W STUDIU - Planowanie sesji, przygotowanie do zgrania i wyważanie zgrania  cz.16

W STUDIU - Planowanie sesji, przygotowanie do zgrania i wyważanie zgrania cz.16

21 czerwca 2013, 06:00

[img:1]

Planowanie sesji

  • Podczas sesji masz dużo do zapamiętania, sporządź więc arkusz opisowy do każdego utworu z informacjami dotyczącymi rozmieszczenia instrumentów na śladach itp.
  • Najpierw nagraj sekcję rytmiczną: perkusję, gitarę basową i gitarę rytmiczną.
  • Następnie dodaj wokale, solówki i pozostałe instrumenty.
  • Ustal, kiedy dodasz efekty - podczas zgrania, czy też jeszcze podczas nagrywania materiału na śladach. Jeśli to możliwe, zachowaj na taśmie oryginalny, czysty sygnał, co pozwoli ci na swobodę przy ponownym miksowaniu w przyszłości!
  • Podczas nagrywania wokalu dowiedz się, jakie instrumenty są najbardziej potrzebne wokaliście w odsłuchu słuchawkowym.

Przygotowanie do zgrania

  • Na samym początku wszystko wyzeruj:
  • Wszystkie wysyłki Aux ustaw w położeniu zerowym. Wszystkie regulatory korekcji ustaw w położeniu neutralnym.
  • Wszystkie tłumiki ustaw w dolnym położeniu.
  • Wyciśnij wszystkie przyciski komutacyjne.

Wykorzystaj odpowiednio grupy:

  • Utwórz grupy dla wszystkich powiązanych ze sobą źródeł dźwięku.
  • Zgrupuj całość perkusji na grupę stereo.
  • Zastanów się nad pogrupowaniem wokali towarzyszących (chórków).
  • Pogrupuj współbrzmiące ze sobą syntezatory.

Pomiary

  • Przy użyciu systemu PFL ustaw optymalnie czułość wejściową (gain) dla każdego kanału.
  • Podczas pomiaru na PFL miernik powinien się wychylać do żółtego pola; lekkie pobłyskiwanie czerwonego zakresu jest dopuszczalne.
  • Sprawdź, czy wszystkie urządzenia efektowe są prawidłowo wysterowane.
  • Jeśli istnieje funkcja Solo In Place, sprawdź przy jej użyciu poszczególne kanały z ich właściwymi ustawieniami poziomu i panoramy.

Wyważanie zgrania

Jeśli nie masz zbyt wielkiego doświadczenia w miksowaniu, możesz zacząć od wyważenia ze sobą perkusji i basu, po czym przejść do wokalu i pozostałych instrumentów. Nie obawiaj się używania korekcji i efektów, jeśli twoje wyjściowe brzmienie jest niezbyt dobre.

  • Sprawdź poprawność brzmienia przy odsłuchu mono; sprawdź, czy nie występują problemy z prawidłowością fazy.
  • Ustaw centralnie w panoramie perkusję, bas i wokal solowy; ustabilizuje to całość brzmienia.
  • Rozmieść pozostałe instrumenty po całej panoramie, włącznie z wokalami towarzyszącymi.
  • Zastosuj korekcję, jeśli to konieczne.
  • Dodaj teraz efekty stereofoniczne, jeśli są potrzebne, stwarzając w ten sposób wrażenie głębi i przestrzeni.
  • Sprawdź wyważenie ostatecznego brzmienia słuchając go z sąsiedniego pomieszczenia przez uchylone drzwi: z wielu powodów często okazuje się wówczas, że wokal jest za cichy lub za głośny.

Sugestie i sposoby:

  • Czyść głowice magnetofonów analogowych przed każdą sesją. Używaj bawełnianych tamponów, umoczonych w alkoholu izopropylowym.
  • Sprawdzaj strój instrumentów przed każdym nagraniem, ponieważ ma on tendencje do zmian w miarę nagrzewania się pomieszczenia.
  • Zrób ekran przeciwwietrzny z odpowiedniego materiału napiętego na drucianej ramce. Zmniejszy on wpływ uderzeń powietrza przy głoskach wybuchowych.
  • Nie oszczędzaj na przewodach i złączach; mogą być źródłem zakłóceń.
Pozostałe poradniki
SEKRETY WRONY: czy można nagrać płytę w domu? Nagranie dobrej jakości materiału w domu wymaga odpowiedniego przygotowania i inwestycji w sprzęt, ale jest całkowicie możliwe. Kluczem jest cierpliwość, praktyka i ciągła nauka. Wielu artystów zaczynało w ten sposób.
Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.