INNE ZASTOSOWANIA - Obsługa monitorów i grupowanie - cz.12

INNE ZASTOSOWANIA - Obsługa monitorów i grupowanie - cz.12

7 czerwca 2013, 06:00

[img:2]

Odsłuchy sceniczne, tzw. monitory, są stosowane dla zapewnienia muzykom w zespole dobrej wzajemnej słyszalności. Przy stosowaniu monitorów dla większego zespołu, najczęstszą praktyką jest całkowite oddzielenie obsługi systemu monitorowego od miksera głównego.

Zalecane jest stosowanie korektorów graficznych dla każdego toru monitorowego, ponieważ ułatwiają one wycinanie określonych, kłopotliwych zakresów częstotliwości. Przedzwaniania systemu monitorowego dokonuje się dokładnie w taki sam sposób, jak głównego systemu nagłaśniającego, a ostateczne przedzwanianie musi zostać wykonane z obydwoma systemami, nagłaśniającym i monitorowym, ustawionymi na normalny poziom roboczy. Mikser monitorowy jest umieszczany poza sceną, otrzymując sygnały z rozdzielaczy mikrofonowych.

Pamiętaj: Niektóre miksery posiadają własne rozdzielacze mikrofonowe.

  • Zazwyczaj wykonuje się połączenie komunikacyjne pomiędzy realizatorami obu systemów, pozwalające na ich porozumiewanie się podczas koncertu.
  • Każdy monitor sceniczny wymaga użycia osobnego wzmacniacza mocy. Najwygodniej jest więc używać wzmacniaczy montowanych w stojakach (rack).
  • Korektory graficzne są podłączane do miksera; z uwagi na wygodę użytkowania również wygodnie jest montować je w stojaku.
  • Gdy główni wokaliści stosują odsłuch słuchawkowy, są wówczas akustycznie odizolowani; dobrze jest więc podać do ich odsłuchu sygnał z mikrofonów zbierających publiczność, co poprawi im samopoczucie na scenie.
  • Monitory boczne (side-fills) są często używane w sytuacjach, gdy wymagane jest zapewnienie odsłuchu dla większej przestrzeni scenicznej, lub też gdy na scenie jest mało wolnej powierzchni podłogi, a zbyt duża ilość monitorów podłogowych przeszkadzałaby sobie nawzajem, zarówno akustycznie, jak i fizycznie. Nie stosuj kompromisów dla głośników monitorowych, ponieważ muszą pracować skutecznie, zapewniając wykonawcom dobre warunki pracy.
  • Realizator odsłuchów powinien mieć swój własny monitor, pozwalający mu na kontrolowanie wszystkich torów, zarówno wyjściowych, jak i wejść dla poszczególnych źródeł dźwięku.
  • Dobry realizator odsłuchów powinien być niewidoczny dla publiczności, lecz zarazem tak usytuowany, żeby docierały do niego wszelkie sygnały od wykonawców.
OBSŁUGA MONITORÓW

 

[img:1]

Rys. Jeśli mikser ma wbudowany rozdzielacz mikrofonowy, rozdzielacz na scenie jest niepotrzebny.

Grupowanie

Istnieją pewne grupy instrumentów lub wykonawców (perkusja, chórki, zestawy instrumentów MIDI itd.), które - dla zaoszczędzenia kanałów wejściowych mogą być ze sobą logicznie grupowane przy pomocy małego miksera, którego sygnał wyjściowy może być regulowany już tylko jedną parą tłumików w mikserze głównym.

  • Jeśli istnieje wyjście mono, może być używane do sterowania monitora dla perkusisty, lub też do celów nagraniowych.
  • Sygnał z submiksera jest podawany na główny mikser nagłośnieniowy i/lub może być używany do niewielkich potrzeb nagraniowych.
  • Do przyjęcia sygnału z submiksera wykorzystaj wejście Aux Return, co pozwoli Ci zaoszczędzić cenne kanały wejściowe głównego miksera.
  • Jeśli używasz dla perkusji wielu mikrofonów poustawianych blisko siebie, zastosuj dla nich bramki szumów poprawiające ogólne brzmienie.
  • Dla zapewnienia wyrównanego poziomu zastosuj kompresor/limiter.
GRUPOWANIE

[img:3]

Pozostałe poradniki
SEKRETY WRONY: czy można nagrać płytę w domu? Nagranie dobrej jakości materiału w domu wymaga odpowiedniego przygotowania i inwestycji w sprzęt, ale jest całkowicie możliwe. Kluczem jest cierpliwość, praktyka i ciągła nauka. Wielu artystów zaczynało w ten sposób.
Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.