Ustawianie odsłuchu dla wykonawców
Wykonawcom zazwyczaj potrzebny jest własny odsłuch o proporcjach niezależnych od tego, co dzieje się na wyjściach głównych stołu.
Związane jest to z tym, że na ogół każdy z wykonawców woli się słyszeć głośniej od pozostałych głosów i instrumentów. W studiu nazywa się to odsłuchem dla wykonawców, a na scenie odsłuchem monitorowym.
Postępowanie:
- Ustaw wysyłkę Aux sprzed tłumika (pre fade) w odpowiednim kanale na maksimum,
- Wciśnij AFL przy sumie tego wyjścia Aux,
- Ustaw poziom wyjściowy na "0" wskazań miernika,
- Ustaw proporcje dla wykonawcy ustawiając odpowiednio regulatory wysyłek w innych kanałach,
- Wyciśnij AFL.
Typowym jest, że zazwyczaj instrument/głos wykonawcy musi być w jego
własnym monitorze o dwie trzecie głośniejszy od pozostałych źródeł. Dla każdego wykonawcy może być potrzebne oddzielne wyjście Aux z innymi proporcjami odsłuchu.
Pamiętaj, aby używać wysyłki Aux sprzed tłumika (pre fade), a nie po tłumiku (post fade), ponieważ są one niezależne od tłumików wejściowych. Jeśli zostaną wykorzystane wysyłki po tłumiku, poziomy w torach odsłuchowych będą zmieniały się w zależności od operowania tłumikami w kanałach podczas realizacji zasadniczego dźwięku na koncercie. Może to być irytujące dla wykonawców, a nawet prowadzić do sprzężeń, niebezpiecznych dla głośników lub słuchawek.
Więcej informacji o nagrywaniu, miksowaniu i masteringu znajdziesz
w Kursie realizacji dźwięku na DVD - www.kurs.dgpro.pl