NAGŁAŚNIANIE - Większe koncerty - cz.10

NAGŁAŚNIANIE - Większe koncerty - cz.10

31 maja 2013, 06:00

[img:4]

Mimo że przykład pokazany na rysunku zamieszczonym na początku tej części dotyczy małego zespołu, zasady pozostają zawsze takie same, niezależnie od wielkości koncertu czy nagłaśnianego obiektu. Dla większych systemów jest oczywiście niezbędna większa ilość głośników,  monitorów, urządzeń efektowych i procesorów, różnić się może także rozmieszczenie sprzętu. Poniżej podane zostały dodatkowe wymogi.

Obiekty średniej wielkości

Stół mikserski powinien mieć większą ilość kanałów wejściowych. Jest to ważne, jeśli chcesz na przykład omikrofonować wszystkie elementy perkusji, a na scenie oprócz tego znajduje się więcej instrumentów i towarzyszących wokali – czyli z założenia masz do czynienia z większą ilością źródeł dźwięku. Niezbędna jest również większa ilość wyjść Aux dla monitorów – pojedynczy tor monitorowy nie jest wystarczający  dla większych zespołów. Bas i perkusja powinny mieć wspólny odsłuch, a wokalistom należy zapewnić osobne monitory, ponieważ każdy z wykonawców chce na ogół słyszeć siebie głośniej od zespołu. W większych obiektach może być potrzebna większa ilość wyjść do sterowania głównych systemów głośnikowych, z uwagi na konieczność równomiernego pokrycia dźwiękiem większej powierzchni. Może również zaistnieć potrzeba nagrania koncertu. Wszystko to wymaga dodatkowych wyjść stereofonicznych z niezależną regulacją poziomu, a do sterowania wielośladu niezbędne są wyjścia bezpośrednie (direct out).

Duże obiekty

Dla dużych obiektów wymagane jest użycie oddzielnego miksera głównego, sterującego główne zestawy nagłaśniające,  jak również miksera monitorowego dla zespołu, ponieważ każdy z muzyków musi mieć własny monitor. System wysyłek Aux w mikserze głównym nie jest w stanie zaspokoić wszystkich wymagań w tym względzie, ponieważ wykorzystywany jest dla wielu urządzeń efektowych. Mikser główny posiada dużą liczbę wejść mikrofonowo/ liniowych, jak również dużą liczbę wyjść matrycowych (matrix), umożliwiających wygodne sterowanie złożonego systemu nagłaśniającego.

Pamiętaj: Dla uproszczenia poniższe rysunki NIE pokazują urządzeń peryferyjnych.

MAŁE OBIEKTY

[img:1]

ŚREDNIE OBIEKTY

[img:2]

DUŻE OBIEKTY

[img:3]

Pozostałe poradniki
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.
PORADNIK: Mikrofon i preamp - Trudne partnerstwo W tym poradniku poruszamy kwestie związane z doborem odpowiedniego preampu (przedwzmacniacza) do mikrofonu. Dowiedz się jak ustawić preamp, na co zwracać uwagę przy wyborze sprzętu do Twojego studia. Porady eksperta PORADNIK: Wszystko o nagłośnieniu estradowym W tym poradniku wyjaśniamy czym jest nagłośnienie estradowe, omawiamy typy kolumn (aktywne i pasywne) i ich zastosowanie, wyjaśniamy czym jest subwoofer, końcówka mocy oraz głośnik typu frontfill, outfill. Poznaj opinię PORADNIK: Przedwzmacniacze mikrofonowe - Cz.III Poradnik przedstawia ranking najbardziej znanych i lubianych preampów (przedwzmacniaczy studyjnych), wśród znanych i polecanych są Manley, Neumann, Focusrite, Heritage Audio, Chandler, Universal audio, Golden Age i inne
Dobry vs zły system nagłośnienia? Tom Back Rozmowa z producentem nagłośnienia o tym czy są produkowane jeszcze złe systemy nagłośnieniowe? Od czego zależy dobre i złe nagłośnienie? Ciekawa opinia eksperta w tej dziedzinie Toma Backa z Alcons Audio
PORADNIK: Przedwzmacniacze mikrofonowe do 1.000 zł - Cz.II Budżetowe przedwzmacniacze stylizowane na sprzęt profesjonalny. W niektórych można dostrzec pewne podobieństwo do przedwzmacniaczy znajdujących się w interfejsach audio