PORADNIK: Nagrywanie gitary akustycznej

PORADNIK: Nagrywanie gitary akustycznej

30 kwietnia 2013, 06:00
autor: Michał Szulecki

Jedną z najbardziej powszechnych sytuacji jest nagrywanie przez kompozytora/wokalistę wokali oraz gitary akustycznej w domu. W tym poradniku przyjrzymy się rejestracji gitary akustycznej, jednego z najbardziej opierających sie nagrywaniu instrumentów!

Na potrzeby tego poradnika będziemy używać Pro Toolsów, ale wszystkie czynności będą wykonywalne na każdym oprogramowaniu służącym do nagrywania, które posiadacie w domu. Zasady się nie zmieniają. Do Pro Toolsa natomiast trzeba się po prostu przyzwyczaić.

 

Wybór mikrofonu

Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić przed rozpoczęciem nagrywania to wybór mikrofonu. Odnośnie gitar akustycznych istnieją dwie techniki: technika pojedynczego mikrofonu - mono, lub technika dwu-mikrofonowa - stereo. To zależy całkowicie od Was oraz od sprzętu jakim dysponujecie.

Do nagrywania instrumentów akustycznych w najwyższej jakości, zamiast na mikrofonie dynamicznym, nalezy się raczej skupić na mikrofonie pojemnościowym. Wśród mikrofonów kondensatorowych służących do rejestracji gitary akustycznej można polecić m.in. Oktava MC012, Groove Tubes GT55,  RODE NT1 lub serię mokrofonów Audix. Wybór mikrofonu pojemnościowego zamiast dynamicznego jest prosty i uzasadniony: mikrofony te o wiele lepiej przenoszą wysokie częstotliwości, co jest potrzebne przy pracy z instrumentami akustycznymi. Mikrofony dynamiczne takie jak SM57, są doskonałe do pieców gitar elektrycznych, ponieważ nie wymagają one takiego poziomu szczegółowości.

 

[img:2]

 

Rozmieszczenie mikrofonu

Posłuchajcie swojej gitary akustycznej. Przekonacie się, że niższe brzmienie uzyskuje się gdzieś w okolicach otworu rezonansowego, natomiast wyższe w rejonie mniej więcej 12 progu. A teraz spójrzmy na dwa sposoby umiejscowienia mikrofonu, o których wspominałem wcześniej.

 

Technika z pojedynczym mikrofonem

Jeżeli używacie pojedynczego mikrofonu, dobrze jest umieścić go w okolicach 12 progu w odległości ok. 5 cm. Jeżeli to nie daje odpowiedniego brzmienia, można zmienić nieco umiejscowienie; po nagraniu warto też czasami “podwoić” ślad, nagrywając jeszcze raz to samo i panoramując maksymalnie obie ścieżki w lewo i prawo.

 

[img:3]

 

Techniki z dwoma mikrofonami (stereo)

Jeżeli dysponujecie dwoma mikrofonami, postarajcie się umieścić jeden mikrofon w okolicach 12 progu a drugi w pobliżu mostka. Następnie maksymalna panorama lewo – prawo w programie do rejestracji i można nagrywać. Z pewnością odkryjecie, że uzyskany w ten sposób dźwięk będzie bardziej naturalny i otwarty; łatwo to wytłumaczyć: jako, że macie dwoje uszu, nagrywanie przy użyciu dwóch mikrofonów powoduje, że całość brzmi bardziej naturalnie dla mózgu. Możecie również spróbować konfiguracji X/Y w okolicy 12 progu: postarajcie się umieścić mikrofony w taki sposób, aby kapsuły znajdowały się jedna nad drugą pod kątem 90 stopni. Ustawcie panoramę lewo/prawo a przekonacie się, że przyniesie to czasami bardziej naturalne brzmienie stereo.

 

[img:4]

 

Wykorzystanie przetworników

Jeżeli posiadacie odpowiednie wejścia, możecie również spróbować wykorzystać wbudowany przetwornik. Czasami połączenie dźwięku przetwornikowego z mikrofonami może przynieść bardzo szczegółowe brzmienie - jednak wszystko zależy od Was. W wielu przypadkach jednak, o ile przetwornik nie jest dobrej jakości, uzyskany dźwięk nie przypomina w niczym brzmienia stydyjnego. Pamiętajcie, że warto eksperymentować. Każda sytuacja jest inna, a jeśli nie dysponujecie mikrofonami, przetwornik także powinien wystarczyć.

 

Miksowanie gitary akustycznej

Jeżeli miksujecie gitarę akustyczną z innymi gitarami, szczególnie jeśli te gitary są w stereo, lepiej zdecydować się na technikę z pojedynczym mikrofonem, ponieważ gitara akustyczna w stereo może dostarczać zbyt wielu informacji dźwiękowych, co spowoduje pewien nieład w miksie. Jeżeli tylko gracie na gitarze i śpiewacie, technika stereo lub podwójne mono będzie najlepsza.

Kompresja gitar akustycznych jest sprawą dyskusyjną. Wielu inżynierów postępuje dwojako. Niektórzy realizatorzy często nie kompresują gitary akustycznej, ale decysuje się na ten zabieg. Jeżeli jednak zdecydujecie się na kompresję, zastosujcie lekką kompresję - współczynnik 2:1 powinien wystarczyć. Gitara akustyczna jest sama w sobie bardzo dynamiczna i nie trzeba tego niszczyć.

Pamiętajcie, wszystkie wyżej wymienione techniki mają zastosowanie również do innych instrumentów akustycznych!

Pozostałe poradniki
PORADNIK: Nagłośnienie gitary od podstaw. Co na początek? Zaczynasz przygodę z gitarą elektryczna? A może już grasz, ale „na sucho”, a wiesz, że trzeba w jakiś sposób instrument ten nagłośnić? Spróbuję Wam przybliżyć kilka podstawowych sposobów, które możecie użyć w domu lub w warunkach próby,...
Po co komu lutnik we współczesnym świecie? Lutnik – magiczne słowo od wieków rozpalające wyobraźnię muzyków na całym świecie. Ale jak ta profesja odnajduje się w XXI wieku ? Czy w  dobie tutoriali na YouTubie i setek firm oferujących każdy możliwy instrument profesja ta  ma...
Jaki wzmacniacz do gitary akustycznej? (porady eksperta) W tym odcinku doradzamy na co zwrócić uwagę przy wyborze wzmacniacza do gitary akustycznej. Ba! Czy w ogóle nam jest on potrzebny? O poradę zwróciliśmy się do naszego wieloletniego eksperta w dziedzinie gitar. Zapraszamy
Kemper pomaga nauczyć się nowej apki Niedawno pisaliśmy od nowej aplikacji od Kempera, mianowicie o Rig Managerze, który z pozycji urządzenia mobilnego wyposażonego w iOS pomaga zarządzać naszym sprzętem. Jak się okazało, sama aplikacja, która miała ułatwić pracę z...
PORADNIK: W jakim kierunku zmierza gitarowy homerecording? Do wyboru do koloru - świat homerecordingu dla gitarzystów jeszcze nigdy nie przedstawiał się tak kusząco. Coraz więcej sprzętów i programów w coraz bardziej kuszących cenach, tylko jak w tym wszystkim się odnaleźć? O radę zapytaliśmy...
Gitara w czasach pandemii - nie marudź, korzystaj z okazji! Nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać, że ostatnie tygodnie w mniejszym lub większym stopniu zmieniły życie każdego z nas. Ważne, by z każdej sytuacji, która spotyka nas w życiu wyciągać wnioski i umieć wykorzystać je w konstruktywny...