneś być odizolowany od zewnętrznych zakłóceń, a więc modele o konstrukcji półotwartej raczej nie powinny być stosowane. Powinieneś również pamiętać, że spędzisz ze słuchawkami na uszach wiele godzin, komfort użytkowania jest więc tu bardzo ważny.

Pamiętaj: Upewnij się, czy IMPEDANCJA twoich słuchawek odpowiada parametrom twojego miksera.

 

Nagłaśnianie

Do nagłaśniania konieczne jest stosowanie wzmacniaczy i zestawów głośnikowych o dużych mocach, o jak najlepszych parametrach i dużej wytrzymałości. Moc znamionowa systemu będzie zależała od wielkości nagłaśnianego obiektu.

 

 Czytaj także:

Pozostałe poradniki
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.
PORADNIK: Mikrofon i preamp - Trudne partnerstwo W tym poradniku poruszamy kwestie związane z doborem odpowiedniego preampu (przedwzmacniacza) do mikrofonu. Dowiedz się jak ustawić preamp, na co zwracać uwagę przy wyborze sprzętu do Twojego studia. Porady eksperta PORADNIK: Wszystko o nagłośnieniu estradowym W tym poradniku wyjaśniamy czym jest nagłośnienie estradowe, omawiamy typy kolumn (aktywne i pasywne) i ich zastosowanie, wyjaśniamy czym jest subwoofer, końcówka mocy oraz głośnik typu frontfill, outfill. Poznaj opinię PORADNIK: Przedwzmacniacze mikrofonowe - Cz.III Poradnik przedstawia ranking najbardziej znanych i lubianych preampów (przedwzmacniaczy studyjnych), wśród znanych i polecanych są Manley, Neumann, Focusrite, Heritage Audio, Chandler, Universal audio, Golden Age i inne
Dobry vs zły system nagłośnienia? Tom Back Rozmowa z producentem nagłośnienia o tym czy są produkowane jeszcze złe systemy nagłośnieniowe? Od czego zależy dobre i złe nagłośnienie? Ciekawa opinia eksperta w tej dziedzinie Toma Backa z Alcons Audio
PORADNIK: Przedwzmacniacze mikrofonowe do 1.000 zł - Cz.II Budżetowe przedwzmacniacze stylizowane na sprzęt profesjonalny. W niektórych można dostrzec pewne podobieństwo do przedwzmacniaczy znajdujących się w interfejsach audio