W STUDIU - Proste nagrania wielośladowe i proste zgranie z wielośladu - cz.14

W STUDIU - Proste nagrania wielośladowe i proste zgranie z wielośladu - cz.14

14 czerwca 2013, 06:00

[img:1]

Proste nagrania wielośladowe

Poniższy rysunek pokazuje prosty zestaw nagraniowy z wykorzystaniem uniwersalnego miksera, posiadającego wyjścia bezpośrednie i parę grup. Dźwięki instrumentów i wokali są podawane prosto na ścieżki wielośladu, z których sygnały powracają do wolnych wejść, co pozwala na ich odsłuchiwanie. Z kolei wokale towarzyszące i bardziej złożone instrumenty, jak perkusja, mogą być nagrywane na pojedyncze ślady (lub pary śladów) dzięki pogrupowaniu ich i podaniu sygnałów na ścieżki z wyjść grupowych.

Realizator przy użyciu wzmacniacza i głośników słucha materiału ze studia, jak również poprzedniego nagrania; wykonawcy mają natomiast swój własny odsłuch o proporcjach ustawionych wysyłkami Aux.

Sugestie i sposoby pomocne przy nagrywaniu:

  • Jeśli nagrywasz siebie jako solistę możliwie tanimi środkami, możesz uniknąć kupna osobnego wzmacniacza dla zapewnienia odsłuchu słuchawkowego. Podłącz słuchawki do wyjścia słuchawkowego miksera i użyj ich dla zapewnienia sobie odsłuchu, ustawiając tłumikami odpowiednie proporcje.
  • Jeśli twój mikser nie jest wystarczająco duży dla obsłużenia wszystkich wejść i wyjść wielośladu, wykorzystaj tylko tyle wyjść bezpośrednich, ile jest potrzebnych przy konkretnym nagraniu. Jeśli na przykład nagrywasz wszystko sam, możesz nagrać tylko jeden instrument jednorazowo, a więc będziesz potrzebować maksymalnie dwa wyjścia bezpośrednie dla instrumentu stereo, a jedno dla instrumentu mono. Te same wyjścia bezpośrednie mogą być przełączane na kolejno zapisywane ślady. Dzięki temu pozostanie ci więcej kanałów dla odsłuchu wszystkich nagrywanych śladów.
  • Jeśli masz za mało ścieżek do dyspozycji, grupuj ze sobą instrumenty. W pełni omikrofonowana perkusja może zostać na przykład nagrana na dwóch śladach przy użyciu dwóch grup – a jeśli musisz bardzo się ograniczać ze śladami, możesz to nawet zrobić z całą sekcją rytmiczną, włącznie z gitarą rytmiczną i basową. Musisz oczywiście starannie wyważyć proporcje pomiędzy tymi wszystkimi instrumentami, ponieważ po ich nagraniu nie będziesz miał już żadnej możliwości wprowadzania zmian.
  • Jeśli dysponujesz tylko jednym urządzeniem efektowym i musisz stworzyć różne brzmienia, może być niezbędne nagranie instrumentów z dodanymi efektami. I tu musisz pamiętać, że od każdej dokonanej operacji nie ma odwrotu, a więc zawsze najlepiej jest nagrywać czysty sygnał i dokupić drugie urządzenie efektowe, jeśli to możliwe. Jeżeli musisz nagrywać z efektem, prześledź schemat blokowy miksera i wykorzystaj wyjście, na które jest podawany sygnał z powrotu efektu.
  • Nie nagrywaj bez wyciszenia głośników w tym samym pomieszczeniu, w którym odsłuchujesz. W najlepszym przypadku na nagrywany ślad nagrają się również niepożądane dźwięki z odsłuchu, a w najgorszym - wystąpi sprzężenie akustyczne, które może uszkodzić twój sprzęt. Jeśli nagrywasz zespół, najlepiej jest umieścić go w osobnym pomieszczeniu.
  • Ustawianie poziomów zapisu - dla najlepszych rezultatów jest ważne, żeby poziom zapisu był możliwie najwyższy, jednak bez przesterowania i zniekształceń. Jeśli ustawisz poziomy za niskie, w efekcie otrzymasz słaby sygnał i duże szumy tła. Wszystkie magnetofony wielośladowe pozwalają na ustawienie poziomów przed nagraniem. Sprawdź w instrukcji obsługi swojego magnetofonu, jak to najlepiej zrobić.

NAGRANIA WIELOŚLADOWE

[img:2]

Proste zgranie z wielośladu

Na poniższym rysunku pokazany jest prosty system podczas procesu zgrywania. Dokonanych tu zostało kilka przełączeń dla zwolnienia kanałów wejściowych używanych poprzednio do wysyłania sygnału na taśmę. Wyjścia wielośladu mogą teraz zostać kolejno podłączone do wejść miksera, zaczynając od pierwszego kanału; pozostałe wolne wejścia pozwolą na podłączenie instrumentów MIDI. Urządzenia efektowe, wzmacniacze i głośniki są podłączone jak poprzednio.

PROSTE ZGRANIE Z WIELOŚLADU

 

[img:3]

 

Pozostałe poradniki Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.
PORADNIK: Mikrofon i preamp - Trudne partnerstwo W tym poradniku poruszamy kwestie związane z doborem odpowiedniego preampu (przedwzmacniacza) do mikrofonu. Dowiedz się jak ustawić preamp, na co zwracać uwagę przy wyborze sprzętu do Twojego studia. Porady eksperta