REALIZACJA DŹWIĘKU - Dobór właściwego mikrofonu i ustawienia - cz.5

REALIZACJA DŹWIĘKU - Dobór właściwego mikrofonu i ustawienia - cz.5

13 maja 2013, 00:00

[img:3] 

Rodzaje mikrofonów

Dobór mikrofonu zależny jest od jego zastosowania, jak również od indywidualnych upodobań. Najogólniej mówiąc mikrofony dzielą się na dwa główne rodzaje:

Mikrofony dynamiczne

Jest to solidna konstrukcja, wykorzystująca cienką membranę połączoną z cewką umieszczoną w polu stałego magnesu. Każda zmiana ciśnienia na membranie wywołuje chwilowy prąd elektryczny, wymagający późniejszego wzmocnienia. Mikrofony dynamiczne są względnie niedrogie, wytrzymałe i nie wymagają do pracy zasilania. Są więc idealne do pracy przy dużych poziomach ciśnienia akustycznego i chętnie są używane przy nagłaśnianiu. Nie są jednak tak czułe dla wyższych częstotliwości, jak mikrofony pojemnościowe.

[img:4]

Mikrofony pojemnościowe

Rodzaj mikrofonu, zbierającego dźwięki przy pomocy cienkiej, delikatnej membrany, umieszczonej w pobliżu metalowej płytki – w przeciwieństwie do sztywnego systemu membrany z cewką, używanego w mikrofonach dynamicznych. Mikrofony te wymagają zasilania, a jego najczęstszym źródłem jest +48 PHANTOM POWER. Mikrofon pojemnościowy jest bardzo czuły dla odległych źródeł dźwięku i dla wyższych częstotliwości. Z tych powodów jest często używany w studiach nagraniowych.

Pamiętaj: Napięcie Phantom Power +48 V jest używane do ładowania membrany i płytki. Służy również do zasilania małego przedwzmacniacza wzmacniającego napięcia generowane przez ruchy membrany.

[img:5]

Charakterystyki kierunkowe mikrofonów

Charakterystyki kierunkowe odnoszą się do obszaru, z którego mikrofon zbiera dźwięki. Ważny jest dobór charakterystyki odpowiedniej do zastosowania, ponieważ często możesz zbierać niepożądane dźwięki lub też tracić żądane informacje dźwiękowe.

[img:6:L] Charakterystyka dookólna

Najbardziej podstawowa charakterystyka kierunkowa mikrofonu.

Charakterystyka w kształcie kuli; mikrofon zbiera dźwięki równomiernie ze wszystkich stron. Taka charakterystyka jest idealna dla zbierania grup wokalnych, publiczności, lub dźwięków otoczenia, lecz jest najbardziej podatna na sprzężenia akustyczne.

 

 

 

 

[img:7:L] Charakterystyka kardioidalna

Charakterystyka w kształcie serca, przy której mikrofon jest najczulszy dla dźwięków dobiegających od przodu. Używana jest przy większości podstawowych zastosowań, kiedy to dźwięki muszą być zbierane z jednego kierunku. Dynamiczne mikrofony kardioidalne są najczęściej używane przy nagłaśnianiu, ponieważ pozwalają zmniejszyć przesłuchy z innych instrumentów i obniżyć ryzyko sprzężeń akustycznych.

 

 

 

[img:8:L] Charakterystyka hyperkardioidalna

Podobna do kardioidalnej, lecz o większej kierunkowości. Stosowana w estradowych mikrofonach wokalnych, ponieważ zapewnia największy odstęp od sprzężeń akustycznych i zmniejsza niepożądane przesłuchy.

 

 

 

[img:9:L] Ósemkowa

Dźwięki są zbierane z przodu i z tyłu mikrofonu, a tłumione z boków. Ta charakterystyka jest używana głównie w studiach nagraniowych do zbierania np. dwóch śpiewających jednocześnie wokalistów, lub też wokalistów solowych, wymagających większego wpływu akustyki pomieszczenia.

 

 

Poniżej kanał youtube z ciekawymi tutorialami na temat nagrywania za pomocą mikrofonów autorstwa Geera Verdickta:

http://www.youtube.com/playlist?list=PLE06B9B1596F01124

Przykładowy tutorial:

 

Ustawianie wzmocnienia 

Regulator wzmocnienia służy do ustawienia odpowiedniego dla miksera poziomu sygnału wejściowego. Wszystkie urządzenia audio, włącznie z mikserami, zawsze wytwarzają niewielką ilość zakłóceń i szumów, które mogą być znacznie zmniejszone przez ich staranne zaprojektowanie i wykonanie, lecz nie mogą być nigdy zupełnie wyeliminowane. Oczywistym jest również, że każdy układ audio może zostać przesterowany, jeśli sygnał wejściowy ma za wysoki poziom; należy zatem poziom wejściowy ustawić bardzo starannie dla uzyskania możliwie najlepszej jakości...

[img:1]

TYPOWE USTAWIENIA DLA RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ SYGNAŁU

...dźwięku. Idealnie będzie, jeśli sygnał wejściowy będzie miał możliwie największy poziom, z pozostawieniem bezpiecznego odstępu od przesterowania dla zapobieżenia zniekształceniom w głośnych fragmentach. Dzięki temu sygnał będzie wystarczająco duży, a szumy tła staną się nieznaczne. Ów bezpieczny odstęp od przesterowania nazywany jest zapasem wysterowania (headroom).

Oto, jak należy ustawić wzmocnienie miksera.

  • Wciśnij przycisk PFL/Solo w żądanym kanale wejściowym.
  • Ustaw wzmocnienie wejściowe (czułość wejściową) tak, żeby miernik poruszał się po żółtym polu skali (3 do 6). Zapewni ci to dodatkowe 10 dB wzmocnienia, jakie masz do dyspozycji na tłumikach wejściowych mikserów Spirit. 
  • Zwolnij przycisk PFL/Solo.
  • Powtórz tę operację dla innych kanałów wejściowych.

Pamiętaj: Korekcja wpływa na ustawienie wzmocnienia. Jeśli stosujesz korekcję, może być niezbędne ponowne wyregulowanie poziomu w opisany powyżej sposób.

Taka optymalizacja wzmocnień w kanałach twojego miksera zapewni ci możliwie najlepszą jakość dźwięku przy minimalnych szumach i zniekształceniach.

Ustawianie poziomów tłumików

Tłumiki pozwalają na dokonanie precyzyjnych regulacji w miksowanym przez ciebie materiale oraz zapewniają wizualne odwzorowanie wszystkich poziomów.

Ważne jest utrzymywanie tłumików wejściowych w pobliżu „0”, co pozwala na dokładną regulację. Ponieważ skale tłumików są z założenia logarytmiczne, a więc nieliniowe, ruchy tłumików w pobliżu dołu ich podziałki powodują olbrzymie zmiany poziomu. Nie powinieneś również utrzymywać tłumików zbyt wysoko, ponieważ nie będziesz miał wystarczającego zapasu regulacji dla ewentualnego podbicia poziomów.

Ustawianie poziomów wyjściowych

Wyjścia główne

Ustaw tłumiki wyjściowe na podziałce „0”. Istnieją dwa powody, dla których należy tak robić:

  • Masz wówczas do dyspozycji maksymalny zakres tłumika przy wyciszaniu materiału.
  • Jeśli twój tłumik jest ustawiony poniżej „0”, nigdy nie wykorzystasz w pełni mierników, które będą się wówczas poruszać w zakresie pierwszych kilku punktów na swojej skali.
 

Pamiętaj: Twój mikser to nie wzmacniacz. A więc tłumik wyjściowy powinien być ustawiony na maksimum („0” skali). Jeśli potrzebna jest większa głośność, zwiększ poziom wejściowy (czułość) wzmacniacza mocy.

[img:2]

Pozostałe poradniki Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.
PORADNIK: Mikrofon i preamp - Trudne partnerstwo W tym poradniku poruszamy kwestie związane z doborem odpowiedniego preampu (przedwzmacniacza) do mikrofonu. Dowiedz się jak ustawić preamp, na co zwracać uwagę przy wyborze sprzętu do Twojego studia. Porady eksperta